Hoe vaak tandenpoetsen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kar76, 23 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Sverre is bijna 18 maanden. Hij heeft op een hoektand na nu alle tanden en ook 4 kiezen.

Hoe vaak moet je nu de tanden van je kindje poetsen? Twee keer? Een keer?
    Een keer is namelijk al zo'n worsteling vaak.. :(

2. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    Hoi, ze adviseren tot 2 jaar 1 keer per dag, savonds voor het slapen gaan. Die van ons vind het prima en wij begonnen met 1,5 jr 2 keer te poetsen. En nu je toch dit topic hebt geopend, heb ik een vervolgvraagje die ik ook aan mijn tandarts voor wil leggen in januari. Wat is nou eigenlijk beter, sochtends vroeg voor of na het ontbijt poetsen? Uiteraard het BESTE zal wel allebei zijn, maar daar begin ik niet aan. Ik hoor dat gedurende de nacht er ook van allerlei troep op je tanden komt te zitten die caries kunnen veroorzaken. Dat het daarom beter zou zijn om meteen na het opstaan, dus voor het ontbijt te poetsen. Misschien weet jij dit? Of iemand anders?

Alvast bedankt! En Kar, als het nu al zo'n gedoe is, zou ik lekker gewoon 1 keer blijven poetsen tot hij 2 jaar wordt! ;)

3. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik doe het meestal in bad, eerst hijzelf en dan zorg ik nog even voor alle hoekjes e.d. hebben we zo gedaan vanaf een paar maanden oud (vanaf dat ie kon zitten geloof ik, toen had ie nog geeneens tanden haha) gewoon gewenning zeg maar..

Ik geef hem overdag ook wel eens een smint haha (slechte mama he?) zo houd mama haar gebit schoon tussen alles door haha

4. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    vanf 2 jaar 2x per dag!

5. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Nog even een ander tandenpoets vraagje dan. Vanaf wanneer kun je het beste beginnen? Vanaf het eerste tandje? Of eerder/later?

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Mij is verteld om meteen als er iets van een tandje te zien is te beginnen met poetsen.

7. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik vind eerder, pak gewoon mee met het badritueel zodra ze wat vast kunnen houden enzo (toen onze zoon ging zitten heb ik het altijd in hetbad meegenomen, helemaal niet nodig maar wel zo makkelijk om te laten wennen..

8. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Fenna vindt tandenpoetsen echt geweldig. :)

We doen het 1x per dag, proberen 2x (die 2e keer schiet er nog wel eens bij is) ze heeft dan ook al 8 tanden en 4 kiezen. :)

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tandjes van de kleintjes poetsen wij 1x per dag. Smorgens ong 1 uur na de eerste fles en ong 1.5 uur voor het fruit. Twee keer per dag poetsen gaan we doen zogauw de flesjes melk minder worden. Dan wil ik savonds of smiddags nog een keer gaan poetsen.

Beste zou zijn wat ook voor jezelf geldt, smorgens ongeveer 1-1.5 uur na het ontbijt ;)!
    Maar of dat altijd even praktisch is :rolleyes:! Haha! Ik poetste normaal altijd mn tanden pas als ik op het werk was. Netzoals veel van mijn collega's, maar oke ik snap best dat niet iedereen daar de ruimte voor heeft ;)!

Het beste begin je meteen bij het eerste tandje. Zogauw het tandje zichtbaar is meteen jezelf aanwennen het elke dag te doen. Zowel wennen voor jou als voor de kleine dus. En gewoon vanaf het eerste tandje, aangezien ook dat eerste tandje beschermd moet worden tegen cariës ;).

10. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Bedankt voor de reacties! Ik kwam er eigenlijk op doordat ik in het topic over de CB vragenlijst de vraag zag staan 'Poetst u de tanden van uw kind 2 keer per dag?' en dat ging over een kindje van 19 mnd.

Ik ben bij Sverre ook begonnen zodra hij zijn eerste tandje had. Het hoort nu echt bij het slapengaan ritueel. Hij poetst vaak ook de tanden van zijn knuffels! :D

Ik denk dat na het ontbijt poetsen beter is dan ervoor; zoveel troep zal er 's nachts toch niet bijkomen? ;) Ik moet zeggen dat ik eigenlijk zelf ook altijd maar 1 keer poets :oops:. Maar ondanks dat vindt mijn tandarts dat ik erg goed poets - ik moet alleen beter/meer flossen. :(

11. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Net ging het poetsen trouwens weer buitengewoon goed... Raar hoor, gisteren wilde hij dus perse die borstel niet in zijn mondje. Vandaag dus extra gebruik van gemaakt. :D

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja moeilijk dat tanden poetsen.

Ik doe het 2 keer per dag. In de ochtend ( tegelijk met mij) en voor het slapen.

Eerst doet ze het zelf. Dan poets ik en daarna mag ze nog zelf.

Zo lang mogelijk met die borstel in de mond. Dan denk ik dat het wel goed schoon wordt.

13. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik poets altijd 1x per dag' s avonds voor het naar bed gaan.

14. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier hetzelfde.
    Ik heb altijd begrepen dat je tot 2 jaar maar 1 x per dag moet poetsen.
    Dit omdat ze anders teveel fluoride binnenkrijgen.

15. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik heb het laatst gevraagd aan de tandarts omdat wij zelf op controle moesten en die zei dat we Louise's tandjes 2 keer per dag moeten poetsen.

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Poetsen kan ook zonder tandpasta

17. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    2 x per dag WEL met tandenpasta maar speciaal voor kinderen (dan krijgen ze niet teveel fluoride binnen)

Een smint geeft je alleen een frisruikende adem verder is het vooral zoet en geeft het dus een aanval op je tanden

Deel Deze Pagina