Dank allen voor de lieve berichtjes Heb er niet bijgezet dat mijn moeder al jaaaaaren depressief is. Volgens mij wel neergezet in het OT dat ze bij een psycholoog loopt. Dus ja het zijn kenmerken van een depressie maar met medicijnen (Risperdal en Camcolid) redelijk onder controle. Dankje Marleen @Poohbeer: dank je wel! Ziekte van Pick ken ik wel uit de boeken via de opleiding, zal er eens induiken!
Denk je dat je haar naar een huisarts zou krijgen? Ik denk dat het het beste is dat deze haar doorstuurt naar een geriater voor verder onderzoek. Dementie en depressie worden zo vaak verward. Nogmaals sterke hoor!
Gedragsverandering en ongeremdheid zijn hier grote kenmerken. Wij dachten dat het een depressie was en dat het hem allemaal niets meer kon schelen. Die ongeremdheid heeft voor vele gênante situaties gezorgd. Zowel ongeremd in zijn gedrag: boeren en scheten laten in het openbaar, over seks praten. Maar ook in zijn eetpatroon: heel veel zoete dingen ijs, toetjes, chocolade en ook het broodbeleg is veranderd van hartig naar zoet. Hier is het vastgesteld door een hersenscan, waarbij ze konden zien dat de frontale hersenen erg zijn aangetast. Hij zit in een vergevorderd stadium, zonder dat wij dat hadden herkend. Met dementie hebben wij als familie allemaal veel ervaring, maar dit hadden wij niet aan zien komen.
Bepaalde dingen komen mij bekend voor; Toen mijn moeder een depressie had was ze ook laks met hygiëne, verzorging en huishouden. Ze is nooit meer de oude geworden. Ze is wel verzorgend als de kleinkinderen er zijn, maar qua huishouden totaal niet.
Wat naar voor jullie allemaal!! Ik moet zeggen dat ik er ook wel wat autistische trekjes in herken...
*schop* Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de huisarts van mijn moeder gebeld. Ook eerlijk verteld dat zij niet weten dat ik nu bel. Hij waardeerde mijn bezorgdheid. Ik heb de mogelijkheid van de ziekte van Pick voorgelegd. Hij vindt dit een zeer interessante suggestie. Ik hoorde hem ook gelijk typen. Hij krijgt ook al jarenlang geen brieven meer van de psycholoog en weet dus ook niet de actuele medicatie van mijn moeder. Hij denkt dat de mogelijkheid zeker aanwezig is. Ik heb ook daar achteraan mijn vader gebeld. Hij geeft toe dat hij het soms wel eens met mijn moeder er over heeft, hoe het nu kan gebeuren waarom ze soms doet zoals ze doet. En dan, zoals mijn moeder is, geeft ze korte antwoorden zoals: tsja het is nu eenmaal zo, en het gaat wel weer over. De huisarts neemt contact op met de psycholoog (gelukkig!) en ik heb het voorzichtig bij mijn ouders gepolst dus. Ik ben reuzeblij dat ik die actie heb ondernomen. Ik was ff bezig in huis en ik denk: ik moet NU bellen....
Goed dat je gebeld hebt. Man en ik namen ook altijd contact met de huisarts op als we ons weer zorgen maakten en zij dat niet serieus nam. Dan ging hij even met haar praten. Was wel een ander geval, ze was namelijk al jaren alcoholiste.
Wat dapper van je! Hopelijk ziet de psycholoog het ook of kan er aangestuurd worden op een gesprek in die richting zodat er wat meer naar boven komt wat betreft jouw vermoedens! Heb je verder wat afgesproken met de HA?
Wat goed en dapper dat je gebeld hebt! Ik hoop dat je stappen uiteindelijk voor een goede diagnose gaan zorgen. Heel veel sterkte, lijkt me heel moeilijk en verdrietig om je moeder zo te zien. Je vader heeft het ook zwaar zeg, verdrietig hoor. Praat je er wel eens over met hem? Het zal hem misschien ook wel hoog zitten allemaal.
Mijn vader heeft ook jaren alles opgekropt, wilde nooit ergens iets van weten. Ouders hebben ook nooit gezegd 'ik hou van je' bijvoorbeeld. Nu staat hij er best open voor en zeker sinds mijn nieuwe relatie (nu 3 jaar geleden) is hij erg veranderd. Hij zag ook wel dat er 'iets' gaande was. @Roln: de huisarts neemt contact op met de psycholoog. Mogelijk steken ze de koppen bij elkaar voor de diagnose en medicijnen! Ik loop hier met trillende handen Enorm bedankt voor de meedekende reacties!!!
Wat fijn dat hij er nu toch voor open staat. Het is niet makkelijk (geweest) voor jullie. Ik hoop dat jullie snel wat duidelijkheid krijgen en dat je dan ook wat meer rust hebt. Je trillende handen kan ik me goed voorstellen. Echt heel dapper en knap wat je gedaan hebt!
Mijn moeder heeft net gebeld. De huisarts heeft een terugkoppeling gegeven: ze komt op een wachtlijst te staan, ws bij een neuroloog en dan gaan ze haar helemaal onderzoeken.
Wat fijn dat ze haar gaan onderzoeken dan weet je teminste dat er iets mee gebeurd! Hopelijk is het iets wat op te lossen is.. Succes!