Als blijkt uit het ziekenhuis dat je oma niet meer naar huis kan dan word en opvang geregeld voor haar. Dan zal ze naar een crisis plek in een verzorgings of verpleeghuis gaan. Net daar waar plek is. gelukkig word en nu op haar gelet en voor haar gezorgd.
Mensi: dat ze thuishulp heeft, heb ik een tijd terug al voor haar geregeld. dus er komt iemand haar wassen, haar huisje word schoongemaakt, maar daar is het ook mee gezegt. en ik heb mijn moeder vanmiddag laten weten dat ze contact opneemt met het verplegend personeel over het hoe en wat met naar huis gaan of verpleeghuis. de verpleegster zei dat hun ook wel zien dat mijn oma echt niet alleen kan zijn, daarvoor is ze te ver heen zeg maar. maar hun regelen nu dat ze wel iemand thuis krijgt, 1 iemand die alles doet, oma uit bed helpen, wassen en aankleden, en eten maken en zorgen dat ze medicijnen inneemt. meer kon ziekenhuis niet doen, dat moet via huisarts. mijn moeder belde me net 5 minuten geleden om dit te vertellen. en ja hoera, mijn moeder gaat morgenvroeg meteen langs de huisarts om dit te bespreken om alles in gang te zetten. want ze ligt nu nog eerst in het ziekenhuis, en daarna krijgt ze wel meer hulp maar ze moet echt naar een verzorgingstehuis. he he eindelijk eindelijk, ziet mijn moeder in dat het toch niet vanzelf gaat...
Juist daarom is het zo moeilijk voor haar, omdat het haar moeder is. Ik ben helaas ook bekend met deze situatie, het is net of ik mijn eigen verhaal lees. Helaas is mijn lieve oma overleden ( ik mis ze nog dagelijks) maar ik heb ook alles voor haar geregeld. Mijn moeder had er ook moeite mee omdat je je moeder toch vaak als sterk en vertrouwd ziet. Tegenover mij hield mijn moeder zich groot maar ze had er veel moeite mee om haar moeder zo achteruit te zien gaan. Ik heb dagelijks voor mijn oma gezorgt, zelfs toen ze eenmaal op een gesloten afdeling zat. Helaas is ze na een half jaar overleden. Meid super dat je zo voor je oma zorgt en probeer het je moeder niet te kwalijk te nemen, het is voor haar ook heel moeilijk.
ja ik snap het wel hoor dat het moeilijk is, tis niet makkelijk om te zien dat je moeder zo aftakelt natuurlijk, maar ze helpt nu toch goed mee hoor om de boel voor mekaar te krijgen. mijn oma wordt vandaag uit het ziekenhuis ontslagen...:x is ze er al aantoe? nee, maar ze hebben een opnamestop omdat ze te overbezet zijn, en ze zijn haar bed gewoon nodig. maar ze weten nog niet eens alle uitslagen van de onderzoeken, wel heeft ze gister 2 zakken bloed gekregen omdat haar hb te laag was. waarschijnlijk knapt ze daar een heel eind van op, hopelijk. maar ze is er nog lang niet. maar ze zou meer hulp krijgen thuis, ik net bellen. blijkt dat ze alleen hulp krijgt met innemen van medicijnen, ja hallo dat kan toch niet? dus ik heb de hele ochtend gebeld van hot naar her. mijn moeder is vanmorgne bij huisarts geweest en die vind ook dat ze naar een verzorgingstehuis moet. dus we hebben nu een spoed. eerst de papieren opsturen dus vant weekend. hopen dat het nu snel gaat.
nou, ze mag toch nog een nachtje blijven in het ziekenhuis. ze heeft gister 2 zakken met bloed gekregen,en 1 zak is niet goed gegaan, die is niet de ader ingelopen maar in haar arm. ze heeft nu dus van schouder tot en met de vingers de hele arm blauw, zeg maar rustig zwart. en ze hadden de catheter eruit gehaald en ze heeft nog niet weer zelf geplast. niks heel erstigs dus, maar ze is nog even weer een nachtje onder de pannen. nog snel kijken wat we verder kunnen regelen. weet iemand ook of het snel te regelen is dat ze eerst voorlopig in een verzoringshuis komt? dat ze daar zit totdat ze naar een verpleeghuis kan?
Mijn oma is ook door een ziekenhuis opname gelijk in een verzorgingstehuis terecht gekomen. Wij hadden een gesprek aangevraagd met de behandeld arts (dus niet de zaalarts), die heeft toen gezegd dat het zo niet langer kon en in samenwerking met de huisarts is er toen via het CIZ spoed geregeld. Ik denk dat je het beste nog een keer het CIZ kan bellen.
huisarts van oma bellen en het daar voorleggen. Volg je gevoel meid! het is je oma en niemand die iets doet!!
succes met het regelen.. het is ook niet makkelijk. Ze kan dus nog een nachtje blijven.. wat sneu voor d'r arm. bah.. knuf, Joelle..
moet toch eerst wachten tot de papieren van CIZ opgestuurd zijn. en die was mijn man gister vergeten mee te nemen vanaf zijn werk (ik heb geen printer) dus hij neemt ze vanmiddag mee, ik zal zo een mail sturen naar hem dat ie het iig niet vergeet. maar in het ziekenhuis gisteravond zeiden ze dat hun niet meer voor ons kunnen doen. ik hoorde gisteravond ook waarom oma zo snel naar huis mocht, het blijkt dat ze zelf heeft aangegeven dat ze geen zin heeft in verdere onderzoeken. ze zou een maag- en darmonderzoek krijgen, en dat is geen pretje. ze heeft zoiets van, ik ben 83 en vind het wel goed zo. we hebben nog geprobeerd met haar te praten, maar ze wil het niet. nou aan haar de keus, dat respecteer ik ook wel. maar we proberen haar nu zo snel mogelijk in een zorginstelling te krijgen. zal ook nog even kijken hoe het zit met een soort bedrijf die eten bezorgt bij mensen. weet niet hoe dat dan gaat, is het dan warm, of moet ze het zelf opwarmen? en hoe gaat dat dan? want ik wil eigeniljk dat haar gasstel afgesloten word, vind het niet meer vertrouwd dat ze die gebruikt. al is ze wel al een stuk opgeknapt van het bloed dat ze kreeg, en gisteravond kreeg ze nog een zak, omdat die tweede mis is gegaan. die tweede zak was trouwens waarschijnlijk mis gegaan, omdat ze in haar slaap gedraaid is, en toen is de naalt door de ader gegaan.. brrr maar we zullen vanmiddag is zien hoe het nu is, als haar arm nog zo blauw was, mocht ze nog niet weg. ze mag er niks meer mee. ze heeft ook zo'n papegaai boven het bed, waarmee ze zich optrekken kan, maar die mag ze met rechterarm niet meer gebruiken, en haar linkerarm is vanaf kindertijd al licht verlamd, dus daar kan ze ook weinig mee.
huisarts was trouwens al ingeschakeld, en die vind ook dat ze niet langer alleen kan wonen en naar een instelling moet, dus die helpt nu. hopen dat dat scheelt.
lydia31: zijn we daar dat formulier van de CIZ niet voor nodig dan? want dat zei de huisarts dat we die eerst in moeten vullen en dat hij er dan spoed op kan zetten.
bij mijn weten niet. in het verpleeghuis en verzorgingshuis waar ik gewerkt heb kregen we met regelmaat mensen binnen via crisis. Pas later kwam het ciz langs. Hij kan haar vast laten opnemen als crisis. dan zal het ciz langskomen om te kijken of ze echt opgenomen moet worden en waar ze op har plek zit. Dit is dus mijn ervaring.
even wat opgezocht voor je: crisisopname De meeste aanmeldingen voor een crisisopname komen van ziekenhuizen, maatschappelijk werkers, huisartsen of het Leger des Heils.Voor crisisopnames is maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Een crisisopname kan alleen telefonisch worden geregeld. De betrokken afdeling kan dan direct aangeven of er plek is, bepalen of een cliënt aan het juiste adres is en eventueel voorbereidingen treffen. Ook kunnen bijzonderheden alvast worden doorgesproken. Bij de aanmelding moeten in ieder geval de volgende drie zaken aan de orde komen: De ernst van de situatie. Is er haast met de opname geboden? De aanleiding om de cliënt nu op te nemen. Het doel van de opname moet helder zijn. Ook moet de cliënt te coachen zijn. Eventuele contra-indicaties. Een cliënt moet bijvoorbeeld sociaal en fysiek in staat zijn om de behandeling te kunnen doorlopen. Ook mag er geen suïcide dreigen. Bij een contra-indicatie is een opname in een (psychiatrische afdeling van een) ziekenhuis vaak beter. Vermeld verder bij een aanmelding de naam en de geboortedatum van de cliënt. Hopelijk heb je hier wat aan.
Misschien is er ergens een verzorgingshuis waar ze een KDO afdeling hebben??Dit staat voor Kort Durende Opname.Daar nemen ze mensen op die nog niet sterk genoeg zijn om naar huis te gaan na bv.een operatie of een ziekenhuisopname.De huiarts kan dit regelen.Succes!
bedankt meiden voor de tips, ik heb net mijn moeder gebelt, die gaat zo langs de huisarts. want we zitten natuurlijk ook weer voor het weekend, en dan zitten we straks met een probleem. goh ze kunnen dat mensje toch niet naar huis sturen? ze mag haar rechterarm niet gebruiken en links kan ze niks. zo redt ze zich toch niet?
je kunt idd een spoedopname aanvragen via de ha. en wat je moeder zegt, dat het niet lang meer duurt, dat weet je niet. van mijn oma dachten we al 15 jaar dat ze zou overlijden. (ik weet nog dat mijn ouders vaak tegen me zeiden dat ik er rekening mee moest houden dat een vakantie ofzo niet door kon gaan) uiteindelijk is dat pas vorige week gebeurd en is ze 96 geworden. je kunt er echt niets van zeggen!
gecondoleerd nog maar dat heb ik ook tegen mijn moeder gezegt, ze kan nog zo dement worden, als dat hartje blijft kloppen, kan ze nog wel jaren mee. daar kun je echt niks van zeggen.
Ik heb het voor mijn oma ook geregeld en het heet Maaltijd express. Ze komen het dan in de ochtend aanleveren en ze moet het in de magnetron opwarmen. 1 keer in de week krijgt ze dan een lijst die ze kan invullen met wat ze wil eten, net als in het ziekenhuis. Ik heb mijn oma daar wel elke week mee geholpen maar dat komt omdat ze slechtziend was. Wij hebben toen ook het gasfornuis afgesloten zodat ze die niet meer kon gebruiken en we hebben een kleine en eenvoudige magnetron neergezet die ze zelf kon gebruiken.
heb nog vanalles gezocht over maaltijden aan huis, en was al op marktplaats aant snuffelen voor een magnetronnetje. maar het is gelukkig niet meer nodig. ze mocht dus vrijdag al naar huis, maar ja ze kan zichzelf niet redden, dus ik heb vrijdagmorgen gebeld met CIZ (alweer) en mijn moeder naar de huisarst gestuurd. en die heeft gelukkig een plekje voor haar gevonden waar ze voorlopig terecht kan. enig nadeel, ze kan pas vandaag terecht, dus mijn moeder heeft zichzelf opgeöfferd (tenminste zo kwam het op mij over) om het hele weekend bij oma te blijven. en ja, tuurlijk is het niet supergezellig, oma valt om de haverklap maar zo in slaap en is niet echt meer bij de tijd, nogal afwezig zeg maar. maar ach met een leesboekje, puzzelboekje, tv...... bedenk iets leuks, had ik me wel vermaakt. maar gelukkig heeft mijn moeder het gedaan! papieren van nieuwe indicatie aanvraag zijn er ook, dus die zijn al ingevult van t weekend als het goed is. en dan kunnen we op zoek naar een permanente woonruimte voor oma, maar gaat straks om 11 uur naar een voorlopig plekje, en word gelukkig goed verzorgt. we zijn er nog niet, maar t is alsof ik een hele last kwijt ben. voelt zo goed.