vandaag naar de cb gegaan ze vinden haar dik mij dochtertje is 19 maanden en ze weegt 14520 en haar lengte is 86,5. ze loopt nu sinds een week . heeft ze nog haar baby vet? en ze krijgt erg weinig koekjes of danoon, ze eet fruit en groente en tussendoor volkoren brood en rijst cracker meestal . en appal sap light en kinder sapjes maar denken jullie dat ze toch afvalt hoe meer ze gaat lopen??
Het is ook wel erg zwaar.... hier 18 maanden 81 cm en 11, 2 kg. Hoe ziet haar eet en drinkschema eruit?
als ze haar lijntje volgt dan is er niet veel aan de hand hoor! mijn dochter is 10 maand en weegt nu wel 12 kilo denk ik met 76,5cm. volgt keurig haar eigen lijntje. je zou de appelsap kunnen verdunnen met water, oppassen met suikers op brood en dan doe je het hartstikke goed. is ze de laatste tijd erg gegroeid zou je eens kunnen kijken naar haar eetpatroon
Ja het is wel zwaar, maar ze loopt nog niet en dat kan wel wat helpen straks. En is ze ineens erg sterk in de lijn gestegen? Of volgt ze gewoon haar eigen lijntje? Wij gaven op die leeftijd dit: - Ochtend: 1 boterham met wisselend beleg en volle melk of sinaasappelsap met extra calcium. En vit D druppels. - Rond 10:00/10:30: fruit en dunne roosvicee (ook wel eens water) -Tussen 12:00/12:30: 1 of 2 boterhammen en volle melk of sinaasappelsap met extra calcium -Rond 15:00: fruit, cracker, of heel soms een simpel biscuitje en dunne roosvicee (of water) -Rond 17:30 warme maaltijd (als hij wil eten) met water of dunne roosvicee. Daarna volle yoghurt met wat roosvicee. (Voorheen altijd kale yoghurt) Misschien fijn om eens te vergelijken met anderen en jezelf.
09.15 170 half volle melk met een halve brood met jam 10.00 stuk fruit 10.30 slapen 12.30 wakker. 170 half volle melk 13.15 stuk fruit 14.00 meestal wilt ze drinken dan krijgt ze fruitshoot zo n klein flesje of appel sap light en heel soms water want dat lust ze niet snel 14.30 slapen 16.00 groente 16.30 drinken fruit shoot 17.15 magere perzik/aardbei yogurt 17.45 weer wat drinken 18.15 slapen maar ik denk ook dat als ze meer beweegt dat ze dan ook meer verbruikt?
Mijn oudste was op die leeftijd net zo lang en 4 kilo lichter. Die weegt nu bijna 16 kilo en is dus met ruim 4 nu maar iets zwaarder dan jouw dochtertje! Zij is een normale slanke dame, en als ik de groeicurve bekijk, is je dochter voor deze lengte wel erg zwaar. Aangezien je noemt dat ze ook allerlei sapjes krijgt, zou ik denken dat een deel van haar gewicht daardoor veroorzaakt wordt en dat dat dus daarmee GEEN babyvet is. Fruitsapjes bevatten namelijk gewoon suikers. Dat zijn wel fruitsuikers, maar het blijven suikers en dat zijn dus dikmakers. Niet meer geven dus!
Je moet je natuurlijk niet gek laten maken door het cb! Maar ze zullen het misschien niet helemaal voor niks zeggen. In dat geval: geen koek en zoete toetjes meer (ook magere vruchtenyoghurt zit vol suiker) en sap vervangen door water, thee of heel erg verdunde diksap. Dan zal het, in combinatie met het lopen, vast weer goedkomen. Als ik je lijstje zie, denk ik dat het sap de grootste 'boosdoener' is. Mijn eigen kind krijgt overigens niets van die dingen, en hij taalt er ook niet naar. Ik wil maar zeggen: met fruit of een lekkere smoothie met yoghurt doe je je kind ook een plezier.
Ik zie je schema nu. Veel te veel fruitsapjes: echt laten staan! Als ze echt dorst heeft, gaat ze echt wel water drinken.
Ze is wel aan de zware kant ja.. Maar wat bedoel je met fruit shoot? Echt dat mierzoete spul uit die setjes van vier?
Ik zou ook geen fruitsapjes of (light) appelsap meer geven. Maar gewoon water of roosvicee. En krijgt ze geen brood smiddags trouwens?
ze is over haar gemiddelde lijn zei ze ja appelsap light is dat niet goed ? ik ga vanaf morgen met water mengen. ik maak brood met boter en jam. wat voor beleg zou ik op haar brood kunnen doen? ze is 5 cm gegroeid in 5 maanden tijd.
Niet gaan mengen met water, gewoon water geven, of dun aangelengde diksap of thee. Jam mag best op brood, maar wissel het af: dan eens zoet, dan eens hartig. Alleen maar hartig is ook niet handig namelijk, vanwege de vetten en zouten die in vleeswaren en kaas zitten, maar als je afwisselt, heb je vaak een goede balans. En niet te dik beleggen natuurlijk!
Hier geef ik suikervrije jam, appel/perenstroop, leverworst en pindakaas op brood. Appelsap light vind ik persoonlijk niks voor kinderen; dan is de natuurlijke fruitsuiker vervangen door zoetstof. Daar wordt geen enkel lijf blij van en zeker geen kinderlijfje. Dan kun je nog beter de hele dag water geven en één beker gewone appelsap. Maar trek het je niet te erg aan he, wat er gezegd wordt! Je doet ook je best en dit zijn maar tips.
Light zou ik sowieso niet snel geven, nergens voor nodig en genoeg slechte toestanden erin. Dan liever gewone appelsap met water aanlengen. Maar liever nog roosvicee of diksap (of water). Op brood kun je smeerkaas, gewone kaas, smeerworst, boterhamworst, jam, appelstroop, enz geven. Mijn zoontje krijgt soms dagen of weken pasta op zijn brood. Dat is dan het enige wat hij eet. Liever dat dan niets. Maar dat zal het 'm vast niet doen.
Ik vind melk geen hele goede optie dus geven wij een alternatief met calcium. Ons zoontje was ook altijd wat dikker, maar nooit extreem. Als je verder een goed patroon en menu hebt, dan is wat (fruit)suiker niet zo erg. Maar je kunt ook thee geven, of afwisselen.