Koopwoning wat komt er allemaal bij

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocolat, 31 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Bij huren heb je gewoon de huur die je betaald plus de evt. servicekosten en de gemeentebelasting.

Maar wat heb je met een koopwoning extra en hoeveel is dat zo ongeveer?
    Je betaald hypotheek en de rente is dat één bedrag of 2 aparte bedragen? (een voorbeeld: €670,- hypotheek en €50,- rente of €720,- alles in 1)

2. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Wij betalen maandelijks hypotheekrente, aflossing én premie voor een levensverzekering (voorwaarde voor afsluiten hypotheek). Drie verschillende bedragen.

En dan jaarlijks onroerende zaak belasting (OZB) natuurlijk.

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Bij ons is het 1 bedrag om dat wij een vaste rente hebben. Ik weet niet hoe dit zit als je een variabele rente hebt.

Wij hebben per maand nog de kosten van de verzekering (inboedel en levensverzekering erbij) maar ook dit kan variëren.

Een handige site voor de kosten die bij een eigen woning komen kijken:

https://www.eigenhuis.nl/hypotheken-financien/hypotheken/kosten-woning-kopen/

Succes!

4. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Wij betalen een bedrag aan hypotheek, dan krijgen we een bedrag terug via de belastingdienst.
    Daarnaast levensverzekering en de gewone verzekeringen.
    Gas/water/licht uiteraard.

Dat zijn gewoon maandelijkse kosten.
    En dan betaal je nog gemeentelijke belastingen, toevallig kregen wij daar zaterdag de rekening van in de bus.

5. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Wij betalen elke maand
    hypotheek (1bedrag zowel rente als aflossing)
    Levensverzekering (2x80 euro)
    gas/water/licht (150)
    inboedel en huis verzekering (35)
    1keer per jaar gemeentr belasting (kan ook in 10x maar dit vind ik makkelijker)

We krijgen 1keer per maand geld van de belastingdienst teug voor de hypotheek

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wij betalen een bedrag (is deel aflossing en deel rente). Daarnaast heb je met een koophuis extra kosten:
    levensverzekering (verplicht), OZB, hogere gemeentebelastingen en een opstalverzekering (niet verplicht maar wel heel belangrijk met een koophuis).

7. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Vergeet ook de (te reserveren) kosten voor onderhoud aan je woning niet.

8. Cabb

Cabb Niet meer actief

Ik betaalde bij een koophuis met hypptheek van 163.000 dit:

750 rente
    130 aflossing/levensverzekering (spaarhyppotheek 100.000)
    15 water
    150 gas en licht
    25 inboedel/opstal/glas/wa verzekering

800 gemeentelijke lasten per jaar (mag ook in 8 maamdtermijnen geloof ik)

En hou rekening met een reservering voor klussen aan je eigen huis, hoeveel dat moet zijn ligt helemaal aan de staat vannje huis.

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Wat een dure levensverzekering zeg! Ik ben verzekerd tot 200.000 euro, gelijkblijvende uitkering gedurende 35 jaar en ik betaal 11 euro per maand...

1 miljoen euro zou ik 46 euro per maand voor betalen.

10. twinkle star

Ik vraag me af hoe dit zit. Wij zijn nl 129 euro per maand (voor 2 personen) kwijt gekoppeld aan het huis.

Verder heeft mijn man een levensverzekering omdat hij een tijd op amerikaanse cruiseschepen heeft gewerkt en dit verplicht was. Hiervoor betalen we minderr per maand maar kon niet als onderpand dienen voor ons huis.

11. Cabb

Cabb Niet meer actief

Ik betaalde dit bedrag ook, maar dit was zowel inleg op de spaarhpotheek(na 30 jaar zou er dan 100.000 op staan) en de premie voor de levensverzekering(die op ieders leven ook 100.000 zou zijn). Hypotheek zelf was 163.000

12. twinkle star

Ja dat zou het idd ook kunnen zijn. Na 30 jaar keer onze levensverzekering idd bijna het volledige hypotheekbedrag uit om zo de hypotheek af te lossen.

13. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ik moet je het antwoord schuldig blijven. Vijf jaar geleden afgesloten en toen totaal niet in verdiept. Ik regelde het trouwen en mijn man het huis/hypotheek/verbouwing

Nu net op een vergelijking site gekeken en er betalen inderdaad belachelijk veel... Misschien eens over na denken.

14. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Kan het niet zijn dat jullie een levenhypotheek hebben. Dan is het deel wat je betaald aan de levensverzekering direct een soort van belegging wat uiteindelijk zorgt voor (een gedeelte) van aflossing van jullie woning. Wij hadden dit tot 3 jaar terug ook en betaalden dus samen iets van 200 euro voor de levensverzekeringen. Nu omgezet naar een spaarhypotheek dus we betalen nu een x bedrag in aflossing wat wordt gespaard en los 15 euro voor de levensverzekering.

15. twinkle star

ik denk dat jij hetzelfde hebt als wij, zie hierboven.

16. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben vorige maand onze 2e woning verkocht waarop een levensverzekering zat. Omdat deze nu 1 april 15 jaar loopt, mogen we deze kosteloos vrij laten vallen. Op ons nieuwe huis hoefden wij geen levensverzekering. Ik denk (maar weet niet zeker) omdat wij een flinke overwaarde er in konden steken en dus geen volledige hypotheek op het huis hebben. We hebben wel een overlijdensrisicoverzekering. Bij elkaar geloof ik 20 euro. Als ik overlijd, komt er 100.000 vrij zodat partner minder kan gaan werken. Als hij overlijd, wordt het huis afgelost.

Verder natuurlijk woonhuisverzekeringen, gemeentelijke lasten, onvoorziene uitgaven voor bijv. een ketel (bij huur zit deze meestal in je contract) en alle verdere onderhoud aan je huis. Zeker met een wat ouder huis komt er altijd wel wat aan onderhoud aan. Maar goed, alles wat je er in steekt, is ook lekker van jezelf.

17. minon

minon Niet meer actief

Wij hebben de hypotheek (variable rente met een plafond van 5,3%) die op het moment 1153 euro bruto is.Hypotheekrenteaftrek en andere toeslagen doen we jaarlijks verrekenen met te betalen belasting (eigen zaak)
    Gemeentelijke heffingingen zitten bij het water in. Totaal water en hefingen 60 euro per maand.
    Gas electra 140
    Woz 259 per jaar
    BSR (heffing voor onderhoud aan dijken en drainage systemen hier in de regio) 450 euro per jaar.
    Verzekering (opstal rechtsbijstand etc) 43 per maand.
    Overlijdensverzekering die het huis vrij op naam zet bij overlijden en opgebouwde spaartegoed uitkeert 34 euro per maand voor ons samen.

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Levensverkering en Overlijdingsrisico verzekering hebben wij . Hogere opstal verzekering etc. Rest zelfde al huurhuis

Deel Deze Pagina