Van Maxi-Cosi naar ander stoeltje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Joycelyn, 8 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Wanneer en waarom veranderden jullie van Maxi-Cosi naar ander autostoeltje?
    Dochter (14 mnd) past nog prima in de Maxi-Cosi, maar begint steeds meer te sputteren als ze erin moet. Ik vermoed omdat ze rechtop wil zitten...

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hier met 10 maanden bij beide kinderen vanwege de lengte (hoofd boven de kuip uit). Voor dochter wel een achterwaartse stoel. Bij zoon (die is 8) kenden we die niet, dus daarvoor hadden we de veiligste groep 1 gekocht. Ik heb toen nog contact gehad met maxi cosi, maar die zeiden ook dat hij over moest.

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    hier vanaf 9 maanden al in de vervolgstoel.

Ik heb gekeken naar een achterwaarts stoeltje, maar dat ging gewoon niet in de auto passen omdat wij ook lang zijn (seat ibiza), dus het is een MaxiCosi Axiss geworden (draait naar de zijkant bij het in en uitladen van je kind).

Mijn kind was aan de grote kant, en ik kon geen half uur in de auto met hem zitten in de maxicosi zonder dat hij het uitgilde van frustratie.
    We moesten toen 5u rijden en dat was het moment voor mij om over te stappen. (hij kon toen al een tijdje goed rechtop zitten)

Maxicosi nog wel een tijdje gebruikt voor vervoer door bijv Oma die mijn zoontje uit de creche haalde.

We hebben er 2 gekocht (allebei een auto), en kregen toen bij prenatal nog flinke korting. Uiteindelijk 2 stoeltjes goedkoper dan 1 achterwaarts stoeltje.

De keuze voor de Axiss is verder gebaseerd op dat ik een versleten rug heb en moeilijk mijn kind in een "vast" autostoeltje kan friemelen.

We hebben nog een goedkoop reserve stoeltje (hadden we al) voor Oma (1x per kwartaal gebruikt).

4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Wij hebben er nu net een gekocht. Dochter past nog net in de mc maar vind het verschrikkelijk om er in te zitten. Hopelijk met het vervolg stoeltje minder. Wij hebben de zelfde als 1981 mama

5. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Of ze rechtop wil zitten of niet, dat is niet zo belangrijk. Je moet echt naar het gewicht kijken, wanneer dat nog niet hoog genoeg is voor een vervolgstoel niet doen.
    Q was altijd klein (euh, is) en kon al lang lopen toen ze, eindelijk, over mocht. Nee ze vond het niet leuk maar jammer dan. Om het iets leuker te maken mocht ze vaak zelf in haar stoel klimmen. Misschien is dat een idee?

6. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mijn kids waren beide 10 maanden(zijn ook erg lang), wij hebben de maxi cosi tobi.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Nieuwe regelgeving gaat verplichten tot 15 maanden achterwaarts te vervoeren, dit is niet zonder reden.

Deze is vanaf 2013 al gedeeltelijk ingevoerd, vanaf 2018 is het verplicht.

Niet leuk is misschien niet fijn, maar veiligheid is wel belangrijk.

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Voor zover ik kan vinden op internet is het geen wetgeving voor het vervoer van kinderen in de auto, maar dat de "oude" stoeltjes niet meer verkocht mogen worden.

Met andere woorden ik MAG mijn 2e 3e 4e kind nog steeds voorwaarts vervoeren in het autostoeltje wat ik vorig jaar heb gekocht.
    Maar als ik in de winkel een nieuw autostoeltje ga aanschaffen dan heb ik alleen nog de optie achterwaarts vervoeren.

toch?

9. Freddel

Freddel Fanatiek lid

30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
    Je mag deze stoeltjes idd nog wel gebruiken, maar ze mogen niet meer verkocht worden vanaf volgend jaar.

Wij zijn met 10 maanden overgegaan op de MC tobi. Die zal ik voor een volgende dus ook nog gebruiken.

Het is ook niet zo dat voorwaartse stoeltjes niet veilig zijn, maar de achterwaartse stoeltjes zijn net iets veiliger. Je mag de oude stoeltjes dus gewoon blijven gebruiken.

10. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Wij zijn met 14 maanden overgegaan naar de maxicosi Tobi. Qua lengte kon ze nog prima in de maxicosi maar we gingen op vakantie en ze moest wat langer in de auto zitten en de Tobi leek ons iets comfortabeler. Lengte/gewicht eis voldeed ze wel aan

11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.721
    113
    Wij gaan ook over op andere autostoel. (Ik wacht even de mama mazzeldagen van prenatal af in hoop op een leuke aanbieding :D)
    Zoontje is morgen 9 mnd, maar lang voor zijn leeftijd. Hoofd heeft nu bovenrand van de mc bereikt. Hij vindt de mc gelukkig nog wel prima.
    Ik ga even wat research doen, want ik wil dan wel een achterwaartse stoel die past bij zijn leeftijd, maar heb ook geen zin om de hoofdprijs te betalen.

12. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Onze dochter is met een maand of 9/10 overgegaan op de maxicosi axiss. Wij moeten ook regelmatig een stuk rijden en zij was er ook helemaal klaar mee om in de maxicosi te zitten en om nou twee en half uur naar zulk gehuil te moeten luisteren was ook niet prettig en werkte heel erg afleidend want je wilt ze dan toch tevreden houden maar in je eentje in de auto wil dat niet makkelijk. Daarbij was onze dochter wel aardig aan de maat en kon goed zitten. Vanaf dat ze in het autostoeltje zit is autorijden voor alle partijen weer gewoon gezellig en een stuk ontspannender;)

13. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Dank voor jullie reacties. Dochter is ongeveer 9 kilo nu, mag ze dan al in een ander stoeltje?

14. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Op de stoel van mijn dochter (is 2,5) staat van 9-18 kg, dus ja, dan zou het mogen.

Mijn zoontje weegt nu 10 kg en blijft nog even in de maxicosi, zolang het nog past, vind ik dit fijner. We hebben nog een paar cm over en ik hoop dat hij in ieder geval de 15 maand gaat halen. Ze gaan de regelgeving niet voor niets aanpassen, dus ook al moet je er nu nog niets mee, ik vind het wel iets om alvast op te letten. Zou je wat speelgoed kunnen ophangen en een spiegel ofzo, zodat ze wat meer kan zien en doen?

15. tuc

tuc Niet meer actief

zolang het past zou ik haar laten zitten. Dit is de veiligste optie.
    Niet leuk vinden is jammer, maar ik vind dat niet het belangrijkste. Mijn kinderen hebben ook een periode gemopperd in de auto, maar dat gaat ook weer over.

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier zit ze ook nog in de MC, heeft nog ongeveer 5-6 cm over en zit sowieso qua gewicht nog niet aan de vervolgstoel.
    Andere dochter zat er ook tot 15 maanden in en die was groter. Ik denk dat wij van de zomer overgaan.

17. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Ik vind dit wel makkelijk praten. Er zijn legio ouders die krijsende kinderen in de auto hebben bij achterwaarts vervoeren. En dat ging verder dan even mopperen, die van ons hield het uren vol. Dat vond ik pas gevaarlijk.

18. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Mijn dochter krijste ook in de auto, elke keer. Nu is ze 20 maanden en huilt sinds ze ongeveer 14/15 maanden is nooit meer in de auto (sinds het jaar ook al minder), maar ze zit nog steeds achterwaarts hoor. Heeft bij haar niets met achterwaarts te maken dus, maar met de leeftijd. Overigens ging zij met 10 maanden over naar de achterwaartse vervolgstoel, dus heeft bij haar ook niets te maken met rechtop zitten ;). Ik vermoed dat dit voor meer kinderen zal gelden. Sommige babys vallen altijd in slaap in de auto, die van mij gingen altijd huilen ;).

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Niet leuk is bij mij iets anders dan uren krijsen.
    Niet leuk is mopperen en beetje huilen.

Daarnaast hebben wij meerdere malen met een krijsend kind gereden, maar familie 2,5 uur enkele reis. En dit hield niet op toen we over gingen naar een autostoelgroep 1. Dus ja, ik weet wel hoe het is.

Nog steeds is hij geen fan van autorijden, naar hebben daar een veiligere methode op gevonden.

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    I size zijn ze al mee begonnen in 2006, het ontwikkelen etc ervan.
    Sinds 2013 is het al de richtlijn, het begin ervan. Vanaf toen zijn de autostoeltjes ook naar de i size aangepast en verkocht.

Vanaf 2018 ben je verplicht in een i size autostoel achterwaarts te vervoeren tot 15 maanden. En mogen de oude stoeltjes niet meer verkocht worden, zover ze er nog zijn.
    Autostoeltjes hebben een levensduur van 6 jaar. Plastic onderdelen kunnen door omstandigheden, zoals uv licht, verslechteren en schuren. Daarom is het advies om na 5 a 6 jaar de autostoeltjes te vervangen (of direct na een botsing).

Als jij vorig jaar een nieuwe stoel hebt gekocht is de kans heel groot dat deze al aan i size voldoet. Dus zal jouw 2e kindje (in 2018 of later) tot 15 maanden achterwaarts moeten. En afhankelijk van de leeftijdsverschillen zal je mogelijk voor je 4e (en misschien al 3e) verstandig aan doen om tussentijds een nieuwe te kopen.

Daarnaast moet je je altijd afvragen wat verstandig is. En gezien alle onderzoeken, testen en resultaten daaruit komt nu dus de wetgeving om kinderen tot 15 maanden achterwaarts te vervoeren.

Deel Deze Pagina