Morgen is het dan zover ik ga afrijden. Ben er echt aan toe en heb er zelfs wel een beetje zin in naast de gezonde spanning. Wie heeft er nog wat tips?
Probeer het niet mooier te doen dan tijdens je rijlessen. Als het niet goed genoeg was had je rij instructeur je niet af laten rijden. En heb vertrouwen in jezelf! Heel veel succes. Ik zal voor je duimen.
Blijf rustig, ook als je een fout maakt. Ik ging bijna de verkeerde kant op, maar omdat ik veilig bleef rijden toen ik die fout herstelde werd het als heel positief gezien. Heel veel succes!
Lief meiden bedankt!! @chill goeie tip. Ga ik om denken @jojo ja dat zei mijn rijinstructrice ook dat veilig het belangrijkste is
Goedkijken! Daar zakken er zoveel op. Goed vooruit kijken, overdreven vaak de spiegel kijken etc. Succes!!
Neem de tijd bij het instappen en zorg dat je goed en lekker zit. Goed kijken is het belangrijkste. Stel dat je moet fileparkeren en door de zenuwen staat ie wat minder mooi langs de stoeprand dan normaal. Dat is helemaal niet erg zolang je maar hebt laten zien dat je op blijft letten en oog hebt voor je omgeving. Perfect rijden hoeft niet. Ik kreeg destijds als tip om ook bij het verlaten van de auto (dan ben je net klaar met rijden) ook goed te kijken of je de deur open kan doen. Dus niet hoppa zo de deur open gooien en het risico lopen dat er net een auto naast je komt staan of een fietser langs rijdt. Veel succes morgen!
Geen tips voor ontspanning, wel voor tijdens het examen zelf: als de ramen (een beetje) vies zijn: even schoonsproeien als je met de examinator in de auto zit (vlak voor vertrek of onderweg). Bonuspunten! En inderdaad: veiligheid voor alles en overal goed kijken. Bij mij lukten de bijzondere manoeuvres niet, maar omdat ik ze wel veilig deed slaagde ik wel. Kijk de examinator als hij praat ook alleen aan als je stilstaat, verder gewoon ogen op de weg houden en doen of die gast er niet is Succes!
- overdreven veel in je spiegels kijken! - bij het uitstappen langs de juiste kant rond je auto lopen
Succes vandaag! Probeer ook vooral rustig te blijven wanneer je een fout maakt. Als je gelijk in de stress schiet gaat het alleen maar mis. En goed kijken!! En verder is het ook een groot deel geluk hebben met wat voor route en examinator je krijgt. De 1e keer kreeg ik een drukke route en het ging helemaal mis. Maar de 2e keer kreeg ik hele rustige route en ging het wel goed, toen ben ik ook geslaagd.
Heb wel eens gelezen dat een banaan eten kan helpen tegen zenuwen Proberen waard haha. Maar succes hoor!! En je kan prima rijden anders had je niet mogen afrijden Probeer een kletspraatje te maken. Werd ik echt relaxed van. Die stilte vond ik maar niks. Daar werd ik juist zenuwachtig van!
Heel veel succes!! Idd. Goed in je spiegels kijken. En veiligheid staat voorop! Als je ergens moeite mee hebt. Benoemen voordat je weggaat.
Ik ben 3 weken geleden geslaagd, helemaal blij met mijn rijbewijs Niet anders gaan rijden als in je rijlessen, echt daar prikken ze wel doorheen. Daar zakken mensen ook gewoon op. Dus ook niet opeens overdreven gaan kijken, gewoon zoals je het geleerd hebt. Maar zeker ook niet vergeten te kijken, ook de nacontrole niet vergeten. Let op je snelheid, niet te hard rijden maar ook zeker niet te voorzichtig. Zorg dus gewoon dat je voor een goede doorstroming zorgt. Ik had er bijvoorbeeld eerst moeite mee een straat over te steken om de verste baan te pakken op een drukke weg. Wachtte te lang. Vergeet niet alles mee te nemen (ik had van mijn instructeur gehoord dat dat ook nog weleens gebeurd) de oproep, id kaart, zelfrefectieformulier. Over die laatste. Vul die ook niet te hoog in. Negens en tienen zijn niet realistisch. Je kan ook niet zakken op het formulier. Ook op de eerste dingen die je bij de auto moet doen kan je niet zakken (bijvoorbeeld onder de motorkap kijken) maar het is wel fijn vond ik dat je dat gewoon goed beantwoord. Kom gewoon rustig aanrijden op een rotonde zodat je de situatie al goed kan overzien. Ik werd ook langs een weg gestuurd met veel scherpe bochten zodat hij goed kon zien hoe ik dat aanpakte. Dat ik niet in de 4 zo'n bocht nam bijv. Maar gewoon netjes terug schakelde. Sommige nemen hun rijinstructeur mee. Deed ik niet, hoe aardig hij ook was nog iemand in de auto vond ik teveel. Er werd ook duidelijk gezegd de eerste keer dat ik gezakt was wat er niet goed was gegaan. Zelf zag ik dat ook. Maar dat is dus heel persoonlijk. Doe waar jij je goed bij voelt. Als je per ongeluk een verkeerde afslag ofzo neemt, maakt niet uit. Het gaat er om dat je veilig rijdt. Ook met parkeren. Ook al sta je niet helemaal recht daarop hoef je niet te zakken als je maar goed om je heen kijkt als je aan het parkeren bent. Je hoeft niet helemaal foutloos te rijden als je masr veilig rijdt. Heel veel succes! Geloof dat je het kan. Als je nog vragen hebt stel ze gerust.
Bedankt allemaal. Fijn om nog even een overzichtje met tips te hebben. Heb ik zeker wat aan. Over een half uurtje word ik opgehaald en heb ik eerst nog een les. Om 10.45 afrijden. Zenuwen gaan nog prima. Banaan ga ik voor de zekerheid even eten zo kan geen kwaad
Ik ga voor je duimen!! Heel veel succes!!! Goed blijven kijken, en niet in paniek schieten als iets niet helemaal goed ging. Hopelijk heb je een leuke examinator. Die van mij toen de tijd was erg leuk en ik bleef relaxed omdat we veel aan het praten waren.