Je mag toch gewoon gebakken eieren eten tijdens de zwangerschap? Ik begon ineens te twijfelen, maar kan het beter even voor de zekerheid vragen.
Tuurlijk, zou alleen even de dooier kapot maken zodat die niet zacht is (al zeggen sommige vk's dat je wel een zacht gekookt eitje mag en dus ook een spiegelei). Lekker met ham eronder en kaas erop, of champignonnetjes.... enjoy
Nou, het smaakte erg goed hoor. De dooier (geel) was gestold/hard, dan kan het toch geen kwaad i.v.m. listeria/toxoplasmose/salmonella? Is salmonella trouwens schadelijk voor het kindje? Van de andere twee bovengenoemden weet ik dat het schadelijk kan zijn, maar van salmonella geen idee eigenlijk.
Als de dooier hard is, is het sowieso goed. Salmonella is volgens mij alleen voor jezelf flink vervelend en doordat je zwanger bent kun je je nog rotter voelen. Dacht dat het niet schadelijk was voor de baby.
Volgens mij is salmonella niet erg voor je kindje. Ik eet trouwens nog steeds zacht gekookte eitjes. Het zou vervelend zijn als je last krijgt van salmonella, maar die kans is ook niet heel erg groot.
ik heb gelezen dat eieren geen problemen zijn, maar niet meer dan 3 per week..? dus daar houd ik mij wel aan... als we spinazie eten een eitje erbij en 's weekends inderdaad lekkere uitsmijter met 2 eitjes, jummie !
Eieren zijn geen probleem, ook niet met zachte dooier. Salmonella is alleen héél lastig voor jou . Ik eet zeker eenmaal per week een gebakken ei met zachte dooier ( anders hoef ik 'm niet ) en ik leef nog! En mijn kids ook!
Tja, zacht dooier is natuurlijk nooit "goed" maakt inderdaad niet uit of je zwanger bent of niet, maar is wel lekker
In rauw ei kan wel listeria zitten, ik zou er wel mee uitkijken. Salmonella kan inderdaad geen kwaad voor je kindje, maar Listeria wel.
Waar kan ik terug vinden dat listeria in een gebakken ei met dooier kan voorkomen? Ben graag geheel op de hoogte
Hoe voorkomen? De listeri-bacterie kan niet tegen verhitten, drogen en zuren. Temperaturen van 70 graden of meer overleeft ze niet, dus ook in gepasteuriseerde of gesteriliseerde producten zal je de bacterie niet meer terugvinden. Voor rauwe (dierlijke) producten is het wel oppassen geblazen! Vermijd het eten/drinken van: rauwe melk (melk die je onmiddellijk van de boer koopt, is niet gepasteuriseerd) rauwe dierlijke producten (rauw vlees, rauwe vis, rauw ei ...) zachte kazen van/met rauwe melk ("au lait cru"): brie, camembert, ... Buitenlandse kazen zoals mozzarella, feta, zijn meestal gemaakt van gepasteuriseerde melk en vormen dus geen probleem. Was rauwe groenten steeds grondig en was ook steeds je handen, messen, snijplank, enz goed na beweken van ongekookt voedsel. Bron: 9Maand.com... Zwanger worden... En dan? Zwangerschap, bevalling en je baby!
Op de site van het voedingscentrum komt ei niet voor in de lijst van risicoproducten betreffende Listeriabesmetting.
En dat is wel een site die onder grote controle staat en goed wordt bijgehouden. Je zou ze eens kunnen mailen (TS dan).
Dat bedoel ik. Een gebakken ei met dooier is sowieso verwarmd, ik kan nergens terug vinden dat je geen gebakken ei met dooier mag eten ivm listeria. Tot die tijd eet ik mijn eitje met dooier
Hihihi, wat een interessante discussie! Het is heel gemakkelijk samen te vatten: het eten van een gebakken ei met hele dooier kent voor een zwangere dezelfde risico's als voor een niet zwangere! Nou dan hoef je dus alleen maar voor jezelf te beantwoorden of je buiten je zwangerschap gebakken eieren met hele dooier eet...