Zijn jullie makkelijk in geld lenen voor bepaalde zaken of verafschuw je het? Zouden jullie bijvoorbeeld geld lenen voor: - een nieuwe auto - een verbouwing (keuken/ badkamer/dakkapel/ nieuwe vloer..... Enz. Wat wel of niet?) - aanleg tuin - vakantie - studie - andere schulden af te betalen Ik ben benieuwd! Ik zie bijvoorveeld dat vrienden geld lenen voor een nieuwe auto. Wij overwegen wel eens om wat te lenen voor de verbouwing maar doen dit liever niet. Een hypotheek is de enige 'lening' die ik wil hebben Vinden jullie lenen perse negatief?
Ik zou zelf nerveus worden van leningen. De enige lening die ik heb is een hypotheek en ik hoop dit ook zo te houden.
Nee alleen mijn hypotheek! Ja ik vind lenen negatief, Als je ervoor spaart en je hebt geld voor een auto prima, maar een lening voor een auto nee.
Nee is niet speciaal negatief maar haha na twee post order bedrijven haha heb ik mijn lesje wel geleerd heb er nog een openstaan en ben blij als die eens in gelost zijn. Ik dacht vroeger ook van ach lenen kan geen kwaad haha nu denk ik van was ik toch wat verstandiger eerder.
Tuin/vakantie/inrichting etc zou ik allemaal geen geld voor lenen. Studie heb ik zelf wel gedaan omdat het niet anders kon. Auto hebben we ook gedaan, maar zou ik niet snel weer doen. Voor een verbouwing heb ik toen geld in de hypotheek opgenomen (dat kon toen nog), maar zou ik alleen doen als het ook een waardevermeerdering van je huis oplevert. Sowieso vind ik lenen iets voor als het niet anders kan en zeker niet voor de lol (zoals bij een vakantie). Daarnaast moet je er ook zeker van zijn dat je de maandelijkse lasten kunt dragen en kunt blijven dragen. En nooit een lening afsluiten met een langere afbetaaltijd dan de tijd die je van het doel kunt genieten.
Heb alleen een hypotheek maar die lossen we ook steeds af wanneer dat kan. Vooral voor auto lenen vind ik link. Straks rij je hem totaalkosten voordat je met afbetaald hebt. En voor een verbouwing zou ik ook eerst gaan sparen.Net als voor een vakantie
nee als je het geld er niet voor hebt niet doen wij sparen eerst voor een doel en dat voelt voor ons veel prettiger
Wij hadden alleen een financiering voor onze auto (omdat we die nodig hadden op een moment dat we dat niet konden betalen) en die is inmiddels afbetaald. Verder niets. Ik voel me ABSOLUUT niet prettig bij lenen.
Mee eens. Ik sta zelf niet zo negatief tegenover lenen, al doe ik het liever niet natuurlijk. Zolang je de maandlasten kunt betalen (ook wanneer je in de ww oid komt), zie ik het probleem niet zo. Wat betreft een lening voor een auto en totall loss rijden, het lijkt mij logisch dat je een allrisk verzekering neemt, die ook de 1e 3 jaar de aanschafwaarde vergoedt.
Nee, Wij hebben nu 6/7 jaar gespaard ons huis was prima woonbaar alleen niet onze smaak, alleen wel de opties om Het tot ons droomhuis te maken en kunnen nu eindelijk de volledige verbouwing bekostigen Zolder helemaal volledig vaste trap naar zolder en twee slaapkamers op zolder laten maken rolluiken en horren ervoor inbouwkasten etc helemaal klaar, volgende maand 4 meter uitbouw paar muurtjes plaatsen zodat de woon indeling anders word en de keuken groter badkamer kleiner ( nog heel groot) en zo een grotere bijkeuken, dus nieuwe keuken nieuwe badkamer nieuwe bijkeuken nieuwe woonkamer nieuwe vloeren en de trap naar de eerste verdieping word gerenoveerd al met al wel een aantal centjes, En we hebben extra wat meer/door gespaard voor als er onvoorziene dingen gebeuren zodat we die alsnog kunnen bekostigen Ik heb gewoon echt een hekel aan lenen en doe het dus niet Maar ik heb misschien makkelijk praten omdat geld sparen hier opZich geen probleem is, en soms zijn dingen wel noodzakelijk, bijv een nieuwe baan maar om daar te komen heb je een auto nodig en als je dat geld niet hebt .... Zonder baan kun je niet sparen dus dan zou ik misschien wel geld van mijn ouders lenen om een fordje ka te kopen ofzo zodat ik die baan kan aannemen. Maar dat is allemaal wat als dus ik heb geen idee of ik het dan zou doen.
Huis en eventueel een auto wanneer ik ver van een ziekenhuis af woon. Verder nooit geleend en denk ook niet dat ik ooit de behoefte krijg daarvoor vind heel veel dingen een luxe en als het kapot gaat heb je zoveel alternatieve opties dat een lening echt je laatste redmiddel moet zijn.
Nee, want geld lenen kost geld. Lenen voor een vakantie of een nieuwe televisie vind ik dom. Kan je het niet betalen? Koop het dan niet. (Uitgezonderd hypotheek, studie en in sommige gevallen een auto.)
Nee, ik zal geen geld lenen. Hooguit een hypotheek voor als we ooit nog eens een huis gaan kopen. Mijn mening is dat als je geen geld moet lenen voor luxe dingen zoals een vakantie. Daar kun je ook zonder. Het kan natuurlijk gebeuren dat je wasmachine, droger, auto, etc. kapot gaat, maar daar proberen we wel wat voor opzij te houden mocht dat gebeuren
Precies. Maar zijn er echt mensen die geld lenen voor een vakantie? Waar doe je dat dan, vraag ik me dan af.. Ik heb vroeger wel geld geleend van mijn ouders trouwens. En dat is ook meteen de reden dat dat ik een hekel heb gekregen aan lenen. Ik vond het altijd zo'n rotgevoel.
Vakantie op afbetaling denk ik onder het mom van: Eerst genieten, dan betalen! 6 maanden na je vakantie betaal je nog elke maand een bedrag + rente. (Vooraf) Betalen in termijnen is dan weer anders natuurlijk.
Ah ja, op afbetaling natuurlijk. Kwam niet in me op, ik dacht echt aan naar de bank gaan en dan zeggen dat je graag op vakantie wil.
Wij zijn ook niet zo van het lenen, maar hebben laatst moeten lenen bij m'n schoonmoeder en dit voor een heel groot bedrag. Het kon niet anders en we voelen ons er niet fijn bij, maar we betalen het sowieso terug. Voor vakantie, auto, materiële spullen, enz zullen wij nooit lenen. We sparen liever voor luxe dingen. In ons huis willen we ook graag bepaalde dingen anders zien. Voorlopig hebben we daar het geld niet voor, dus dat wordt sparen
Bij mijn moeder kunnen we wel gewoon lenen wat we willen...we zouden voor de keuken lenen...maar dat konden we uiteindelijk toch zelf betalen.. Maar ook alleen bij mijn moeder trouwens... en ook alleen als ik weet dat we het heel erg snel kunnen terug betalen ( dat er nog geld aan komt...)