Hoi, Ik lees op diverse fora dat als je borstvoeding geef de bijvoeding tot 1 jaar niet zo heel belangrijk is, m.a.w. dat het niet zoveel uit maakt als je kindje er niet zoveel van binnenkrijgt. Er wordt daar steeds gezegd dat het slechts BIJvoeding is en dat bv alleen voldoende voedingsstoffen heeft. In de folder die ik van het CB heb meegekregen staat weer dat bijvoeding vanaf 6 mnd wél belangrijk is, omdat er uit de melk onvoldoende ijzer kan worden gehaald. Ik ben pas net gestart met bijvoeden, maar mijn dochter is er niet erg happig op. Ze eet hooguit een paar lepeltjes. Nu maak ik me er iig nog niet druk om, maar vanaf wanneer zou ik dat wel moeten doen vraag ik me af...
Hallo Princess, De eerste zes maanden heeft een kind dat goed groeit, genoeg aan borstvoeding of volledige zuigelingenvoeding (flesvoeding). Als je kind zes maanden en ouder is, heeft het niet meer genoeg aan alleen melk. Je moet je kind dan ook ander eten gaan geven, dat heet bijvoeding. Je kind heeft namelijk meer gezonde stoffen (voedingsstoffen) nodig dan in de melk zitten, zoals vitamines en mineralen. Je kunt beginnen met een paar hapjes gepureerde (héél klein gemaakte) groente of fruit. Langzamerhand worden steeds meer melkvoedingen vervangen door vast voedsel. Tegen de tijd dat je kind ongeveer één jaar is, kan het gewoon ‘met de pot mee-eten’. Dan kun je je kind dus hetzelfde laten eten als de rest van het gezin. Groeten Eveline