Ik ben de laatste tijd erg veel bezig met "wat als er brand uitbreekt". Wij hebben geen vluchtroute en maar 1 brandmelder waarvan ik maar hoop dat die het doet. Moet hem echt gaan controleren. Vind het savonds vaak ook eng naar bed te gaan want "wat als".. Ik ben nu een lijst aan het maken met dingen die je nodig bent tijdens een eventuele brand, en een vluchtroute aan het uitstippelen. Dit is mijn lijst; ik wil extra brandmelders Op elke verdieping een brandblusser Een vluchtladder in onze slaapkamer Een brandvertragend pak voor als er een vlammenzee is en we naar de slaapkamers van de kinderen moeten Die dingen kosten samen best veel geld dus ik kan het niet in 1x aanschaffen maar ik begin deze maand met de rookmelders en brandblusser. Hoe is dat bij jullie'? Hebben jullie een vluchtroute en ook bijv 1 van bovenstaande dingen of juist iets anders? En tips misschien zodat we elkaar kunnen helpen?
Ik heb 2 brandmelders, gisteren nog gehoord dat die in de keuken nog werkt. Ik wil graag nog een koolmonoxide melder, want dat is ook een sluipmoordenaar. ....
Oei nee. Maar laatst vloog onze frituurpan uit t niets in de fik en de rookmelder ging niet eens af.. We hebben 1 rookmelder maar hij slaat bijv wel weer aan als er iets te lang in de oven zit. Dekens, blussers oid hebben we niet. Beneden hebben we een voor- en achterdeur en 2 grote ramen die openkunnen. Boven zou ik "gewoon" uit t raam springen. Koolmonoxidemelder wil k ook nog hebben! Maar zit steeds tegen de prijs op te kijken
in geval van nood,'sla ik de blusdeken om de kleine heen en baan ik zo een weg naar buiten. Een pak aantrekken zou ik het geduld niet voor hebben.
Elke kamer hangt een rookmelder (maar nieuwbouw dus zat er verplicht in) branddeken maar die ligt ergens uhmm in de kast? Verder kun je wel vanuit elk boven raam op een richel of afdak stappen.
Beneden hangen 2 blusdekens en een brandblusser. In de juiste deurdraairichting van de keuken. Rookmelder met koolmonoxidemelder in de gang. Deuren gaan snachts enkel op haak zodat er geen sleutels gepakt hoeven te worden. Boven ligt een deken voor de kleine. Hopelijk komen mijn vroegere atletiekoefeningen van pas als ik boven via het raam, via de uitbouw op de schuur van de buren moet springen. Anders via raam, uitbouw, konijnenhok. Mocht ik niet 123 uit het raam komen, raam heeft van die raamdeurtjes, hoe heet dat? Dat de ramen op bepaalde afstanden open gezet kan worden?, maar ik denk altijd dat dat met een flinke ruk wel open gemaakt kan worden, gaat het niet zo snel dan heb ik een kraan in de buurt waarmee ik natte doeken onder de deur stop zodat de rook langer weg blijft om iets langer de tijd te hebben om door dat raam te komen.
Brandmelder in woonkamer, onder de zoldertrap en in washok. Blusdeken in keuken. Brandblusser niet. Die zijn wel beperkt goed dus gied in de gaten houden! Ladder wil ik wel nog hebben.
We hebben 3 brandmelders. Gang onder, gang boven en slaapkamer zoontje. Beneden kunnen we overal weg. Voor en achterdeur en ramen. Boven kunnen we via het lage dak van de buren of eventueel via het raam van de slaapkamer zoontje. Kan een van ons op de tuintafel springen en dan zoon aangeven
Tip koop geen combi melder want rook stijgt op een koolmonoxide daalt dus moeten allebei op andere hoogte hangen en koolmonoxide melder is alleen belangrijk op plek waar dat kan voorkomen en dat is In ruimte waar cv ketel hangt gas of houtkachel
Onze ouders vroegen of we nog wensen hadden voor kerst. Wij konden niets bedenken en hebben toen een koolmonoxidemelder gevraagd. Heel fijn dat die hangt, dat geeft een goed gevoel naast de 3 rookmelders. Vluchtplan hebben we niet. Er is maar 1 mogelijkheid om naar beneden en naar buiten te komen. En anders via het balkon naar de buren.
Wij hebben vorige jaar de brandweer over de vloer gehad, die deed een gratis rondje brandmelders uitdelen en controleerde ons huis op brandveiligheid. Ze hebben toen ook met ons de beste vluchtroute uitgestippeld. Dat was erg fijn
Wij gaan verhuizen naar een heel fijn huis. Op zolder hangen we een brandblusser daar is nl de ketel en droger/wasmachine. In de keuken een branddeken. Op elke verdieping brandmelders. En vanuit de kamers van de kinderen kan je op het platte dak de kamers uit en dan zo zeker 3 huizen verder rennen naar de buren!
Wij hebben 3 rookmelders en een blusdeken. Ook een vluchtplan voor als we boven zijn en er beneden brand is. We hadden ook een brandblusser maar die is helaas leeg omdat we de overbuurvrouw geholpen hebben toen haar schuurtje in brand stond. Als er weer eens ergens een mooie aanbieding is kopen we een nieuwe.
Wij hebben een stuk of 6 rookmelders. Maar willen nog een geschakeld systeem aanschaffen. Een pak aanschaffen zou ik niet doen. Ik geloof dat je 3 minuten hebt om uit een brandend huis te komen, met het aantrekken verlies je dan echt kostbare tijd. Wij kunnen uit 2 slaapkamers, zolderraam of badkamerraam naar buiten zonder problemen.
Wij hebben 1 rookmelder hangen, maargoed ik heb maar een klein huis. Dat ding reageerd al als je te warm doucht en de deur open doet dus die doet het. Er is hier maar 1 weg naar buiten.
Was het maar 3 minuten. Als je 3 happen rook binnen heb raak je al buiten bewustzijn. En dan geloof ik nog twee teugen rook en het is klaar!
Wij gaan dan denk ik dood... wat we kunnen doen is het dak op. We wonen op de bovenste verdieping op 3 en een trappenhuis. We zitten dus dicht bij de brandtrap maar wat moet je op het dak? Onze rookmelder doet het iig goed!
Wij hebben een alarmsysteem van Verisure vorig jaar aangeschaft ivm de vele inbraken die toen plaatsvonden. Daarbij kon je ook een pakket brandmelders erbij nemen dus dit hebben we ook gedaan. Het fijne van deze brandmelders is dat als er bijv. in de keuken brand uitbreekt hij communiceert met de andere brandmelders. De brandmelders zeggrn ook daadwerkelijk: BRAND IN HUIS en ook de lokatie. Dit systeem van Verisure is ook weer verbonden met een alarmcentrale dus zij schakelen ook de hulpdiensten in. Het heeft wat gekost maar vind het toch een fijn idee. Al hoop ik never nooit een brand mee te maken zou echt verschrikkelijk zijn!