foliumzuur belangrijk?

Discussion in 'Zwanger worden' started by nony, Feb 25, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nony

nony Fanatiek lid

May 4, 2007
    3,308
    241
    63
    nh
    Waarom is het belangrijk om al een maand VOOR dat je zwanger wilt worden foliumzuur te slikken?

Ben nu een week bezig met slikken, betekent dit dan dat ik eigenlijk moet proberen deze maand nog niet zwanger te worden?

Wie heeft er antwoord?

LIEFS nony

2. Mariiyelle

Mariiyelle Actief lid

Jan 13, 2010
    450
    0
    0
    Ikzelf heb het niet geslikt, ben nog jong en gezond dus is de kans met openruggetje wel erg klein! En het is idd gebleken via 20wkn echo dat me kindje geen afwijkingen heeft..

Iedereen moet het zelf weten of ze het slikken :)

3. goofychick

goofychick VIP lid

Dec 31, 2007
    12,116
    0
    0
    Zuid-Holland
    Foliumzuur is iid preventief voor evt open ruggetje, nou heeft je leeftijd daar niks mee te maken. Mij werd het aangeraden zodra je met de pil stopt het te slikken.
    Het zit ook gewoon in dagelijkse voeding maar blijkbaar niet genoeg.
    Nu neem ik zelfd de multivit. etos zwanger worden en daar zit het ook in.

4. Vlinder24

Vlinder24 Fanatiek lid

Feb 24, 2010
    1,372
    3
    38
    Deze slik ik ook sinds afgelopen maandag..

5. Flippo123

Flippo123 Niet meer actief

idd voor het open ruggetje is het belangrijk...
    Je ongeboren kindje wordt in de eerste paar weken het gehele zenuwstelsel en de hersenen gemaakt met behulp van foliumzuur, en het is bijna onmogelijk om voldoende foliumzuur binnen te krijgen via de normale voeding.
    Niet dat je als je geen foliumzuur slikt een kindje krijgt met een afwijking maar de kans er op is gewoon groter.

6. nony

nony Fanatiek lid

May 4, 2007
    3,308
    241
    63
    nh
    ....dus als ik vorige week begonnen ben met slikken, en nog geen eisprong heb gehad, ben ik nog wel "op tijd".....?

7. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Liefst een maand voordat je stopt met de pil. Maarreh.. er gewoon voor gaan hoor. Kan dat het in ronde 1 raak is is toch niet zo groot.

8. nony

nony Fanatiek lid

May 4, 2007
    3,308
    241
    63
    nh
    Dat is waar, dus vanavond en morgen goed aan de klus...

9. MamaNienke

MamaNienke Niet meer actief

Toen ik van mijn eerste zwanger raakte was ik al bijna 7 weken zwanger en vk raadde toch aan om alsnog foliumzuur te gaan slikken....

Dus je bent zeker niet te laat ;)

10. snelmama

snelmama Lid

Feb 14, 2010
    99
    0
    0
    Deventer
    je kan lekker aan de klus hoor, bij mijn 2de zwanger schap had ik er niet aan gedacht.... en ben toen op het moment van de bevruchting pas begonnen maar dat is niet erg.
    Het is natuurlijk wel beter om er zsm mee te beginnen bij een kinderwens.
    hoop dat je snel een mooie positieve test in handen hebt!

Gr Angelique

11. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Foliumzuur is zeker belangrijk. Het verkleint het risico op een open ruggetje en een hazelip/open gehemelte. Het heeft niks met leeftijd te maken of dat je gezond bent. Als je alleen een pilletje hoeft te nemen om het risico te verkleinen, waarom zou je dat niet doen?! Gewoon doen dus!

Het peil in je lichaam moet eerst opgebouwd worden. Op het moment van de bevruchting moet je voldoende foliumzuur in je lichaam hebben. Vandaar dat er geadviseerd wordt om vier weken voor de eisprong te beginnen. Maar het is nou ook weer niet zo dat je daarom deze ronde moet overslaan. Ik zou dus gewoon doorgaan met klussen en trouw je foliumzuur nemen!

Succes!

12. Soms kan ik heel verdrietig worden. Tuurlijk iedereen moet het zelf weten, maar foliumzuur is gewoon hartstikke belangrijk!!! Niet alleen tegen open ruggetje of gespleten gehemelte / hazelipje, maar ook tegen een open schedeltje. Dit is de ergst vorm, en helaas ben ik mijn dochtertje hieraan verloren... Dit terwijl ik heel netjes foliumzuur slikte. Tuurlijk het is geen garantie dat alles dan goed gaat, dat blijkt wel weer, maar het verkleint de kans wel! Ik snap dat je niet kan wachten, maar waarom zou je die ene maand niet wachten als het risico er wel zoveel kleiner van wordt...

13. xVlindertje

xVlindertje Fanatiek lid

Feb 9, 2010
    1,860
    0
    0
    Ergens in Nederland
    Ik ben begonnen met foliumzuur slikken, toen ik aan m'n laatste pil strip begon.

Share This Page