maandag 18 augustus eerste dag basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ieniemienies, 9 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Hier ook! Ons zoontje gaat per september starten, geen wenochtenden dus helaas. Meteen aan het begin van het schooljaar vol aan de bak. Dat vind ik trouwens wel apart, als je na de zomervakantie meteen begint, zijn er dus geen wenochtenden? Ik weet wel dat je je kind, indien nodig, 's middags thuis mag houden, maar vindt wenochtenden toch iets anders. Ben ook heel benieuwd hoe het gaat. Ons zoontje is ook bezig met letters en cijfers en heeft er ontzettend veel zin in, ook trouwens op de valreep zindelijk geworden. Maar hij gaat van de grotere klassen en meer drukte denk ik ook enorm vermoeid worden. We gaan het zien..........maar ik vind t dus ook wel spannend.

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Bij ons kwamen de kinderen die na de zomervakantie starten de laatste weken voor de zomervakantie twee middagen in de week in groep 0 wennen. Dat was dan niet in groep 1 (want daar was het te druk) maar twee middagen in de week was er groep 0 voor die nieuwe kinderen en voor de kleintjes uit groep 1, olv een stagiaire. Mijn oudste zat daar dus ook in omdat ze de jongste uit groep 1 was en volgens mij werkte dat wel goed.

3. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ja! Mijn jongste gaat morgen. Is vandaag 4 geworden:D
    We hebben zijn verjaardag gisteren gevierd zodat hij vandaag nog even een rustig dagje heeft en lekker met zijn speelgoed kan spelen.
    Hij verheugt zich al op school sinds hij 2,5 is maar vindt het nu ook wel een beetje spannend. Hoewel zijn zus het spannender vindt, die heeft ook helemaal geen zin in groep 3 want dan moet ze leren lezen en schrijven 'en dat kan ik niet'..
    Ben heel benieuwd naar de nieuwe fase van beide kinderen op school.

4. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Onze oudste gaat morgen ook :-D We mochten kiezen: maandag, dinsdag of woensdag. Maar omdat alle kindjes maandag beginnen hebben we haar verjaardag vandaag gevierd en gaat ze morgen al naar school. Mama vindt het erg spannend, zelf heeft ze er vooral veel zin in!

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.004
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Proficiat Maja en jij ook alvast Yessie!

@Jatobe: Zijn de klassen bij jullia een het begin van het schooljaar al zo groot dan? Meestal starten de kleutergroepen altijd wat kleiner, omdat ze in de loop van het jaar nog groeien.
    Ik vind het juist fijn dat onze zoon in september vier wordt, dan profiteert hij nog mee van een relatief kleine groep. Aan het eind van het schooljaar zal hij alsnog in een grote klas zitten, maar dat went geleidelijk aan wel, steeds 1 of 2 erbij. Beter dan ineens in een klas van 30 gegooid te worden.

Ik zit nu soms al te denken wat we me de jongste gaan doen. Die verjaart eind november. We doen hem dan sowieso pas na Sinterklaas naar school, anders vind ik dat veel te druk. Misschien zelfs pas na de Kerstvakantie dan. Maar aangezien hij eerst nog 1 moet worden, is het wel erg vroeg om hier al over na te denken, haha.

6. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn dochter gaat 1 september beginnen. Ik vind het heel spannend! Ze zit redelijk ver weg, dus ik kan er niet snel zijn mocht er iets aan de hand zijn, en ze gaat ook nog met het leerlingenvervoer. Voordeel daaraan is wel weer dat ik op mijn vrije dagen niet vroeg de deur uit hoef, alleen om haar in het busje te zetten ;).

Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan, want ze begint gelijk fulltime en maakt lange dagen ivm het vervoer. Gelukkig wel een hele kleine klas (7 leerlingen totaal), dus dat is fijn.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.004
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met jullie kindjes is gegaan, deze eerste weken. Onze zoon heeft al lekker een aantal dagen geoefend en dat gaat goed. Hij is al heel vertrouwd op de school (ik werk daar) dus dat scheelt. Hij vertelt regelmatig over de dingen die ze hebben gedaan of ik hoor hem ineens nieuwe woorden gebruiken die ze geleerd hebben. Leuk hoor! Hij is wel nog behoorlijk moe na een schooldag. En vanaf volgende week komt daar de bso nog bij. Dan kunnen we hem opvegen, ben ik bang!
    Hoe is het jullie kindjes vergaan?

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    mijn oudste heeft nu 2 schoolweken erop zitten. Zonder wennen hebben we hem zo in het diepe gegooid... Ik vond het doodeng, maar het is helemaal goed gekomen. Hij vindt het leuk maar ook spannend op school. Hij komt steeds met nieuwe namen van kindjes thuis... Hij heeft in de kring al verteld over zijn vakantie en over zijn verjaardag. Maar hij verzint ook afentoe dingen, dan vertelt hij dat hij letters heeft geleerd en dat hij nu kan lezen.... En dan weet ik niet wat nu echt gebeurd is en wat niet.. Hebben meer kindjes dat?

Hij heeft nog niet echt nieuwe vrienden gemaakt, maar dat komt vast nog wel. Op de bso gaat het ook goed, hij is dan wel moe, maar niet vermoeider dan na een dag dagopvang het geval was. Gelukkig maar want daar zag ik echt tegenop.. Ik wist niet eens hoe ik het uit moest leggen zo'n drukke dag... Maar mijn man zei gewoon "vandaag ga je duizelig worden, vandaag ga je naar bso-school-bso-school-bso !"(en dat heel snel achterelkaar) en mijn zoontje vond het heel grappig en kon het perfect onthouden, en hij was er ook echt trots op dat hij zo'n drukke dag had gehad ;) Echt een pak van mijn hart dat het zo lekker gaat!

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.004
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon gaat dus volgende week pas naar de bso. Ik denk dat ik dan nog wel zelf even met hem lunch tussen de middag, om hem niet in één keer in het diepe te gooien van vso - school - overblijf - school - bso. Dat is wel weer een voordeel van op dezelfde school werken. Daar zag ik namelijk wel een beetje tegenop, maar tot nu toe (alsof ie er al zo lang zit, haha) hebben we er alleen nog maar voordeel van gehad. Ik hoop dus dat dat allemaal blijft meevallen.

Wat betreft dingen vertellen die niet waar zijn: Onze zoon verzint wel steeds meer. Hij zegt bijvoorbeeld dat alleen de juf, zijn vriendje en hijzelf in de klas waren. Maar dat doet hoe niet alleen over school hoor, na een oppasmiddagje bij grootouders kan hij ook dingen verzinnen, die dan helemaal niet gebeurd blijken te zijn.
    En soms is hij ronduit aan het liegen. Bijvoorbeeld of hij zijn tanden al heeft gepoetst. Daar baal ik wel van. Maar ik denk zelf eigenlijk dat dit meer een "leeftijd-dingetje" dan een "school-dingetje" is.

Dat verzinnen doen ze denk ik ook wel omdat wij steeds maar vragen wat ze hebben gedaan / geleerd, maar dat ze daar niet goed antwoord op weten.

10. moon78

moon78 Actief lid

15 mei 2013
    282
    0
    16
    Sta voor de klas
    Friesland
    Het gaat eigenlijk wel goed met onze oudste. Hij is in de eerste schoolweek 4 geworden en mocht meteen trakteren :)
    Het afscheid nemen verloopt niet altijd vlekkeloos, maar volgens de juf zijn de traantjes snel weer weg. Hij heeft ook al een vriendje en ze wilden meteen al bijelkaar spelen, maar daar wachten we nog eventjes mee. Hij is nu nog best wel moe na school, ik wil in ieder geval tot aan de herfstvakantie even rustig aan doen.

Volgens mij vindt hij het wel leuk op school. Als ik hem vraag hoe zijn dagje was en wat hij zoal gedaan heeft, is het standaard antwoord 'dat weet ik niet meer'. ;) Maar hij heeft het zo nu en dan wel over schooldingetjes en vindt zijn klasgenootjes allemaal leuk.

Ik hoop dat het zo goed blijft gaan, geeft me wel rust.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.004
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Haha, onze zoon antwoordt standaard met "Niks." als we vragen wat hij gedaan heeft. En soms verzint hij dingen als we doorvragen. Maar als we er niet rechtstreeks naar vragen, komen er toch wel verhalen hoor.

Of we horen hem ineens nieuwe woorden gebruiken en die blijkt hij dan op school geleerd te hebben. Tot nu toe alleen 'normale' woorden, de schuttingtaal laat gelukkig nog op zich wachten. Overigens leert hij alsnog wel dingen waar ik minder blij mee ben. "Dat is hems tas" en dat soort rare dingen. Dat heb ik hem nog nooit horen zeggen. Ik hoop dus wel dat hij snel onderscheid leert maken tussen wat hij leert van de juf en wat hij soms van andere kinderen hoort.

12. moon78

moon78 Actief lid

15 mei 2013
    282
    0
    16
    Sta voor de klas
    Friesland
    Haha, ja leuk. Hier is het soms al "nee hoor, want juf zegt...". We kunnen hem dus niks meer wijs maken :D

13. Amethist

Amethist Niet meer actief

Met mijn dochter gaat het eigenlijk hartstikke goed op school. Ze is wel heel moe (ze wordt om 07.15 uur opgehaald en om 16.15 uur thuis gebracht), maar ik vond het de 2e week al een stuk beter gaan dan de eerste. Ze vertelt niet veel over wat ze hebben gedaan (ze kan ook niet goed praten, dus dat helpt ook niet mee, hahaha), ze zegt altijd alleen maar dat ze heeft buiten gespeeld en liedjes gezongen. Gelukkig krijg ik aan het einde van de week altijd een A4-tje mee in haar multopmapje waarop staat wat ze allemaal gedaan hebben die week.

Ik ben wel echt heel trots op haar, want ze gaat elke ochtend zonder te huilen in het busje en komt eigenlijk heel vrolijk weer thuis. En dat zonder wendagen en gelijk laaaaange dagen. Gelukkig is BSO niet nodig.

Deel Deze Pagina