morgen, maadag 14 juni is het wereld bloedonoren dag. Stichting Sanquin Bloedvoorziening - WBDD 2010 ik ben grote voorstander ervan, dankzij bloeddonoren leef ik nog en mijn dochtertje. helaas betekend dit wel dat ik zelf geen bloed mag geven.
Ik ben wel donor geworden ( vorige week ) voor als ik overleden ben. Maar bloed kan ik zelf echt niet tegen..
Helaas mag ik nu geen bloed geven (maar voor ene goed doel ). Na de zwangerschap ben ik weer van de partij hoor. Het kost je niks, alleen een beetje tijd. Prachtig als je op die manier mensen kunt helpen!
hoi nou , graag gedaan nee, serieus. ik ben al sinds mijn 18de donor en geen moment spijt van gehad. nu een tijdelijke stop ivm zwangerschap. ik vind het trouwens ook een goede tussentijdse controle voor jezelf bloeddruk enz. spinnekop
ik was het ook nooit, als de doods voor naalden, achteraf wel spijt. mijn broer is jaren trouw donor geweest, had gewild bloed, helaas mag het door zijn werk niet meer (piloot)
Ik ben er ook een groot voorstander van, maar helaas mag ik niet geven ivm een bloedtransfusie die ik heb gehad
Ben ook een voorstander, helemaal niet bang voor naalden trouwens maar helaas ook een transfusie gehad.
Jammer he, dat er zoveel mensen afvallen door allerlei dingetjes.... Maar goed dat je het weer eens benadrukt. Ik was bloeddonor -maar moest stoppen en mocht later niet meer geven door ziekte. M'n man is door mij ook bloed gaan geven (en plasma ook overigens) , maar het mislukte keer op keer... Na 5 mislukte pogingen (telkens weer een maand ertussen) heeft hij het opgegeven. Het was zonde van de tijd van allemaal. Het leverde telkens ook amper wat op hierdoor. Erg jammer, maar ik ben blij dat hij het toch gedaan heeft. Ik hoop overigens dat er nog wat meer locaties bijkomen om het te doen, want ik hoor nogal eens, dat het -met name voor plasma- voor mensen te ver rijden is (plasma is iedere 4 of 6 weken) . Maar oke, nogmaals: Goed dat het weer even vermeld wordt btw: Voor de zwangeren: Navelstreng bloed, kán óók gedoneerd worden he! (tenzij je al geen bloed mag geven door een eerdere transfusie ofzo) .
Ja, dat navelstreng bloed moet ik me nog eens goed in verdiepen. Ik had begrepen dat dit maar in een beperkt aantal ziekenhuizen kon. Nu lees ik dat Sanquin dit gewoon doet, dus vraag ik me af of het toch niet gewoon in alle ziekenhuizen kan waar een bloedbank bij zit.
Ik ben ook een voorstander van doneren maar vanwege een bloed transfusie mag ik helaas geen bloed doneren
spinnekop bedankt!!! ik ben bloeddoneren echt heel dankbaar, echt super. schrik wel van hoeveel mensen er al een transfusie hebben gehad.
ik ook eigenlijk, had er niet zoveel verwacht .. en ik wist ook eigenlijk niet dat je dan geen bloed mocht doneren .. Wist ook niet dat je dan niet meer met MvM mee mocht doen ...
ik was ook donor maar omdat ik nu steeds zelf sukkel met net wel of net geen laag hb ga ik me afmelden mijn lichaam kan het op het moment even niet meer...
ik loop er al een tijdje over te denken om bloeddonor te worden... Tijdens dat ik bloed moest prikken voor mijn zwangerschap dacht ik, nou dit is ook niet erg, waarom zou ik dat niet gaan doen...? maare iemand een idee hoe dit in zn werk gaat? hoe vaak bijvoorbeeld? en hoeveel per keer?
je eigen lichaam gaat dan voor, sterkte met je hb, ik weet dat ik me met een laag hb waarde wel goed voel, 4, nog wat. ze hebben liever 5 of 6 geloof ik ik werd zieker van de staalpillen. @chantal mvm is toch alleen met urine??
Je kunt gewoon binnenlopen bij een bloedbank om informatie te vragen. (Of vooraf even bellen, dan kun je gelijk een afspraak maken voor een intake.) Je krijgt dan een indrukwekkende vragenlijst (gelukkig allemaal meerkeuze: ja of nee ). Hierin wordt wat gevraagd over je medische voorgeschiedenis, seksuele activiteiten, vakanties e.d. Dit om te bepalen of je tot een risicogroep behoort waardoor je (tijdelijk) geen bloed kunt geven. Tijdens de intake wordt ook al een beetje bloed afgenomen dat wordt onderzocht op een aantal ziektes. Ik weet zo uit mijn hoofd niet porecies welke. In ieder geval HIV en hepatites. Ook testen ze je bloeddruk en Hb-gehalte. Dit laatste gebeurt met een vingerprik. Na een tijdje krijg je bericht of je wel of geen bloed mag geven. Als je geschikt bent, maak je voor de eerste donatie een afspraak. Ze nemen dan wat meer tijd voor je. Elke donatie krijg je opnieuw een vragenlijst. Ook testen ze elke keer je bloeddruk, ze voelen je pols en testen je Hb-gehalte. Als dat in orde is, mag je plaatsnemen in een heerlijke ligstoel en brengen ze de naald in om bloed te doneren. Ongeveer een halve liter bloed wordt afgenomen. Dit gaat in een zak met anti-stollingsmiddel. Ook nemen ze (vanuit dezelfde 'leiding') wat buisjes af. Dit bloed wordt ook weer getest, zodat ze zeker weten dat het veilig is voor donatie. Tijdens de donatie kun je een boekje of tijdschrift ofzo lezen. Na de donatie mag je nog even in de ligstoel blijven (als je een beetje duizelig bent) of je kunt nog even in de wachtkamer op een gewone stoel zitten. Je krijgt als je wilt wat te drinken en er staat lekker op tafel. Ik laat me altijd trakteren op een glas cola en een roze glacékoek. Meestal begin je als volbloeddonor. Afhankelijk van je bloedgroep èn je geslacht kun je een paar keer per jaar doneren. Voor vrouwen geldt geloof ik 2 à 3 keer per jaar. (Mannen iets vaker). Je krijgt dan een oproep met een datum. Het is de bedoeling dat je op die datum of binnen twee weken daarna langskomt. Je mag zelf kiezen wanneer. Als je niet kunt / mag doneren, moet je even afbellen. Je krijgt dan later een nieuwe uitnodiging. Als je wilt kun je ook plasmadonor worden. Dan gebruiken ze twee naalden en een speciale machine. Je krijgt dan de rode bloedlichaampjes weer terug. Hierdoor mag je vaker komen; maximaal 1 keer per maand. Kijk ook eens op www.sanquin.nl
4 tot nog toe ja... Maar misschien juist als je al eens bloed gehad hebt, reageren mensen snel? Ben benieuwd naar verdere reacties... Ik vond het vroeger overigens altijd érg interessant om met mijn vader mee te gaan. Die heeft het zo'n 15 jaar tot 20 jaar gedaan geloof ik. Daarna mocht hij niet meer, vanwege hartproblemen geloof ik. Hij kreeg wel een bedankbrief en kleinigheidje. Dat vind ik altijd wel mooi hoor. De waardering en de zorg bij het bloed geven zelf. En inderdaad.. die roze koek hihi... Dáár deed ik het voor toen ik 18 was en zelf bloed mocht geven --> ow nr 5 al met een transfusie.. loopt toch verder op...
mijn broer heeft ook een aantal speltjes gekregen, haha speciaal voor de roze koek bloedoneren hahaha. nou van mij kan je zo een pak roze koeken als dank krijgen, gek eigenlijk he dat je eerst bijna dood moet gaan (in mijn geval dan, al mijn bloed kwijt) voordat je hier goed over na gaat denken. als mijn dochter oud genoeg is, hoop ik dat ze het ook wil doen. mijn vriend heeft helaas de naalden fobie van zijn vader, hoe graag hij ook wil, hij durft echt niet, zelf ook een fobie dus ik weet dat ik niet kan dwingen
Ik ben ook bloeddonor maar mag nu pas volgend jaar maart weer komen ivm de zwangerschap uiteraard. Ik doe het graag en vindt het een fijn idee om wat te kunnen doen voor mensen, zou het ook fijn vinden dat er mensen zijn die dit doen als ik het nodig zou hebben dus waarom niet