maandag bloeddonordag

Discussion in 'De lounge' started by schaapie123, Jun 13, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. spinnekop

spinnekop Niet meer actief

hoi

ik verbaas me inderdaad ook over de hoeveelheid bloedtransfusies.

en inderdaad je wordt wel verwent hoor , niet alleen roze koeken

in nijmegen kun je vanalles krijgen brood, soep, koek enz.
    en de stoelen liggen heerlijk.

spinnekop

2. Mamvannu

Mamvannu Niet meer actief

EEN HALVE LITER???
    woh wat veel ja! Ik dacht een paar buisjes haha

Wordt je dan niet duizelig?

Bij mij hebben ze al moeite met gewoon bloedprikken!
    Ze prikken me altijd helemaal lek om een ader te kunnen vinden!

3. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

oei dat lijkt me ook niet fijn, mijn vader (mijn hond trouwens ook ) heeft rolvaten, erg moeilijk te prikken (mijn ader ligt gelukkig duidelijk in zicht)

4. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    Ik ben er ook een grote voorstander van.
    Alleen zat ik ook flink te tobben met mijn HB, ik heb me ook helaas af moeten melden omdat mijn lichaam het niet meer trok.

5. Babbel81

Babbel81 Fanatiek lid

Mar 22, 2010
    2,901
    0
    0
    Zuidholland
    Ik ben al enkele jaren Plasmadonor en heb al 3 keer bloedplaatjes (leukocyten) gegeven.

wel even een vraagje: zodra je zwanger bent ,moet je dus stoppen met geven? wat nu als je het nog niet weet ( dus in je eerst wk ) en wel gaat doneren,is dan dat slecht voor het vruchtje?

6. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    ik heb vorige maand voor de eerste keer bloed gegeven.:D
    wil daar echt nog wel een hele tijd mee doorgaan!
    het is echt zo'n kleine moeite!

mijn hb is altijd vrij hoog. bij controle een 8,2 en bij het echte
    bloedgeven een 9,4.
    hier geen roze koeken maar heerlijke grote speculaaskoeken, mjammie hahahahaha!

wil me ook gaan opgeven voor beenmergdonor, maar mag nog niet, mijn bmi is nog te hoog..:)

7. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik heb het informatiepakketje aangevraagd!

Het lijkt me wel iets moois om te doen!
    Heb de test gedaan...of het zou mogen en daar kwam een positief antwoord uit! Dus wie weet ben ik binnenkort wel bloeddonor!

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,825
    19,149
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Valt wel mee hoor. Het komt wel voor dat mensen even een beetje duizelig zijn. Geeft niks, blijf je gewoon een paar minuutjes liggen. Dat kan wel eens gebeuren als het de eerste keer is (spanning) of door vermoeidheid, druk geweest, niet genoeg gegeten, toch een verkoudheidje onder de leden ofzo. Allemaal heel onschuldig.
    Als je er echt elke keer last van hebt, kan je er misschien beter niet mee door blijven gaan. Blijkbaar reageer je er dan wat heftiger op en je eigen gezondheid gaat toch voor. Maar kwaad kan het niet. Ik heb het trouwens één keer gehad en toen meteen geleerd dat ik geen bloed moet geven tijdens mijn menstruatie. ;)

Ik ben soms in de dagen na donatie iets sneller moe dan normaal. Gewoon net iets eerder buiten adem als in een trap op ren, zeg maar. Dat heeft denk ik ook te maken met mijn bloeddruk die soms wat laag is. Meestal is hij prima voor een bloeddonatie. Ik vind de vingerprik nog steeds een beetje spannend en daardoor is mijn bloeddruk bij de bloedbank altijd precies normaal. :D Maar ja, daarna zakt ie wel weer een beetje in.
    Na mijn zwangerschap wil ik plasmadonatie gaan proberen, eens kijken hoe ik daarop reageer. In ieder geval plan ik de donaties altijd in een rustige week, bij voorkeur als ik de dag erna vrij ben. Voor mij is dat prettig, maar ik hoor van de meeste mensen in mijn omgeving dat het voor hen niet nodig is. Zij merken er echt helemaal niks van.

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,825
    19,149
    113
    Female
    lerares basisonderwijs

Nee, dat kan geen kwaad. (Ik heb het toen ook nagevraagd.) Maar zodra je het weet, wordt donatie afgeraden omdat je lichaam dan al zijn energie voor jezelf en de groeiende baby nodig heeft. Ook na de zwangerschap mag je nog een paar maanden geen bloed geven. (Ook na een mk.)

10. Babbel81

Babbel81 Fanatiek lid

Mar 22, 2010
    2,901
    0
    0
    Zuidholland
    @ tupp, okè bedankt voor je reactie:)

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik zou het ook wel willen, maar ik heb een bloedtransfusie gehad.
    En helemaal omdat ik wel een gewilde bloedgroep heb, o negatief.

12. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

zo ff een schopje omhoog hahaha, het is vandaag immers wereld bloeddonoren dag

13. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Ik mag het helaas ook niet. :( Maar het is wel heel belangrijk zie je wel aan het aantal mensen hier dat al een bloedtransfusie heeft gehad.

14. kus26

kus26 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    1,541
    0
    36
    Almelo
    Ik heb me gister ook aangemeld. Heb bloedgroep O negatief, en ik kwam positief uit de online test. Zag alleen dat ik volbloeddonor moet zijn, maar dat zal wel komen omdat O negatief veel gevraagd is.

15. Banne77

Banne77 Fanatiek lid

Nov 18, 2009
    1,113
    0
    0
    Arnhem
    Hier ook bloeddonor! :D
    Ik vind het een hele kleine moeite om te doen. Ik heb dan ook geen naaldenfobie.;)

Ik heb ook eigenlijk nergens last van als ik bloed gegeven heb. Heel even wat drinken en wat lekkers (uiteraard!:D) en dan in de auto en weer naar huis..
    Ik ging als kind vroeger ook met m'n moeder mee. Toen hadden ze alleen kleffe cake en koffie. Dus het is wel vooruit gegaan! hihi:p

Dus iedereen die het nog niet doet en wel kan/mag doen gewoon AANMELDEN! :D

16. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik heb 1,5 jaar geprobeerd bloed te geven maar ik val weg als ze nog niet op de helft zijn echt heel erg irri.
    Aan mijn HB en bloeddruk ligt het niet vooraf dan HB is altijd 8.6 of hoger (vorige week bij HA was hij zelfs 9.3)

Ik wil het over een poosje weer gaan proberen maar nu is mijn bloeddruk veel te laag 106/58 dus dat gaat hem niet worden.. Als ik klaar ben met afvallen wil ik het weer eens gaan proberen.

Mijn hele familie geeft ongeveer bloed mijn man durft het niet :D

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,552
    527
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hier nog een donor.... heb ook net weer mn oproep binnen gekregen!
    Moest tussen 9 en 23 juni langskomen. Moet nog even bellen, of ik evt langer moet wachten ivm Codeïne-gebruik (was zo aan 't hoesten vorige week :( )
    Ik heb A-positief en wordt "maximaal" opgeroepen, dus drie keer per jaar. Verder is ook mijn zusje bloeddonor... O-negatief, dus ook zij wordt maximaal opgeroepen.

Ik heb gemerkt dat het voor mij goed werkt om vooraf te beginnen met Roosvicee Ferro. Dus zodra ik de oproep heb, haal ik me zo'n fles.... normale dosering en dan totdat de fles leeg is. Ben er ook altijd wel wat gevoelig voor, qua duizeligheid. Niet alleen na afname hoor, ook met warme benauwde dagen ben ik snel draaierig.

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,552
    527
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nou ik mag dus nog even niet bloed geven. Er geldt een "wachttijd" en ik krijg dus een nieuwe oproep. Dat zal wel over binnen een week of drie zijn.... Sanquin Groningen kennende.

19. 4days

4days Niet meer actief

Ik heb een poging gedaan wat informatie te zoeken over het doneren van navelstrengbloed, maar ik kan er dus echt niets over vinden... jammer dat het zo onbekend is, denk dat veel ouders dit zouden doen. De navelstreng wordt immers alleen 'weg gegooid'.

20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    ik geef zo nu en dan bloed maar vind de nasleep best heftig. ik heb echt nog wel 4 weken minimaal last van duizeligheid en ijzer te kort en ook duurt het even voor mijn bloedruk weer op orde is. heb zowiezo lage bloedruk en meestal voor het tappen is hij 110/60 120/70. Nu heb ik ook minder tijd maar ga toch wel 2x per jaar. nu ik medicijnen heb voor de schildklier wordt ik wel minder vaak opgeroepen en heb dit jaar nog geen oproep gehad

heb 0-positief zoals volgens mijn het overgrote deel van de bevolking.

Share This Page