Maandag functioneringsgesprek wel of niet aankondigen zwangerschap?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Mila2011, Oct 31, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mila2011

Mila2011 Actief lid

Oct 14, 2012
    268
    50
    28
    Hallo Allemaal,

Aanstaande maandag heb ik mijn jaarlijkse functioneringsgesprek.
    Het is verder niet spannend en ik heb een vast contract dus hoef me nergens zorgen over te maken. Het is een gesprek wat elk jaar terug komt.

Nu vroeg ik mij af.... zal ik aan mijn 2 leidinggevende waarmee ik het gesprek heb vertellen dat ik zwanger ben? Of toch gewoon wachten tot de 12 weken?

Ik heb er dubbele gevoelens over. In het functioneringsgesprek bespreek je ook wat je doelen zijn voor het komende jaar en wat je wilt bereiken. Het is toch raar om dan te verzwijgen dat ik zwanger ben en in mei met verlof ga.

Aan de andere kant... ik heb nog geen echo gehad en het is nog allemaal zo pril. Dalijk vertel ik het en gaat het over een paar weken mis... moeilijk....

Verder zie ik echt groen van de misselijkheid de hele dag en functioneer daardoor minder. Ben de afgelopen 2 dagen ook ziek thuis gebleven.

Dus mijn vraag... zouden jullie het wel of niet al vertellen??

Groetjes,
    Mila

2. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Ik zou nog even wachten...tot na de eerste goede echo.

3. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

Apr 1, 2009
    1,538
    4
    0
    Gezien je misselijkheid zou ik het wel zeggen. Krijg je toch meestal iets meer begrip!

4. Flipske

Flipske Fanatiek lid

Mar 25, 2011
    1,330
    0
    36
    overijssel
    Ik zou het zeggen aan het einde van het gesprek. Stel dat het wel mis gaat, wil je misschien een paar dagen thuis blijven en zal je misschien de reden toch wel vertellen. En de kans dat het goed gaat is zo veel malen groter.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,277
    6,191
    113
    Ik persoonlijk zou het wel zeggen, zeker als je als gevolg van de zwangerschap ziek bent/je ziek meld. Aangezien ze als het tgv je zwangerschap is dit 100% vergoed kunnen krijgen via het uwv, een 'normale' ziekmelding kost ze wel geld. En mocht het misgaan, weten ze er ook van als je thuisblijft. Je kan natuurlijk wel vragen of ze het stilhouden tot de 12 weken.
    Maar goed, je hebt natuurlijk het recht om het nog stil te houden, dus als dat prettiger voelt, moet je dat doen.

6. famke80

famke80 Bekend lid

Aug 2, 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Aan het einde van het gesprek zou ik het wel vertellen. Je doelen voor het komende jaar kunnen hierdoor toch anders zijn.

7. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

Jul 25, 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    ik zou het wel zeggen, beinvloed toch je kijk op komend jaar

8. Bri

Bri Niet meer actief

Als je aan de gang gaat met plannen maken voor volgend jaar, en er niets op het spel staat (wel/geen promotie, wel/geen contractverlenging), dan zou ik het wel zeggen.

Maar je mag het helemaal zelf weten; niemand zal het raar vinden als je het pas vertelt na een goede echo c.q. na 12 weken. Ik niet in elk geval.

9. Mila2011

Mila2011 Actief lid

Oct 14, 2012
    268
    50
    28
    Bedankt voor de reacties!

Ik heb het met ml besproken en besloten om even te kijken hoe het gesprek verloopt.
    Er staat niks op het spel promotie heb ik net gehad dus dat is nu niet aan de orde. Het is gewoon gevoelsmatig het is zo dubbel....

Ik ga gewoon even de sfeer proeven en kijken of het nodig is om het te vertellen.

10. Mila2011

Mila2011 Actief lid

Oct 14, 2012
    268
    50
    28
    Hallo allemaal,

Het gesprek was een weekje uitgesteld en ik heb het toch verteld vandaag! Ze reageerde heel erg leuk en houden hun mond tot ik het aangeef!

11. MWB

MWB Bekend lid

Dec 7, 2011
    907
    0
    16
    Ik heb het na afloop van mijn (goede) functionerinsgesprek verteld. Nu wist mijn baas dat we er mee bezig waren (mmm) en was ik aak niet lekker... Hij had beloofd het voor zich te houden tot na de 12 weken, maar achteraf blijkt dat hiij het toch al verder heeft verteld. Vond ik niet zo leuk...

12. mireille100

Nov 6, 2012
    19
    0
    0
    slagerij medewerkster
    hoensbroek
    ik heb t wel verteld toen ik een posi test had bij huisarts,ik was toen 5 weken en 2 dagen,en ze houden gewoon rekening met mij,ook omdat ik in de slagerij werk,en dat best wel zwaar werk ik,al die hompen vlees hwhahahaah,ik word veel geholpen en dat is wel fijn

13. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    hier met 7+6 bij de eerste, en met 8 weken bij de 2de vertel tegen mijn baas. ( aangezien er ook werkzaamheden waren die ik niet meer mocht doen, ivm gevaar voor de kleine). Ze hebben niets verteld tot dat ik er mee kwam naar de collega's toe.

14. Snoeppie

Snoeppie Bekend lid

Sep 10, 2012
    521
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb deze week mijn jaargesprek gehad en zat dus met hetzelfde probleem. Vooraf had ik bedacht het wel te vertellen, maar toen ik het die ochtend besprak met mijn collega die wel op de hoogte is, heb ik besloten het nog even stil te houden. Anders zou mijn gesprek toch een andere wending hebben gekregen. Ook ik heb niks om te vrezen met mijn vast contract. Maar ik wilde wel beoordeeld worden op mijn huidig functioneren en geen vragen op me afgevuurd krijgen waar ik nu toch nog geen antwoord op weet. Ik wacht mijn 12 weken even af!

15. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het wel zeggen.

Ten eerste geef je al aan dat je minder functioneert. Ten tweede, als het eventueel mis zou gaan moet je dat toch wel vertellen, dan sta je de volgende dag ook niet weer fris en fruitig op je werk. En als mensen al wisten dat je zwanger was, zullen ze zich beter in je kunnen verplaatsen als wanneer je zegt 'ik was zwanger en heb nu een miskraam gekregen'.

En zoals je zelf al zegt, het zou een beetje raar zijn om nu allemaal plannen te maken en dan later weer terug te draaien. Of je komt raar over omdat je je op de vlakte houdt.

16. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

May 21, 2011
    2,278
    1
    0
    Ik zou het niet zeggen. Uiteindelijk gaat zo'n gesprek over je functioneren en ontwikkeling en zwangerschapsverlof is een hele logische reden om de gemaakte plannen een beetje aan te passen als het nodig is.
    Ik heb zelf lekker mijn mond gehouden tot mijn promotie naar manager een feit was, ik was toen 13 weken en niemand heeft er wat van gezegd.
    Als leidinggevende zou ik het ook niet gek vinden, als je dat niet op dat moment vertelt, het is voor jezelf wel heftig maar afgezien van een tijdje afwezig heeft het ver niet veel invloed op je funtioneren, tenzij je drastich minder uren gaat werken of overweegt te stoppen. En als je je gesprek een maand eerder had gehad, had je nog van niks geweten.

Maar je hebt het al verteld dus, leuk dat er zo goed gereageerd werd! Nou nog even zorgen dat je functioneringsgesprek niet alleen over je afwezigheid van komend jaar bent, je bent namelijk een groter deel wel aanwezig ;)

Share This Page