Aanstaande maandag heb ik een sollicitatiegesprek voor een leuke baan. Maar ik ben 28 weken zwanger. Hoeft op zich geen probleem te zijn, anderen hebben ook een opzegtermijn. Maar toch wil ik dat melden om de eerste indruk van mezelf ook echt de eerste indruk te laten zijn. En niet 1 van: ohjee die is zwanger wat nu en hoe vragen we daarop door. En als ze het wel een probleem vinden, nou ja dan baal ik flink, maar hoor ik het liever van tevoren en dan hoef ik geen enorme tijd te steken in de voorbereiding van het gesprek en nette kleding kopen, etc. Maar goed, ik wilde dat dus telefonisch doen tijdens het afspreken qua tijd, maar ik had iemand anders aan de lijn die alleen de afspraken maakt. Ik kreeg net wel een mail van mijn gesprekspartner van het headhuntersbureau en er is een manager van het bedrijf zelf ook aanwezig straks. Ook kreeg ik de website alvast gemaild van het bedrijf met de vraag of ik die wil doornemen ter voorbereiding. Nu mijn vraag: Hoe kan ik het beste voor het gesprek aangeven dat ik zwanger ben? Ik vind dat wel zo professioneel. Het is best een pittige functie. Even een mail terugsturen? Maar hoe vermeld ik dat dan? Bedankt voor de uitnodiging voor het gesprek a.s. maandag. Ik ben erg enthousiast over de functie. Graag wil ik voor het gesprek nog even vermelden dat ik 28 weken zwanger ben. Ik zou per december 2012 direct kunnen beginnen en heb geen opzegtermijn. Zoiets?? Maar zoals ik het nu omschrijf vind ik het dus niks. Maar in feite komt het hier op neer. Het gaat om een functie waar normaal ook mensen een opzegtermijn van een maand of 2 hebben. Dus ik zou ipv 1 oktober of 1 november dan net half december kunnen beginnen. Of is een mail raar en moet ik bellen en ze overvallen? Ik mail persoonlijk liever. Graag hulp van iemand die hier ervaring mee heeft of zelf sollicitatiegesprekken voert? Alvast bedankt!!!
Ik heb hier geen ervaring mee, maar zou het tijdens de sollicitatiegesprek vertellen ipv een e-mail. Je wil natuurlijk aangenomen worden, en door het per e-mail te vertellen kunnen ze hun conclusies al trekken en jou afwijzen, terwijl je nog geen kans hebt gekregen om je sollicitatie te motiveren. Succes met je sollicitatiegesprek.
Jawel kan ook dan pas. Maar 1e indruk gaat dan om het zwanger zijn en dat verwachten ze natuurlijk niet. Als ze er toch geen heil in zien weet ik dat liever nu, dan tijd steken in voorbereiding. Kleren kopen. Reiskosten etc. En lijkt me eerlijker. Werd me ook door paar mensen aangeraden om dat te doen, maarja hoe dan als telefonisch niet kon?
Als ik het goed begrijp, loopt de procedure via een headhuntersbureau? Kun je die niet bellen met het verzoek om het telefoonnummer van jouw gesprekspartner (of op zijn minst degene waar zij contact mee hebben)?
mijn eerste indruk is dat jij toch komt solliciteren niet je zwangerschap? Tenslotte ben je op het moment van in dienst treden niet meer zwanger, maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat je het niet prettig vind om hun zo voor het blok te zetten. Als je het echt wilt laten weten zou ik inderdaad proberen om of via de headhunter het telefoonnummer te vragen of gewoon de headhunter van je zwangerschap op de hoogte te stellen en te vragen of ze problemen zien voor de sollicitatie?!
ik zou zelf gewoon naar de sollicitatie gaan en het daar aangeven(als ze je buikje niet al gezien hebben) zo hebben ze ook een persoonlijk beeld van jou,op papier kunnen ze makkelijk iemand afschrijven maar met een leuke spontane meid irl gaan ze toch nog wat langer denken naar mijn mening en kijken ze niet alleen naar je kwaliteiten op papier maar ook naar jou persoonlijkheid en hoe je in het team past. veel succes en ik duim voor je dat je word aangenomen!
Dankjullie wel! Misschien dan via de headhunter( wat een woord ) Maar dat blijft natuurlijk dan hetzelfde; hoe vertel ik het dan?
Ik ben het wel eens met het niet van te voren vertellen, zo wordt je alleen beoordeeld op het feit dat je zwanger bent. Als je daar ter plekke bent kun je ook gelijk aan de reactie van je gesprekspartner zien of je zwangerschap zwaarder weegt dan je capaciteiten. Anders wordt je misschien van te voren al afgeschreven. We hopen altijd dat we worden beoordeeld op wat we kunnen, maar feitelijk laten ze het feit dat je zwanger bent vaak veel zwaarder wegen dan zou mogen. In ieder geval heel veel succes!
He Baileyy, Ik herken je probleem, al was het voor mij in het begin van mijn zwangerschap. De situatie: ze hadden in de gesprekken al door laten schemeren dat 5 dagen toch wel echt gewoonte was. Na het laatste gesprek bleek ik zwanger te zijn. Ik had het zeer sterke vermoeden dat ik de baan aangeboden zou krijgen dus heb ik mijn gesprekspartner gebeld en het uitgelegd. Daarbij heb ik wel het "probleem" bij hun gelegd. Ik heb ongeveer het volgende gezegd: ik heb een probleem, alhoewel wel een leuk probleem. En eigenlijk heb ik geen probleem maar jullie wellicht wel. Vind de baan écht heel leuk, en zou graag willen maar niet voor de "geeiste" 5 dagen. Misschien is het handiger dat jullie eerst binnen het bedrijf overleggen en dat we dan de procedure afmaken ofwel stopzetten. Dan hou ik geen tijd van mensen onnodig bezet. Na overleg hebben zij besloten dat die functie niet in 4 dagen kon, helaas! Heb aangegeven dat ik het erg jammer vond, maar dat de situatie is zoals hij is. Nu ben ik inmiddels bevallen en heeft het selectiebureau mij benaderd voor een andere functie maar binnen hetzelfde bedrijf als vorig jaar. Laat dezelfde gesprekspartner binnen het bedrijf in een andere functie zijn gaan werken en met hem heb ik afgelopen week het tweede rondegesprek gevoerd. Hij kon zich mij nog levendig herinneren want: a) hij had mij inderdaad de baan aan willen bieden, b) de manier waarop ik mijn zwangerschaps"probleem" bij hun neerlegde kon hij nog letterlijk herhalen en c) de manier en openheid waarop vonden zij zeer prettig! Ik sta dus nu t.o.v. de andere sollicitanten 1-0 voor (zijn woorden). Misschien kun je het ook in de trant aangeven. Leuke functie, maar zwanger en dus pas per 1 of 15 december beschikbaar? Succes!
Ik zou zelf bellen en niet mailen. Via de mail is het hoe ze de zinnen interpreteren. Telefonisch hoor je ook gelijk hun reactie! Ik zou er niet een te groot probleem van maken want dat voelen zij dan aan! Probeer met wat humor aan te geven dat je ze van te voren wilde informeren. En geef aan dat je uitkijkt naar het gesprek. Ik zal voor je duimen komt vast goed! Liefs
Ik zou even bellen. Aangeven dat je ze niet een verrassing wil geven als ze je buik zien. Als dit betekend dat ze dan geen interesse in jouw kwaliteiten hebben, dat je dit liever nu hoort dan dat je je tijd gaat verdoen aan een sollicitatiegesprek waarbij je bij voorbaat kansloos bent. Ik persoonlijk zou de eerlijkheid waarderen. Zij kunnen dan ook voorbereid het gesprek in gaan en bijv. ook dieper ingaan op de manier waarop jij zo het moederschap wil combineren met deze baan. Of misschien in je verlof al wat voorbereidende werkzaamheden laten doen (kennismaken, inlezen).
Ik had gebeld maar volgens de secretaresse was ze beter bereikbaar via mail. Dus ik keurig ingesproken dat ik ontzettend zin heb in de baan maar ze vooraf wil laten weten dat ik zwanger ben. En dat ik na mijn zwangerschapsverlof per direct beschikbaar ben.. Nu heb ik alleen nog geen reactie gehad... Denk niet dat die voor het gesprek maandag nog komt.. Spannend dus..
Spannend. Had zelf ook voicemail ingesproken maar met de mededeling dat ik t op prijs zou stellen voor gesprek nog tel cont te willen. Maar nu kan/moet je t maandag aangeven.wanneer zou functie anders ingaan?
Heel spannend! Ben nu aan het voorbereiden. Niks meer gehoord... Vind het wel spannend. Maar goed, ze weten het nu wel. Wanneer de functie in zou gaan weet ik niet. Pff wel gek om zwanger te solliciteren. Ben ook best warrig. Gisteren al bedacht wat ik zou zeggen als ze vragen: Vertel eens wat over jezelf en wat zijn je goede punten. Nu alweer vergeten wat ik had bedacht. Nouja het komt wel spontaan
ja, ben ook heel benieuwd. Haha, ja lastig indd, zwanger en vergeetachtig zijn haha! maar vertel vertel??
Ik kwam dit topic ook tegen en ben benieuwd hoe het is gegaan, ik ga namelijk woensdag solliciteren en ben ook zwanger..