Huisdier? Poes of konijn?

Discussie in 'De lounge' gestart door miramare, 12 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miramare

miramare Bekend lid

1 mrt 2013
    791
    147
    43
    mijn zoontje wil heel erg graag een huisdier. Hij is helemaal weg van poezen en konijnen. Ik zoek tips....
    Voors en tegens qua verzorging en aandacht. We zijn natuurlijk ook werken en dan zit het beestje alleen. En lees veel verhalen over poezen die alles slopen. En kan een konijn ook alleen? Kortom tips zijn welkom!
    Wil wel goed een keuze maken

2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Kies alleen voor een huisdier als je dit zelf wil. Niet omdat je kind het leuk kan vinden.
    Een dier kies je niet voor even, maar voor hun hele leven.

Een konijn is een groepsdier, dus zou je eigenlijk meerdere van moeten nemen. Een kat kan veel op zichzelf zijn, maar kan makkelijk 15-20 jaar oud worden.

Zara75, jada08, Sado en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Persoonlijk ben ik echt tegen huisdieren.

Maar als je het wil, laat je goed informeren.
    Konijnen zijn echte groepsdieren, en ze hebben ruimte nodig. Niet alleen een hok.
    Juiste voeding, aandacht. Dat soort dingen zijn echt belangrijk.

Juffie26 en Manque vinden dit leuk.
  4. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Ik heb als student jaren een konijn gehad, een echt ras konijn. Perfect verzorgd eb getraind, dan kunnen ze ook best oud worden. Ik had haar wel binnen zitten en gaf haar veel aandacht en de vrijheid. Ieder jaar naar de da en goed vaccineren.

Mijn hart was gebroken toen ze na 10 jaar overleed, wat een plezier hebben wij van elkaar gehad.

Ik denk dat een konijn wat makkelijker wegbrengt als je op vakantie gaat dan een kat. Plus mijn konijn was zindelijk en poepte op een speciaal bakje in de hoek van haar bench. Ipv bij de buren zoals katten doen, daar heb ik toch zo’n hekel aan.

Wat je ook voor huisdier neemt, het vergt tlc en je neemt het niet voor eventjes zeg maar :) Niet dat ik zeg dat jij dat doet hoor :)

jolien 1986 vindt dit leuk.
  5. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Dit dus. Wil jij ook een huisdier? Hou je van dieren?
    We hebben een kat gehad. Kon prima alleen zijn en sloopte niets. Ja als kitten zijnde hing ze in de gordijnen ;) en ze kon weleens aan de bank krabben. Moet je ze afleren.
    Een konijn inderdaad met 2 houden.
    Wij hebben 2 konijnen gehad. Gelukkig worden ze niet zo oud ;) want kwam er achter dat een konijn niets voor ons is. Uberhaupt hokdieren niet. De kids vonden het ff leuk en daarna niet meer. Ook het hok schoonmaken vond ik vreselijk. De kattenbak vond ik dan weer niet erg ;) een kat komt zelf naar je toe en lag s avonds heerlijk bij me op schoot. Met het konijn had ik dus niets.
    Onze kat is 18 geworden. Dus bedenk je dat goed.
    Wij hebben nu alleen nog maar 2 honden. Een kat komt er wel weer een keer :)

6. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Je zegt dat je zoontje graag een huisdier wil. Wat wil jij zelf? Wat doe je als je zoontje op het dier is uitgekeken? Ik vind een konijn in een hok alleen echt heel zielig. Er worden verder heel veel huisdieren weg gedaan als de kinderen erop uitgekeken zijn en dat vind ik ook niet kunnen. Misschien kun je eens kijken bij een asiel of op marktplaats, daar worden veel huisdieren aangeboden die mensen niet meer willen hebben en zo steun je de fokkerij niet.

Zara75 en Nimue vinden dit leuk.
  7. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Van beiden heb je hoe dan ook wat werk. Of het nou het hok of de kattenbak schoonmaken is.
    Konijnen moet je er eigenlijk 2 van nemen plus dat ze best een flink hok nodig hebben met een binnen- en buitenruimte.

Beide moet je opvoeden, wat wel en niet mag. Ik heb behoorlijk wat tijd geïnvesteerd in het opvoeden. Maar heb nu een kat die niet sloopt en zelfs de kerstboom is veilig (heeft me wel wat ballen gekost hoor ;)).

Persoonlijk zou ik gaan voor een kat. Die kan binnen rondlopen. Konijn misschien ook maar is toch anders dan een kat. Ik vind het erg gezellig dat poes 's avonds bij me op de bank kruipt.

Neem alleen een dier wanneer je er volledig achter staat. Het brengt kosten met zich mee en je zal er tijd en energie in moeten steken. Als ze jong zijn maar als ze ouder worden en mogelijk iets gaan mankeren ook.
    Klinkt negatief allemaal maar een beestje brengt ook veel gezelligheid met zich mee. Soms kan je ze achter het behang plakken en soms lach je om hun streken. Zeg zelf wel eens dat ik 2,5 kinderen heb, de kat telt zeker voor een halve.

8. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Wij hebben 2 katten, ragdolls. Zijn altijd binnen en zijn dus niemand tot last. Bewust 2 zodat ze elkaar ook hebben als wij er niet zijn.
    Niets gesloopt, wel de nodige zorgen en kosten die erbij horen. Soms eentje ziek, nu speciaal voer nodig. Wel heel gezellig en lachen veel om ze. Mijn 2 kinderen zijn ook absoluut dol op ze en leren er ook van. Mijn zoontje is door hun rustiger en verantwoordelijker geworden. Mijn dochter is gewoon dierengek, op alles.

Vroeger hebben we ook konijn met cavia gehad (zaten samen en moesten acuut weg en dus hebben wij ze opgevangen). Ook leuk, maar minder dan de katten.

Bedenk wel dat jij als ouder het dier/de dieren moet willen. De reden dat je kindje het wel leuk lijkt is absoluut niet voldoende. Je zult er zelf voor moeten zorgen grotendeels en betalen en is niet maar voor de heb en de leuk een paar weken....

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou persoonlijk voor een kat (of 2) kiezen, zou ik ook graag willen, gaat helaas alleen niet ivm allergie, nu hebben we 2 cavias's, ook heel leuk :)
    Ik zou er 2 nemen als jullie veel werken, is toch iets gezelliger. En uit het asiel, daar zitten genoeg lieve katten. Kan je zoontje ook goed met dieren omgaan? Ik ken kinderen die dieren heel leuk vinden, maar absoluut geen rekening houden met de dieren (en de ouders zeggen er ook niets van), heel zielig.

10. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Edit....mijn konijn kwam ook iedere avond gewoon op de bank zitten hoor. Vaak op mijn schouder, moest ik haar constant aaien en als ik nog maar neigde met stoppen dan piercete ze een gaatje bij in mijn oorlel XD

Mennn, ik merk dat ik haar nog steeds mis :)

bosi333 en Ysabella vinden dit leuk.
  11. miramare

miramare Bekend lid

1 mrt 2013
    791
    147
    43
    Ja wij willen zelf ook een huisdier hoor. We hebben altijd zelf een hond gehad voordat er kinderen kwamen. Mijn zoontje heeft autisme en we merken aan hem dat hij rustiger word bij een dier. Hij vind het geweldig ! Natuurlijk snap ik dat wij als ouders de grootste taak gaan leveren qua verzorging en aandacht.een hond vind hij eng en te druk.

Ysabella en Popidepi vinden dit leuk.
  12. Beebylove

Beebylove Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Ik zou voor 2 konijntjes gaan met een groot hok en een ren.
    Katten gaan overal op. Overal haren etc.
    Ik heb beide gehad zowel katten als konijnen.
    Katten zijn vaak wat meer op hun zelf en konijnen willen bijna altijd wel een aai.

13. Mango393

Mango393 Bekend lid

4 mei 2015
    602
    101
    43
    Neem inderdaad alleen een huisdier als jij dat zelf ook leuk vindt. Ik kan er echt boos om worden als mensen een dier nemen en hem dan weer wegdoen.
    Ikzelf heb konijnen en katten gehad. Konijnen raad ik echt af alleen te nemen, ze worden echt sneller ongelukkig als ze alleen zijn. Of je moet echt iedere dag meerdere malen zeker een half uur knuffelen. Konijnen worden ook vaak in een veel te klein hokje gestopt waar ze dan altijd in mo3ten zitten. Een konijn heeft een hok nodig met de minimale afmeting van 2m2. En daarnaast moet hij ook nog los kunnen.. Een konijn vergt meer onderhoud vind ik. Al moet ik zeggen dat ik een getraind konijn had die dus dag en nacht los liep door het huis en erg zindelijk was. Hoefde hierdoor dus minder vaak het hok te verschonen maar wel elke dag zn wc. Konijnen kunnen ongetraind ook veel schade aanrichten in huis. Konijnen kunnen ook makkelijk 9 a 10 worden hoor. Heb 2 konijnen gehad die zijn beide 10 geworden, heb er nu nog 2, 1 van 7 en 1 van 9.

Katten vind ik leuker. Kijk goed naar wat je verwacht van het diertje en verdiep je dan in een ras. Haal die dan alleen bij een Fokker of ga naar t asiel voor een lieve kat die een nieuw liefdevol huisje zoekt.
    Katten maken getraind niet veel stuk hoor. Ze zijn erg behendig en kijken over het algemeen goed uit. Zorg ter voorkoming van halen in je meubels door krabben voor goede krabmogelijkheden. Ook vinden katten hoge plekken waar ze even rust en overzicht kunnen zoeken erg fijn. Katten kunnen erg op zichzelf zijn, maar als je een echte kroelkat zoekt heb je meer kans met bepaalde rassen.
    Katten zijn bij de dierenarts wel weer duurder dan konijnen.

Beide dieren zijn leuk, maar moeten beide ook getraind worden. Ze vergen beide aandacht, maar katten kunnen makkelijk op zichzelf (verschilt ook per ras). En als je een dier aanschaft neem niet meteen het besluit, ga een paar keer voelen hoe je klik is met t diertje.

Succes!

Zara75 vindt dit leuk.
  14. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ook wij hebben katten, 2 stuks, siberen, hypoallergeen (de meeste mensen verdragen deze wel)..

Eigenlijk zijn wij meer hondenmensen hoor, maar omdat wij te vaak een hele dag van huis zijn vind ik dat zielig.

Je hebt er wel altijd werk van, haren, kattenbak.. maar wij hebben dat er voor over. Heerlijk van die knuffels en speelmaatjes in huis!

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben niet allergisch voor katten (is getest), maar reageerde er vroeger wel heel heftig op (heb wel huisstofmijtallergie). Ben er redelijk overheen gegroeid, maar durf het echt niet aan om katten te nemen (en ze dan weg te zouden moeten doen...). Ben blij met mijn 2 cavia's :)

16. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Katten verharen, konijnen bijten kabels door.
    Hok stinkt, poes plast wel eens binnen.
    Poes wordt ouder dan een konijn.
    En wat vind je erger de kattenbak verschonen of het hok schoonmaken?

17. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Wij hebben nu 2 katten, het zijn schatten van dieren, mollestreren alles, overal haren maar ze horen echt bij ons gezin! Mijn zoontje weet nog niet zo goed wat aaien is en de katten hebben echt engelen geduld, ze zoeken hem steeds op in de hoop dat hij opeens weet hoe hij -zachtjes- moet aaien.

Eigenlijk maakt het niet uit, een kat of een konijn, kies samen het dier waarbij jullie denken het meeste plezier van gaan hebben. Denk daarbij ook aan op vakantie gaan en wat jullie dan met het huisdier gaan doen. (dierenhotel, iemand die thuis op komt passen of als jullie in Nederland op vakantie gaan, nemen jullie het dier dan mee?)

18. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Konijnen hoor je écht als koppel of groep te houden. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn het géén makkelijke huisdieren. Ze zijn zeer kwetsbaar en als je ook maar iets te traag reageert op minder eten en minder keutelen is de kans groot dat ze overlijden aan een maagdarmkanaal wat stil ligt (eventueel als gevolg van haakjes op de kiezen). Dit is de reden dat de gemiddelde leeftijd van konijnen niet heel hoog ligt terwijl ze best oud kunnen worden. Onvoldoende kennis!

Juffie26 en Rosa5 vinden dit leuk.
  19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Wat anderen ook zeggen: alleen doen als je het zelf wil.

En het is zo persoonlijk en daarnaast ook nog eens afhankelijk van het dier... Wij hebben een kat en twee konijnen. De kat vind ik geweldig, de konijnen vind ik niets aan (had ik vooraf niet verwacht, anders hadden we ze nooit genomen). Ooit hadden we twee katten, maar een is een paar jaar terug overleden. De kat die we nog hebben is inmiddels 16 jaar en nogal ‘bewerkelijk’, maar ik houd evengoed van haar. Ik hoop dat ze nog lang leeft, maar als ze ze niet meer is, komt er absoluut een nieuwe kat.

Zara75 vindt dit leuk.
  20. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Wij hebben nu allebei.
    Kat binnen en buiten en twee konijnen buiten in een grote ren met meerdere hokken.
    Ze hebben een luizenleven,we hebben ze gekregen toen ze klein waren. Ze waren in de winter geboren en toen ze bij ons kwamen was het mega koud buiten. Dus een poos binnen, en dat was leuk. Lekker veel knuffelen, maar sinds de konijnen buiten zitten laten ze zich niet meer pakken en aaien. Hebben onze kinderen dus helemaal niets aan.
    De poes is hier ook ook vaak buiten, maar in de avond lekker binnen bij mij op de bank.
    Wij wonen tegen het bos aan, dus de poes is geen buren tot last! Daarbij komt onze kat binnen om de boodschap op de kattenbak te doen!

Deel Deze Pagina