Goedemiddag Dames, Ik post niet vaak, ben meer een meelezer over het algemeen. Nu zit ik met iets en vroeg me af of er meer dames last van hebben en wat er evt aan te doen is. Ik word er een beetje moedeloos van nl. Ik zet het in de lounge, weet niet of dit juiste plek is, omdat ik geen borstvoeding geef. Afgelopen april voor tweede keer bevallen. Geen borstvoeding gegeven, bij de eerste wel geprobeerd maar het lukte maar niet en voelde me heel ziek. Daarom bij tweede gekozen om meteen flesvoeding te geven. Ik heb een week na de bevalling in het ziekenhuis gelegen met ernstige stuwing en een borstontsteking, hiervoor een kuur gehad en rotzooi van Dostinex, omdat het niet minder wilde worden. Nu is het inmiddels zo dat ik elke maand rond/na de eisprong een rode gezwollen borst krijg, die hard en dik is en enorm zeer doet. Ook voel ik me dan behoorlijk grieperig en heb verhoging/koorts. Door de hele maand door, voelt mijn borst ook heel bobbelig en gespannen. In oktober heb ik borstonderzoek in het ziekenhuis gehad (echo, mammografie) en daar kwam niks ernstigs uit, alleen onrustig borstweefsel. Dit kan alleen niet elke maand zo doorgaan. Heeft er misschien iemand ook ervaring mee en evt tips wat ik kan proberen. Ik koel elke keer en neem paracatamol/ibuprofen in als het weer zo ver is.
Komt er ook melk uit? Wat vreselijk pijnlijk en vervelend lijkt mij dat! Ik heb ervaring met borstvoeding, maar helemaal niet met borstonsteking e.d.
Bedankt voor je reactie Ja is idd heel pijnlijk en vervelend Er komt geen melk uit of iets dergelijks. Het voelt heel warm en gezwollen (harde schijfjes), alsof het op 'knappen' staat. Is ook niet weg te masseren zeg maar, zoals je doet bij verstopt melkkliertje als je borstvoeding geeft.
Dat zou je kunnen denken, maar daarmee stimuleer je het ook. Kan je geen lactatiekundige bellen wat je het beste kan doen?
ja dat snap ik... maar dan is er wel een mogelijkheid om het af te bouwen met behulp van een lactatiekundige. En wellicht is dat je uitweg.
Zou dat echt kunnen helpen? 7 maanden na bevalling, Dostinex en geen borstvoeding gegeven? Het voelt nl niet als de stuwing die ik toen heb gehad. Ik wil het wel proberen, als dat probleem verhelpt, ben echt radeloos inmiddels. Morgen even langs huisarts maar weer. En contact opnemen met lactatiedeskundige in de buurt, kijken wat die adviseert. bedankt voor de tip in ieder geval!
De lactatiekundige kan je daar zeker mee helpen en ook met het met de hand melk eruit halen, daarmee stimuleer je minder dan met een kolf, maar kan net voldoende zijn om die pijnlijke druk van de ketel te halen! Kolven met de hand Veel vrouwen vinden dat kolven met de hand een efficiënte manier is om te kolven wanneer dit maar af en toe nodig is. Het is zelfs zo dat als er colostrum is en de melk productie niet overvloedig is (zoals in de eerste paar dagen) het vaak makkelijker is om de melk met de hand af te kolven dan met een kolf en veel vrouwen ondervonden dat dit ook de makkelijkste manier is om rijpe melk af te kolven. Was je handen. Plaats de duim en de wijsvinger aan weerszijden van de tepel, ongeveer drie tot vijf cm van de tepel af. Duw voorzichtig naar binnen richting de ribbenkast. Rol de vingers samen in een lichte neerwaartse beweging. Herhaal dit overal rondom de tepel indien gewenst.
Wel onrustig borstweefsel te zien op de foto??? Hebben ze dan niet voor de zekerheid een punctie gedaan? Want vanaf een foto kan je mijn inziens ook niet altijd goed zien of iets wel of niet goed is of zie ik dat nu zo verkeerd?
Was voor mammografie gegaan ivm knobbeltje in borst. Dit bleek toen ook al ontstoken melkklier te zijn. Onrustig weefsel bedoelden ze dat ze veel melkklieren zagen, die vergroot/ontstoken waren, en dus bobbelig en als schijven in mijn borst aanvoelen. Weet niet of ik het zo goed omschrijf, maar zo begreep ik het. Geen punctie gehad, was echt kijken naar foto en echo. Alles goed, ok prima fijne dag nog. U hoeft zich geen zorgen te maken. En op naar de volgende patient. :S Al vaker ermee naar de huisarts gegaan, maar hij kan er niks aan doen. Ik krijg niet elke keer een ab kuur mee (snap ik ook, want op den duur werkt het niet (meer)). Advies telkens is koelen en paracetamol/ibuprofen. Ik zie het gewoon niet zitten om dit elke maand te hebben. Klinkt drastisch maar af en toe denk ik haal ze er maar gewoon af, zo pijn doet het. Kindjes niet kunnen oppakken of knuffelen (vind ik ergste ervan), niet zwaar tillen, het grieperig voelen etc.
Voordat ik zwanger werd, had ik ook links 'verdikte melkklieren', gezien op een echo. Deden soms veel pijn, maar abslouut niet ondraaglijk, ook niet rood of warm. Het lijkt me echt hels om iedere maand borstontsteking te hebben!
Het klinkt als een vorm van ernstige ( cyclische ) mastopathie, google daar maar eens op. Behalve symptoombestrijding met medicatie, zou je nog kunnen kijken of je hier iets tegen kan doen met je voeding ( geen koffie, thee, cola, wijn, chocola, verschillende kaassoorten ) of gebruik van teunisbloemolie, er van uitgaande dat het dan idd om mastopathie gaat. Verder zou je gebruik van de pil kunnen overwegen of wanneer je evt. de pil al gebruikt i.o.m. je huisarts een andere pil proberen, sommige vrouwen hebben tijdens gebruik van de pil minder klachten. Veel sterkte!
die medicatie om de borstvoeding te remmen heb ik ook naar mijn overleden kindje gehad, bij mij hielp dat niet om de borstvoeding te remmen.... Ik heb hier nog ruim een jaar mee rond gelopen, bij mij werdt het steeds minder. Maar gelukkig had ik hier geen ondsteking bij, wel raar dat je dat elke maand hebt!!! Mischien dat idd de lactatiekundige je kan helpen....
Hier wel ervaring met borstvoeding maar tijdens die periode wel regelmatig verstopte melkklieren die ik niet weg kon masseren. Uiteindelijk op advies van de lactatiekundige Lecithine tabletten gaan slikken, dat hielp niet 100% maar het werd wel minder en als ik dan een keer een verstopping kreeg was die wel makkelijker weg te masseren. Ik had gewoon die van de Trekpleister. Misschien kun je dat nog proberen. De infrarood lamp erop verlichtte ook enorm trouwens, zo'n rode lamp die je ook bij spierpijn kunt gebruiken. Misschien ook nog een ideetje.
Ik weet niet of hethetzelfde is als bij mij maar het klinkt bekend. Hier sinds vorig jaar ook telkens knobbels en bobbels. Het begon met een warme, rode, pijnlijke borst met daarin een grote schijf. Na de hele reutemeteut van mammo, echo, mri en biopt kwam er een steriele ontsteking uit. Paar weken later kwam er een knobbeltje bij, weer mammo en echo. Ben ook nog naar Bilthoven geweest naar het Alexander Monro Ziekenhuis. Conclusie mastopathie. 4 weken later weer een nieuwe knobbel, weer mammo en echo en meteen een punctie, weer onrustig ontstekingsweefsel. Iets van 8 weken later weer een knobbel, toen alleen echo gehad, zag er hetzelfde uit.Nu zegt de chirurg dat het adenose is, ik weet het ook niet. Tis erg lastig omdat de knobbels telkens op een andere plek zitten en dan moeten ze toch weer opnieuw kijken. Nu wel afgesproken dat ze eerst een echo maken omdat ze ten 1ste op de mammo nooit iets afwijkends zien en op de echo wel en ten 2de omdat mammo echt niet grappig is als je al mega pijnlijke borsten hebt.
Lijkt me erg pijnlijk. Heb dit al eens eerder gehoord als bijwerking van Dostinex. Erg jammer dat je dat hebt voorgeschreven gekregen, als je op natuurlijke wijze de stuwing te lijf was gegaan was de kans hierop kleiner geweest. Ik denk dat een lactatiekundige je op zich wel kan helpen. De lecithine die hier genoemd wordt is ook iets waar ik al aan dacht. En saliepreparaten en eventueel andere kruiden of homeopathie (als je dat ziet zitten). Is je prolactinespiegel gemeten?
Na 10 dagen is Dostinex uit je bloed, ook al is pijnlijke borsten een bijwerking. Na 7 maanden kan dat symptoom niet meer door de bijwerking van Dostinex komen. Het klinkt als gestuwde melkklieren.
Super bedankt dames voor de tips! Ik ga er morgen even goed voor zitten en de homeopatische middelen in huis halen. Baat het niet dan schaadt het niet Duik nu lekker mijn bedje in. Ik ben nl net terug van de huisartsenpost. Voelde me opeens zo beroerd, 39.3 koorts en gevoel dat ik flauw viel. Daar hebben ze me ab kuur voorgeschreven. Zij gebruikte idd ook de term mastopathie en dat ik dat moest laten onderzoeken als het volgende maand weer terugkomt. @dirksmama: Dostinex is idd rotzooi, deze hebben ze me toen ik zo ziek was voorgeschreven zonder echt de risico's en bijwerkingen etc te vertellen. Naderhand las ik wat het precies is. Zou er nu ook niet meer voor kiezen om die te nemen. Prolactinespiegel is bij mijn weten niet gemeten. Heel erg bedankt!
Ik heb wel bv gegeven de eerste twee weken na dochter. Ik heb tot de dag van vandaag nog steeds bv. Vorig jaar onderzoeken gehad ik heb te veel borst klieren. Medicatie gehad en nog is het niet weg. Ondertussen ben ik met de pil begonnen van wegen mijn bloedarmoede en de bij behorende menstruatie klachten. En nog is het niet weg. Dus dit topic is wel handig voor mij ook hoe kom ik er van af want als ik zou willen kan ik zo weer bv geven. En dat is de bedoeling helemaal niet na bijna 5 jaar. Dirksmama Beatissimam help.( is niet zo dramatisch ) als het klinkt en t.s sorry voor het vervuilen van jou topic. Misschien idd wat weg drukken uit je borsten zo dat de druk weg gaat elke keer? En je geen ontsteking krijgt zou het anders ook niet echt weten.