Dag dames, Ik ben me een beetje aan het orrienteren op de huizenmarkt en vroeg me af wat jullie per maand kwijt zijn aan vasten lasten aan de hypotheek. En hoe hoog is de hypotheek dan? Voor zover ik kan zien ben je voor een normaal woning, denk aan 200.000 rond de 1000 kwijt aan vaste lasten. Kom ik in de buurt? Vraag me dan echt af of je uberhaut nog iets over houdt om leuke dingen mee te doen vooral als je van 1 salaris moet doen. Dank
Volgens mij zijn er al meerdere topics hierover geweest. Maar wij hebben aan vaste lasten: Hypotheeksom 280.000: 955 euro (VT is 391 euro) Gas en licht: 208 euro Water: 55 euro Wij redden het helaas niet met 1 inkomen, dus ik moet 24 uur per week blijven werken (gezien alle uitgaven dan).
We betalen aan Florius 955 euro en krijgen van de belastingdienst 391 euro terug. Oh en ik was de levensverzekering nog vergeten, die is 188 euro.
bedankt voor je reacties Ik moet me nog echt goed verdiepen. Het is allemaal zo ingewikkeld. Een aflossingsvrijhypotheek zie ik niet zitten omdat ik niet de zekerheid heb dat ik over 30 jaar mijn huis kan afbetalen. Dat vind ik erg moeilijk.
Ik zou als ik jou was eens een afspraak maken bij een hypotheekadviseur. Ik heb hele goede ervaringen met hypotheekvisie. Daar kunnen ze alles voor je uitrekenen en diverse hypotheeksoorten vergelijken. Zo kun je precies zien wat in jou situatie het beste is.
aan het einde van de looptijd van je hypotheek is het juist niet verstandig om alles af te lossen. Je kan voor het overige deel( aflosvrije deel) het beste een nieuwe hypotheek afsluiten. Omdat je anders een heleboel belasting gaat betalen over je vrijgekomen huis. Ik zou in ieder geval een deel aflosvrij nemen. Wij hebben een hypotheek van 240.000, betalen hiervoor ongeveer netto 500, levensverzekeringen rond de 200, we hebben een xtra levensverzekering meegenomen uit de oude hypotheek. meer als extra spaarpotje voor later. WOZ waarde ligt hier rond de 200000 , dus eigenarenbelasting is per jaar rond de 200,- en daarbij natuurlijk nog je overige lasten zoals waterschap, riool enz, weet niet precies het bedrag maar is ook in elke gemeente weer anders.
ja dat ben ik ook zeer zeker van plan maar heb gehoord dat je daar ook voorzicht mee moet zijn : Dat er veel banken je van alles willen aansmeren. Daarom wil ik me eerst een beetje orrienteren
Dus als ik het goed begrijp dan kun je na 30 jaar nog een hypotheek afsluiten om je huis mee af te betalen? Klopt het dat je met een aflosvrijehypotheek meer kunt lenen?
Cinderella, ga gewoon naar de hypotheker zoals hierboven ook al werd verteld. Ze kunnen je echt niet zomaar iets aansmeren. En helemaal als je aangeeft dat het eerst een orienterend gesprek is (dus kijken naar je mogelijkheden) dan valt er nog niets aan jullie te verkopen. En in nederland is het echt niet verstandig om je huis af te betalen.
het hangt zo af van het soort hypotheek je neemt! Durf je risic te nemen? wil je zekerheid? Wij hebben een spaarhypotheek, en betalen voor een hypotheek van 185.000, een maandbedrag van 810. Hier zit de levensverzekering bij. Maandelijks krijgen we 290 van de belasting terug. Wij zouden het net redden van 1 salaris, maar willen graag af en toe iets extrá dus vandaar dat ik wat bijverdien! laat je informeren, en kijk goed wat bij jullie past! Maar...leen niet je Top, anders houd je echt niks meer over, en leef je voor je huis! kus miek
ik laat me zeker goed informeren want het is niet niks! Ik ben er al zolang mee bezig.. Dus jullie adviseren om vooral langs meerdere hypotheekadviseurs te gaan? Ze vertellen je toch allemaal het zelfde ofniet? Dan kan ik net zo goed alleen een afpsraak maken bij de rabobank of zie ik dat verkeerd?
hypotheek: 205.000 netto p/m: 700.- levensverzekering: 195.- belasting teruggave: 235.- dit is aflossingsvrij met levensverzekering! succes...maar ik raad je aan gewoon eens naar een adviseur te stappen!
Nou dat lijkt me sterk. Als jij gewoon aangeeft dat je een orienterend gesprek wil en nergens voor tekent kunnen ze je niks aansmeren. Ik zou ook niet naar een bank gaan maar naar een hypotheekadviseur. Zij hebben van verschillende banken en andere hypotheekverstrekkers alle up-to-date info en kunnen je dus prima informeren. Je kunt inderdaad naar verschillende adviseurs gaan en kijken bij wie je het beste wordt geinformeerd en waar je een goed gevoel bij hebt. Wij wilden ook bij de Hypotheker langsgaan, maar geen reacties gekregen op onze mailtjes en bovendien stond op de site dat er savonds en in het weekend geen afspraken werden gemaakt. Als je allebei fulltime werkt is dat nogal lastig en bij Hypotheekvisie was alle tijd om zelfs buiten de openingstijden om een afspraak te maken. Veel succes met orienteren!
Ik zou zelf juist wel naar een bank gaan en veel minder snel naar een tussenpersoon. Voor je orientatie maakt het weinig uit. Voor de kwaliteit van je advies wel is mijn ervaring.
over het algemeen zijn de meningen verschillend. Ik lees veel dat er mensen zijn die zeggen dat je beter kunt kopen omdat huren weggegooigd geld is en ook al is je hypotheek hoog, je bouwt een eigen vermogen op. Ik denk dan zoiets van ik wil nu leven en niet over 30 jaar. Als ik op mijn 50ste een paar ton heb dan zou ik niet weten wat ik ermee zou moeten doen. Heb ik al die jaren zuinig geleefd terwijl ik nu wel zeker raad zou weten met een paar ton haha
Op je 50ste ben je nog lang niet dood hoor. Dan is een paar ton meestal meer dan welkom. En nu heb je ze ook niet.
Je kan idd meer lenen mer een aflosvrije hypotheek, maar doe het 50/50 of een klein gedeelte. een spaarhypotheek erbij is de veiligste optie. Wij hebben een gedeelte spaar en een gedeelte obligaties. Dit is ook veilig en er komt dan net iets meer geld vrij. Ik zou je goed laten adviseren, wij hebben 3 onafhankelijke adviseurs in handen genomen om te kijken wat er nu allemaal geadviseerd werd. Niet bij de eerste de beste gelijk een hypotheek nemen hoor. Gooi je hengel uit! Ook levensverzekeringen kunt sterk verschillen wat kosten betreft. En na 30 jaar kan je altijd nog een hypotheek afsluiten, je heb immers je huis als onderpand. Alleen krijg je niets meer terug van de belastingdienst. Je mag mag 30 jaar terugvorderen. Dit geld ook als je bijv al een huis heb ( heb daar bijv 5 jaar aan belastinggeld terug gekregen) en een nieuw huis gaat kopen je heb dan nog recht op 25 jaar terug vorderingen. Vroeger kreeg je dan weer 30 jaar maar dat is niet meer zo. Maa als je een klein gedeelte aflossingvrij heb afgesloten, is de nieuwe hypotheek te overzien. Bijv een hypotheek van 50.000 wat blijft daar dan van over, over bijv 10 jaar? Of je verkoop je huis na de looptijd en ga dan huren. Heb je altijd nog een flink bedrag voor je oude dag. En wie blijft er nu 30 jaar op dezelfde stek? Je leven verandert immers. Als je wat ouder ben heb je weer hele andere behoeftes!