Mijn ervaring is wel dat je in gesprek met de bank of tussenpersoon goed moet blijven vragen. Er komt zoveel informatie op je af die voor de adviseur logisch is. Als je in het gesprek iets niet snapt, altijd aangeven, en nooit zomaar knikken, want dan gaan ze alleen maar ingewikkelder praten. En ik zou wel naar een onafhankelijk tussenpersoon gaan. Als het goed is kunnen zij ook goed kwalitatief advies geven. Maar ze zoeken ook voor je uit bij welke maatschappij je het voordeligst af bent. Want dat kan erg afhankelijk zijn van je voorwaarden en je hypotheekvorm. Er zit zoveel verschil in de polissen van hypotheekverstrekkers.
bij een tussenpersoon (hypotheekshop of iets) kijken ze juist welke bank het voordeligst is voor jou. ik zou dus niet gelijk naar een bank gaan maar juist wel eerst naar de tussenpersoon.
Door 1 en dezelfde bank wordt aan een tussenpersoon 2 varianten aangeboden: variant 1 met een rente van 0,2% hoger dan variant 2. Bij variant 1 krijgt de tussenpersoon 2 keer zoveel provisie van de bank dan bij variant 2. Drie keer raden welke variant het meest verkocht werd door de tussenpersoon? En dit is geen theorie, is gewoon uit de praktijk. Tussenpersonen zijn niet onafhankelijk. Ze zijn heus niet allemaal slecht maar onafhankelijk zijn ze echt niet.
Hebben vorig jaar april een huisje gekocht... hypotheek 230.000 euro betalen 930 euro p.maand VT 350 euro levensverzekering 140 euro combinatie van spaar beleggings hypotheek en een gedeelte aflossingsvrij... Praat zeker met meerdere adviseurs, allemaal willen ze je graag aan boord en komen met de meest mooie aanbiedingen...de 1 nog mooier dan de ander....dus ga niet gelijk met de eerste de beste in zee... moet zeggen dat we er nu we gekocht hebben er financieel er stukken beter voor staan dan toen we huurden...(raar maar waar) Hadden we veel eerder moeten doen!
Wij hebben een hypotheek van 169000 euro. hypotheek 598 levensverzekeringen 99 maar dan heb je de ozb, rioolrecht en andere belastingen nog ook verzekeringen worden anders. Wij huurden dit huis eerst en zijn konden het later kopen. Qua vaste loasten zijn we een stuk omhoog gegaan maar wij hebben er voor gekozen om veel aftelossen
ja maar als je bij de tussenpersoon hebt gehoord welke bank voordelig is kan je gewoon zelf naar die bank gaan.
@mandy1: je hoort dus niet van de tussenpersoon welke bank het voordeligst is. Dat is juist mijn punt.
in het algemeen verstrekken banken geen hypotheek aan particulieren, dit gaat altijd via een tussenpersoon. Wij hebben het ook wel eens geprobeerd maar werden terug verwezen naar een adviseur. Zij werken met contracten met banken, de adviseurs krijgen een behoorlijk percentage als ze iemand "strikken"voor een hypotheek. Banken wijken hier niet van af.
HUh, wat ik hier hoor komt mij niet bekend voor! Wat wij gehoord hebben (voor spaar/aflossingsvrij met NHG) waren wij ong 900 NETTO kwijt voor een hypotheek voor een koopprijs van 220.000 dan zou dat toch veel meer zijn dan jullie betalen? Liefss, Taliaa
Nou wij betalen voor een spaar aflossingsvrij met de levensverzekeringen ongeveer 700 euro. Wij krijgen overigens niets van de belastingdienst terug. (ivm de zaak van mijn man) en wij hebben een hypotheek van 169000 euro wij lossen dus vrij veel af en vind ik het niet zo vreemd dat je 900 euro moet betalen voor een hypotheek van 220000 euro.
ik zou zelf nooit naar een bank gaan, omdat dan alles je hele hebben en houwen (spaarrekeningen e.d.) bij 1 persoon hebt ondergebracht. Vind ik geen fijn idee. Bovendien biedt de Rabobank alleen hun eigen hypotheek aan.
Wij hebben een hypotheek van...ik geloof 240.000. De bruto hypotheek is 1.066, en netto betalen we 663, inclusief levensverzekering. Half beleggings- en half aflossingsvrij tegen 4,8%.
okee, nu het toch over hyptheken gaat... **waar raden julle aan om een hypotheek af te sluiten? ** we heeft er ervaring mee dat er iemand garant staat? wij willen graag n de toekomst het huis van mijn vader kopen alleen krijgen wij maar een heeellee lage hypotheek terwijl we het toch zouden kunnen betalen.. *dus he gaat dat inz ijn werk dat garant staan precies?
Hypotheek: 184.000 Netto per maand betalen wij 866 euro Onze hypotheek is trouwens mijn mans vader, omdat mijn man nog geen vaste baan heeft en we anders dus geen huis zouden kunnen kopen.
Het heeft m.i. geen zin om verschillende mensen te vragen hoeveel ze per maand aan hypotheek kwijt zijn want dat hangt dus juist helemaal af van het type hypotheek dat je hebt. En afhankelijk van inkomen, reeds bestaand eigen vermogen, toekomstplannen, mate van zekerheid die je wilt hebben, etc. kan je uitkomen op een hypotheek: sparen, beleggen, (deels) aflossingsvrij etc. Maar wat voor de een goed is hoeft dat voor de ander dus niet te zijn. Een onafhankelijk adviseur kan je uitleggen wat de verschillen zijn en wat de effecten op je maandlasten zijn. Zo kan je eerst bepalen wat voor type hypotheek bij je past. Pas daarna moet je gaan kijken welke hypotheekverstrekker je die hypotheek het voordeligst kan leveren. De tussenpersoon kan kijken wat via hem de voordeligste hypotheek is die daarbij aansluit. Daarnaast staat het je natuurlijk vrij om alsnog zelf afspraken te maken met individuele hypotheekverstrekkers (waaronder de verschillende banken) om te kijken wat zij je te bieden hebben (waarbij je uiteraard niet hoeft te vertellen wat je via de tussenpersoon voor mogelijkheden hebt). Dan kun je onderhandelen over bijvoorbeeld te betalen rente. En die banken hebben echt wel speling hoor! Ikzelf ben uiteindelijk toch uitgekomen bij een offerte die via onze tussenpersoon liep, omdat die alsnog de voordeligste was. Dus samengevat: eerst zorgen dat je weet WAT je wilt, dan kijken wie je dat tegen de beste voorwaarden kan leveren!
Je moet het kaf van het koren kunnen scheiden. In elke branche werken oneerlijke mensen. Een onafhankelijke tussenpersoon is WEL onafhankelijk. Ze kijken welke voordelig is en wat de laagste rente is. Ze zullen hier verschillende aanbieders vergelijken. Een aantal banken werkt alleen met tussenpersonen dus die kun je niet nog eens zelf benaderen na het advies van een tussenpersoon. En zou dat wel helemaal eerlijk zijn? Natuurlijk verdiend een tussenpersoon geld in de vorm vorm van provisie op jouw hypotheek. jij werkt toch ook niet voor niets? En dat zogenaamde praktijkvoorbeeld van jou komt mij echt niet bekend voor. Ik werk zelf bij een tussenpersoon en wij zien vaak hoe klanten soms belazerd worden door grote banken. Dus veeg die ook niet uit. Bij ons op kantoor wordt dat voorbeeld van jou niet toegepast. Lijkt me stug want op internet zijn gewoon de actuele rentestanden te vinden dus hoe kunnen ze je dan belazeren door 0.2% meer te vragen? lijkt me niet slim.
Ik weet alleen dat bij Abn Amro het garant staan het volgende inhoud: je ouders zijn dan mede hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele hypotheek. Dus op het moment dat jij niet meer kan betalen, gaan ze naar je ouders. Het garant staan is voor een periode van 2 jaar, daarna zou je de hypotheek zelf moeten kunnen dragen. Als je geen vooruitzichten hebt dat je het na 2 jaar zou kunnen, begint de bank er niet aan.
okee super bedankt ik ga maar eens informeren dan hoe en wat en of het bij ons zou kunnen bednankt xxx