Maandlasten hypotheek

Discussion in 'De lounge' started by Cinderella22, Mar 9, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zora

Zora VIP lid

Jun 12, 2007
    11,369
    2
    36
    Sorry als het zo overkwam, liet me denk ik een beetje meeslepen. :oops:

2. mandy1

mandy1 VIP lid

Jan 31, 2007
    6,881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik zie niks verkeerds in haar reactie hoor, het is gewoon uitleg van.
    misschien moet je het nog een x lezen heb ik ook gedaan maar blijf niets verkeerds zien :( .

3. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    Ik hoor hier vaak het woord beleggingshypotheek vallen. Dat betekent vaak dat je daarbij een hypotheek + levensverzekering hebt waarbij belegd wordt. Op dit moment is veel te doen over de woekerpolisaffaires waar o.a. door Radar aandacht is besteed. Het komt er in het kort op neer dat de verzekeraars vaak bij de offerte van zo'n beleggingsverzekering de kosten die zij inhouden gedurende de looptijd niet transparant maken. Het blijkt dat de kosten die zij inhouden vaak zo hoog zijn dat mensen de voorgeschotelde eindwaarde vaak totaal niet halen. De ingehouden kosten zijn soms wel tot 40% van het opgebouwde rendement! Dat betekent dat veel mensen denken dat ze aan het eind van de looptijd een bepaald bedrag hebben opgebouwd waarmee zij een gedeelte kunnen aflossen terwijl dat dus helemaal niet zo is door alle kosten die eerst ingehouden worden. Mensen worden dus niet eerlijk voorgelicht bij het afsluiten van zo'n hypotheek.

Natuurlijk weten mensen vaak wel dat ze sowieso een risico lopen als ze beleggen maar dat van die kosten weten ze vaak niet....Pas dus op met deze hypotheekvormen en laat je goed adviseren! Ook de tussenpersonen werken er vaak aan mee deze kosten niet transparant te houden. Zij verdienen er ook aan.

Onlangs zijn door de commissie de Ruiter, die hier onderzoek naar heeft gedaan, aanbevelingen gedaan dat verzekeraars voortaan voor nieuwe polissen hun kosten transparant moeten maken. Dus bij het afsluiten van een nieuwe beleggingsverzekering zul je misschien hier wel informatie over krijgen. Maar mocht dat nog niet zo zijn, dan is het wel zo handig dat je er vanaf weet, dan kun je er naar vragen....

4. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
    @Zora: dat overkomt ons allemaal af en toe haha, heerlijk zo'n kippenhok dit forum.

@mandy1: volgens mij zijn zora en ik er al uit.

5. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Wij hebben dit ook nagevraagd toen wij een hypotheek afsloten...
    Wij hebben een hypotheek met een beleggingsrekening in plaats van een beleggingsverzekering. Dit schijnt wel veilig te zijn.

6. Dbm21

Dbm21 Actief lid

Jan 25, 2007
    375
    0
    0
    hypotheek 150.000 betalen wij 549,- en krijgen 145,- van terug.
    met een rente van 4,2%

7. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

Nov 19, 2006
    1,069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Dat wilde ik net zeggen!

vaak denken mensen: oh dat is een onafhankelijke tussenpersoon, maar dat is dus niet zo. Die denken ook gewoon zakelijk hoor, waar valt de meeste provisie aan te verdienen. Dat zou ik ook doen.

Je moet gewoon heel veel vragen stellen, bij verschillende tussenpersonen advies aan vragen en je absoluut niet lten inpakken door mooie rekenschemaatjes etc.

Kijk wat je maandinkomen is en wat is hetgeen jullie kunnen missen aan hypotheek zonder krom te liggen.

8. dani08

dani08 Lid

Jan 20, 2008
    89
    0
    0
    Wel grappig om te lezen wat veel mensen van tussenpersonen denken. Ik ben zelf tussenpersoon en kijk juist niet naar waar de meeste provisie wordt gegeven. Sterker nog hier zit amper verschil in. Waar ik wel naar kijk is welke bank voor de klant het voordeligst is. En dat doet de bank zelf dus niet. Zie je het voor je zit je bij de rabobank zeggen ze ga maar naar de postbank daar is het voordeliger :( Misschien ben ik dan een van de weinige eerlijke tussenpersonen :confused:

Vraag gewoon eens een tussenpersoon (of bank ;) ) wat de maandlasten zouden zijn bij een hypotheek van jullie gewenste bedrag. Daarnaast kun je natuurlijk veel uitzoeken op internet qua energie en belastingen.

O ja en als je wilt weten of een tussenpersoon echt onafhankelijk is kun je altijd eerst vragen of ze met een vomacht werken. Dit betekend namelijk dat ze alles kunnen bieden en niet een contract hebben met een bepaalde bank. Daarnaast betekend het ook dat de provisie voor elke bank gelijk is, en je dus een eerlijk advies krijgt.

9. Cinderella22

Cinderella22 Actief lid

Aug 17, 2007
    330
    0
    0
    Hallo,

We hebben een afspraak gehad bij de hypotheker en we zien het niet meer zo zitten.

Uitgaand van alleen de salaris van mijn man kunnen we tot 200.000 hypotheek lenen. We hadden een woning op het oog van 180.000. Hij maakte een berekening voor ons dat we bij een hypotheek van 180.000 per maand bruto €1004 kwijt zijn en nette zo rond de €780. Dan hebben we een spaarhypotheek, levensverzekering 100% van ons beide en rente staat dan vast voor 30%.

We vinden de maandlasten veel te hoog eigenlijk! Ik wist niet dat de maandlasten zo hoog zouden zijn als je een woning zou kopen. Ik heb momenteel een ziektewetuitkering en als die wordt stopgezet dan wil ik door omstandigheden voorlopig niet gaan werken en willen we het liefst van alleen de loon van mijn man verder. Wat nu heel erg goed gaat want mijn loon sparen we elke maand gewoon op en nog houden we over.

Dus we zitten met een dilemma waar we niet uit kunnen komen. Wat zouden jullie doen in ons geval? Zijn er mogelijkheden om per maand niet zo hoge maandlasten te hebben?

Groet

10. bengel

bengel Niet meer actief

ik vind het ook allemaal veel hoor, wij hebben 195.000 en betalen netto 720...en dat valt dan mee als ik hier zo lees..
    Weet je, de eerste jaren zijn het 'duurst'...de lonen stijgen en de hypo blijft hetzelfde...je houdt in verhouding dan meer over hoe langer je er woont...
    ik had het de 1e 2 jaar ook niet breed, en daarna ging het steeds beter..HEt is tegelijkertijd ons spaarpotje...
    Mijn zusje woont nu 1 jaar in haar huis, en die heeft het afgelopen jaar niet gemakkelijk gehad, dat begint nu beter te worden...
    begin is dus moeilijk ik vind dat het makkelijk wordt,
    hou wel in je achterhoofd dat we l allek osten voor jezelf zijn:
    ketel oid...nieuwe kozijnen. (k heb een handige harrie hahah die kan alles zelf of heeft een mannetje daar voor.

11. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

Jan 6, 2008
    1,275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Wij hebben een hypotheek van 210.000 (incl bouwdepot van 10.000) en daar betalen we 740 euro bruto per maand aan (gedeelte leven en gedeelte aflossingsvrij). Van de belasting zouden we ong 200 euro terug krijgen per maand, maar laten dit tot op heden per jaar terugstorten.

12. Cinderella22

Cinderella22 Actief lid

Aug 17, 2007
    330
    0
    0
    dank jullie wel voor de reacties.

De aflossingvrije hypotheek schrikt ons een beetje af.
    Wie zegt dat wij over 30 jaar het huis kunnen afbetalen. Dat is wel een eis. We willen zeker over 30 jaar het huis verkopen en in het buitenland ons leven verder doorzetten.

Stel dat je geen teruggave meer krijgt van de belastingdienst, waar ze nu over na aan het denken zijn. Dan zullen er veel hun woning verkopen omdat bruto netto wordt en veel dit niet meer kunnen betalen. Dat wil zeggen dat je je woning moeilijk tot niet meer kunt verkopen en al helemaal niet met winst. Daar zit ik dan met een woning waarvan ik niet eens heb afgelost en ik niet kan verkopen doordat de huizenmarkt flink aan het dalen is.

13. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

die belasting teruggave is die maandelijks of jaarlijks?

14. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Je kan kiezen of je het maandelijks wilt, of jaarlijks.

15. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

dankjewel!

Share This Page