Hoi, Wij hebben nu een rijtjeshuis in een dorp in Brabant. We wonen in een leuke, redelijk kinderrijke buurt maar niet echt veel contact met de buurt. Mijn werk is 10 min rijden, mijn man is zzp'er en moet heel Brabant door. Mijn moeder woont nu op een kwartiertje rijden en past ong 2x in de week op. We hebben een achtertuintje en een voortuintje. Vrij uitzicht want we kijken op een veldje. Het huis is niet heel praktisch, je kunt heel weinig met de indeling ivm deuren( die er moeten blijven zitten) en steunpilaren ed. We hebben het huis beneden al verbouwd en nu is het iets praktischer ingericht. Het woonoppervlak is 160 vierkante meter en we zijn met zijn drieën en hebben een Cane Corso. Ik verwacht dat we voor ons huis 2 ton kunnen krijgen bij verkoop( dat is ook de hypotheek van het huis). We hebben zelf meer betaald maar goed dat krijgen we er nooit meer voor in deze tijd. Nu hebben we een huis gezien in een heel klein dorpje. Onze droom is altijd al geweest om een oud huis te kopen en op te knappen. Het huis in niet heel oud( 1960) maar wel een opknapper. We kennen het dorpje verder niet, zijn er gisteren even doorheen gereden. Ziet er goed uit maar je moet wel naar het naastliggende dorp voor de meeste dingen( is een kleine 10 min met de auto, miss korter maar we kennen de weg nog niet helemaal). Er zit wel een basisschool die goed aangeschreven staat. Het huis zullen we helemaal moeten verbouwen maar heeft wel 230 vierkante meter woonoppervlak en dan nog een inpandige garage van 44 vierkante meter. Daarbij hebben we ook nog eens 2.000 km perceeloppervlak. Dit is wel erfpacht maar krijg je volledig terug van de belasting. We hebben geen buren, ja 500m of nog meer verderop. We zouden dan aan een bos gaan wonen, het bospad ligt naast het huis. Deze plaats is 25 min vsn mijn werk af en 30/35 min naar mijn moeder. We hebben al gemaild voor een bezichtiging. Het huis staat nu 2 weken te koop voor 1,5 ton. Nu mijn dilemma, ik vind het best eng/ spannend allemaal. Vrijstaand huis met geen buren en aan een bos. Ik denk dan meteen aan inbraken ed. Mijn man zei al we beveiligen het gewoon heel goed. In een klein dorp waar je hopelijk als 'buitenstaander' tussen komt? Verder weg van mijn moeder en werk. Maar wel iets wat we helemaal naar onze smaak kunnen maken, met veel grond. Wat zouden jullie doen? Om het verhaal nog langer te maken, een oud collega komt uit die plaats dus heb haar al ge appt met wat vragen.
Denk dat je weinig aan mij hebt. Ik zou nooit een enorm klushuis willen kopen. Natuurlijk wel wat dingen aanpakken om eigen stijl en sfeer te creëren, maar verder graag huis dat al best af is. Ook zou ik niet zo buitenaf willen wonen. Maar gekeken naar t feit dat jullie dit wel leuk vinden en dat al langer gezegd hebben is dit mogelijk de stap die je moet zetten. Maar ja dat moet je wel goed bexenken. Want eigen huis moet ook verkocht worden. Stel die is verkocht, maar huis dat je nu gaat bezichtigen is dan ook verkocht...met andere woorden ga je verhuizen om dit specifieke huis of wil je uberhaupt verhuizen?
Dan zou je inderdaad moeten gaan afwegen wat je belangrijker vind: Wil je liever in een huis wonen die helemaal naar jouw smaak is ingericht/verbouwd met de kans dat je altijd de auto moet pakken naar je oude dorp omdat daar je vrienden/vriendinnen wonen en om naar je moeder te rijden? Dan zou ik het doen! Als je nu toch ook al de auto moet pakken om ze te bezoeken, dan zie ik er niet zo'n groot probleem in. Ik weet natuurlijk niet hoe ver het verschil in afstand is naar je werk etc. Wij kiezen juist voor de andere optie: Wij wonen in een droomhuis in een stad waar ik niet heel veel mee heb, maar destijds waren de huizen hier vele malen goedkoper dan in mijn geboortedorp. Nu ik kids heb, wil ik echt heel graag weer terug naar mijn geboortedorp. We hebben daar momenteel een huis gekocht onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Aan de woning daar moet ontzettend veel gebeuren als we het naar onze keus willen hebben, en aangezien al ons geld in de verkoop en koop van deze huizen gaat zitten (ivm hoge restschuld), kunnen we niet direct beginnen met verbouwen. Maar dit hebben we ervoor over. Als ik maar dicht bij m'n moeder en onze vrienden woon. Lekker in m'n oude buurtje. (Terwijl ik nu 15 minuten van dit dorp af woon, maar te ver om de fiets te pakken of lopend te doen.) Mijn man maakt het allemaal niets uit, die werkt door het hele land heen. Edit: Oja, wat betreft het feit dat het huis een beetje buitenaf staat. tegen inbraken etc kan je het huis beveiligen, al kan iemand die kwaad wil echt wel naar binnen. Wil je zelf buitenaf wonen zonder buren in je nabije omgeving? Ik moet er persoonlijk niet aan denken. Ik vind het wel fijn om even bij de buurvrouw aan te kunnen kloppen voor het spreekwoordelijke kopje suiker of om de babyfoon even kwijt te kunnen. En hoe ver is het huis van de bebouwde kom? Woon je straks een heel eind van de basisschool, met de kans dat je je kids elke dag naar school zou moeten brengen omdat alleen fietsen niet echt veilig/verantwoord is? Kortom: ook dit zou je weer voor jezelf moeten afwegen.
Bedankt voor jullie reacties! Ik pak nu ook de auto naar mijn werk en naar mijn moeder of vriendinnen. Mijn vrienden wonen ook niet in het dorp waar ik nu woon. Verhuizen is wel het plan maar we hadden geen tijdslimiet aangeplakt. Wat ik ideaal vind is dat S nu nog niet naar school gaat dus ze niet hoeft te switchen en dat we alle ruimte hebben. Vind het wel wat eng om zo vrij te wonen, geen buren en alleen bossen en weilanden. Ben denk ik wat bang voor inbraken maar in het huis waar we nu wonen is ook ingebroken. Het verhuizen naar iets onbekend is ook niet zomaar iets en we gaan zeker ook niet over een nacht ijs..
Toevoeging: we zouden dan net in de bebouwde kom wonen en basisschool is 10 min fietsen. Ze kan dat idd niet snel alleen want het is wel een rustige weg maar rijden wel hard.
Kan jullie kleine straks wel alleen naar school, of naar vriendjes en vriendinnetjes? Als je voor elk wissewasje de auto moet pakken ... En is er geen kans dat in jullie eigen dorp een bouwproject-huis te koop komt?
Klinkt alsof je het over dit huisje in esbeek hebt op de weg naar bels haha, er staat iig meer van dat soort huisjes aan de bos rand zo ver ik weet in plaatsen zoals Esbeek. Ik vond het enorm prettig om te wonen als kind al woonden wij aan de hoofweg maar in zo'n gehucht als je er ingebroken wordt dan wordt het er toch wel.. Ik woon nu in een metropool in de suburbs maar in een bewoonde wijk in een rijtjes huis en bij ons is ook ingebroken.. En anders een leuke herder erbij, ik zou zeker wel in zo'n huis aan het rand van het bos willen wonen..
Misschien goed om te kijken hoeveel kinderen er op de school zitten en de leeftijdsopbouw? En of de school op de nominatie staat om gesloten te worden ivm te weinig leerlingen of maar heel weinig klas/ leeftijdsgenootjes en dus speelgenootjes voor je kinderen.
Ja dat vragen wij ons ook wel een beetje af.. Er staan meer huizen in die straat te koop( maar deze zijn ook vrijstaand maar wel buren dichtbij) en die variëren van 3 tot 5 ton.. Maar zijn wel redelijk opgeknapt van binnen. Ik heb al over de school zitten lezen. Er zitten in totaal 92 leerlingen op en volgens wordt hij niet gesloten. Maar kan ik ergens vinden zo'n nominatielijst? Volgens mij zijn er ook wel voldoende jonge kinderen maar heb daar nog geen heel duidelijk beeld van, zal dat eens opzoeken. Ervaringen en meningen blijven nog steeds van harte welkom!
Haha, het is ook wel een droom maar wel een hele enge/ spannende droom.. 19% 0-15 jaar 12% 15- 25 jaar 23% 25-45 jaar 29% 45- 65 jaar 15% 65+ Even om nog op een vorige reactie terug te komen; het is niet in Elsbeek
Het addertje is waarschijnlijk het erfpachtcontract. In feite staat je huis op grond die je elk jaar huurt. Je koopt dus alleen de opstallen ( de stenen). Voor de grond betaal je jaarlijks erfpacht. Dit heet de Canon. (Een soort van huur). De Canon is waarschijnlijk aftrekbaar, net als de rente (maar betaalt de fiscus dus nooit helemaal terug zoals je suggereert in je opening). Stel je moet op jaarbasis 6000,- aan Canon betalen, dit komt dan bovenop de rente die je jaarlijks betaald voor je hypotheek. Daarnaast moet je goed kijken naar de voorwaarden van de erfpacht. Wat is de looptijd, mag de Canon jaarlijks worden aangepast ( verhoogd) etc.
Bedankt voor je reactie! Volgens Funda en de omschrijving van het huis staat erbij dat het volledig teruggestort word door de belasting via Box 1 mits je er woont, dus geldt niet bij verhuur of als je het als bedrijfspand gebruikt. Ten minste zo staat het beschreven.. Is wel een goede om even na te kijken wat de verhogingen zijn per jaar idd! Heb jij er meer verstand van of dingen waar ik op moet letten?
Edit; Erfpacht einddatum 2046. Lasten 7500,- per jaar en, volgens de website, dus volledig terug te krijgen
Als je het van de belasting mag aftrekken betekend dat dat het bedrag v.d. erfpacht in mindering wordt gebracht op je inkomsten en je dus terug krijgt wat je aan over dat inkomen hebt betaald aan inkomstenbelasting. Dus meestal 42 of 52% dus je kunt het hele bedrag wel aftrekken maar je krijgt het niet in geheel terug dan.
Volgens mij is een Canon alleen aftrekbaar in box 1 als je er woont, net als de hypotheekrente (en krijg je het dus niet volledig terug). Maar hier weet ik niet alles van. Dit zou ik heel goed navragen. De Canon van 7500,- zou je kunnen omrekenen naar een hypotheekbedrag van 187500,- met 4% rente (of 250.000 met 3% rente). Dit om de aankoopprijs enigszins om te rekenen. De vraagprijs van de woning bedraagt bedraagt dan 337.500 of 400.000,-. Waarschijnlijk kijkt de hypotheekverstrekker er ook op deze manier naar. Stel dat je nu max 250.000 kunt lenen, dan is deze woning waarschijnlijk niet haalbaar. De looptijd is 21 jaar. Goed vragen wat daarna de voorwaarden zijn: kun je verlengen en tegen welk tarief? Krijg je dan de mogelijkheid om de grond te kopen etc. Daarnaast geldt waarschijnlijk dat je bij verbouw, nieuwbouw of uitbouw of bouw van een schuurtje naast toestemming van de gemeente ook toestemming van de verpachter moet hebben. In het algemeen geldt als het nadeel van dit soort constructies dat het moeilijker verkoopbaar is. De meeste mensen kopen liever een woning met eigen grond. Dit is ook wel iets om bij stil te staan.
En wat betreft het fiscale voordeel, fiscaal kan er in de toekomst altijd wat veranderen he! Ik zie het er nog wel van komen dat de hypotheek rente aftrek grondig op de schop gaat en dan kom je daar waarschijnlijk met je erfpacht canon ook mee aan te zitten.
Hoe wil je de uitgebreide verbouwing financieren? Extra bijlenen op je hypotheek gaat tegenwoordig bijna niet meer. Als jullie nu een boel spaargeld hebben is het geen probleem maar ben je bereid om het over een veel langere tijd uit te smeren?
Het opknapproject klinkt leuk, maar als ik in jou schoenen stond dan zag ik meer na als voordelen. Wat betreft contacten zal je er niet echt op vooruit gaan, je woont afgelegen, je gaat verder van je moeder af wonen, kent daar ook niemand. Voor kinderen is het ook niet ideaal als je alles met de auto moet bereiken. Ik zou zelf naar zo'n project zoeken bij je fam in de buurt , in ieder geval niet verder weg.