Hallo Teddy, Waarschijnlijk heb ik last van Vasospasme ofwel Reynaud. Ik heb van een lactatiekundige begrepen dat dit na 6 weken meestal over gaat. Begrijp ik hier uit dat een oorzaak hiervan hormonaal kan zijn en dat het daardoor over kan gaan? Ik kan daarover namelijk niks vinden op internet. Op aanraden van de lactatiekundige zit ik nu aan max. Dosis ibuprofen en verwarm de borst van te voren en na het voeden. Dit helpt wel iets maar ik merk dat wanneer de ibuprofen begint uit te werken de pijn terug komt. Als ik weet dat het over kan gaan wil ik nog door gaan, anders denk ik aan afbouwen, want dit is niet vol te houden anders. Zeker gezien het feit dat je ibuprofem maar max 2 weken mag gebruiken. (voor de zekerheid ben ik op aanraden van haar ook gaan smeren met creme tegen candida, voor het geval dat er sprake is van verborgen spruw) Ik zet mijn vraag even hier op het forum erbij omdat er wellicht meer dames last van hebben en dit willen weten, al weet ik inmiddels ook dat het weinig voor komt. Uiteraard neem ik morgen ook gelijk weer contact op met mijn eigen lactatiekundige om dit te bespreken. Toch vast bedankt voor je antwoord.
Heb inmiddels mijn eigen lactatiekundige gesproken. Waarschijnlijk gaat het vanzelf over, ze is zelden tegen gekomen dat het na 6 weken nog nit over is. Heeft blijkbaar te maken met hormonen (je bent officieel ook 6 weken kraamvrouw) Dan kan het ook ineens over zijn schijnbaar. Nu het advies gekregen nog door te gaan met max dosis ibuprofen en warm houden en voor en na voeden extra verwarmen. Ook blijvrn smeren tegen de evt aanwezige candida. Dan eind vd week minderen met pijnstilling om te kijken hoe t dan is. Wellicht is ht dan al minder. Dus dat gaan we dan nog maar proberen, denk ik....:x Hoop dat ze gelijk heeft dat t over gaat, dan duurt het nog hooguit 2 weken... Zal eens bewijzen dat ik een doorzetter ben! Want die ibuprofen ís maar niks... Bijwerking bij mij:kan de hele dag wel slapen, wordt er heel duf van!
Hoi, Weet je zeker dat het vasospasme is? Ben je ook bekend met winterhanden/wintervoeten? Ik heb nog nooit gehoord dat het meestal na 6 weken wel over is, maar wie weet kent jouw lactatiekundige die verhalen wel. Zo kun je behandelen Behandeling van Raynauds en vasospasmen van de tepel bij voedende vrouwen - Kou vermijden, tegen kou beschermen en lichaam warm houden - Borstwarmers gebruiken - Nicotine verbod - Stoppen van eventueel veroorzakende medicatie - Tepel direct beschermen als deze uit de mond van de baby komt - Bepaalde stoffen zoals coffeïne en andere vaatvernauwende middelen vermijden - Ontspanningsoefeningen - Zo mogelijk, stress vermijden - Medicamenten; bijvoorbeeld Iboprufen voor pijnbestrijding - Medicamenten; bijvoorbeeld Nifedipine (2 weken: 30 g retard tabletten) - Gebruik van extra calcium en magnesium (1 g calcium, 2 g magnesium per dag) - Vitamine B6 (150-200 mg eerste 4 dagen, daarna 25 mg per dag) - Teunisbloemolie (slik 1 theel. of 1-3 g per dag; vraag eventueel een orthomoleculair diëtist om advies) Heeft je LK naar het aanleggen gekeken?
Hallo Teddy, bedankt voor je reactie. Ik ben idd bekend met wintertenen/handen (bij kou worden vingers en tenen wit en gevoelloos) De lactatiekundige kende eigenlijk geen een geval waarbij het niet is over gegaan, dus dat geeft hoop. Ze heeft ook gekeken naar het aanleggen en daar was volgens haar niks mis mee, dat was het eerste waar ze naar heeft gekeken ( vk, kraamhulp en wijkverpleegkundige hadden ook al geconstateerd dat het niet aan het aanleggen lag, dus was daar al vrij zeker van) Ik ga zeker met je tips aan de slag, had deze ook al van haar gekregen, en hoop dat het de komende twee weken beter wordt. Ik laat wel weten hoe het af is gelopen!