help ben ten einde raad!

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door keina, 24 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. keina

keina Bekend lid

30 mrt 2009
    675
    0
    0
    hoi hoi

ik heb een zoontje van 4,5 week hij weegt 5080 gram en is 57 cm lang

ik geef momenteel borstvoeding en kunstvoeding (hypo allergeen) omdat ik graag wil afbouwen met borstvoeding.
    ook kolf ik af en toe en krijgt mijn zoontje het met de fles.
    hij vind het allemaal prima!

ik vind alleen moeilijk om mijn draai te vinden met afbouwen van borstvoeding.
    mijn zoontje word gevoed op verzoek. en als hij een fles kv krijgt drinkt hij meestal tussen de 100 cc-130 cc. (ik maak dan 150 cc+ 5 schepjes)
    ook gekolfde melk drinkt hij meestal ook 100 cc - 130 cc

omdat ik geen schema heb, en mijn zoontje soms om het uur komt, en dan soms pas na drie uur. weet ik niet hoe ik het beste kan aanpakken.

want de meeste schema's werken met steeds een voeding te laten vervallen.
    maar wat als mijn zoontje net de fles heeft gehad (kv) en na een uur weer komt? dan weer borst doen? en bijv het uur daarna dan weer kv?

en ik ben zoooooo ontzettend bang voor een borstontsteking, dus durf ook niet te hard af te bouwen.
    want kan het kwaad om alleen de druk van mijn borsten af te kolven? of moet ik mijn borsten leeg kolven ivm de kans op borstontsteking?

maar goed
    ik heb bijgehouden wat hij nu drinkt. (BV* = gekolfde melk)

vrijdag:
    20.20 uur KV 130cc
    22.45 uur KV 130cc

1.00 gekolfd 200cc

zaterdag:
    3.45 BV ???cc
    6.45 KV 120 cc
    8.45 BV* 100cc

9.15 gekolfd 100cc

11.45 BV* 100cc

12.30 gekolfd 85 cc

12.50 BV* 85cc
    13.45 KV 50cc
    17.00 BV* 100cc
    18.00 KV 110cc
    (nu slaapt hij, en ik heb nog niet weer gekolfd, en borsten doen nog niet zeer, geen harde plekken)

nu heb ik gelezen dat je zijn gewicht x 150 cc moet doen. maar dan krijgt mijn zoontje veel te veel toch? want nu slaapt hij
    maar ik weet zeker dat hij nog twee voedingen wilt, en dan vannacht weer rond 4 uur.
    en ik lees overal dat hij eigenlijk na 5 voedingen moet. maar dat gaat toch nooit lukken??
    en wat te doen met de vitamine K en D druppels?

wat kunnen jullie mij adviseren qua afbouwen BV, en opbouwen van een schema.
    help help.
    hoop dat jullie mij nog volgen. hahaha

ik had het anders wel aan de lactatiedeskundige gevraagd maar die is met vakantie zie ik net op het forum.

liefs
    keina

al vast super bedankt! ben ten einde raad!

2. keina

keina Bekend lid

30 mrt 2009
    675
    0
    0
    ps als ik gekolfd heb krijgt het het niet gelijk hoor!!!
    dus om 1.00 s nachts gekolfd 200 cc gaat gewoon in de koelkast, en die andere keren ook.
    maar dat was meer zodat je kan zien dat ik niet heel veel kolf, en hij ook niet meer heel veel aan de borst zit.

3. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi Keina,

Het is een heel avontuur waar je midden in zit, maar ik ga proberen om je wat handvaten te geven om er doorheen te komen.

Wat hij nodig heeft aan voeding, is het volgende; hij weegt 10 pond en heeft dan nodig, 10 x 75ml is 750 ml en dat verdeeld over het aantal voedingen per dag. Dus als hij 6 voedingen krijgt, dan is dat 125 ml per voeding. Dat wat betreft kunstvoeding. De inhoud die hij kriijgt in het flesje is dus goed.

Van borstvoeding mag hij drinken zoveel hij wil, en dat doet hij dus ook!

Waarom kolf je steeds tussendoor? Is dat omdat dan je borsten vol zijn?

Hoe komt het dat je gestopt bent met borstvoeding? Dat is belangrijk om te weten voor mij, dan kan ik er op in spelen.

Ik zie dat je bijvoorbeeld op vrijdagnacht om 1.00 nog 200 gekolfd hebt, en hem dan om 03.45 weer hebt aangelegd. Zijn dan je borsten weer vol? Of is er een andere reden?

Ik zie ook dat je de ene keer er 8 uur tussen hebt en dan weer maar 3 uur tussen twee kolfbeurten. Dat komt waarschijnlijk door de onregelmatige tijden dat je zoontje drinkt.

Om borstontsteking te voorkomen en om het afbouwen te bevorderen is het het beste om je borsten, als ze helemaal vol zijn goed leeg te halen met de kolf of door aanleggen. Ik denk dat in jouw geval het het handigste is dat je alleen maar aanlegt of kolft als je borsten beiden helemaal vol zijn. Dus als je zoon komt en je borsten zijn niet helemaal vol, dan leg je niet aan, maar geeft kv of afgekolfde bv. Ik zou proberen om niet meer 's nachts te kolven. Dat is niet bevorderlijk voor je nachtrust. Op het moment dat je borsten vol zijn en je je kindje aanlegt, moeten ze wel leeg gaan, anders moet je nakolven tot ze leeg zijn.

Ieder kind is anders, de een heeft veel voeding nodig de ander weinig. De een drinkt het in vier keer, en de ander in 6 keer. Probeer je niet teveel aan de standaard regels te houden, maar luister maar naar je kindje. Als je helemaal over bent op kv zal hij waarschijnlijk een beter schema ontwikkelen.

Als je meer dan de helft kunstvoeding geeft, kun je de vitamine gaan halveren, en steeds meer weglaten. In kunstvoeding zit het in.

Als je nog meer wilt weten, dan hoor ik het graag van je!

Succes, Adrienne

4. keina

keina Bekend lid

30 mrt 2009
    675
    0
    0
    bedankt voor je handvatten! ik kolf omdat ik mijn zoon niet meer aanleg. en die van 1.00 's nachts was maar 1 keer. ik had toen 's middags om 15 uur gekolfd en toen ben ik 's avonds na een feestje/verjaardag gegaan en kolf vergeten. dus toen ik thuis kwam stond ik op knappen. hahaha
    maar vandaag is het al een stuk minder. vanmorgen om 9 uur 100 cc gekolft en nu om 13.30 nog nergens last van! dus dat gaat wel heel goed.

ik ben gestopt met de borstvoeding omdat mijn zoon heeeel onrustig dronk, eerst door de spruw maar daarna zo gebleven en hij verstrekte ook veel en mijn tepel dan mee nam. auw! en omdat hij heel onrustig was werd ik dat ook en dat werkte alleen maar tegen.
    fles pakt hij wel heel goed, en is dan ook veel rustiger en ik ook.
    en kolven voor een langere tijd zie ik niet zitten.
    dus vandaar dat ik overstap.

morgen gaat hij volledig over op kunstvoeding, en dan ga ik eerst maar proberen om de drie uur. en 's nachts 1 keer.
    en dan langzaam na wat mindere voeding denk ik.

zit vitamine k en d in kunstvoeding? ik dacht dat d altijd moest.

nou super voor je snelle reactie voel me een stuk opgeluchter!

liefs
    keina

5. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi Keina,

Das fijn dat mijn tips je helpen! Vitamine k en d zitten in kunstvoeding ja.

Laat je kindje 's nachts wel slapen tot hij zelf komt hoor!

Je zit op de goede weg!

Succes verder!

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina