Omdat ik 3 maanden na de bevalling weer 4 dagen moet aan werken (stage... dus gelukkig maar een half jaar en daarna doe ik het weer lekker rustig om bij me schatje te kunnen zijn!) weet ik niet wat ik moet doen kwa voeding. Ik wil graag borstvoeding geven maar kan ik daar dan na 3 maanden mee stoppen zonder problemen? en hoe pak ik dit dan aan? Ik zie het namelijk niet zitten om te kolven, ik werk in de horeca dus is het ook heel onhandig.
je weet dat je tot 9 maanden kolfrecht hebt en dat ze verplicht zijn jou een apparte ruimte te geven waar je kan kolven.en natuurlijk ook de tijd ervoor. je kan idd wel 3 maanden bv geven. maar je zal het eigenlijk wel moeten af bouwen dat is beter dan in een keer stoppen. mocht je in een keer stoppen hou dan rekening met stuwing
In 1 keer stoppen is niet handig... dan ga ja gigantische stuwing krijgen en loop je ook kans op borstontstekingen. Bovendien is het zeker in de horeca niet zo fijn om met lekkende borsten rond te sjouwen, Het is dan dus handiger om 2 weken vooraf te beginnen met afbouwen: om de paar dagen vervang je 1 BV dan door een FV. Maar, heb je het er met je werkgever al eens over gehad? Ik zou -zeker als je wel zo graag BV wilt geven- toch eens zien hoe hij erin staat en wat je praktische mogelijkheden zijn om te kolven enzo. Er is in ieder geval altijd een goeie koelkast in de buurt,
Je hebt 9 maanden kolfrecht, dit geldt ook voor stages! Maak er gebruik van, zou ik zeggen. En iedere druppel Bv is er 1.
IK neem aan dat een stagaire altijd "over" is ? Dan zou er toch mogelijkheid moeten zijn tot kolven. En mocht je wel echt willen afbouwen of www.borstvoeding.com staat een heel uitgebreid artikel.
Bedankt voor jullie reactie. Ik ben nog niet eens officieel aangenomen daar maar "ondanks" dat ik straks een kleintje heb is mijn stage begeleider toch aan het proberen of ik daar kan komen zodat mijn studie afgerond kan worden. Het is namelijk het laatste wat ik nog moet doen. De dagen en uren worden al wat aangepast. Dus durf ik dit niet ook nog eens te vragen. In de horeca heb je altijd rustige en drukke tijden en die kunnen onverwachts komen. Ik denk dat ik op tijd ga beginnen met afbouwen dan. Bedankt voor de site, ik ga er eens op neuzen..............
Ik ben druk aan het solliciteren en ken daarom de angst voor het dan ook nog eens vragen voor kolven. Maar geloof het of niet, ik vroeg het bij een gesprek, en dat bedrijf belde mij gisteren op dat ze een hogere functie voor mij hebben en dat ik een opleiding mag gaan volgen op hun kosten.... wees niet bang wil ik hiermee zeggen, het is niet abnormaal!!
Verhalen van: Bij mij mocht het wel en noem maar op heeft de ts niet zo heel veel aan lijkt me. Als je het topic van Popje bezoekt (staat hier ergens onder) zie je iemand die het wel moeilijk heeft met haar baas, terwijl ze er gewoon recht op heeft. Ik kan me je angst dus goed voorstellen. Als je besluit nog niet vast staat kun je misschien eerst je sollicitatie doen bij je stage en zodra je aangenomen bent vragen of het een probleem zou zijn wanneer je zou kolven. Volgens mij best een grote kans dat ze het niet zo'n probleem vinden, en als je er niet in durft te gaan volgens mij ook nog wel op tijd om te gaan afbouwen. Ik ga je niet adviseren de 'strijd' aan te gaan op je stage omdat je er recht op hebt, want dat is echt een keuze die geheel aan jezelf is. Over het afbouwen met drie maanden: Ik zou de hulp van een lk erbij roepen, om het zo goed mogelijk te begeleiden en zodat je met goede tips misschien wel op een idee komt om één of twee voedingen te blijven geven. Of anders in ieder geval met goede tips echt je drie maanden vol kan maken.
Nou het is niet zo zeer de angst om het te vragen maar het is wel mijn stage... ik wil graag aangenomen worden zodat ik mijn studie af kan ronden. Ik heb geen zin om daar nog lang mee bezig te zijn. En zeker niet alleen maar omdat ik geen stage plek kan vinden in de beurt. Ze hebben het rooster al voor me aangepast zodat ik minder dagen in de week hoef te werken (doe ik er wel langer over maar ja) Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het bij het kraamzorg intake gesprek gevraagd en ik krijg advies dus ik ben wat gerust gesteld en ga gewoon borstvoeding geven... dank jullie wel
Maar ik snap niet waarom je bang moet zijn dat je een stage/baan niet krijgt omdat je BV geeft... ik ben in mijn werk redelijk nauw betrokken bij de sollicitaties en ik kan je een ding vertellen... Als je als moeder BV geeft, toont dit dat je serieus bezig bent met het beste regelen voor je kind. Je neemt verantwoordelijkheid en wordt geacht volwassen te zijn. Je hebt immers een kind om voor te zorgen. Veel moeders kunnen het zich niet veroorloven te job-hoppen en worden dus als "houdbaar" gezien, en baantrouw. Dit is een positieve eigenschap! Nog even naast het volgende feit: Een borstgevoed kind krijgt jouw antistoffen mee en is een stuk minder snel ziek dan een flesgevoed kind. Dit betekent dus dat jij minder verzuim hebt als je kind ziek is. Maar goed, als je beslist wilt afbouwen dan is dat natuurlijk je eigen keuze. Zorg alleen wel dat je het om de juiste redenen doet en google even op afbouwen borstvoeding. Er is voldoende over te vinden. Anders kun je altijd nog een lactatiekundige inschakelen.
En misschien ben jij wel een van de gezegende vrouwen die wel na 3 maanden haar productie op peil kan houden met alleen de ochtend-, avond- en eventueel een nachtvoeding. Dat zou ik eerst proberen. Wie weet kan je dan toch nog een tijdje langer de borst geven.
dus jullie vinden dat het gewoon moet kunnen? Hoelang kan je ongeveer zonder borstvoeding geven/kolven?
Hoelang je zonder borstvoeding geven/kolven kan is denk ik per vrouw anders. De ene vrouw krijgt niet of weinig last van stuwing en de ander enorm. Toen ik 3 maanden bv aan het geven was stroomde mijn borsten letterlijk over als ik niet snel ging kolven/voeden maar ik hoor genoeg vrouwen bij wie dat heel erg mee valt... Ik denk dus dat je hier niet echt een goed antwoord op zal krijgen maar dat dat echt iets is wat je zelf moet ontdekken. Maar ik zou iniedergeval die 3 maanden bv proberen te geven en daarna te kijken hoe je er dan tegenover staat en hoe je borsten reageren op het niet meer om de 3 uur voeden.
oke....dankjewel... duidelijk Kan ik dan niet half fles/ half borstvoeding.... zodat de stuwing minder is... of is dat een raare vraag
Bedoel je vanaf het begin al half fles/ half borstvoeding? Dat zou ik niet doen juist op het begin is het heel goed voor je kleintje om volledig borstvoeding te geven dus ik zou zeker niet vanaf het begin als het niet nodig is bij gaan voeden met Kunstvoeding.