Maar 55 gram aangekomen in 1 week

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Kikibo, 11 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kikibo

Kikibo Actief lid

2 mei 2008
    334
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik weet niet of ik op de goede plek ben met mijn vraag, zo niet, dan hoor ik graag waar ik moet zijn.. ;)

Mijn dochtertje is op 3 april met 33w6d geboren met een gewicht van 2.310 gram. Ze is morgen 10 weken oud en is de afgelopen week maar 55 gram aangekomen, ze weegt nu 3.755 gram. Ik ga volgende week weer wegen, kan het kwaad dat ze maar zo weinig is aangekomen?

Even haar 'groeischema':
    21 april: 2.310 gr (weer op geboortegewicht)
    28 april: 2.560 gr
    1 mei: 2.655 gr
    14 mei: 3.095 gr
    27 mei: 4.385 gr
    5 juni: 3.700 gr
    11 juni: 3.755 gr

Haar voedingsschema:
    +/- 04.00u: 90 ml flesvoeding
    08.00u: borstvoeding en daarna nog zo'n 70 ml flesvoeding
    11.00u: 90 ml flesvoeding
    14.00u: 90 ml flesvoeding
    17.00u: 90 ml flesvoeding
    20.00u: borstvoeding en daarna nog zo'n 70 ml flesvoeding
    23.00u/00.00u: 90 ml flesvoeding

Een van de flesvoedingen is borstvoeding, ik kolf al vanaf haar geboorte en vorige week ontdekte ik dat ze ondertussen ook aan de borst kan drinken, kolven had ik helaas al afgebouwd tot 2x per dag. Dus 's morgens en 's avonds drinkt ze aan de borst, waarna ze nog een flesvoeding krijgt, die ze hopelijk steeds minder leeg zal drinken, omdat de bv weer wat meer op hang zal komen.

Maar mijn vraag dus; is het erg dat ze maar 55 gram is aangekomen afgelopen week? En hoe komt het, ondanks dat ze eigenlijk al wat meer drinkt dan die 150 ml per kilo?
    Ze is trouwens wel erg beweeglijk, als ze wakker is, ligt ze geen seconde stil..

2. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Hallo,

Voor het borstvoedingsgedeelte ben je bij ons aan het goede adres, wat het kunstvoedingsgedeelte kun je wellicht contact opnemen met het consultatiebureau.

Het kan zeker voorkomen dat een kindje een periode iets minder groeit. Pas op het moment dat dit echt regelmaat wordt dan ga je in eerste instantie kijken naar hoe vaak het kindje aan de borst ligt, of het kindje zelf mag bepalen hoe lang hij aan de borst ligt en of hier nog iets in veranderd kan worden.

Wat eigenlijk belangrijk is om te weten is wat jij wilt.
    Wil je meer borstvoeding geven of vind je het prima zo maar wil je alleen weten of 55 gram aankomen een probleem is?.

Ik wacht even op je antwoord.
    Groeten Rieneke

3. Kikibo

Kikibo Actief lid

2 mei 2008
    334
    0
    0
    Noord Brabant
    Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad nog wel een vraag over de borstvoeding, maar ik zal eerst dan even uitleggen hoe alles gegaan is:
    De eerste 9 weken heb ik gekolft en de bv met de fles gegeven. Toen mijn dochtertje 9 weken was, probeerde ik eens wat ze zou doen en ze dronk heel goed aan de borst. Op dat moment had ik het kolven al afgebouwd naar alleen 's morgens en 's avonds (08.00u en 23.00u). Nu geef ik haar sinds een weekje om 08.00u en om 20.00u borstvoeding en krijgt ze de rest (11.00u, 14.00u, 17.00u, 23.00u en ongeveer 03/04.00u) de fles (flesvoeding).

Ik ben begonnen met borstvoeding geven op de volgende manier:
    ze dronk aan beide kanten, tot ze stopte en daarna gaf ik haar een volledige flesvoeding (90 ml) waarvan ze meestal nog eens 70 ml opdronk.
    Maandag heb ik veel stuwing gehad, zo pijnlijk dat ik die dag 4 paracetamol genomen heb (in 2x..). De rest van de week viel het mee met de stuwing/pijn. Gisteren ging het ook goed, alleen de eerste uurtjes na de voeding van die ochtend, had ik wat last (prikkelingen, omdat de productie weer op gang kwam?). Gisteren heb ik haar pas om 20.45u gevoed (geen erge stuwing dus).
    Vandaag heb ik vanmorgen gevoed en vanaf de middag begon de erge stuwing weer (heel pijnlijke, harde plekken in beide borsten). Vanwege de pijn, heb ik haar om 17.00u gevoed, i.p.v. om 20.00u.

Vandaag om 17.00u had ik voor de eerste keer zoveel melk, dat ze ontzettend goed gedronken heeft (ongeveer een half uur per borst) en ik dus geen flesvoeding na gegeven heb, ze was daar helemaal tevreden mee. Ook heb ik niet gekolft na het voeden, wat ik voorheen wel altijd deed, om de borsten goed leeg te krijgen (voorkomen borstontsteking). Deze keer voeden, was de eerste keer dat mijn borsten erna weer zacht aanvoelden.

Ik gebruik overigens tepelhoedjes, omdat zonder mijn tepels vreselijk veel pijn deden. Nu doet het alleen nog pijn, als ze de eerste paar keer zuigt (maar dat dan elke keer als ze opnieuw aanhapt). Daarna is het nog wel gevoelig, maar niet meer vreselijk pijnlijk.

Mijn vragen nu:
    - hoe kan ik het beste de productie afgestemd krijgen op 2x voeden per dag? (dus: wel of niet kolven na de voeding, tussen door wel of niet kolven etc.)
    - mijn borsten waren net na het voeden zacht (geen harde plekken meer), maar nog wel gevoelig, klopt het dat ze nog wat pijn kunnen doen na flinke stuwing?
    - ik heb nu dus om 17.00u gevoed, waarna de borsten weer zacht waren, maar nu (rond 22.00u al) beginnen de harde plekken alweer te komen. Wat nu dan doen, even de ergste plekken eruit kolven? Of stimuleert dat de productie weer meer, wat dus ook weer niet de bedoeling is? Of dan beter onder de douche, met de warme straal de plekken eruit masseren?
    - overal lees ik dat tepelhoedjes een tijdelijke oplossing zijn, mag ik deze dan niet blijven gebruiken? En waarom niet? (De productie is flink toegenomen sinds ze aan de borst drinkt, mét tepelhoedjes). Ik probeer het wel regelmatig even zonder, maar dat doet toch nog wel pijn.
    - is het normaal dat de tepels na het voeden nog erg gevoelig zijn?
    - ik heb tepelkloven (nou ja, 1tje op het moment); hoe kan ik dit voorkomen en hoe gaat dit het snelst over? Ik smeer er nu, na het voeden, Bepanthen op.

Heel wat vragen, toen ik eenmaal begon, herinnerde ik me weer wat ik allemaal wilde weten.
    Omdat mijn dochter 2,5 week in het ziekenhuis heeft gelegen, heb ik geen kraamhulp gehad en is mij dus ook bovenstaand allemaal niet verteld of uitgelegd.

Alvast bedankt voor de moeite!

4. Kikibo

Kikibo Actief lid

2 mei 2008
    334
    0
    0
    Noord Brabant
    #4 Kikibo, 14 jun 2009
    Laatst bewerkt: 14 jun 2009
    Vanmorgen om 06.15u weer een uur gevoed, maar daarna had ze nog ontzettende honger, dus maar weer een fles gemaakt, die ze helemaal opdronk (90 ml).
    Ik weet het nu echt niet meer, een uur voeden en daarna toch nog een fles maken is niet mijn idee van borstvoeding geven. (Ze heeft wel om 00.30u de laatste voeding gehad en werd pas om 06.00u wakker, dus wellicht veel honger.)
    Ik sta op het punt om er maar helemaal mee te stoppen, want de hele dag vreselijk pijnlijke borsten en dan nog niet 2 voedingen kunnen voeden, ik zie het niet meer zitten.
    Tenzij je mij kan vertellen dat dit even doorzetten is en snel beter zal gaan? Of tips kan geven?... :(

5. Kikibo

Kikibo Actief lid

2 mei 2008
    334
    0
    0
    Noord Brabant
    Gisteravond heeft mijn dochter van 20.00u tot 20.45u gedronken en was ze daarna tevreden tot 00.30u. Geen fles na gehad. Voordat ik ging slapen waren mijn borsten alweer vol en heb ik wat melk eruit gemasseerd. Ze heeft toen geslapen van 01.00u tot 06.00u.
    Vanmorgen waren mijn borsten helemaal niet vol en heeft ze na 40 min. drinken (20 min. aan beide kanten) nog 65 ml flesvoeding gedronken.

Ik zit nu te dubben, stoppen met borstvoeden of niet.. :(

Ik zou graag nog antwoord op mijn vragen willen, hopelijk leest u mijn reacties nog?

6. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Hallo,

Ik lees zeker je reacties, maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen.
    Aangezien je zit te twijfelen om te stoppen lijkt het mij het verstandigste als je contact opneemt met iemand die er verstand van heeft. In een gesprek kun je gelijk op elkaar reageren en de informatie hierop aanpassen.

Je kunt bellen naar een telefoonnummer wat je kunt vinden op www.borstvoeding.nl (normale gesprekskosten) of naar de borstvoedingslijn 0900-2677886 www.borstvoedingslijn.nl (0,45 eurocent per minuut). In het laatste geval zal je naar alle waarschijnlijkheid Kirsten of mij aan de lijn krijgen.

Laat maar even weten of je hier gebruik van kunt maken of dat je echt graag wilt dat ik e.e.a. voor je mail.

Groeten Rieneke

7. Kikibo

Kikibo Actief lid

2 mei 2008
    334
    0
    0
    Noord Brabant
    Bedankt voor je reactie, ik heb er ook een heel verhaal van gemaakt natuurlijk. :D
    Liefst ga ik door met 's ochtends en 's avonds borstvoeding geven, dat bevalt eigenlijk wel heel goed. Alleen doe ik maar wat, omdat ik geen kraamzorg gehad heb en dus eigenlijk niet hoe ik ermee om moet gaan.

Zou je mijn vragen in mijn bericht van zaterdag avond via de mail (of in dit topic) willen beantwoorden? Mocht ik dan nog vragen hebben, dan is het denk ik handig om jou even telefonisch te spreken, omdat je mijn verhaal al kent. Wat is het makkelijkst, dat we dan een soort van bel afspraak maken, of krijg ik een van jullie sowieso aan de telefoon?

Deel Deze Pagina