Haha dat is het ook maar ik bedoel maar om aan te geven dat je leven zo saai cq leuk kan zijn als jj zelf wilt .
Gelukkig maken we allemaal verschillende keuzes in het leven en zijn we allemaal anders.. Ik ben een heeeeeele gelukkige thuisblijfmama, die het iedere dag weer met plezier doet en vooral een mama met heel veel sociale contacten. Mijn man is altijd om 14.00 thuis (op een dag of 3/4 na in de maand, dan heeft hij avond of nachtdienst) en we hebben dus samen nog een hele middag om leuke dingen te doen met de kinderen. Het huishouden doe ik graag, ben een enorme poetskont op strijken en de was opvouwen na vind ik de rest geen probleem. Manlief helpt me veel en het strijken en de was opvouwen doet hij altijd. Dus ik ben juist heel blij en dankbaar dat ik thuis KAN blijven. Ik heb daarnaast juist heel veel respect voor de werkende mama's. Het is echt niet zo dat als je werkt het huishouden niet doorgaat... Ook dat gaat gewoon door! Als we elkaar nou allemaal in elkaars waarde zouden laten
Hihi... Vind het in dat stukje trouwens zwaar overtrokken... ik kan me niet voorstellen dat er gezinnen zijn waar het werkelijl zo gaat. Dat de man dus thuis niets doet in het huis of met de kinderen en dat de vrouw niets voor zichzelf doet.
Vind het voor mezelf een prettig stukje zekerheid. Voor zelfde geld zijn we over twee jaar failliet en hebben we nog wat achter de hand. En voor mn gevoel ben ik er even uit. Maar buiten dat doe ik ook alles zelf hoor omdat man zoveel weg is. Ik moet wel zeggen dat ik mn baan ook vooral heel erg leuk vind en geld nu niet het belangrijkste daarvan is al is het natuurlijk mooi meegenomen.
Tutututuuuu peppie power. Nog even en huisvrouw wordt Sssssuperwoman met magische krachten genoemd! Haha.
Je slaat de spijker op z'n kop. Ik denk dat het bericht van TS (die ze waarschijnlijk ook niet zelf heeft getypt) expres is overdreven om iets duidelijk te maken. Ik weet namelijk bijna zeker dat er maar heel weinig vrouwen om 5 uur opstaan om te gaan schoonmaken. Ja werkende moeders juist misschien wel, zodat ze dat niet na werktijd hoeven te doen. Maar van de andere kant wordt er ook vaak overdreven (in mijn ogen) als het om thuisblijfmoeders gaat, namelijk dat ze teren op de zak van hun man, niet zelfstandig zouden zijn etc.
Alles heeft zijn voor en nadelen, goede en slechte kanten. Het ligt 'm aan de mensen.. Die het niet kunnen opbrengen een ander in zijn of haar waarde te laten. Vind het ook een erg overdreven stukje inderdaad!
Ben ook huisvrouw maar ik ga echt niet om 5 uur opstaan om schoon te maken, ken ook echt niemand die dat wel doet. Misschien moet die vrouw maar eens naar een psych?
Ik vind het stukje eerlijk gezegd een beetje overdreven. Als thuisblijfmoeder kun je je eigen tijd inplannen en een hele boel vrije tijd hebben als je het wat handig regelt. Natuurlijk heb je veel verantwoordelijkheden. Maar wat denk je dan dat mannen of werkende moeders de hele dag doen? Lekker in de hangmat met een cocktailtje op het werk zitten tot het tijd is om naar huis te gaan? Ik vind het heerlijk om het huishouden te regelen, de weekboodschappen te doen en de financiën te beheren. Daarnaast vind ik werken ook heerlijk, even afleiding en wat doen met mijn opleiding en de sociale contacten natuurlijk Ik heb veel respect voor mijn hardwerkende man en gun hem ook zijn sport/avondje op de bank etc. Die tijd kan ik op mijn vrije middagen ook hebben namelijk. Ik zie de verzorging van mijn dochter ook echt niet als baan haha vind het juist fijn om er voor haar te kunnen zijn. Ach ja, ik denk dat iedereen andere situaties heeft en je er moeilijk over kunt oordelen. Maar ik vind dat als je niet tevreden bent, je er wat aan moet doen.
Ik zie eigenlijk niet echt een verschil tussen hun en tussen jou. Even een rekensommetje, laten we ervan uitgaan dat jouw studie om uiteindelijk een masterdiploma te behalen ook 5 jaar heeft geduurd. Alleenstaande ouder vanaf 21 jaar in de bijstand ontvangt een uitkering dat 70% bedraagt van het minimumloon. 70% van 1084,- = 758,80 per maand Per jaar is dat 9105,60 Vakantiegeld 4,8% van 9105,60 = 437,07 Totaal aan uitkering per jaar = 9542,67 Totaal aan ontvangen bijstand over 5 jaar = 47.713,35 Jij, afgestudeerd met een mastergraad. Basisbeurs thuiswonend: 1147,- per jaar, voor 4 jaar 4588,- Basisbeurs uitwonend: 3195,- per jaar, voor 4 jaar 12780,- OV jaarkaart: gemiddeld 434,- per jaar, voor 4 jaar 1736,- Daarnaast zou je nog in aanmerking kunnen zijn gekomen voor een aanvullende beurs. Het bedrag is aan voorwaarden afhankelijk, dus dat is moeilijk om mee te nemen. Overheidskosten per HBO student per jaar: 6155,- tot 8398,- Per 5 jaar dus: 30775,- tot 41990,- Totaal aan overheidskosten voor jouw masterdiploma, als je die in 5 jaar behaald zou hebben: 37.099,- tot 55.204,- De overheid gaat ervan uit dat de investering die in jou is gemaakt ,door je op te leiden, wordt terugverdiend. Dat gebeurt via de belastingen die worden ingehouden van jouw brutoloon. Hoeveel jaar dat duurt, is afhankelijk van de hoogte van je loon en de vraag naar iemand met jouw opleiding. Afgestudeerden in een kunst richting zullen pas na 35 jaar hun investering hebben "terugbetaald". Dan zijn de meesten al hun pensioenleeftijd aan het naderen. Als we ervan uitgaan dat je per kind minimaal 4 jaar thuis blijft, en er geen 3e kindje bij komt, dan blijf je tot 2018 thuis, en zal je voor de overheid al 6 jaar lang niets opleveren. Mensen met een master komen tegenwoordig al moeilijker aan de bak, dus dat is een uitdaging. Verder krijg je te maken met de moeilijkheden die elke thuisblijfmoeder heeft met een gat in haar CV en besluit terug te gaan werken na jaren thuis blijven. Denk hier dus eens aan, voordat je als thuisblijfmoeder met je dure masterdiploma bijstandsmoeders gaat afzeiken. In mijn ogen ben je namelijk niet veel beter.
Als je echt eerlijk wilt rekenen moet je natuurlijk wel de opleiding van die bijstandsmoeders erbij rekenen.... neem aan dat die niet op hun 16e gestopt zijn met school en toen nooit meer iets gedaan hebben....
En wie zegt dat die moeder in de bijstand geen hbo/mbo diploma heeft behaald met dezelfde OV jaarkaart en studiebeurs bekostigd door de overheid? Ik vind je vergelijking iet wat scheef gaan.
Ik vind dat er eigenlijk best denigrerend word gedaan over huisvrouwen of huismoeders.. Ik ben zelf een huisvrouw en doe zelf alles in huis, soms is dat best zwaar. Maar ik zou het heel vreemd vinden als mijn man de was zou gaan strijken of de keukenkastjes zou soppen.. En dat gaat echt niet veranderen als hier straks een kind rondloopt. En ik heb ook gewerkt dus ik kan best inschatten of het zwaar is of niet. En persoonlijk drop ik mijn kids liever niet bij het kinderdagverblijf of iets dergelijks om meer geld te hebben, maar dat is misschien een cultuur ding. Dus vanuit hier veel respect voor de huisvrouwen.
Wees blij dat jij je kinderen niet hoeft te 'droppen', over denigrerend gesproken. Sommigen moeten dat wel en dat is niet omdat ze meer geld willen verdienen maar omdat ze daarmee hun hoofd boven water kunnen houden. Het is natuurlijk veel minder zwart wit dan dat jij het stelt en vraag me af of het wel zo'n cultuurding is. Ik denk nl dat er een hoop vrouwen zijn die zo met je zouden ruilen als ze daar de mogelijkheid voor hadden.
Tja.. je maakt bepaalde keuzes in je leven en je kunt van tevoren niet alles inschatten. Als ik terugkijk had ik ook geen dure HBO opleiding hoeven volgen en ook via werken en leren mijn doel kunnen bereiken. Tja, dat weet je nou eenmaal niet van tevoren... Waarschijnlijk zitten er een aantal bijstandsvrouwen ongewild thuis en had KimK misschien van tevoren niet verwacht liever een tbm te worden. Ik vind je opmerking daarom niet helemaal terecht. Ik vind haar opmerking ook wel wat hard over bijstandsmoeders, maar helaas zijn er sommige die het verpesten voor anderen. Misschien baseert zijn haar opmerking over verkeerde voorbeelden die zij heeft gezien. Hier in de buurt krijgen kinderen die 18 worden een verjaardagscadeau: een uitkering.. tja, dat soort dingen maakt mij ook wel kwaad. Iedereen maar hard werken voor bepaalde luie mensen die overheidsgeld opmaken. Maar goed, dat is iets wat de overheid moet oplossen en ik niets aan kan doen. Ik ben toch blij dat Nederland een sociaal land is waar we mogelijkheden krijgen om te studeren, of om bewust thuis te blijven. Ik heb respect voor huisvrouwen, maar ook voor hardwerkende mannen en ook voor thuisblijfmoeders, want dat moet je ook maar kunnen. Ik denk dat ik me zou gaan vervelen. Dat heb ik nu na 2 weekjes vakantie al.. aard van het beestje.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Een cultuurding is het echt niet per se.. sommige mensen hebben nou eenmaal bijv geen ouders om je kinderen bij te 'droppen' en hebben inkomen nodig dus moeten wel werken en zijn op de opvang aangewezen.
Ik moet er ook niet aan denken om fulltime thuis te blijven, ik moet werken anders word ik gek. De taken hier zijn al verdeeld, mijn partner doet de was (omdat hij later van huis weg gaat zet hij de machine aan), ik hang het op. Hij doet verder de kattenbak (vaste taak) en soms bovenverdieping stofzuigen (bij uitzondering). In het weekend doen we samen het huishouden, en hij werkt soms 40-50 uur per week!! Maar hij vind dat ik niet alleen het huishouden hoef te doen puur om het feit dat hij meer werkt dan mij. We hebben samen een huis gekocht, samen ingericht, straks samen een kindje, dus we doen ook samen het huishouden.