Ok, ik weet niet zeker of ik hier een onderwerp over voeding mag plaatsen, maar ik probeer het maar gewoon. Ik heb 2 dochters, de één eet weinig en is aan de mollige/stevige kant. De ander eet hardstikke veel en is graatmager. Mijn oudste is dus degene die zo dun is en ik begin al het commentaar echt zat te worden. Iedereen vindt maar dat hij/zij zich ermee mag bemoeien wat ik haar geef (en vooral hoeveel). Dat ik haar redelijk gezond eten wil geven, doet er kennelijk ineens niet meer toe want "ze kan het toch hebben"... Voorbeeldje: mijn moeder kwam laatst en had een pak custardcakejes meegenomen, oudste vroeg of ze er een mag (ze is echt een zoetekauw). Nee was het antwoord, want eerder op de dag had ze al cake gegeten, die ik de dag ervoor zelf had gemaakt. 1 stuk cake vind ik genoeg op een dag, verder had ze ook nog eens een glas roosvicee gedronken en volgens mij hagelslag op brood. Wij eten niet overdreven gezond maar toch probeer ik er wel op te letten dat ze niet teveel troep binnen krijgt. Paar voorbeeldjes: niet iedere dag dingen als hagelslag of chocoladepasta op brood, siroop is 1 glas per dag en soms niet eens dagelijks. Niet iedere dag snoep en als ze het krijgen zeker niet 2x per dag. Chips af en toe, absoluut niet dagelijks. Nu kwam mijn moeder mij dus vertellen dat ik heel erg aan het "doorslaan" ben en "dat ze het echt kan hebben" dus dat ik haar maar lekker extra moest geven, het zijn tenslotte calorieën dus dan maakt het ook niet uit waar ze vandaan komen. Als ze maar dikker wordt... Ik denk eerlijk gezegd dat als ze daar echt dikker van zou worden, ze ook wel dikker zou worden van wat ze nu al eet want qua porties (bv. avondeten) eet ze al echt meer dan genoeg. Afgezien van dat, ik vind het gewoon ongezond om m'n kind de hele dag koek, cake, suikerhoudende sappen, chips e.d te geven. Blijkbaar was mijn moeder er niet zo van gediend dat mijn dochter ondanks aandringen van haar toch het cakeje niet kreeg. Ik hoor de uitspraak wel vaker trouwens, van mama's van dunne kindjes... Dat het kind het "kan hebben". Maar wie zegt dat het hart het kan hebben, of de aders, de lever? Nu moet iedereen natuurlijk zelf bepalen wat ze aan haar kind geeft, daar probeer ik niet over te oordelen maar ik vind het alleen héél irritant als ze denken te kunnen bepalen wat ík aan míjn kind geef. De diëtiste adviseert trouwens ook om haar niet d.m.v slecht eten dikker te laten worden, maar gewoon wat vaker calorierijke gezonde tussendoortjes te geven, zoals noten. En dat probeer ik ook te doen. Met zoveel commentaar steeds begin ik soms echt te twijfelen of ik niet doorsla. Misschien heel stom, want eigenlijk weet ik dat het echt meevalt maar toch slaat de twijfel dan weer toe. Ik vraag me af of dit herkenbaar is voor sommigen?
Jij bent de moeder dus jiij bepaald wat ze eet. Als iemand haar cake wil geven en jij zegt nee, dan snap ik eigenlijk niet dat iemand daar moeilijk over doet. Dan zouden ze dat gewoon niet moeten geven. In mijn ogen heb je wel hele strenge regels mbt eten. Mijn kinderen eten wel elke dag zoet op hun brood en mogen elke dag limonade. Ook krijgen ze hier elke dag een koekje en een snoepje. Maar als ze smorgens cake op hebben dan krijgen ze van mij niet smiddags ook nog cake. Dus ik snap goed dat je daar iets van zegt. Nu moet ik zeggen dat ik het wel heel makkelijk heb hoor, mijn dochter drinkt het liefste water en mijn zoon houd niet van zoet, dus die zegt zelf al nee als iemand hem taart aanbiedt.
Je kind dikker laten worden van chips en snoep is niet gezond. Onze oudste zoon is mager, de basis van zijn eten is gewoon gezond eten: groente, brood, fruit etc. 's Middags een snoepje, soms chips, niet de hele dag door ranja en variatie in broodbeleg, onze zoon weet niet beter. Ik hoor gelukkig zelf niet in mijn omgeving dat ik hem maar flink moet laten snoepen, zou ik ook zeker niet doen. Vrienden van ons hebben een mager meisje van 2 en daar wordt wel eens tegen gezegd dat ze haar maar veel vet moeten geven om aan te dikken. Dat doen ze niet. Snapt je moeder niet dat ongezond eten altijd ongezond is? Ook voor dunne kinderen?
Ik heb dat ook gezegd, dat het niet alleen om het gewicht draait maar dat je van de binnenkant niet altijd kan zien of de lever in het vet drijft (in bepaalde landen zie je dit veel ook bij hele magere kinderen dacht ik) -om maar wat te noemen- maar kennelijk is dat erg moeilijk om te begrijpen voor haar. Vooral dat dwingerige (waar mijn kinderen bij zijn!) vind ik ontzettend lastig, want mijn dochter gaat daardoor nog meer zeuren, oma vindt tenslotte dat ze het wel mag...
Ik heb niet gezegd dat ze geen zoet mogen dagelijks, misschien heb ik me wat verkeerd uitgedrukt. Ze mogen best zoet hoor, maar niet dagelijks dingen als chocoladepasta. Ze kan de dag daarna wat gezonders eten, zoals appelstroop of honing (of natuurlijk iets hartigs als ze dat wil). En 'maar' 1 glas siroop per dag vind ik meer dan genoeg, ik weet niet wat daar zo streng aan is? Als ze het die dag niet drinken is dat omdat ze het zelf niet willen he, niet omdat het van mij niet mag. Mijn kinderen drinken nl. net zo graag water. Dus of dat echt zo streng is weet ik eigenlijk niet. Ik heb in mijn omgeving vooral extremen gezien. Ofwel dagelijks koek/chips/slecht beleg/hele dag door zoete drankjes ofwel echt van die overdreven healthfreaks. Ik probeer juist de middenweg te vinden.
Het is dubbel. Uiteraard moet je een mager kind niet volproppen met snoep om het dikker te maken. Maar ik vind dat op een dag twee keer een stukje cake, omdat de oma dat speciaal meegebracht heeft, geen probleem. Ik waak ook over de eetgewoonten van mijn dochter, maar sommige dagen is alles nu eenmaal wat losser dan andere. Dus krijgt ze de ene dag wat meer zoet omwille van een feestje of een uitstapje, dan compenseer ik dat de volgende dag wel weer. Uitzonderingen mogen wel, vind ik. Maar als jij zegt dat het niet mag, heeft niemand anders zich daar uiteraard mee te moeien.
Ik denk dat ik je dan idd verkeerd begrepen heb. Ik dacht dat ze van jou niet elke dag een glas siroop mochten en als ze de ene dag hagelslag op hun brood hadden dan de volgende dag alleen hartig. Dat vond ik erg streng. Je bent wel strenger dan ik , maar niet zo streng als dat ik dacht Als je begrijpt wat ik bedoel Met drinken ben ik erg makkelijk. Mijn dochter dronk heeeel weinig, dus om die aan het drinken te krijgen hebben we alles uit de kast getrokken. Ondertussen drinkt ze redelijk en grappig genoeg drinkt ze het liefst water. Mijn kinderen krijgen elke dag wel iets te snoepen. Maar als we op een verjaardag zijn er er ligt snoep voor het grijpen (ja op sommige feestjes zetten ze gewoon een bak vol met snoep op tafel, zodat alle kinderen "lekker kunnen pakken") dan pakken ze daar wat van, maar proppen zich echt niet helemaal vol. Dat ziijn ze niet gewent ofzo.
Bedankt voor je feedback. Ik vind het overigens niet erg als mensen me vinden overdrijven of erg streng vinden. Wat ik beschrijf van m'n moeder is dus ook hoe ik ben opgevoed als kind, dus ik ken helaas niet anders dan extremen... En als ik mijn kind eens lekker laat snoepen ben ik al snel bang dat ik in hetzelfde verval als hoe ik ben opgevoed, wat ik dus absoluut niet wil. Maar als mijn moeder mij dus vindt overdrijven kan ik dat gewoon niet plaatsen omdat iets al snel extreem is bij haar.
Ik vind dat je geen vreemde regels hebt wat eten betreft. Je moeder hoort zich daar niet mee te bemoeien, vind ik. Ik ben wel van mening dat je zelf het (goede) voorbeeld moet geven. Dus als jullie 's ochtends samen jouw cake hebben gegeten ga ik er van uit dat jullie 's middags als gezin de cake van je moeder hebben afgeslagen. Ik zou het niet consequent vinden als je zelf wel had genomen, maar dat lees ik niet in je verhaal.
Ik snap je wel...hier ook een mini en mager meisje. Wordt wel vaker gezegd: "tja met al dat konijnenvoer wat je van je moeder krijgt wordt je nooit dikker" Nu mag ze elke middag een koekje of snoepje en drinkt sap en op een verjaardag kijk ik niet zo nauw. Nu vraagt ze zelf om die rauwkost en fruit hoor en dwing ik dat niet. Maar ik vind die opmerkingen een beetje onzin..als je van suiker pertinent dik wordt dan had ik ook al tonnetjerond geweest...gelukkig niet. Volgens mij ligt het toch echt aan je lijf en aanleg. Jouw en mijn dochter en ik bv zullen nooit dik of vol worden. Ik weet niet hoe het bij jouw dochter is maar de mijne is ook iel en klein geboren, ikzelf ook en dat zal je nooit helemaal inhalen. Ik vind het overigens geen bal uitmaken of je nu een dun of dik kind hebt...als jij vindt dat ze genoeg cake gehad heeft die dag dan is dat gewoon zo.
Als jij als ouder nee zegt, hoort een ander jouw gezag niet te ondermijnen! Verder ben ik het helemaal met je eens dat je beter kunt aankomen van gezonde dingen; een extra boterham, fruit, nootjes, avondeten ipv al die zoete troep. Hier beginnen ze met een boterham gezond, als ze meer honger hebben mag er nog zoetigheid achteraan. Mijn dochter is ook graat mager en eet elke dag 6 boterhammen, 2 met vleeswaren en 4 met pasta, vlokken of andere zoetigheid. Verder snoept ze nauwelijks. Op school hebben ze op dinsdag en donderdag fruitdag, maar ik vind het onzin om om 10.00 's ochtends koekjes te eten dus geef haar gewoon elke dag fruit mee. Heeft ze nog nooit over geklaagd, ze is er dol op! Nu logeert ze een paar dagen bij opa en oma. Daar wordt ze vreselijk verwend: elke dag ontbijt met croissantjes, veel tv kijken, snoepen. Ik vind dat prima. Opa en oma mogen best een beetje verwennen. Van die paar dagen per jaar zal ze niets krijgen. Maar als ik er bij ben en nee zou zeggen, dan is het ook nee, daar heeft een ander zich niet mee te bemoeien!
Hier ook een dunne zoon! Nu krijgt hij niet veel te snoepen. Soms een stukje chocolade of een Spekkie maar zeker niet elke dag! Hier is hij gek op cherrie tomaatjes en dat soort gezonde snacks die mag hij ook onbeperkt pakken net als fruit hij eet 2 fruit op een dag. Brood is wat hij wil maar vaak vraagt hij zelf om kaas of worst. Dat is gewoon wat hij het lekkerst vind.
Hier een tweeling, de één fijn gebouwd en de ander compact (gezet). Naar mijn idee ligt het grotendeels toch echt aan de aanleg en bouw. Mijn meiden krijgen dezelfde voeding aangeboden en toch schelen ze 3 kilo. De "dunnere" is trouwens een flinkere eter dan de ander. Ik ben ook heel bewust bezig met gezonde voeding, ze krijgen van mij nooit zomaar een snoepje of een ongezonde koek. Echter heb ik er niet zoveel moeite mee als ze verwend worden door opa en oma en daar wat extra krijgen, dat trek ik wel recht met de basis die ze van mij thuis krijgen. Kinderen blijven kinderen, zo heb ik van het cb ook al het advies gekregen om met mijn ene dochter eventueel een traject in te gaan van dieetisten etc. Daar pas ik absoluut voor, ik weet dat het niet aan haar voeding ligt dus ik vertik het om haar van kleins afaan al het gevoel te geven dat ze te dik is. Ik wil mijn meiden over één streep trekken en daarin geen verschil maken. Een gezonde basis is belangrijk en daarnaast mogen ze van mij best afentoe eens wat lekkers of ongezonds, dat hoort er ook bij. Zelf ben ik ook altijd stevig gebouwd geweest en mijn moeder was juist altijd tot het obsessieve bezig met gezond eten. Snoep en koek lag bij ons achter slot en grendel en dat werkte juist averechts bij mij dus dat ga ik zelf niet doen. Af en toe iets lekkers met mate moet kunnen.
Ik denk dat er toch een verschil in zit of een kind opa en oma heel af en toe ziet (zoals bij Droppie Drie) of regelmatig. Mijn kinderen zien oma sowieso 1x per week en die neemt dan standaard allerlei lekkers mee voor ze...
Lastig als je moeder jou opvoeding niet ondersteund! Hier ook een klein meiske maar wel in verhouding en soms krijg ik ook de opmerking dat we haar wat meer eten moeten geven maar ze eet als een Dijker en ongezond vind ik niet nodig. Ze krijgt echt wel een hapje taart op een verjaardag of een hapje koek oid maar vind snoep nog niet nodig dat komt vast nog wel dat we daar niet om heen kunnen maar nu nog niet. Ik ben het blijven zeggen en heb nu een overwinninkje geboekt. Was bij MN oma en die had een zak schuimpjes voor haar gehaald aangegeven dat we dat echt niet gaan doen kreeg ik als antwoord ach je hebt ook gelijk is niet echt gezond ( 1 schuimpje had ik nog wel OK gevonden maar ja een hele zak?) Ik zou dus lekker op jou manier vol blijven houden
Maar ik neem aan dat je weet wanneer oma komt? Als je dan weet dat ze komt, zou ik hier in de ochtend bv. al wat rekening mee houden. Dus dan 's morgens niet ook al cake eten, maar fruit i.p.v. 's middags. Maar daarnaast ben ik het er wel mee eens dat als jij zegt, nu niet of het is genoeg geweest, dat anderen dit dan maar te accepteren hebben. Ik ben ook niet zo moeilijk, maar geef wel duidelijk aan als het genoeg is en bv. veel tegelijk vind ik ook overdreven, zoals het voorbeeld van de schuimpjes hierboven. Als mijn zoontje 1 schuimpje krijgt aangeboden vind ik dat prima, krijgen we een hele zak dan geef ik 'm er ook 1 en de rest geef ik terug of ik neem het mee naar huis als de ander dat graag wil. Hier kreeg hij gisteren zo'n heel zakje uitdeelchips bij de oma van m'n man, ik heb 'm er een handje uit gegeven en de rest in de tas gestopt voor een andere keer.
Dat zou ik alleen doen als je oma sporadisch zag. Mijn moeder zien ze hoogstens 1x in de maand, vaak maar 1x in de 2 maanden. Ja daar kan ik dan rekening mee houden als die wat lekkers mee zou willen nemen. Maar als ze elke week zou komen, dan zou ik haar gewoon vragen om niet elke keer wat lekkers mee te nemen. En haar uitleggen waarom niet.
hier ook een klein dun zoontje. Gezien zijn zorgelijke groei zijn we bij een dietiste. Ik zelf wil hem ook niet volstoppen met ongezonde dingen. Hij krijgt wel elke dag een koekje en ook een beetje limonadesiroop in zijn drinken. ons werd aangeraden om wat extra vetten teo te dienen maar dan wel de onvezadigde vetten. Meer eten is geen optie (zoontje heeft een eetprobleem) noten werd ook heel sterk aangeraden mocht ook in de vorm van pindakaas of hazelnootpasta. Daarnaast ook wat met boter of slagroom aangerijkt avondeten. Wij koken nogal mager
Bij oma's en opa's heb ik wel iets van knijp een oogje dicht. Daar dienen oma's en opa's voor. Zoontje is 2 dagen in de week bij oma en opa en ik wil nog niet eens weten wat hij daar te eten krijgt. Oma kookt heel gezond met verse groenten, dagelijks verse groentensoep maar zij en suiker is geen goede combinatie. heb me er een tijd druk over gemaakt maar nu vraag ik er niet meer naar. Zolang hij hier geniet van zijn yoghurt of aardbeitjes zonder extra suiker erop ga ik niet meer klagen. Denk dat ze dat nu ook veel minder doet. 1 plakje extra cake zou ik niet moeilijk over doen. Jij beslist maar zolang het niet dagelijks is zou ik een oogje dichtknijpen.