marijke , beterschap.. hopelijk kan je nog een beetje genieten vanmiddag.. juut,, hihi is niet de een vroeg wakker dan wel de andere.. misschien morgen geluk en dan allebij uitslapen. En spannend een gesprek op je werk.. ik maak me nu nog niet zo druk want eerst gaan waarschijnlijk de flexwerkers eruit,,maar er is altijd een kans dat ik er uit moet samen met mijn al mijn andere collega's ga hard duimen van niet en hopen dat volgend jaar de kinderopvang bezuinigingen teruggedraaid worden miranda,, hoop dat dit een goed voorteken is voor Ruben.. mamzie,, hoop ook voor jullie dat jullie over een paar jaar ook naar de indoor speeltuin kunnen.. maar ik ben ook vaak blij als we weer weg zijn hoor.. pffff dat geschreew daar hier verjaardag gehad van buurjongen. zo appeltaart maken en vanavond film avond met z,n 2tjes..
maar hij is eigenlijk nog maar een kwart af...ik ging langzaam en 120 vakjes is erg veel werk. en moesten eerst papier uitxzoeken natuurlijk (en oei ben slecht in keuzes maken..) en toen foam op maat snijden (voor diepte in je foto's) dus eer je begint..maar ik vond het echt superleuk, en wat een toffe winkel en leuke mensen! echt super! wil m pas showen als tie af is, ga dinsdag iig weer verder met die vriendin samen, en misschien morgen al een stukje nog..zou haast het liefst nu nog doorgaan maar ben echt te moe.
@ Judith -> ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!! @ Lidia -> geniet van de filmavond! @ Hedwig -> hoe is het vandaag gegaan met het nieuwe brilletje van Owen? Ben zo benieuwd hoe het brilletje hem staat en hoe hij ermee omgaat! @ Marijke -> de middag redelijk doorgekomen ondanks het niet lekker voelen? @ Sandra -> naar de kempo? Wat is dat? @ Carla -> hoe is het daar met jou en de meiden? Hier zo lekker mijn bed in! Ruben krijgt de laatste fles van Sven en ben dan benieuwd hoe lang hij slaapt daarna. Al 2 nachten zo goed geslapen, dus hopelijk blijft het zo en bouwt hij elke nacht wat meer tijd op
Ben ook benieuwd naar het resultaat Juut!! @Miranda : hopelijk slaapt Ruben vanacht ook lekker door. En tja, owen en zn bril hihi Die 2 zijn nog geen vriendjes hoor. Bij de opticien natuurlijk een groot gevecht. Maar hadden niks anders verwacht want Owen MOET dan iets en dat snapt ie niet en je kan het hem niet uitleggen. Dus het begint al dat ie op een stoel moet zitten. Dat snapt ie niet. Dan op schoot, dat wilt ie nooit. Kortom, groot drama! Hij heeft wel zelf zn brillendoosje uitgezocht. Die man vroeg aan mij welke kleur. Ik zei dat ie de doosjes maar aan Owen moest laten zien en dat hij er wel een zou uitkiezen. Een spuuglelijke oranje koos ie uit hahahaa Maar het is zijn keuze. Dus het oranje brillendoosje voor Owen Thuis nog paar keer geprobeerd om brilletje op te zetten. Heel speelsgewijs en totaal geen dwang. Het gaat goed totdat die dingen achter zn oren gaan. Vind ie vreselijk!! Wel heel happy gedaan toen ie het brilletje toch op had. Maar goed, daar is ie niet gevoelig voor Maar een tweede keer ( uurtje later ) lukte het ook> maar dan zonder de pootjes achter zn oren. Vond ie het wel grappig om het brilletje 10 seconden op te houden. Ik denk dat het echt een kwestie van gewenning is en een kwestie van totaal geen dwang. Dat het van hemzelf uit moet komen. We gaan ook vragen aan het kdc of hun tips hebben en of ze ook daar kunnen oefenen met hem. Word vervolgd dus
ik heb trouwens nog een vraag over Erik. Ik ben benieuwd namelijk of het een fase is van een 5 jarige of dat het met Eriks problematiek te maken heeft. De laatste weken is er een verandering in Eriks gedrag. Hij zegt vaak hele rare dingen. Hieronder een aantal voorbeeldjes [FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Bijvoorbeeld : we lopen naar boven, doen de deur open, in de deuropening blijft Erik staan, kijkt naar de drempel en zegt : goh toch handig dat we nu zo'n plankje hebben!( En die drempel zit er altijd al he) Of hij zegt opeens uit het niet : dankje voor Owen. ik vraag : wat bedoel je? Erik : dankje voor Owen. Ik : sorry ik begrijp je niet. Erik : ja, klaar!! Of opeens in de auto : Erik : weet je wat ik eens zou willen? dat auto's konden rijden! Echt zo vreemd allemaal! We snappen hem vaak helemaal niet meer. vorige week, ging ie gamen met Richard. Hadden ze een race gewonnen en Erik was blij en sloeg opeens op Richard zn knie en vervolgens ging ie zich tegen zn eigen hoofd slaan met rare geluiden erbij. Heeft ie nog nooit gedaan! Vlak voor het naar bed gaan moest ie zn pyama aantrekken en hij lag op ons bed. Hij zei dat ie niet meer omhoog kon komen want zn hoofd zat zo vol met hersens. Ik vroeg of ie pijn had. Hij zei nee, alleen maar vol en zwaar door de hersens. Hij zei ook : misschien moet ik maar gaan drinken dan krijg ik minder hersens ( of zoiets zei ie ) En vandaag hadden we dus Owens bril net opgehaald. Toen echt supersnel nog even door naar hobbywinkeltje om haakgaren voor mij te kopen. Lopen we terug naar de auto vraagt Erik : gaan we naar huis? ja zei ik. Ow oke zei Erik dan halen we de bril morgen wel. Hij zoekt ook steeds meer naar woorden. Als ie maar iets wil vertellen of vragen dan sleept zich dat maar voort. Woorden langer maken. weee gaaaaan eeuuuggg naahaar euuuuhhh met deeee eeuuhhh nee......zijhijn we moooorgen eeeuuuhhhh en dat gaat maar door. Aan het einde weten we vaak nog niet wat ie nou probeerde te zeggen. Je kan ook geen zinnig woord met hem praten. Alles gaat via zn handpoppetje w[SIZE=2]oefwoef en het is altijd [SIZE=2]spel. [SIZE=2]Woe[SIZE=2]fwoef die gaat plassen op je[SIZE=2] hoofd, woefwoef gaat vechten met je. En dat de hele dag door. No[SIZE=2]oit komt er meer normale dingen uit hem. [SIZE=2]Lie[SIZE=2]djes zingen kan je ook niet [SIZE=2]meer [SIZE=2]met hem want hij verzint woorden en tetterd dan door je heen. [SIZE=2]En dit [SIZE=2]is niet dat ie dat soms doet maar dag in dag uit. [SIZE=2]Het is soms net of ie terug gaat in de tijd. [SIZE=2]net of ie kinderlijker word..... [SIZE=2]of zou het komen[SIZE=2] door het mkd?[/SIZE][/SIZE] [/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/FONT]
miran ik hoop echt dat ruben een hele goede nacht zal gaan maken! slaap lekker meid! lidia hoe was de verjaardag? en jullie fil avondje geslaagd? welke heb je gekeken? hedwig jeetje, wat een stukje weer. zo'n kijkje in jullie leventje elke keer, het is bijzonder. hoe je iedere dag opnieuw zoveel struggle puntjes hebt en toch nog zo positief blijft. ik neem er wel 1000 petjes voor af. want ik durf voorzichtig te kunnen zeggen dat niemand dit hier zal herkennen. het zijn echt hele aparte dingen die hij zegt, en het heeft zeker wel met eriks problematiek te maken. moeilijk hoor! dikke knuffel nogmaals!
nuja, nooit meer normale dingen...is wat TE uitgedrukt. Zo heel af en toe is ie nog wel gewoon de oude Erik zeg maar. Maar het valt echt op dat hij steeds vreemder gaat doen. Ook op het mkd. Maandag dus ook een gesprek erover. Maar goed,.... ik hoop eigenlijk dat het gewoon een fase is en dat het bij de leeftijd hoort. Vandaar dus mijn vraag hier. Op het autistenforum herkenden ze het niet echt.
Tegelijk gepost Ow oke.......... dus toch niet herkenbaar. En jij vind het dus ook wel vreemde dingen wat ie zegt? Ja vond het zelf ook maar goed..... ik heb geen vergelijkingsmateriaal met 'normale' kindjes natuurlijk. VOor hetzelfde geld hoort het bij de leeftijd ofzo.
Onze middagje voetbal is goed gegaan. Was wel leuk. Ik voel me ook iets beter, alleen nog keelpijn en hoesten. Gelukkig geen koorts meer! Juut, klinkt als een superleuke dag en workshop. Ben heel benieuwd naar het resultaat. Miranda, ik duim voor je dat Ruben weer zo goed slaapt.
nee, het hoort niet bij zn kalenderleeftijd. seth zegt bv ook wel dingen als: mama, stel je voor dat auto's konden vliegen, dat zou pas cool zijn.. maar dat zijn dan altijd dingen die niet kloppen/niet kunnen en in zijn ogen grappig zijn. Het feit dat erik zegt : weet je wat ik zou willen, dat auto;s konden rijden..dat geeft aan dat hij op dat moment geen besef lijkt te hebben dat auto's in werkelijkheid rijden, of dat hij een andere betekenis aan woorden geeft. Met die hersens en hoofd vol vind ik ook heel apart, en volgens mij heeft hij het daar ook eerder al over gehad, toen ie het nog zo moeilijk had op school herinner ik mij? Of heb ik het mis? dat fascineert me wel..Mijn hoofd zit zo vol met hersens..wat gaat er in dat hoofdje toch allemaal om he!
marijke gelukkig is de koorts weg meid! morgen nog een beetje verder opknappen en dan voel je je vast weer snel fit!
idd Juut hij had eerder dat ie klaagde dat zn hoofd zo vol zat. Maar dan niet vol hersens en dan niet zo dat ie zn hoofd niet kon optillen en dat met een glaasje water zn hersens wel zouden verdwijnen/minder worden. Dus het is niet helemaal hetzelfde. Voor deze vreemde dingen zeggen had ie een fase dat ie door alles in de war was. Dus alles wat we zeiden en als er maar een geluidje was als ie aan het praten was, dan werd ie giga boos en verdrietig en schreeuwde dat we hem in de war maakte. Nu af en toe heeft ie het ook nog wel. Maar minder vaak. Ook wel minder vaak dat ie erg boos word. Of nuja, dat ie er minder in blijft hangen. Het is anders iig. Dat is mooi zou je zeggen maar het komt meer doordat ie steeds meer en meer van alles om hem heen verwijderd zeg maar. Alsof ie steeds meer en meer autistischer word. Bij opa en oma komt ie binnen en gaat voor de tv zitten en er komt amper meer iets uit. bijna alles wat opa en oma tegen hem zeggen gaat compleet langs hem heen en hij zegt dingen waaruit je kan opmaken dat ie hun niet eens gehoord heeft. Ik hoop iig dat het toch een fase is en dat als ie naar de cluster 4 school gaat dat ie dan weer vooruit gaat.
Hedwig ik herken het niet. J. Vroeg laatst wel of 'iemand' ons bediende? Net als je een robot bediend met de afstandsbediening snappie? ( het staat er zo vaag hihi) of dat het 'eigen wil' is.
Oja, J. is al een week droog s nachts, maakte hem wel wakker als ik naar bed ging, maar woensdag toen ie logeerde bij zijn nichtje ging ie ook zonder luier ( hij wilde niet dat zij zou zien dat ie een luier om kreeg)en ging ie al zelf naar de wc. Gisteravond ook! En sinds hij s nachts droog is, is het overdag ook bijna over met de natte broeken!
Hedwig, jeetje wat een stukje weer zeg.. Net wat juut zegt, denk niet dat iemand dit herkent bij eigen kids. Erik lijkt geen besef te hebben van wat er allemaal om hem heen gebeurt, hij zit echt helemaal in zijn eigen wereld. Hij krijgt heel veel dingen dus totaal niet mee. Jullie zijn een tijd bezig in die brillenwinkel en hij heeft daar totaal geen idee van. Waar zit hij dan toch met zijn koppie? Moeilijk hoor. Wat Juut en Jucade ook al zeggen, veel kids vragen naar dingen die in het echt niet kunnen, fantaseren over wat als dat wel zou kunnen, dat is toch weer iets heel anders dan wat Erik doet. Ook ik neem m'n petje af voor jou hoor, elke dag weer. Hier alles goed, voel me goed, gaat thuis weer lekker! (wat een vakantie al niet kan doen he....) Komende week weer werken, maar het wordt weer een hele zware periode...Alle 33 kleuters uit mijn klas moeten getoetst worden, 33 rapporten moeten gemaakt worden, 33 oudergesprekken voeren, MR vergadering..En ik zal er helaas wel weer alleen voor staan. Hoop dat ik het positieve gevoel wat ik nu heb lang vast kan houden. Gelukkig is het maar 5 weken en dan hebben we weer een weekje om bij te tanken. Vanmiddag naar mam, die is morgen jarig maar neemt ons vanavond lekker mee uit eten! Sandra hoe gaat het nu? Morgen een moeilijke dag, weet het nog goed dat ik op de verjaardag van mam zat en het berichtje kreeg. Wens je nu alvast heel veel sterkte.. Marijke fijn dat het toch een leuke dag was! Miranda fijn dat Ruben beter gaat! en Joris nog steeds zo blij en trots op z'n broertje? Juut ben erg benieuwd naar je letterbak!
@ Jucade -> wat fijn dat het nu zo goed gaat met de nacht en minder broekplassen! @ Hedwig -> moeilijk met Erik's gedrag. Kan het misschien niet zo zijn door de maand december dat hij wat meer door de war is? Sinterklaas/kerst/extra vrij? Dat hij weer helemaal terug in het ritme moet komen door al die veranderingen achter elkaar? @ Marijke -> fijn dat je je iets beter voelt! Nu op naar helemaal beter voelen Beterschap nog! Hier heeft Ruben van.... 23:00 - 06:00 uur geslapen!!! Heerlijk! Niet dat het mijn taak was, maar hij ligt wel op onze kamer, dus wakker word ik er wel van. Maar daarna zelf weer ingedut (na een dik uur, was echt klaarwakker, maar verplicht mijn ogen dichtgehouden haha). En toen ik daarna om half 10 wakker werd lag Ruben weer te slapen. Sven had hem het flesje gegeven en om 7 lag hij er weer in. Iets voor 10 begon hij te pruttelen en zijn we samen opgestaan. Om 12 word Joris opgehaald door oma. Gaan dan naar de dierentuin en daarna blijft hij daar eten. Ga ik in de tussentijd even gezellig naar mijn zus. Grote baby knuffelen