Ach, meis, ten eerste zitten ze er vaak naast qua gewichtschatting en ten tweede voel jij het verschil tussen 6 of 8 pond echt niet tijdens de bevalling hoor XFD
ik vraag me af of je toch niet anders bevalt van 6 of van 8 pond. Wat ik wel grappig vind is dat ze nu al schattingen geven, terwijl juist vanaf nu de groei pas goed doorzet. Mijn dochter is steeds volgens het boekje geweest bij de echo's, een week voor de bevalling dacht de vk aan 6 / 6,5 pond en een echo had het over 8 pond. En nog een pond ernaast.... Het is ook maar net wat ze meten natuurlijk. Hier hebben we allemaal een klein hoofd, en mijn dochter heeft ook nu nog een kleiner hoofd (kleine groeilijn zeg maar). Dus op basis van de echo van het hoofd kon het wel een kleintje zijn....maar ja, er is meer dan alleen hoofd... Deze ook, bij de 30 weken echo hebben ze hoofd opgemeten, die was een week kleiner, de buik 2 weken groter en de benen 1 week groter. Gemiddeld dus 1 week verder in de groei. Als ik dan uitga dat ik kleine hoofdjes kweek..... nou ja, lekker boeien. Het komt er toch wel uit hoor, of het nou 3500 of 4500 gram is. Toch?
fd, ik hoop dat je je snel weer beter voelt! meiden met bloedverlies balen zeg! doe maar rustig aan. ik ga misschien naar de 9 maanden beurs. als ik het trek en anders neem ik de rolstoel van mijn oma mee!
Dag meiden, dat is lang geleden, maar eindelijk ben ik weer (redelijk) online! Ik heb globaal bijgelezen; gelukkig zitten alle beebs nog op hun plekje! Wij zijn inmiddels verhuisd. Nog wel midden in de afronding van de verbouwing (met alle tegenslagen die erbij horen), maar het begint er op te lijken. Hoewel ik nog lang niet klaar ben voor iemand van de kraamzorg: moet er niet aan denken dat ik nu 'controle' zou krijgen. Maar goed, we hebben nog even de tijd. Met de zwangerschap gaat hier alles goed. Wel erg vermoeid, maar we hebben dan ook een zeer drukke tijd achter de rug, dus dat kan ook bijna niet anders. M'n buik was bij de laatste vk-controle niet gegroeid, maar ik hoefde me geen zorgen te maken. En verder herken ik de kwaaltjes als vocht, BI, dikke buik die in de weg zit, scheermoeilijkheden enz. Ik zal vanaf nu weer vaker aanwaaien en weer meekletsen! Knuf voor iedereen, lekker om weer 'terug' te zijn! Mamajo
mili: balen zeg! Ik kan helemaal met je meepraten hoor. Weet precies wat het is. Echt even goed je rust nemen en alleen maar kleine dingen dingen doen, tussen het rusten door. Ik vind het ook erg lekker om een warme douche (bad lijkt me nog lekkerder, maar die hebben we niet) te nemen. Enne....ik heb een stoel in de badkamer staan, die ik dan aan het eind van het douchen even onder de douche sleep, daar zit ik dan vaak nog ff lekker 5 min op tijdens het douchen
Amai wat hebben jullie weer veel geschreven sinds gisteren. Teveel om allemaal te kunnen onthouden. In ieder geval voor iedereen die ziek is of het kan gebruiken een dikke knuffel. Iedereen op tijd en stond maar goed rusten, we hebben nu de zwaarste maanden voor de boeg. Donderdag mag ik weer naar de vroedvrouw, ben benieuwd wanneer ik mijn kraampakket mee naar huis krijg. Ik mag deze keer ook niet vergeten om achter de lijst te vragen wat we allemaal in huis moeten hebben voor een thuisbevalling. Ze heeft in het begin wel eens gezegd dat we het meeste wel in huis zullen hebben maar ben toch graag zeker dat we alles in huis hebben voor de grote dag. Vrijdag komen mijn ouders naar het appartement kijken. we krijgen blijkbaar niet alleen een kapstok voor ons nieuwe stekje maar ook nog eens een schoenkast. Aangezien mijn mama vrijdag en het weekend nog vrij is zouden ze dit nu nog willen regelen. Mannetje moet vrijdag alleen in de voormiddag werken dus dat kwam dan goed uit. Ben benieuwd wat ze ervan vinden. Hadden al een plannetje late zien maar dit is toch anders dan in werkelijkheid. Knuf van zuurtje
Oh ja, de kraamzorg. 49 uur gekregen omdat ze voor mijn bekken nog geen extra uren kon rekenen. Dat zou na de bevalling moeten blijken. Vorige keer heb ik daar nog enorm last van gehad, dus ik laat me dit keer verrassen. 49 uur is standaard. Wel een raar aantal, niet? Over 8 dagen. komt ze de eerste dag zeker 7 uur of zo? Nou ja, maakt niet uit. We zien het wel. Duurt nog 60 dagen
@mamajo: Leuk dat jullie verhuisd zijn. Met de verbouwing komt het vast wel in orde. Maar euh ... die controle door kraamzorg (dat kennen we in België niet), wat houdt dit dan in? Want als jullie huisje niet klaar is volgens de 'standaard', moet de baby dan nog een paar maanden langer blijven zitten Niet slecht bedoeld of zo, maar wij zijn zelf ook bezig met verbouwen (doen alles nu zelf) en ik denk niet dat we op tijd klaar zullen zijn (met dat wat we oorspronkelijk nog klaar wilden krijgen). Kan ik mij soms ook behoorlijk over opwinden, maar dan voel ik me daarna niet goed. Dus ik probeer te denken: "we zien wel, we kunnen toch niet harder voortwerken dan we al doen".
De nacht van zondag op maandag heb ik erg slecht geslapen. Met het nieuwjaarsontbijt kwam ik erachter dat mijn collega's dat ook allemaal hadden na 2 weken vakantie (ben lerares Engels op middelbare school). Ik ga 3 klassen delen met collega (zij mag eindelijk weer meer werken) en dat is erg lsastig, maar ik moest daarvoor gister ook nog heel veel regelen (boeken, cd's, een werkschema). Naast een al lange dag was dat wat veel. Toen tegen de wind in naar het centrum fietsen - heel zwaar! Die paar boodschapjes werden me ook te zwaar en toen nog 10 min tegen de wind in naar huis fietsen. Doodop thuis met hoofdpijn en 's avonds nog naar zwangerscapsgym. Ondank vermoeidheid weer slecht geslapen..... Vanmorgen gebeld met de poli. Donderdag zei de gyn dat ik molest bellen als ik met mijn vochtprobleem ook nog vlekken ging zien en/of hoofdpijn zou krijgen. IK had al vanaf zondag hoofdpijn (niet heel zwaar) en zag regelmatig sterretjes en voelde me vanmorgen in het geheel niet goed. Mocht direct langskomen. Eerst bloedprikken, toen urine inleveren, daarna bloeddruk gemeten en daarna gesprek en echo (kleintje lag weer head down, net als donderdag) en voelen van benen(vocht) en buik. Alle uitslagen waren goed (bloeddruk was hoger dan donderdag, maar voor mijn doen redelijk). Ze wou me laten minderen met werken, maar omdat ik vertelfde dat gister de eerste (en extra heftige) dag na 2 weken kerstvaksantie was en dat ik al 3 uren minder ga werken, mag ik het nog proberen (ik wil per se pas 4 weken voor de datum met verlof). Maar ik moet het op m'n werk en thuis wel rustiger aan gaan doen...... @mili: bij mij werkt buikgordel heel goed. Mag het van de gymjuf en de gyn hele dagen om (moet ook, want anders krijg ik echt direct bandenpijn en 's nachts rugpijn). Het koffertje klaar? Dat is iets wat ik pas doe tijdens m'mn verlof over 4 weken. Ik heb me ook afgevraagd wanner de kraamzorg de intake doet. Ik kreeg brief dat ik aangemeld was (volgens mij stond daarin dat ze in de 7e maand zouden komen), maar heb nog niets gehoord over intake. En Wenneke: bij jou waren ze tevreden? Tegen moij zeiden ze toen dat ze alleen wat vragen stelden en niet meer zoals vroeger het kamertje en de spullen controleren. Ik heb de spullen en het kamertje redelijk op orde maar in de eerste week van m'n verlof ga ik het kamertje schoonmaken en het textiel wassen (ligt nu klaar op wasstapels, dus bende in de kast) En een steek? Ik hoef zo'n ding niet, want ik beval in het ziekenhuis. Klossen wel ivm kraamzorg. Moet je die reserveren of kun je die gewoon ophalen? Wanneer? Tjsa, de kwaaltjes.....vreselijk! Slecht slapen, pijn bij ribben (onder de borst), hoofdpijn, bandenpijn, rugpijn, maagzuur en erg onrustig zijn (ik heb ook van die ellenlange to-do-lijstjes). Ik heb gelukkig geen last veel afscheiding. Voor zowel de namen als de geboortekaartjes waren we er snel uit. Vrijdag is de proefdruk klaar......!
Maranka; schrikken zeg dat bloedverlies, zou me er ook niet prettig bij voelen. Bianca; maar rustig aan dan. Hopelijk houdt je het werken dan nog een tijdje vol en na je werk maar lekker relaxen, misschien iemand die wat bij je in huis kan doen. Mamajo; fijn dat je nu zo goed als verhuisd bent. @all: heb het idee dat ik maar weinig weet en ik vind dat ze je het zelf ook allemaal maar uit laten zoeken Want volgens mij moet ik dus ook zelf de ondersteek enzo regelen. Ach ik vraag het wel bij de intake. Maar ook als je in het ziekenhuis bevalt moet je bed hoger voor de kraamhulp. Ik ben benieuwd hoeveel uren ik krijg, volgens mij maximaal 44 en dan ben ik ook nog aanvullend verzekerd. Anders kreeg ik een paar uur minder. Is het altijd voor maximaal 7 dagen? En hoe hebben jullie dat ervaren, iemand constant over de vloer. Dat lijkt mij helemaal niks, hopelijk is het een leuke kraamhulp. En natuurlijk ben je blij als ze er is om je te helpen, zeker omdat ik het idee heb nog bijna niks te weten Beccaatje, hier ook een boxspring, wij hebben twee losse die tegen elkaar staan. Er zitten houten pootjes onder. Wordt dat moeilijk met klossen? (weet niet eens hoe die dingen eruit zien). Bierkratjes schijnt ook te kunnen haha maar staat natuurlijk niet zo charmant. Verder vind ik het jammer dat ik geen stoel in de douche kan zetten. Wij hebben dus een zitbad (zat al in dit huis) wat een stukje hoger is. Ik vind het trouwens doodeng nu ik zwanger ben met in en uitstappen. Het is wel een halve meter hoog. Als ik straks weeën heb en ik moet douchen dan moet mijn vriend me in en uit de douche helpen. Want door de pijn kan je natuurlijk erg uit balans raken, moet nu al goed opletten. Ik heb er nu al problemen mee, stap er op een manier uit die nooit echt goed kan zijn voor je bekken maar ja het is niet anders.
Ik lees hier steeds weer dingen die ik helemaal niet wist. Zo'n ondersteek bijvoorbeeld....? kraamzorg op bezoek? Heb maanden geleden wel een brief van ze gehad, maar daar stond niet in dat ze langs zouden komen ofzo? Ik heb soms echt het idee dat ik een enorme dombo ben hierin. Wij krijgen over 3 weken een nieuw matras en nieuwe lattenbodems. Het oude matras leg ik dan daar bovenop, dan heb ik ook de goed ehoogte volgens mij. @Nikki: Ik heb wel de luxe van een bad. Een extra groot bad van 1.20 m breed en ik denk 1.50 m lang, maar daar kom ik ook niet lekker meer uit. Het bad is zo grooot dat ik nergens aan vast kan houden voor steun om er uit te komen. Ik glijd dan weg enzo. Dus of mijn vriend haalt me eruit, of ik draai op handen en knieën en probeer er dan uit te komen. hahaha is volgens mij echt een maf gezicht!Zo'n opstap in jouw geval, lijkt me best eng. @Bianca: dapper van je dat je het tot 4 weken voor de bevalling wil uithouden. Ik sta op een basisschool voor de klas (fulltime), maar ben nu een week thuis. Ik kon de trappen niet meer steeds op en af op m'n werk. Ik ga vrijdag naar de arbo en dan hoop ik dat ik halve dagen mag gaan werken. Ik heb besloten 6 weken ervoor te stoppen. Ik moet er nu niet aan denken nog twee weken langer te werken.
Haha nee hoor je bent niet een dombo, dan hier nog een Ik vind ook dat je veel dingen zelf maar uit moet zoeken ofzo. In de papieren die ik van de kraamzorg heb gekregen staat dat ze ongeveer zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum een intakegesprek plannen, bij het 1e kindje meestal een thuisbezoek. En dat van die ondersteek of po heb ik daar ook uit. Je kan dit soort dingen bij een thuiszorgwinkel huren, bij ons zit dit naast het ziekenhuis. Maar ik wacht de intake wel even af. Ook kun je een weegschaal huren als je borstvoeding gaat geven. Dit schijnt wel handig te zijn omdat je immers niet kan zien of je kindje genoeg drinkt en dan kan hij of zij gewogen worden. Maar ik heb ook vaak zoiets; ben ik de enige die van bijna niks weet. Maar gelukkig is de kraamhulp er om je straks met de baby te helpen, toch wel een fijn idee. Hoop alleen dat het wat klikt. En dat ik niet de borstvoedingsmaffia (he FD) op de stoep krijg. Ik heb gewoon meer voorkeur voor de fles, al twijfel ik nog steeds om het in ieder geval te proberen. Maar ik ben bang dat het niet gaat lukken ofzo of dat ik er geen type voor ben
Zo meiden ik stop voor vandaag. Ik heb 2 dozen ingepakt voor de verhuis en een machine was gedaan.( ik steek de was in en mannetje hangt de was op) Dadelijk nog 1 machine insteken en dan lekker luieren op de bank. Mag ik eens vragen waarom een bed op klossen moet staan? Mijn vroedvrouw heeft hier nog niets over gezegd, denk ook niet dat ze dit zal doen. Ik denk dat het er hier in België anders aan toe gaat, maar hoe of wat weet ik niet. Voor iedereen een dikke knuf van zuurtje
hallo! wow wat veel geschreven! ik had weer problemen met internet! Ik bellen en natuurlijk doet ie het opeen spontaan! . zal je altijd zien! haha Ik heb alles een beetje vluchtig doorgelezen maar ben de helft alweer kwijt . Maar iedereen met klachten en die ziekjes zijn heel veel sterkte! En wat leuk dat sommige al weten hoe groot het ongeveer word! Zei de verloskundige dat? dan ga ik het ook eens vragen ik moet volgende week donderdag weer maar ben zo benieuwd!~ Ik voel me weer prima, wel net zoals vele slechte nachtrust! ik word nu ook echt wakker van het trappelen in mijn buik niet alleen om te plassen haha. eet smakelijk
Hai Meiden, Zuurtje: klossen zijn ervoor dat je bed minimaal 70cm hoog is ivm de verzorging van jou en je kindje door de kraamzorg. Tevens is het makkelijker voor jezelf om uit een hoger bed te komen dan uit een laag bed, na de bevalling.. Hier alles ok, mega druk gehad en nog steeds. Kus Miekje
Ik zal mijn bed eens moeten meten. Ik ben zelf niet al te groot dus heb geen enkel probleem met uit bed komen. Het machinetje was is aan het bollen en nu maar lekker luieren. Natuurlijk blijf ik hier nog wat verder lezen, heb de laptop bij me staan. Knuf van zuurtje
heee meiden wat hebben jullie vandaag veel gebrabbeld ! kan ff niet op alles en iedereen reageren... maar FD ben dus ook al 3x hele buizen bloed laten prikken en om 7 uur nog de laatste ! heb goed gegeten vandaag hoop dat het nu klaar is met dat k.... prikken dit was al de 5e x en elke keer buisjes ! maar goed mannetje was ook thuis en de kraamzorg is geweest ! Pooh dat is best gezellig ! leuke vrouw en ze verteld ook veel en je mag alles vragen ... ben benieuwd heb weer aangegeven nog geen stagiare te willen zie er het nu niet zo van in en volgensmij is 1 iemand in huis al genoeg ! de klossen voor onder bed kan je hier pas 4 weken voor bevalling ophalen dus nog ff wachten ! verder ben ik nog ff weesten winkelen met mannetje die wilde wat nieuwe kleding en het is lekker uitverkoop ! oh oh wat had ik graag ook willen passen en kopen maarja kan echt niet met die buik ! ik moet echt oppassen loop er overal mee tegenaan ha ha en ik heb zoooo gruwelijk slecht geslapen vannacht grrrr had ruzie met tarzan ( het voedigskussen ) ik merk dat ik een hyper/nestel hormoon in mijn donder heb maarja snachts is dat niks he ! nou ik ga maar weer eens spullen pakken en op naar het prikken ! ben jaloers dat ze dat bij jou thuis doen FD hier is het zo'n drama parkeren ... ben wel echt super moe de laatste dagen .. vanavond dus lekker op tijd naar bed ! sorry dat ik ff niet op iedereen reageer maar heb ff de puf niet en moet al weer weg .... maar heb wel alles bijgelezen en ben dus op de hoogte !
Hey meiden, Even een teken van leven. Lees nog steeds elke dag wel bij, al heb ik vandaag niet veel puf voor meer dan even snel erdoor heen. Hier nog geen kraampakket, en ook nog niks gehoord van kraamzorg... stond toen wel in de brief dat in de 7de maand contact opgenomen zou worden... afijn, ik wacht wel af. Verder: onwijs moe!