vanacht om 12 uur de laatste voeding gegeven en ik schrok wakker om 5 uur en ze sliep nog steeds Toen heb ik haar zelf maar wakker gemaakt. Volgens de kraamzorg is het niet erg, maar het voelde toch als mmmm... EN toen vanaf 6 uur heeft ze weer doorgeslapen tot kwart over 9. Toen heb ik haar ook weer wakker gemaakt. Dus voel me eigenlijk erg goed. Ik vind het nu zo moeilijk met het afkolven en voeden. Ik had gisterenavond 135 cc afgekolfd en 80 cc gegeven via de fles.. Maar dat flesje slurpt ze zo naar binnen en dan lijkt ze totaal niet voldaan! Dus toch maar weer de borst gegeven en toen viel ze pas in slaap. Net weer 1 borst gegeven en aan de andere borsst 80 cc eruit gekolfd. Maar hoeveel dienen ze nou te krijgen als ze 8 dagen oud zijn? Ik probeer nu 1 borst te ontzien door enkel de ene borst te geven en de andere te kolven. Ze huilt trouwens best veel nu. Ieder kwartier gaat ze weer tekeer en telkens valt de tut uit en jankt ze weer
Wooow Marye, ik zag net jouw buikfoto bij de buikfoto's na de bevalling topic.. Wat heb jij alweer een mooi buikje zeg!!
Nog mijn bevalingsverhaal voor de geinteresseerden Van zondag op maandagnacht kon ik de slaap niet vatten. Ik had last van menstruatiepijn en met plassen kreeg ik steken onderin mijn buik. In de ochtend heb ik de verloskundige gebeld en aangegeven dat ik dacht dat ik wellicht blaasontsteking had. Zij zei dat het waarschijnlijk het begin van de bevalling was! Ze kwam die middag langs bij ons thuis en op dat moment had ik 1,5 a 2 cm ontsluiting, dus ging ze weer weg, want het kon nog wel even duren gaf ze aan. Aan het einde van de middag begon er een golfbeweging in die pijn te komen. Toen besefte ik dat het inderdaad het begin van de bevalling kon zijn. De weeen kwamen toen rond de 4 a 5 minuten en werden steeds sterker. Om half 8 zat ik op de bank toen ik opeens iets voelde stromen langs mijn benen. Mijn vliezen waren gebroken! Ik wist het meteen en strompelde snel naar het toilet. Ik moest een aantal minuten wachten tot mijn man thuiskwam van het uitlaten van de hond zodat hij mij de telefoon kon aangeven. Toen belde ik de verloskundige en zij zei mij gewoon rustig te wachten totdat de weeen zouden toenemen en meer met regelmaat zouden komen. We hebben toen 2 uur gewacht en ik moest inmiddels de weeen goed wegpuffen. Het laatste half uur echter werden de weeen heel zwaar en kwamen om de 2 minuten. De verloskundige was inmiddels gebeld dat ze snel hier naar toe moest komen. We waren bang dat ik al verre ontsluiting had, omdat het zo gruwelijk veel pijn deed. Toen de verloskundige gearriveerd was, ging zij kijken hoe ver ik was en ik zat pas op 2 cm ontsluiting! Op dat moment zag ik het al niet meer zitten, ik verging al van de pijn en kon helemaal niks meer door die weeen. De verloskundige zag dat en gaf aan dat we maar snel naar het ziekenhuis moesten voor pijnverdoving, want dit zou ik niet volhouden. Aangekomen in het ziekenhuis bleek ik inmiddels 4 a 5 cm ontsluiting te hebben en binnen een uur kon ik al naar de afdeling voor de ruggeprik. Die prik viel reuze mee, ik voelde er niks van. De pijn nam al snel af en ik was dolblij met die prik, want nu kon ik iets meer ademhalen. De weeen werden echter weer heftiger na verloop van tijd en ze kwamen om de 1,5 minuut. Twee uur later bleek ik al 9 cm ontsluiting te hebben! Dat was wel zo'n opluchting, dat ik de weeen nu opeens minder voelde. Waarschijnlijk door de endorfinen die ik nu aanmaakte, ik was zo intens blij! Nu was het wachten op de persweeen, maar deze kwamen maar niet. Dus moest ik samen met de gynaecoloog gaan duwen totdat mijn lichaam het zou overnemen. De ruggeprik was inmiddels uitgezet, want door de verdoving bleven de persweeen uit. Een uur later weer kon ik langzaamaan beginnen met persen. Eerst nog op eigen kracht, echte persweeen waren er niet. Maar al snel werkte mijn lichaam mee en na 11 minuten was Fenna opeens daar!! Ze was mooi roze en er was weinig bloed moet ik zeggen. Ze werd op mijn buik gelegd en keek me met enorme ogen aan. Zo mooi was ze. Van onderen gebeurde nog van alles, maar wij waren alleen bezig met Fenna die in mijn armen lag. Kort daarna werd ze gecontroleerd en alles was prima. Fenna is geboren om 3.46 uur en woog 3510 gram. Om 7 uur mochten we naar huis!
Sorry als ik niet op iedereen reageer. Ben wel bij gebleven door middel van mijn telefoon om daar iedere keer op te lezen, maar reageren gaat niet makkelijk. @ Germini: Veel succes met Kai vandaag. Heb kaarsjes aangestoken voor jullie. @ KussieXX: Meid wat vreselijk k*t voor je. Ik hoop zo dat je vriend weer terug komt, maar dat hij even tijd nodig heeft om na te denken wat er nu allemaal is gebeurd. Praten jullie nog wel met elkaar? Waarom voel je je een mislukkeling?? Doe eens even normaal! Omdat BV niet lukt? Omdat je een keizersnee hebt gehad? Wat heb je eraan om helemaal over de stress te raken? jij hebt er niks aan en Stan ook niet. Hele dikke knuffel meid. Ik weet een beetje hoe het is om alles alleen te moeten doen, en met die rot hormonen is het niet altijd even leuk en makkelijk om de juiste beslissingen te nemen. Onthou 1 ding goed: JIJ bent de moeder, dus alle beslissingen die je neemt zijn goed!!!!! @ Lindavnr: Fijn dat ze donderdag komen kijken. Misschien krijg je nu wel de tip of materiaal waardoor het goed blijft zitten. @ Setti: Jeetje wat doet Lisanne het goed!! @ Maria: Klinkt niet leuk meid. Succes met de echo. Lieve foto van Bonita. @ Marye: Heerlijk dat alles goed is gegaan bij de gyn. Ik moet er ook niet aan denken dat er weer aan de onderkant/binnenkant gevoelt gaat worden. Je bent er dan wel voor de komende jaren vanaf! @ Kleintje: 8 uur? Wat een heerlijke nachtrust! Geniet ervan. @ Eliesah: Ik hoop zo dat lindavnr vandaag een sms van je krijgt dat het aan het doorzetten is. Dan klopt de datum 7 april @ Naatje80: Fijn dat de medicijnen werken, en Milou helemaal goed gekeurd is. @ Chantal: Hier de gordijnen open. Alleen als ze de "avond slaap" in gaat, dan gaan de gordijnen dicht. @ Boomer: Ik heb even mijn kraamwijzer erbij gepakt. Toen Joënna 8 dagen oud was, dronk ze rond de 30 á 40 CC uit de borst. Dit wist ik omdat ik haar voor en na een voeding woog. Dan gaf ik haar nog ongeveer 30 CC bij zodat ze rond de 70/80 CC zat. @ Vloeien: Is zo goed als gestopt.
Bedankt voor het nakijken! Toch ook die 70 a 80 cc dus. Hoe weeg je je kleintje eigenlijk? Doen nog meer dat hier?
@ Hier: Ik krijg steeds meer het idee dat ik toch iets eet waar Joënna niet tegen kan. Het weekend weer met mijn handen in het haar gezeten: Huilen, eten, hazenslaapje, huilen, eten, etc. Ik had nog een pak hypoallergeen staan, en uit wanhoop een flesje klaar gemaakt en gegeven met wat JBPM erin: Stil, niet rochelen, niet benauwd, niet spugen, en vooral slapen Proef op de som genomen, en vanaf vrijdag 2 BV vervangen door FV, en na de BV is ze heel onrustig, spugen, benauwd, rochelen, etc, en na de FV niet........ Met pijn in mijn hart ga in de BV afbouwen en overstappen op FV. Heb er zo voor moeten vechten om haar aan de borst te krijgen. Ik merk dat dit voor haar en mij toch meer rust schept. De HA gaat wederom overleggen met de KA over allergieën. Zelf stik ik van de allergieën met astma erbij. Mijn zusje ook, en die heeft hoogstwaarschijnlijk KMA gehad. Dit werd alleen 28 jaar geleden afgedaan als huilbaby. Het enigste waar ik heel erg mee zit: Met BV als ze honger had, kon ik haar aanleggen. Op het pak van FV staat dat ze 5 flesjes van 120 + 4 mag hebben. Ik noem even een VB schema: 08.00 - 12.00 - 16.00 - 20.00 - 00.00 en dan de nacht niks? Stel dat ze dan 's nachts komt omdat ze honger heeft, of ze komt eerder wat doe je dan?
Graag gedaan! Op dag 8 was de kraamhulp er nog. Ik heb 2 dagen extra gehad omdat Joënna op haar laatste dag eindelijk met tepelhoedje uit de borst dronk. Het zou zonden zijn geweest als ze dan net op dat moment weg zou gaan. Daarna heb ik op advies van haar en de lactatiekundige nog een weegschaal gehuurd om haar in de gaten te kunnen houden.
Boomer: mooi om je verhaal te lezen Gwenolyn: Als de kleine komt voor extra voeding dan zou ik haar gewoon wat extra geven! Dat doe ik bij Esmay ook.... Al komt ze niet meer zo heel vaak (soms overdag nog wel een enkele keer) en vaak doe ik dan een klein flesje extra geven zo'n 60 - 90 cc en dat gaat prima! Je mag 150 - 180 ml per kg geven dus als je kindje 4 kg is dan mag het 600 - 720 ml voeding op een dag krijgen, een keertje iets meer is dan niet zo erg als je maar zeker niet boven de 1 liter uit komt (maar dan moet ze wel heel hard haar best doen )
Je moet nog geen 5 voedingen doen maar gewoon 6. Doe ik hier ook nog steeds op aanraden van het cb. idd op het pak staat anders maar het advies is toch om nog 6 voedingen te doen. Dus gewoon nog 'n nachtvoeding geven. Wel balen he dat je moet stoppen met bv. Maar als je meisje daar toch beter op reageert dan is het goed Of je moet zelf totaal geen koemelk tot je nemen ( en dat zit ook in heel veel producten verborgen ) dus dat word dan heel goed etiketten doorlezen voordat je iets eet/drinkt.
@ Mamzie: Ik baal vreselijk. Het heeft zoveel moeite gekost om haar überhaupt aan de borst te krijgen, het werd (qua drinken en handigheid) steeds makkelijker, en dan nu toch nog overstappen (waar ik ook heel veel verdriet om heb). Wel heeft ze 1 maand BV binnen gekregen, dus ook de eerste antistoffen (denk ik dan maar). Voordat ik een fles gaf, heb ik een week eens goed gelet op koemelk producten. Toen merkten ik ook al dat ze rustiger werd. Ik heb met een vrouw van een collega van mijn man gepraat, en haar dochter heeft een hele erge KMA. Ze vertelden eens wat ik allemaal niet zou mogen eten. Tot een brood aan toe waar het inzit. Ik heb veel voor mijn dochter over, maar dan kies ik toch liever "makkelijk", en weet ik zeker wat ze binnen krijgt. Stel dat ik me een keer vergis bij en etentje, verjaardag of wat dan ook. Dan heeft zij er meteen weer last van. Bedankt voor het advies, dan geef ik haar lekker 6 flessen, want de nacht red ze echt niet. @ Kleintje88: Bedankt voor je tips voor overdag en hoeveel ze mogen hebben per lichaamsgewicht. Zal haar vandaag eens wegen.
@Gwenolyn je geeft toch zowieso niet te veel flesvoeding? Bij Nutrillon hypo-allergeen mag een baby met een gewicht tussen 4 en 5 kg 5x165 (incl 5 schepjes poeder) is dus 825 cc per dag hebben. Daar kom jij dan niet boven. Melanie drinkt ook nog 6 flesjes. 6x135 (120+4)= 810 cc. Ze drinkt een paar flesjes net niet helemaal leeg, dus blijf ik eerst maar op 6 flesjes. Als ze een paar dagen alle 135 cc leeg zou drinken ga ik naar 5 van 150 cc + poeder proberen. En ik begin bij de nachtvoeding weer bij voedingnummer 1 te tellen. Het is jammer dat je ook de bv op moet geven. Maar wat je zegt als het met fv beter gaat dan houdt het op. Ik vindt het nu prettig dat ik nu alleen nog fv geef.
Gwenolyn : Je hebt groot gelijk hoor dat je overstapt op flesvoeding ( ookal is het met pijn in je hart ) Zoals je al schreef zit koemelk idd in heeeeeel veel producten. Dus dat is echt bijna niet te doen.
Meiden ik val gewoon even in, bijna geen tijd voor zp maar ik ga proberen wat mee te lezen en schrijven. Hier gaat het goed, nog wel 7 voedingen en dat breekt soms op vooral als het me niet lukt ze op het zelfde tijdstip te laten komen. Ik ga proberen mee te lezen en te schrijven!!! Nog even spam:
@ Alies05: Bedankt voor de tips. Joënna drinkt 120+4 ook niet helemaal leeg. Goed om te weten dat als ze dit wel doet, om dan op te gaan hogen. Hoelang heb jij over afbouwen gedaan? @ Mamzie: Ik schrok er ook van in hoeveel producten koemelk zit. Dit wist ik niet. Het is jammer, maar misschien kunnen we nu eindelijk een ritme erin brengen, en kan ik ook eens normaal slapen 's nachts. Is voor ons beiden ook beter. Wat ik het belangrijkste vind is dat het Joënna het een stuk beter doet. @ Linda: Wat een super lieve foto!! @ Hier: Zomaar van 12.30 tot nu geslapen Soms even wakker dat ze op haar zij wilden liggen, en dan weer vrolijk verder tukken
Wat slapen jullie kindjes allemaal al lang! hier nog steeds gemiddeld 3,5 uur tussen de voedingen, het lijkt soms dat 4 uur gaat lukken maar soms is het ineens ook 3 uur. Ik voed ze overigens wel grotendeels op tijd (dus ook wakker maken) maarja dat lukt niet altijd. Meestal als ze niet meer gelijk lopen lukt het me wel om ze overdag were tegelijk te krijgen. Evy drinkt nu 90 en Timo 120.
Hier ook meestal maar 3 tot 3,5 uur, 's nachts zit er soms 4 uurtjes tussen... Milou drinkt 100cc (90 + 3 scheppen). Ik geef haar vaak 135cc (120 + 4 scheppen) maar dat krijgt ze vaak niet op. Maar dat komt denk ik ook door de reflux die ze heeft. wakker maken doe ik niet.. alleen als ze wel overdag aan de 4 uur zit maak ik haar wakker, want wil niet dat ze haar dag- nachtritme om gaat draaien.
Gwenolyn; wat balen zeg van de bv. Maar zal hetzelfde doen als jou, als fv beter gaat dan dat. Helaas is het dan niet anders al doet het zoveel pijn. Veel succes met het uitzoeken en uitproberen . Boomer; mooi geschreven zeg je bevallingsverhaal! Linda; wat een mooie kindjes hebben jullie! Hier; vanmiddag dus bij de vk geweest, ze hebben zoals ik eigenlijk al dacht niks gedaan. Bloeddruk was weer 110/85 en gewicht ook hetzelfde. Meisje is wel gelukkig ingedaald, vorige week lag het hoofdje nog niet vast. Vrijdag heb ik wel een afspraak staan bij het ziekenhuis voor onderzoeken, ctg/echo. Even dat afwachten, maar zal denk ik wel goed zijn. Ze vertelde dat als ik het echt niet meer trek daar kan aangeven en dat ze me bijv. eerder dan 42 weken kunnen gaan inleiden. Andere keus is om zaterdag ochtend de vk te bellen en proberen te strippen. Maar ik ga er vanuit dat ik eerder beval hihi.. Heb zoveel last en pijn, net ook diarree gehad en hoor van vele dat ze dat ook net voor de bevalling hadden. Dus hopelijk zet het nu echt door!!!!! Vk gaf me ook de tip om er niet teveel mee bezig te zijn en meestal gebeurd het dan ineens spontaan. Maar ja hoe doe je dat..!
@ Eliesah: Hahahahaha, inderdaad makkelijker gezegd als gedaan. Nog maximaal een week, dan heb jij ook je dame in je armen!!
@ Eliesah: aaah al die weeën en nog niet écht doorgezet! Hopelijk heb je er dadelijk in ieder geval al heel wat voorwerk op zitten!! @ linda: wat een super leuke foto! Wat een scheetjes! @ hier: we gaan toch weer stoppen met jesse's johannesbroodmeel. Het is echt niet normaal hoeveel hij poept nu.. tis vrij dun en het spuit er gewoon uit, net alsof ik weer borstvoeding geef! En dan dus élke luier die ik verschoon, dus 6 keer per dag, zit ie ontzettend vol. Vaak lekt ie gewoon door! Dus het werkt echt te laxerend voor hem. We kopen nu morgen Friso voor hongerige en spugende baby's..daar zit zetmeel ofzoiets in in plaats van johannesbrood..hopelijk gaat dat wat beter.