Maart 2010 mama's

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door Lisil, 22 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joepie01

joepie01 Bekend lid

7 jan 2007
    763
    0
    0
    verzorgende
    vlakbij emmen
  2. joepie01

joepie01 Bekend lid

7 jan 2007
    763
    0
    0
    verzorgende
    vlakbij emmen
    hoe krijf ik hier de foto dan

3. malin08

malin08 Actief lid

17 apr 2009
    445
    0
    0

misschien dat je 3 meiden krijgt ? geen idee eigenlijk... ik zit daar ook niet zo in;)

4. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    @ joepie: das ook wel een goeie ja, op een aankleedkussen.. alleen wordt dat wel krap met 2 in bed en mn vriend en ik nog ;) hahah.
    Ach, zal wel loslopen allemaal! :D

5. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Heb trouwens afgelopen nacht voor 't eerst gedroomd over mn babietjes! Was alleen zover ik nog weet geen leuke droom, dr was iets.. dat we er niet bij mochten.. of weet ik veel.. hihi, ik ben heel slecht in dromen onthouden.
    Weet het alleen op het moment dat ik wakker wordt... en dan nog heel even 's ochtends.. en dan is 't weg haha.
    Maarrr toch: ik heb er over gedroomd, joehoe! :D
    nu nog leuke dromen zien te vinden! hihi.

6. malin08

malin08 Actief lid

17 apr 2009
    445
    0
    0
    wij hebben geen klein bed en zijn beide ook niet breed maar een aankleedkussen tussen ons in hebben we 2 keer gedaan toen ze hele hoge koorts had en de ha had gezegd dat ze bij ons moest blijven. Nou we lagen beide voor geen meter. Je slaapt al niet omdat je een ziek kind tussen je in hebt en je ligt ook niet lekker omdat je niet echt bij elkaar kunt liggen (wij liggen altijd haast tegen elkaar aan) dus dat was echt 100 keer niks.

7. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    GOEDE AVOND ALLEMAAL!!!

Ik breek weer even in...

Maar natuurlijk wel voor een ego berichtje en wat informatief nieuws voor de werkende dames onder ons!!!

IK heb zeer aan mijn gezicht van het glimlachen de hele dag. (vreemd na dat goede nieuws van gister he? hihi) Ik hoop dat iedereen hier een hele voorspoedige zwangerschap zal hebben!!!

En dan het informatieve stukje...

Wetgeving borstvoeding en werk

Regelgeving rond borstvoeding en werk is vooral te vinden in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) en de Arbeidstijdenwet. Zowel de Arbowet als de Arbeidstijdenwet zijn er op gericht risico’s te reduceren en arbeidsbescherming te bieden.

Arbeidsomstandighedenwet
    De Arbeidsomstandighedenwet, ook wel Arbowet, is het wettelijke kader voor de afspraken over arbeidsomstandigheden in Nederland. De rechten en plichten (materiële bepalingen) voor werkgevers en werknemers die voortvloeien uit de Arbowet worden geregeld in het Arbeidsomstandighedenbesluit of Arbobesluit. Sommige onderdelen uit de Arbowet en het Arbobesluit worden verder uitgewerkt in de Arbeidsomstandighedenregeling.

De Arbowet is met ingang van 1 januari 2007 gewijzigd. Werkgevers en werknemers hebben meer mogelijkheden gekregen om zelf invulling te geven aan de wijze waarop zij in hun eigen sector/onderneming aan de wetgeving voldoen. Werkgevers en werknemers maken samen afspraken over de wijze waarop zij binnen de onderneming / branche invulling kunnen geven aan de voorschriften van de overheid. Deze afspraken over bijvoorbeeld maatregelen die bijdragen aan een veilig en gezond werkklimaat, kunnen worden vastgelegd in een zogenoemde Arbocatalogus.

Arbeidstijdenwet
    De Arbeidstijdenwet regelt zaken die te maken hebben met arbeids- en rusttijden van werknemers. Deze wetgeving moet het makkelijker maken voor werknemers om werk te combineren met zorgtaken of andere verantwoordelijkheden.

Bepalingen voor vrouwen die borstvoeding geven
    Zowel de Arbowetgeving als de Arbeidstijdenwet hebben betrekking op werknemers in het algemeen, maar daarnaast zijn er bepalingen opgenomen voor bijzondere categorieën werknemers zoals jeugdigen, maar ook zwangere en pas bevallen vrouwen. Dit zijn categorieën werknemers waarvoor extra beschermende maatregelen nodig zijn om voor hen specifieke arbeidsrisico’s te vermijden. Borstvoeding en werk is een onderwerp dat in deze bepalingen terug te vinden is.

Wet- en regelgeving die betrekking heeft op werk en borstvoeding
    Indien een werkgever zwangere vrouwen in dienst heeft of werknemers die borstvoeding geven, moet in de risico-inventarisatie en -evaluatie (onderdeel van het arbeidsomstandighedenbeleid) aandacht worden besteed aan de gevaren* van het werken met bepaalde gevaarlijke stoffen, procédés en arbeidsomstandigheden, zowel voor de moeder zelf als voor de kwaliteit en kwantiteit van de borstvoeding (Arbobesluit, artikel 1.41)

De werkgever zorgt ervoor dat werknemers doeltreffend worden ingelicht over de te verrichten werkzaamheden en de daaraan verbonden risico’s als ook over de maatregelen die er op zijn gericht deze risico’s te beperken of te voorkomen (Arbowet, artikel 8)

De uitwerking hiervan kan, ook als het gaat om kwetsbare werknemers, zoals zwangere en pas bevallen vrouwen, een onderwerp zijn voor de Arbocatalogus (zie bijvoorbeeld www.projectzwangerschapenarbeid.nl).

De werkgever van zwangere werknemers en ‘werknemers tijdens lactatie’** moet het werk, de werkplek, de werkmiddelen en de productie- en werkmethode zodanig inrichten of aanpassen dat het werken voor die werknemer geen gevaren met zich mee kan brengen voor haar veiligheid en gezondheid en geen terugslag kan veroorzaken op de zwangerschap of lactatie (Arbobesluit artikel 1.42).

Als bovenstaande aanpassingen niet mogelijk zijn, wordt door een tijdelijke aanpassing van het werk of van de werk- en rusttijden, door tijdelijk ander werk of, als voorgaande niet mogelijk blijkt, door uiteindelijke vrijstelling van het verrichten van (bepaald) werk, voorkomen dat gevaar voor de veiligheid en gezondheid van de zwangere werknemer en de werknemer tijdens de lactatie wordt veroorzaakt of een terugslag op de zwangerschap of lactatie (Arbobesluit artikel 1.42).

De werkgever is verplicht het werk zo in te richten dat rekening wordt gehouden met specifieke omstandigheden van vrouwen die borstvoeding geven. De werkgever voldoet aan deze verplichting binnen een redelijke termijn nadat een verzoek hiertoe is gedaan (Arbeidstijdenwet 4:7).

De werknemer heeft het recht om het werk af te wisselen met extra pauzes, die samen tenminste 15 minuten en ten hoogste 1/8 deel van de voor haar geldende werktijd in beslag nemen. Deze pauzes gelden als werktijd (Arbeidstijdenwet 4:7) .

De werknemer heeft het recht werk te verrichten in een bestendig en regelmatig werk- en rusttijdenpatroon en kan niet verplicht worden tot overwerk of nachtdienst. Dit laatste tenzij de werkgever aannemelijk maakt dat dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd. De werknemer kan tot 6 maanden na de bevalling aanspraak maken op deze rechten (Arbeidstijdenwet artikel 4:7).

De werkgever is verplicht een werknemer, gedurende de eerste 9 maanden na de bevalling, de gelegenheid te geven om het werk te kunnen onderbreken voor het geven van borstvoeding of om moedermelk af te kolven. De werkgever stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten ruimte ter beschikking (Arbeidstijdenwet artikel 4:8, lid 1).

De onderbrekingen mogen zo vaak en zo lang als nodig is plaatsvinden, maar in totaal tot een kwart van de werktijd. Het tijdstip en de duur van de onderbrekingen worden vastgesteld na overleg met de werkgever (Arbeidstijdenwet artikel 4:8, lid 2).

De duur van de onderbrekingen gelden als arbeidstijd waarover de werknemer haar aanspraak op loon behoudt (Arbeidstijdenwet artikel 4:8, lid 3).

*Definitie gevaren

Onder ‘gevaren’ bij zwangerschap verstaat de Arbowet:
    psychische belasting
    blootstelling aan chemische stoffen (stoffen die schade kunnen toebrengen aan de gezondheid van de moeder of de zuigeling)
    micro-organismen zoals bacteriën, gisten, schimmels en virussen
    lichamelijke belasting (tillen, bukken, hurken, knielen, trillingen, schokken)
    omgevingsfactoren (klimaat, geluid, ioniserende straling, decompressie)
    Bij borstvoeding gaat het met name om het risico van chemische stoffen en psychische belasting, andere gevaren hebben vooral betrekking op werknemers tijdens de zwangerschap.

**Definitie werknemer tijdens lactatie

De wet verstaat onder een ‘werknemer tijdens lactatie’: de werknemer die haar kind borstvoeding geeft en haar werkgever hierover heeft ingelicht (Arbobesluit artikel 1.1). Dit betekent dat de werknemer die borstvoeding en werk wil combineren, pas recht heeft op de genoemde maatregelen als zij heeft gemeld dat ze borstvoeding geeft.

8. FunnyMe

FunnyMe VIP lid

8 jul 2006
    7.561
    0
    0
    Ik heb ze nooit op het aankleedkussen laten slapen. Dat vond ik pas gevaarlijk. Ik had altijd zoiets van dan liggen ze op plastic. Komen ze daar per ongeluk met hun mondje ofzo op dan kunnen ze stikken. Wij sliepen altijd heel licht als ze bij ons sliepen

9. mel2

mel2 Actief lid

28 apr 2008
    171
    0
    0
    Hoi meiden...

He Muurtje... gefeliciteerd met het leuke bericht dat je een dochter krijgt !!!

Ik wil ook graag het geslacht weten... heb dus 22 oktober de 20weken echo....ik vermoed zelf een meisje maar vriend denkt een jongen...hahaha ( ik kan trouwens ook alleen maar leuke meisjes namen bedenken...mmmm)

Ik heb ook al gemerkt dat niet elke model zwangerschapsbroek even prettig zit... bij H&M zit bv 1 model de zwarte uitvoeing strakker dan de grijs/groene... dus ik pas gewoon nu eerst alles aan...

Bij prenatal zaterdag ook een hele fijne spijkerbroek gekocht..in de aanbieding van + € 100,00 voor maar € 40,00 !!! Kopen dus...zit inderdaad de buikband ook niet hoog en is niet strak...voordeel bij dit model is dat de bovenkant van de jeans nog veel ruimte laat om nog een flinke buik in te krijgen dus zeker geen miskoop...

Vreemd genoeg vind ik het nu belangrijker om er mooi en leuk uit te zien dan voordat ik zwanger was.... ( niet dat ik voor de tijd een slons was hoor !!! hahaha )

Hebben jullie dat ook ?

10. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    Whahahah! Mel! Dat heb ik nou ook. Ik wil er ook leuk uitzien. En ik krijg alleen maar complimenten. Dat ik er zo stralend uitzie. haha.
    En nee, ik was ook geen slons... ik ben zelfs van mantelpakjes en broekpakken overgestapt naar lekker alternatief achtige kleding...
    zw-leging(Miss Etam), zw-spijkerrokje (H&M) lekker strak zw-truitje (Miss Etam) erop en mij haren heel kort zwart geverft in stekels omhoog (kapper en ik). hihi

11. malin08

malin08 Actief lid

17 apr 2009
    445
    0
    0

hihi dit klinkt als mij alleen de haren niet :p
    heb ook al veel leuke dingen gekocht, de broeken die ik met malin aanhad zitten nog niet (zit geen verstelbare taille in) dus nu heerlijk in de leggings en rokjes, komt de buik ook het mooist in uit voor zover hij te zien is dan he.

12. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    Hier zie je een klein groot gedeelte van mij... met 17 wk en 4 dagen.. hihi

13. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    En dat rokje wat ik op de foto aan heb. Die zit zooooo geweldig. Bij de H& M voor 15 euro... geweldig gewoon. En ik kan m vast ook aan als ik bevallen ben

14. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    Ga lekker bank hangen met manlief!
    Doegie!

15. anoniempjuh

anoniempjuh Fanatiek lid

18 mei 2008
    4.779
    0
    36
    hey meiden

ik heb die zwitsal idd al voor de baby gekocht, heb ook al truitjes en speentjes dus waarom dan geen zwitsal wat je zeker nodig hebt?shampoo, haarlotion,en nog 2.
    luiers halen doe ik ook echt nog niet, maar dit was een aanbieding dus tja waarom niet?maja ieder ze ding...

ik ben nu bij me ouders en we gaan morgenochtend lekker op vakantie heb er zin in!!!!!!!!!!net weer even het hartje gehoord joehoeee!!!
    Weet niet of jullie t gelezen hadden over die babyfoon, tis ook nog ver weg en ga m ook nog niet kopen, maar vroeg me af of iemand er ervaring mee had via vrienden of kennisen ofzo?

nou fijne dagen en tot over een weekje

16. Floor85

Floor85 Fanatiek lid

26 jul 2009
    1.679
    0
    36
    Vrouw
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    @Ano, inderdaad ieder z'n eigen ding :D Ik heb ook al heeeeeel veel spulletjes voor de baby. Ik heb ook het idee dat het dan voor mezelf allemaal wat 'echter' wordt... En ik vind het gewoon leuk om te babyshoppen!!
    Gister bij de ah ook groot Zwitsal ingeslagen, voor mezelf en stiekem ook al wat voor de beeb!
    Ik had je berichtje over die camera babyfoon gelezen maar aangezien ik geen kids in m'n omgeving heb, heb ik geeeeeeeen idee! Klinkt wel heel gaaf, maar klinkt ook erg duur ;)
    Voor de laatste keer :p Fijne vakantie pas goed op je beebje!

Ik ga werken, zou liever terug naar bed gaan!
    Liefs Lara

17. malin08

malin08 Actief lid

17 apr 2009
    445
    0
    0
    zal er als ervaren mama even op reageren :)

zwitsal: heb ik niet gekocht voor beeb. Veel (en dan bedoel ik ook veel) reageren iets allergisch op zwitsal na de geboorte. ik heb voor Malin eerst de spullen uit het kraampakket gebruikt en toen dat op was eerst de gewone wasgel van zwitsal geprobeerd en daarna pas meer aangeschaft. Nu gebruik ik meeste wel zwitsal, maar ook eigen merk kruidvat, die ruikt ook lekker. De meeste kraamverzorgsters zullen ook aanraden om de eerste maanden geen zwitsal te gebruiken, tenzij je baby een heel makkelijk huidje heeft. De zwitsal zonder parfum (de witte versie) is geen probleem meestal.

Camera babyfoon: tja het is waar je voor kiest. Ik zou er alleen maar onzeker van worden. Wij hebben een gewone babyfoon, eerste weken op de duidelijkste stand en dan zodra ze langer door gaan slapen steeds een stand zachter. Heb mijn babyfoon al vanaf een maand of 8 niet meer gebruikt, tenzij we ergens op visite/ verjaardag gingen en daar wat meer lawaai zou zijn. Het hangt er denk ik heel erg van af hoe onrustig je zelf bent. Wij zijn vrij makkelijk, als Malin huilt ookal kijkt mijn man een actiefilm dan hoor ik dat. je hoeft echt niet bij het eerste beste brulletje gaan kijken. Toen Malin echt klein was lieten we de deur een stukje open en keken boven af en toe, nee ik zie absoluut voor ons niet de meerwaarde in van een camera babyfoon.
    Ken meerdere mensen die er wel een hebben (gehad) en die zijn er haast verslaafd aan. Alleen bij de meesten ging ie vlak na de garantieperiode kapot, en toen hebben ze alsnog een gewone gekocht.
    Je moet het dus zelf weten, maar als je er 1 aanschaft laat je dan goed voorlichten en koop hem in een winkel...

18. malin08

malin08 Actief lid

17 apr 2009
    445
    0
    0
    Ano: fijne vakantie!

Ik ga eens even wat in huis doen...

19. Floor85

Floor85 Fanatiek lid

26 jul 2009
    1.679
    0
    36
    Vrouw
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    #5219 Floor85, 4 sep 2009
    Laatst bewerkt: 4 sep 2009
    @Malin, aaaah fijn! Een reactie van een volleerd moeder ;) :DIk heb van Zwitsal ook alleen de ongeparfumeerde gekocht. Voor mezelf koop ik ook zoveel mogelijk zonder parfum. Vind ik gewoon prettiger. Ik wist sowieso niet dat zoveel kindjes er niet goed op reageerden. Maar eens voorzichtig uitproberen dan tegen die tijd!!Camerababyfoon, ik heb ook geen idee of dat iets voor mij is. Bart en ik zijn allebei vrij nuchter en even laten huilen moet kunnen, ik ga niet om de 3 seconden er naar toe. Maar als ik mijn baby'tje zíe huilen weet ik niet of dat me lukt! Hihi.Succes met je huishoudelijke klussen, ik ga me maar eens concentreren op de geschiedenisles die m'n stagiaire aan het geven is!
    Liefs Lara

20. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    goeiemorgen vanuit mn bedje hihi :)
    Alles goed hier?

@ Babyfoon mt camera: Behalve dat ik het niet nodig vindt om er een camera in te hebben vindt ik hem ook wel echt te duur!

Ik had laatst al zitten kijken bij mediamarkt en de meeste zijn zo ongveeer tot de 300 meter bereik. Maar derna had ik er ook 1 met 3 km bereik. Da's wel echt ver, of is dat voortaan normaal? hihi

Deel Deze Pagina