Maart 2013 Mama's!

Discussie in 'De mama's' gestart door bamjolan, 5 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    E doet hier nog niet kruipen maar sinds een week doet ze nu tijgeren en dat gaat soms al best hard! Af en toe kijk je even niet en schiet ze er als een speer vandoor. Gisteren dacht ik laat ik eens net als papa doen en gaan sluipen dat vindt ze ook geweldig. Toen ging ze er ook als een speer vandoor en viel ze van bed af. Geen goed idee dus meer om dat op bed te doen. Ze zit ook overal aan en ze begint te lachen als je zegt dat iets niet mag.

Afgelopen Kerst hadden we haar mee de ene dag. We hebben haar daar in het campingbedje laten slapen en dat ging heel goed. Toen we naar huis gingen haar uit bed gehaald en toen huilde ze even maar daarna weer vrolijk. Thuis in bed gelegd en ze heeft heerlijk verder geslapen.

Vanavond gaan we naar mijn schoonouders. Heb er eigenlijk niet zo zin in. Ik ben erg moe. Ook vind ik het zo'n gedoe. Moet E weer in een campingbedje slapen en het is de vraag of ze daar slaapt door al het vuurwerk en de drukte daar. Ik moet het nog even vragen maar mogelijk komen alle drie de kinderen met partner en kinderen. En nog 2 andere kennissen. Dus dan zijn we met 10 volwassenen, 3 kinderen van 4, 5 en 6 jaar (2 ervan zijn echt stuiterballen), 2 baby's van 9 maanden en 1 jaar en 2 honden. Met Sinterklaas was het ook al zo'n gedoe en toen hadden we 2 volwassenen en 1 kind minder. Het eten vind ik ook niet geweldig (is gewoon niet mijn ding zelf gebakken oliebollen en appelflappen en vissalade) en er is amper plek om te zitten (woonkamer is 3 bij 5 schat ik). En ik vraag me af hoe we dat moeten doen met het slapen van alle kids want er zijn maar 2 kleine slaapkamers. Ik ben liever thuis met ML en de kleine meid. We worden om 3 uur opgehaald dus we zijn ook afhankelijk van deze persoon en ik vraag me af of ik dat ga redden de hele avond wakker te zijn en dan tot een uur of 2 te blijven. Maar ja als ik dat aangeef bij ML geeft hij aan dat het toch veel gezelliger is om daar heen te gaan...dus tja het zal er wel op neerkomen dat we wel heengaan en dat ik de hele avond moet opzitten en pootjes geven zeg maar :(

2. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    Welkom Marieke! Onze moppie is uiteindelijk al geboren in februari. Leuk dat je komt mee schrijven.

@Asherah: ik was al benieuwd hoe het was gegaan! Vervelend van de terugweg! Maar gelukkig is het 'maar' iets meer dan drie uurtjes vliegen (al kan dat dan heel lang lijken!) Hoe was het in NL? En hoe was het draagconsult? Lijkt me leuk als je me een keer wat zou kunnen helpen/voordoen. Hoop dat we elkaar in het nieuwe jaar wat vaker kunnen zien.

Mila loopt nog niet, maar kruipt nu wel op haar knietjes en trekt zich overal aan op. En ze wil ook het liefst alle kasten leeghalen en als ze ergens niet aan mag komen kan ze ook heel ondeugend kijken en het toch gewoon doen :) Kun je niet boos op worden.
    Wat leuk dat jullie oud en nieuw vieren bij je schoonouders. Mijn schoonfamilie doet er (denk ik) niks aan. Denk dat mijn schoonmoeder gewoon vroeg naar bed gaat of zo en van mijn schoonzus en zwager weet ik het niet. Die wonen nog thuis dus denk dat die er ook niks aan doen net als mijn schoonmoeder, Het is bij hun niet zo'n traditie. Vind ik wel eens jammer eigenlijk. Sowieso is ons contact niet zo hecht.
    Wij blijven gewoon lekker thuis dus en maken er samen een gezellige avond van. Wel lekker inderdaad dat er hier weinig vuurwerk wordt afgestoken, al voelt het ook wel raar als je gewend bent dat het knalt om 12 uur (vind je niet?)

Verder gaat slapen hier ineens ook wat minder goed. Geen idee hoe het komt. Ze is wel verkouden. Ze wordt ineens veel vaker wakker en soms ook al 's morgens heel vroeg en wil dan niet meer slapen. Wij zijn dat zo niet gewend! Wat ook heel vermoeiend is, is dat ze alleen maar in slaap gewiegd wil worden. Ze kan niet zelf in bed in slaap vallen. Zodra je haar wakker neerlegt en wegloopt zet ze het op een huilen. En ze weegt nu nog 'maar' 8 kilo maar hoe moet dat straks als ze 9, 10 kilo weegt? Pff, heb nu al last van mijn armen en rug. Hebben jullie misschien tips hoe we dit kunnen doorbreken?

3. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    @Nathalie: klinkt inderdaad erg druk! Zou ook niet zo mijn ding zijn. Vervelend is dat dan he als je dan eigenlijk tegen je zin in toch 'moet' gaan. Maar hopelijk valt het mee en heb je toch een gezellige avond.

4. nathalie2012

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Ik begreep dat het toch wel mee valt met de drukte: schoonzus en vriend met kids blijven maar tot een uur of 8 en zwager met vrouw en kids komt waarschijnlijk niet. We zullen zien hoe het gaat. Afgelopen dagen viel ik rond 9 uur op de bank in slaap tijdens het tv kijken dus ben benieuwd of ik het vol kan houden.

Ik heb een vraagje over de voeding van de kleine: hoe doen jullie dat met het eten als jullie weg gaan? Eerst gaven we een half potje van 200 gram maar dat wordt nu aan de krappe kant. En ze eet nu ook een beetje yoghurt. Je hebt wel van die speciale babytoetjes maar die zijn erg duur. Zou een gewoon 1 persoons bakje yoghurt kunnen? Of van die speciale kinderyoghurt/kwark ofzo? En ik zag ook van die bakjes yoghurt voor buiten de koeling. Het is alleen maar voor de keren dat we weg zijn en bijvoorbeeld voor een weekendje weg/vakantie. Hoe doen jullie dat?

5. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    Gelukkig dat het toch minder druk wordt. Zou je niet gewoon even kunnen gaan liggen daar dan als je echt moe wordt om 21 uur en dan na een uurtje weer opstaan?
    Ik neem meestal een potje mee en warm het dan op waar we zijn en ze krijgt dan ook wel eens een danoontje. Ligt er natuurlijk aan waar we heen gaan. Die yoghurt kan prima denk ik. Ik zou gewoon doen wat makkelijk is. En anders gewoon een keer wat meer melk geven. Doe ik wel eens, in plaats van bijvoeding, maar weet niet of jouw dochter dat wil natuurlijk.

6. Asherah

Asherah Bekend lid

22 mei 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Allemaal een gelukkig nieuw jaar :)

Wij zijn net thuis. Ik zat net tegen mijn vriend te vertellen dat ik het ook wel een beetje saai vind hier. Terwijl ik helemaal niet zo'n fan ben van vuurwerk, maar hier zie je niks. Ja, voor 30 seconden heb ik wat gehoord ergens in de verte, maar dat is het dan.

Ezra is ook al verkouden, hij werd dan ook heeeeel vaak wakker bij mijn schoonouders, zijn hele neusje zit vol, met drinken kan hij niet ademhalen en die zoutoplossing heb ik niet in huis :(

Oh JeetjeB wat hier helpt voor in slaap wiegen is een grote yogabal. Kun je zelf lekker op zitten en dan kun je van voor naar achter bewegen met de kleine in je armen :)

Als ik een middagje weg ben neem ik altijd wat komkommer en fruit mee in een bakje. Ik ga eigenlijk altijd alleen maar naar mijn schoonouders hier en die koken altijd speciaal voor Ezra :D In het vliegtuig heeft hij voor het eerst uit zo'n potje gegeten, ze boden het aan :p

7. nathalie2012

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Iedereen gelukkig nieuwjaar gewenst!

8. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    Gelukkig nieuw jaar allemaal!

Ik heb inderdaad ook in de verte wat knallen gehoord maar vond het toch niet zo erg eigenlijk. Mila sliep rustig door en de kat en vogels hadden er ook geen last van.
    Goede tip van die yogabal! Soms leg ik haar wel een beetje wakker nog in haar bedje om te kijken of het lukt dat ze zelf gaat slapen maar meestal niet. Als ze heel moe is, huilt ze een klein beetje en gaat dan wel slapen. Ik vind het wel lastig hoor. Ik wil haar liever niet laten huilen. In de eerste plaats omdat ik me daar niet prettig bij voel maar ook omdat het hier best gehorig is en de buren er ook last van kunnen hebben. Dan voel ik me ook opgelaten. Laatst waren wij een week weggeweest en toen we weer thuis waren kwam ik een bovenbuurvrouw tegen (zij woont op de 4e verdieping en wij op de 1e) en toen zei ze: jullie waren er zeker een weekje niet? Ik heb de kleine helemaal niet gehoord.
    Hmmm, zoveel huilt ze niet, maar het was dus blijkbaar toch opgevallen ;)

Mijn schoonmoeder houdt echt totaal geen rekening met Mila met koken als wij daarheen gaan helaas. Ze kookt sowieso graag heel zout en pittig. Daarom neem ik dan altijd maar een potje groenten mee. Komkommer heb ik Mila pas ook gegeven, dat vond ze heerlijk! En avocado vermengd met komkommer op brood is ook een groot succes.

Sinds gisteren trekt ze zich echt op in bed om over de rand te kijken dus we moeten nu het bedje echt omlaag gaan zetten.

Ezra ook al verkouden dus. Zielig! Je zou ook zelf een zoutoplossing kunnen maken en een ui onder zijn bedje zetten. Heb ik ook gedaan. Hopelijk is het gauw weer over!

9. Summer sun

Summer sun Bekend lid

14 dec 2013
    570
    1
    0
    Nog een gelukkig nieuwjaar allemaal !!!

@ jeetje b. Het minder goed slapen herken ik ook bij Emma.

Emma verschuift soms haar ritme. Tegenwoordig gaat ze in dr bed zitten nadat we dr in bed gelegd hebben. Meestal valt ze dan in slaap maar soms wilt ze gewoon echt niet en maakt zich dan erg boos.

@ Nathalie 2012 de kleine mag al yoghurt. Het cb zei het even terug dus wij geven het nu ook. Wij doen het zelf uit zo'n nutrilon drinkebeker. Dan kan ze alvast een beetje oefenen :p

Vandaag nog wat familie over de vloer gehad met nog 1 baby van 6 maanden en jongetje van 2,5 jaar. Beide kinderen vonden het leuk om bij de familie op schoot te zitten maar Emma weet niet hoe gauw ze weer weg moet zijn. Ze is (helaas) niet zo ook niet bij ons. Is na twee tellen alweer uitgekeken. Ze kruipt ook liever rond.
    Wat geven jullie trouwens nog als gezonde tussendoortjes naast fruit en soepstengels?

10. nathalie2012

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    #1250 nathalie2012, 2 jan 2014
    Laatst bewerkt: 2 jan 2014
    Rijstwafels, van die kleintjes voor baby's. Je moet wel even op de leeftijd letten, want ze hebben volgens mij rijstwafels voor kindjes van 9 maanden en van 1 jaar. Hangt een beetje ook van de toevoegingen af. Ik weet dat ze een variant hebben voor kindjes van 1 jaar met honing. Honing mag pas vanaf een jaar. En we geven ook af en toe een Nijntje babybiscuit.

Het is echt zoeken met al die etenswaren wat wel en wat niet goed is. Want in sommige dingen zit heel veel suiker en andere toevoegingen. Babykoekjes bijvoorbeeld en ook die toetjes voor kleintjes. Ik weet dan gewoon niet wat ik zal nemen want wij willen en kunnen ook niet de hoofdprijs betalen. We nemen ook opvolgmelk van Etos en niet van Nutrilon omdat Nutrilon 4 euro duurder is. Luiers hebben we trouwens wel een tijd van Pampers gehad omdat die beter zaten dan eigen merk maar Etos vinden we ook erg fijn. Scheelt toch 4 euro per pak t.o.v. de goedkoopste Pampers! En al die voeding is ook echt zoeken naar producten die zo min mogelijk toevoegingen/suiker bevatten maar nog wel betaalbaar zijn. Hebben jullie nog tips?

11. nathalie2012

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Yoghurt uit een drinkbeker? Werkt dat? Wij geven het met een lepeltje. Ik lees overal dat je al moet beginnen met het geven van drinken uit een tuitbeker of gewone beker maar deze dame wil helemaal geen ander drinken dan haar melk.

En JeetjeB dat huilen als ze gaan slapen, dat doen ze soms. Dan moeten ze dingen verwerken van de dag. E gaat ook niet altijd meteen lekker slapen en huilt soms eerst nog een beetje.

12. Summer sun

Summer sun Bekend lid

14 dec 2013
    570
    1
    0
    Wij gebruiken wat betreft voeding potjes van bonbebe als ze niet mee kan eten met de pot. Aardig wat keuze (is soms ook per winkel verschillend) en betaalbaar. Liefste laten we haar mee eten. Voor mijn gevoel toch gezonder zonder toevoegingen. Wat betreft speciale dingen zoals koekjes en toetjes voor baby's is het denk ik ook een beetje een afweging maken van proberen en wat je zelf fijn vindt. Veel van die dingen is meer marketing dan dat het echt een extra toegevoegde waarde heeft

13. Asherah

Asherah Bekend lid

22 mei 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Ik kook zelf altijd voor de kleine, meestal wat we zelf ook eten die dag maar dan zonder zout :) Potjes doe ik niet aan, ik heb sowieso nooit aan gepureerd gedaan, hij heeft aleen een potje in het vliegtuig op, dat boden ze aan :p Tussendoor geef ik fruit, komkommer, soepstengel, yoghurt of rijstewafel. Toetjes geef ik niet eigenlijk, doen wij zelf ook niet aan, dus dat ben ik niet zo gewend. 's Ochtends krijgt hij een boterham met wat erop (in Nederland was hij helemaal gek op Paturain, maar dat hebben ze hier natuurlijk weer niet). Als lunch een boterham, soms een ei en wat komkommer. 's Avonds wat groente en rijst/aardappel/pasta. Het avondeten vindt hij het lekkerst, in dat opzicht lijkt hij op mij :p Ik laat hem drinken uit een normale beker.

De verkoudheid gaat beter, gisteren ben ik begonnen met moedermelk in zijn neusje te doen (zoutoplossing hielp niet echt), dat helpt echt goed, hij kan weer gewoon ademen!!! Zo mooi om te zien hoe het moederlichaam gemaakt is om je baby te verzorgen. Het helpt echt bij van alles, ontstoken oogjes, luieruitslag, oorinfectie, verkoudheid.

Ik laat Ezra ook niet echt huilen, ik blijf er in ieder geval bij. Op het moment huilt hij echt veel ook, denk dat het, naast het ziekzijn, ook verlatingsangst is. Als ik maar uit de woonkamer loop begint hij al. Maar goed dat komt ook wel weer goed :p

14. Summer sun

Summer sun Bekend lid

14 dec 2013
    570
    1
    0
    @ nathalie 2012 Ik heb begrepen dat je rond de negen maanden kan starten met het leren drinken uit een drinkbeker omdat dit volgens logopedisten beter is voor de mondmotoriek en het leren praten. Omdat sap vrij dun is raden ze yoghurt aan om mee te beginnen. Bij de etos hebben ze een beker van nutrilon met twee handvaten eraan.

15. nathalie2012

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    @ Marieke86: ik heb de beker inderdaad gezien van Nutrilon. Ik had m zelfs al gekocht toen ze 4 maanden was omdat ze zo graag een beker in de handen had (ze deed toen de drinkbeweging na met een stoffen speelgoedbeker), maar ik heb de beker toen weer teruggebracht omdat die nog erg groot was en niet was wat we wilden. We hebben ook een Ikea tuitbeker met oren waarvan het deksel afkan en het dan een gewone beker is.

Ik probeer haar te laten wennen aan een tuitbeker maar ze heeft op de tuitbeker lopen kauwen en drinken doet ze er niet uit. Schiet nog niet echt op. Hoe is dat bij jullie?

16. nathalie2012

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Wat voor fruithapjes maken jullie? Ik maak meestal alleen appel/peer. Soms een potje met appel/banaan of pruim/peer.
    Ik ben door de vermoeidheid niet verder gekomen dan dit. Ik vind het lastig te maken soms (mango schillen enzo, sinaasappel?, banaan lukt ook niet echt om goed te krijgen in fruithap) en ook niet alles is te krijgen in de winkel. En fruit is ook niet echt goedkoop of het is niet goed rijp. Zat dus te denken om sommige dingen maar gewoon in potjes te gaan kopen. Anders proeft ze die smaken helemaal niet.
    Pompoen heb ik wel een keer gemaakt, wat een rotwerk om te schillen! De keer erna kant en klaar zakje gekocht. Ongeveer net zo duur en veel makkelijker!

Hebben jullie nog tips m.b.t. het maken van fruithapjes en ook avond maaltijden? Want daar komen we ook niet veel verder dan bloemkool, wortel, spruitjes, pompoen, broccoli en soms pasta met boontjes of rijst.

17. Asherah

Asherah Bekend lid

22 mei 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Ik kom ook niet veel verder dan peer, mango en banaan eigenlijk. Fruit is ook duur en dit zijn de dingen die we vaak wel in huis hebben, mango haal ik speciaal voor hem, vindt hij zo lekker :) En avondeten hier hetzelfe, moeilijk he? Ik zit er soms aan te denken om soep te maken, maar daar ben ik zo ontzettend slecht in haha. Ik geef hem ook nog courgette, maar de aubergine wordt nu echt te duur, niet het seizoen meer. Oh en linzen geef ik hem ook, die zijn hier zo heerlijk goedkoop, hoe is dat in Nederland?

18. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    Ik geef ook vaak appel, peer, banaan met mandarijn en soms met kiwi (maar vindt ze niet zo lekker) Beetje de standaard dingen. Sinaasappel heb ik pas ook kleine stukjes gegeven maar dat vond ze nog niet heel lekker.
    Ik heb pas een recept uit Opperdepop geprobeerd: gedroogde abrikozen geweld in sinaasappelsap (op een vuurtje) en dat gepureerd en vermengd met yoghurt. Vond ze heerlijk!
    Ik doe ook wel eens appel met abrikoos. Mierzoet, maar vindt ze heel lekker.
    En avocado is dus ook een topper hier. Vermengd met komkommer en dan op brood.
    Groenten vind ik vaak ook wel lastig. Ik geef bijvoorbeeld spinazie (met of zonder aardappel) met gekookt ei, andijviestamppot met blokjes kaas, linzensoep (rode linzen met tomaat, ui, wortel). Ik heb pas ook pompoenspoep gemaakt (maar inderdaad wel een werk!)
    Ik maak ook wel pasta met groenten (courgette, aubergine, tomaat, ui, knoflook) en soms een beetje witvis erbij, of pasta met kip en groenten of rijst met kip en groenten. Toch best wel wat variatie eigenlijk als ik het zo zie nu :) O ja en laatst spruitjes gegeven met wat aardappel en gehakt. Vond ze ook lekker!
    Soms gooi ik ook allerlei groenten bij elkaar, zoals wortel, bloemkool, aardappel, knolselderij, courgette met water en dat pureer ik dan en dan heb je ook een soort soep. Vindt ze meestal wel lekker en is dus heel simpel en makkelijk in te vriezen ook.

19. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    Ik heb in NL een rietjesbeker gekocht en dat is de eerste beker waar ze echt zelf uit drinkt! Die hoeft ze niet helemaal schuin omhoog te houden en dat scheelt. Ik heb ook die nutrilon beker en daar oefenen we soms ook mee, maar water gaat inderdaad nog niet echt goed. Net yoghurt erin gedaan maar die ging dus helemaal over de stoel! Dus nou ja, kwestie van blijven oefenen maar.

20. Summer sun

Summer sun Bekend lid

14 dec 2013
    570
    1
    0
    @nathalie 2012 handig zo'n beker van Ikea. Wist niet dat ze dar daar hadden. We zijn vanaf 8,5 maand begonnen om Emma uit een drinkebeker te laten drinken. Na wat reviews gelezen te hebben leek de beker van Nuby met zachte tuit (soort speen) de beste beker. We hebben haar daar dan met die beker altijd sap in gegeven. We hebben nu ook die van avent omdat het drinken uit de Nuby beker soms nog net iets te snel gaat. Alleen haar melk geven we nog uit de fles.

Wat betreft hapjes geven we Emma banaan, peer, kiwi,
    Avondeten geven we vaak aardappels met bloemkool, spruitjes, bieten, wortels, erwten. Soms geven we ook spaghetti maar dan maken we het wel goed fijn.

Deel Deze Pagina