Dankje trouwens Marieken, niet iedereen is er altijd even entousiast over dat ik Ezra nog borstvoed. Iemand in mijn familie heeft zelfs (achter mijn rug) gezegd dat ze het incest vindt... Hoever staan sommige mensen van onze natuur zeg Ik vind het hier ook moeilijk om iets voor op brood te vinden (ook voor mezelf trouwens), ze eten hier gewoon ook anders, voor mijn gevoel dineren ze hier twee keer per dag Ik geef hem kaas, pindakaas of jam. Eerst ook appelstroop (ik had 5 potten uit Nederland meegenomen), maar dat is nu op Hier haalt hij de kaas ook van zijn boterham haha, slimmerds Ik had ook een keer van dat sesampasta gehaalt, maar dat was veel te dun om te smeren, verkeerde gehaald I guess! Praten doet hij ook nog niet echt. Wel heeft hij echt zijn eigen taaltje op het moment, het lijkt net alsof hij hele zinnen zegt, met allerlei verschillende klanken erin, heel grappig. Hij zegt wel 'mamamamamamamama' als hij moe of verdrietig is en dan wil hij ook meestal bij mij zijn. Zegt ook soms dada als mijn vriend binnenkomt (paar keer voorgekomen) en het lijkt alsof hij soms 'die' zegt, want hij wijst er dan ook bij in een boekje bijvoorbeeld. De dokter vroeg of hij al kleine zinnetjes sprak, maar hallo, is dat niet een beetje vroeg? Hij zei ook wel dat Ezra waarschijnlijk later gaat spreken omdat hij drietalig opgevoed wordt. Hij had een patientje van drie jaar oud die 5 talen vloeiend sprak dus hij had er wel vertrouwen in! Kusjes geven doet hij ook niet. Alhoewel soms dat komt hij naar je gezicht met zijn mondje wijd open en dan is je hele gezicht nat, maar volgens mij heeft hij dan honger ofzo haha. Hij gaat soms wel heel lief met zijn hoofdje op je schouder, arm of schoot liggen, maar dan is hij ook wel moe als hij dat doet. Maar inderdaad JeetjeB je wil hier niet werken, Cenk moest zoals gewoonlijk weer eens overwerken en natuurlijk onbetaald.... Hij verzint wel vaak smoesjes gelukkig, zoals afgelopen weekend heeft hij gezegd dat hij naar Ankara moest om familie te bezoeken haha. Alsof je niets beters te doen hebt dan het hele weekend ook nog eens te werken er zijn ook nog mensen die een gezin hebben en hun kind willen zien...
zo dames, fijn dat er weer druk wordt gekletst, leuk! driftbuien hier worden in principe genegeerd, aangezien ze zich bij optillen dan van me af duwt maar ook niet neer gezet wil worden, maar dat doe ik dus wel, zet haar naast me neer en negeer haar terwijl ze ff door drift en als ze klaar is mag ze weer komen knuffelen. dan is het ook weer goed. het opvoeden is nu echt begonnen he. tijdens eten koken is het hier idd ook het zelfde liedje, maar ik zet haar dan in de kinderstoel bij me en ga vast een deel van haar eten voeren. of wat extra fruithap, banaan, koude doperwten, net wat ik voor handen heb (en gezond is). ze heeft dan gewoon echt honger. sowieso eet ze overdag redelijk weinig en smiddags/savonds als een bouwvakker!! brood eet ze ook niet heel veel.. sochtends nog fles pap rond 6uur, dus daarna heeft ze geen trek tijdens ons ontbijt. smiddags vaak ook maar 1tje maximaal. vanwege de kma geen kaas/smeerkaas helaas maar wel appelstroop, jam, smeerworst, gestampte muisjes, gekleurde muisjes, pure pasta, pindakaas, cashewnoten pasta. maar jam en appelstroop zijn haar favo. lijkt me idd wel lastig in turkije.. oh en krentenbollen/krentenbrood vind ze heerlijk, en dan lekker zonder beleg asherah, een van mn beste vriendinnen geeft ook nog bv, (even oud) daarom vind ik het nog steeds normaal. ik weet ook niet hoe ik het zou vinden om Abby nog aan de borst te hebben, weet wel dat sommige van mijn familie dat ook raar zouden vinden maar belangrijkste is waar jij je goed bij voelt. en aangezien hij vooral snachts drinkt.. heeft niemand last van toch! praten.. tja ik had niet verwacht dat wij zn spraakwonder hadden maar er wordt hier heel wat af gekletst. oke, duidelijk articuleren is er nog niet bij maar ze gebruikt wel de echte woorden: papa mama psss (poes) hai da (dag) ja/jaaaaa! klaar eten taartje eie (ei) houvjou (hou van jou) nijntje (die is nieuw sinds 2 dagen) en herkent nog veel meer als ik tegen haar praat. verbaast me echt. zl was niet zo rap.maar die ging rond deze tijd los lopen. en Abby is wel een vreselijke knuffelkont, echt knuffelen, en echt heeeeel veel kusjes geven. wel met open mond (dus geen honger ;P) ze komt constant even tegen je aanliggen en in een knuffelbui geeft ze wel 10 natte kusjes. ook aan de hond, katten, broer, familie. heeeel lief. oh asherah, super leuke kleertjes voor de zomer!! vind bij jongens wel lekker makkelijk, zl heeft een stapel spijker 3/4 broeken en lading tshirts voor de zomer, 2 paar crocs en we zijn klaar hahaha dl heeft dan voor mn gevoel toch veel meer nodig
jeetjeB, ach en de kv, dat hoeft ze nu eigenlijk niet meer he. dus zou me daar niet zo druk om maken. zolang je het maar vervangt. of had jou kleine nou ook moeite met zuivel?? geloof dat je ook een end komt met noten/peulvruchten/soya ed.. de discussie over of zuivel nu wel of niet moet gaat toch al eeuwen door. de ene zegt van wel de andere van niet.. gewoon je eigen weg kiezen.
@Marieken: ze hoeft van mij ook niet per se meer kunstvoeding hoor, maar ze wil dus echt bijna niks aan zuivel! Ik heb al zoveel geprobeerd nu: volle melk, halfvolle melk, dagvers, houdbaar, ayran (soort karnemelk), melk met smaakje, nesquik, yoghurt (allerlei soorten) pfffff noem het maar op, maar ze weigert!! Ook allerlei bekers en glazen geprobeerd maar dat maakt ook niks uit. Dus tja, ik maakte me wel zorgen, maar nu heb ik me er toch een beetje bij neergelegd. Ze wil wel kaas op een tosti en roomkaas had ik gisteren verwerkt in een gerecht, dat vond ze ook lekker. Ik maak af en toe ook pudding uit een zakje dat je in melk moet doen, maar ja dat is weer zo zoet! Maar ja, toch een melkproduct en natuurlijk wil ze wel danoontje En ik weet wel dat in veel groenten ook calcium zit en inderdaad in peulvruchten ook. Maar ik vraag me wel af hoe lang dit zo kan doorgaan, of ze zo niet toch een tekort krijgt? Mila zegt eigenlijk ook al wel best veel woordjes (niet helemaal duidelijk maar ik herken ze wel) zoals poe voor poes, boe voor boek, ba voor banaan, boo voor boom en ze zegt ook de naam van onze kat op haar eigen manier, heel grappig! Ze zegt ook die en daar en ik merk de laatste tijd echt dat ze heel veel meer begrijpt. Ook reageert ze veel meer als ik bijvoorbeel vraag, wil je fruit, dan kijkt ze al naar waar het fruit ligt en wijst ze ernaar! Het is echt een fruitmonster, vooral bananen en sinaasappels vindt ze heerlijk. Ik kan nu echt niet meer naar de winkel, bananen kopen en dan zonder er eentje te geven naar huis lopen Hoe zit het met jullie kleintjes en zelf eten? Hier wil ze sinds een paar dagen alles zelf doen, ook het avondeten dus. Dus het is hier iedere avond een enorme troep maar ik wil het wel stimuleren dat ze zelf wil eten met een lepel of vork. En het gaat eigenlijk best heel goed! Ze weigert soms ook echt te eten als ik het wil geven dus dan geef ik haar de lepel en dan kaant ze alles zo naar binnen (en de helft natuurlijk op de stoel, grond en in haar romper hahaha) Nou, ze lag net al te slapen maar ze is weer wakker dus....
Wat leuk dat jullie meisjes al zo goed praten, hier zijn het alleen maar zinnen als deze: zhagydealk jakhsjhdksajh jkhakjsdhka zjoejojoez Hier eet hij eigenlijk al vanaf 6 maanden zelf, al gaven we hem avondeten wel soms met lepel. Maar nu wil hij ook echt een bord voor zich hebben met een lepel, anders wil hij niet. Hij probeert dan met de lepel te eten, soms gaat dat goed, maar meestal ligt alles op zijn schoot voor dat de lepel zijn mond bereikt heeft. Ik geef dan ook vaak nog wat in stukken naast de dingen die je met lepel moet eten, zodat hij dat wel makkelijk kan pakken en eten. Hij eet wel heel goed weer de laatste paar dagen. 's Ochtends eet hij een boterham, een halve kiwi en hij snoept ook altijd wat mee van mijn yoghurt, 's middags 2 boterhammen en een half ei (hij eet maar een keer in de week vlees, dus geef ik hem in ieder geval elke dag wat ei), tussendoor wat aardbeien/appel en dan 's avonds met de pot mee. Daarnaast ook nog borstvoeding. Lastig zeg dat ze helemaal geen melkproducten wil JeetjeB. Hopen dat het een fase is en dat ze het over een maandje ofzo gewoon weer eet/drinkt. Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.
Hier is hij de laatste tijd echt overal op aan het klimmen en valt dus ook best wel vaak. Op de stoel klom hij wel al langer, we hebben hem dan ook met 8 maanden ofzo al geleerd hoe hij van de bank of stoel af kon komen, dat gaat gelukkig goed. Maar nu wil hij dus ook op de leuning klimmen en van daar op de kachel, zodat hij uit het raam kan kijken. Op de tafel, speakers, tv-kastje, printer, noem maar op. Net ook weer hard op zijn hoofd gevallen, maar vaak lijkt hij er niks van te merken Hebben jullie ook van die klimmers??
Mila is niet zo'n klimmer gelukkig, alleen op de bank, dan hangt ze helemaal over de leuning en ik probeer haar ook te leren om er vanaf te komen maar ze heeft het nog niet door. Gelukkig duikt ze er niet al te vaak vanaf. Mila eet wel echt veel brood als ik dat zo vergelijk! 's Morgens kan ze rustig 2 of 3 boterhammen op!! 's Middags ook nog 1 of 2, tussendoor eet ze fruit en soms een koekje of soepstengel en dan nog avondeten met de pot mee en een toetje. Ik hoop inderdaad ook dat het een fase is dat ze nu geen melk wil. Trouwens ik had nog niet gereageerd op jouw eerdere berichtje Asherah: echt heel lief dat jullie wel een keer zouden willen oppassen! Ik zou niet goed weten hoe ze zou reageren, maar misschien eerst elkaar nog een paar keer zien en het dan proberen? Gisteren kwam mijn man thuis, zegt ie, ik ga zaterdagavond naar de film (een premiere) en zondagavond naar een voetbalwedstrijd. En hij is al de hele week laat thuis deze week dus ja, ik was zacht gezegd niet blij met die mededeling!! Ook omdat het zo wordt gebracht als een mededeling. Hij zei wel dat ik dan mee kon naar de film, maarre... hij had er niet over nagedacht wie er dan op Mila zou letten. Ineens bedacht ik me, het is wel lekker makkelijk zo voor hem dat ik bijna altijd thuis zit. Hij kan gewoon lekker doorgaan met zijn leventje en hoeft nergens rekening mee te houden eigenlijk. Nou ja, wel over gepraat een beetje natuurlijk. Vooral ik dan gepraat, maar het levert altijd zo weinig op. En dan denk ik wel steeds vaker, wat doe ik hier nog zo ver weg van mijn eigen familie en vrienden? Morgen moet ik bloed laten prikken om te kijken of mijn schildklier misschien te snel werkt. Ik ben sinds de bevalling al 20 kilo afgevallen zonder maar een beetje moeite ervoor te doen en ik blijf afvallen dus dat kan niet goed zijn. Ik ben ook altijd moe, gespannen, snel geirriteerd enz en dat schijnt er ook bij te kunnen horen. Maar op zich had ik dat er niet mee in verband gebracht. We zullen zien...
JeetjeB, ik zal het eens voor je na vragen over de zuivel. hier heeft madam kma, dus ook geen zuivel maar wel zuivel vervangers.. veel soya ed. hebben ze dat daar ook? ipv danoontje heb je heeeeerlijke soya toetjes, die zijn minder zoet. en je kunt natuurlijk ook griesmeelpudding maken met minder suiker dan normaal toch? snap wel dat je het niet te zoet wil maken voor haar. wat asherah al zegt, hopelijk is het maar een fase.. maar wat eet ze verder veel brood idd!! fijn joh! mijn kids eten beide weinig brood. hier gemiddeld: 5.00u papfles friso 100ml 07.00u 1/2 boterham 10.00u 2 a 3 stuks fruit hap + koekje 10.30u 100ml notenmelk 13.00u 1 boterham of soepje of bordje pap oid 15.00u soepstengel oid en sap 18.00u heel veel avond eten + bakje soya 19.30u 200ml papfles soya het eten gebeurd hier 50/50. als ze nog heel veel honger heeft mag ik haar voeren, zodra ze bijna vol zit gaat ze klote, dan krijgt ze nog grove stukken die ze met der hand of vork mag eten. en onze hond zit er dan netjes naast te wachten op alles wat er valt hahaha madam trouwens ook zn klimgeit hahaha en valt ook nog regelmatig maar gelukkig kan ze nu wel netjes achteruit van de bank/bed/trap dat scheeld een end. al gaat het nog wel eens fout als ze trots staat te dansen hahaha jeetjeB, ik gok dat je man van turkse komaf is dus en jij nederlands? dan zou ik me er ook idd flink aan irriteren als hij dan steeds meld dat hij weg gaat en jij weer alleen zit.. al is dat een beetje man eigen denk ik, mijne snapt ook nog steeds niet dat je dingen moet overleggen ipv vermelden. terwijl ik moet lullen als brugman als ik een avondje weg wil terwijl hij gewoon gaat. maar ik ben niet zo geisoleerd als jij.. mis je ze erg, je familie? en jij asherah, ben jij turks of alleen je man? (gewoon nieuwsgierig) hoe gaat ie nathalie? trouwens JeetjeB, het zal je verbazen wat voor effect je schildklier op alles heeft! mijne werkt te langzaam van zichzelf. maar wanneer ik te veel medicijnen gebruik dan werkt die ook te snel. en bij beide kun je een heel ander persoon worden. het zou dus idd best kunnen.. ik hoop voor je dat het zo "simpel" is, dan ben je er met medicijnen zo weer van af. nou ja, wel je hele leven medicijnen waarschijnlijk maar toch. en onze dame had driftbui weekend :S echt om alles waar ze haar zin niet in kreeg. wat je zegt, ze begrijpen nu zooo veel.
@ JeetjeB: Hoe is het weekend gegaan? Hoe was het bloedprikken, weten ze al iets of moet je wachten op de uitslag? Moeilijk dat je man er niet zoveel rekening mee houdt, is hij alsnog wel gegaan of is hij thuis gebleven? En ik snap het zo dat je terug naar nederland wil, het is gewoon ook zo moeilijk om te wennen in een ander land en cultuur en dan helemaal als je bijna altijd alleen zit... We moeten inderdaad snel maar eens wat afspreken, laat me maar weten wanneer jullie kunnen! @ Marieken: mijn vriend is Turks inderdaad, net zoals bij JeetjeB. Maar ik moet zeggen dat hij behoorlijk verwesterd is door zijn 11-jarige verblijf in Engeland, hij vindt het ook best wel weer wennen in Turkije en we zijn dan ook druk plannen aan het maken om naar Engeland te verhuizen, ik kan niet wachten. Hij heeft verder een ontzettend hekel aan werken en verzint ook altijd smoesjes om onder overwerk uit te komen (ze weten hier volgens mij niet goed te plannen, want wat ik hier hoor is dat er altijd overwerk is). Hij krijgt ook vaak paniek als hij op zijn werk is een soort van office anxiety, heel rot voor hem eigenlijk Hij vindt het heerlijk om thuis te zijn, hij mist mij en Ezra ontzettend, hij stuurt me ook heel wat berichtjes op een dag en als hij een keer naar de film wil ofzo dan wil hij mij er perse bij hebben als ik nee zegt gaat hij vaak niet, dus daar heb ik echt heel veel geluk aan!!
Ik heb uiteindelijk vandaag pas bloed laten prikken want er was zaterdag weer iets met onze verzekering en dus zou het daar in het ziekenhuis een hoop geld hebben gekost. Dus nu maar naar het gezondheidscentrum gegaan dat onder ons zit, daar doen ze bloedtesten gratis. Ik was daar wel al geweest bij de dokter, maar ik dacht, ik kan beter meteen naar een ziekenhuis gaan want daar moet je uiteindelijk toch naartoe. Nu krijg ik woensdag de uitslag. Ben er wel een beetje nerveus voor eigenlijk. Ze gingen nameiijk ook kijken of ik misschien diabetes heb en dat hoop ik echt niet! Schildklierproblemen zijn natuurlijk ook niet leuk maar naar mijn idee wel makkelijker onder controle te krijgen. Ik herken ook minder in de symptomen van diabetes gelukkig. Als mijn schildklier te snel werkt dan zou dat voor mij wel een heleboel klachten verklaren. Ook emotionele klachten zoals snel geirriteerd zijn, heel kwaad worden uit het niets en heel somber. Ik herken de somberheid op zich wel maar het kwaad worden niet zo heel erg. Soms voel ik me echt niet mezelf. Marieken: als jouw schildklier te snel werkt, waar heb jij dan last van? Mijn man is uiteindelijk helemaal nergens heen gegaan dit weekend. Eigenlijk wilde hij wel gaan zaterdagavond, maar toen had hij pizza besteld en het duurde en duurde maar en ze kwamen maar niet dus op een gegeven moment gebeld, konden ze ons adres niet vinden en hadden ze de bestelling maar geannuleerd! Zonder het te laten weten. Dus toen was het te laat voor hem om nog te gaan, want hij moest toch eerst nog eten. Nou ja, ik vond het niet zo erg natuurlijk. Ik zei al tegen hem dat we ook best een keer samen kunnen gaan maar dat we dan wel wat ruimer van te voren iemand moeten regelen om op Mila te passen. En voor zondag had hij uiteindelijk geen kaartje kunnen regelen dus is hij ook thuis gebleven. Ik heb hem wel gezegd hoe ik erover dacht, maar of dat iets gaat uitmaken voor een volgende keer......... Ik wou echt dat mijn man wat meer was als jouw vriend, Asherah! Want wat werk betreft is hij echt bijna een workaholic en daarnaast is hij iemand die moeilijk nee zegt op zijn werk. Nu vind ik dat hier ook wel zo'n cultuur heerst een beetje dat je zo ingeruild wordt voor een ander dus dan zeg je ook niet makkelijk nee, maar toch, soms zou hij wel iets meer aan zichzelf en aan ons mogen denken! Vorige week was hij al 3 avonden laat thuis en deze week is de echte drukke tijd weer aangebroken en dan komt hij vaak pas om elf of twaalf uur thuis. Maar ja, ik probeer me er niet meer te druk om te maken want het verandert toch niet. Wat ik vooral mis in onze relatie is een wij-gevoel. We zullen er echt aan moeten werken want anders weet ik niet hoe lang ik dit nog volhoud. Wel een lichtpuntje nog: we hebben een ticket geboekt om naar NL te gaan in de zomer en Mila en ik blijven lekker 2 maanden!! Heerlijk om niet hier in de hitte te hoeven zitten en geen kant op te kunnen. En mijn man komt ook anderhalve week eind juli. Het enige wat ik moeilijk vind is om de kat zo lang achter te moeten laten want die is zo aan mij gehecht.... Maar ja, zal ook best goedkomen.
Hier gaat het op zich goed! Heb wel even aardig lopen tobben met mijn gezondheid door de verkoudheid, griep en bijholte ontsteking. Ik loop nog wel erg te hoesten en ik heb de astma medicijnen weer verhoogd omdat ik meer klachten kreeg. Denk dus toch wel dat ik echt astma heb en niet een eenmalige ontsteking. Ik heb een boek over astma van de apotheek en daar staat ook dat je als astma patiënt meer klachten kunt hebben van verkoudheid en griep dus dat zou goed kunnen in mijn geval. Een heel informatief boek. Ik moet over een maand weer naar het ziekenhuis voor een longfoto en een longfunctie test. Ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren qua onderzoeken. Ik moet wel zeggen dat ik ook wel regelmatig mijn medicijnen 's morgens vergeet. Hopelijk gaat dat steeds beter. Verder hier een erg driftige dreumes. Ze kan om alles driftig worden. Ze heeft nu ook iets raars. Als we haar de fles geven duwt ze die ineens weg en wordt driftig maar eigenlijk wil ze de fles meteen weer, heel verwarrend was dat in het begin. Ik leg haar nu na het middageten in bed, van 1 tot 3. Ik heb al wel een paar keer gehad dat ze dan na een uur huilend wakker wordt. Als ik dan naar haar toe ga om haar te troosten duwt ze me weg en wordt ze alleen maar driftiger i.p.v. rustiger. Ik heb haar weer in bed gelegd en toen ging ze verder slapen. Heel apart. Ze heeft echt haar kuren. Ze eet als een bootwerker, vanmorgen 2 boterhammen en ruim 100cc melk! Net ook bijna 2 boterhammen en 100cc melk. En ze heeft druiven ontdekt. Ik gaf de laatste tijd vaak potjes met pruim omdat ze mijn fruithapjes niet wilde en ze heeft een moeilijke stoelgang. Maar (pitloze) druiven is simpel: gewoon in 4-en snijden en ze kan lekker smikkelen. Wat geven jullie? Ik ben nog erg aan het zoeken. Appel is zo hard, peer knoeit zo, banaan stopt, mango vindt ze niet echt lekker geloof ik. Het is nog steeds erg onrustig hier al beginnen de dingen wel enigszins op orde te raken. De tuin is nu zo goed als af. Er moet nog een stuk kunstgras in. En ML wil nog een overkapping maken, dat is nog wel veel werk. Maar we kunnen in ieder geval buiten zitten. Die grote klus is ook weer klaar. Ik heb nog een hoop te doen, maar het begint beter te worden geloof ik. Ik ben nu ook gestopt met dat internetspel. Het huishouden blijft lastig, vooral ook omdat madam een eigen wil heeft. Maar het gaat beter. Al een paar keer mee naar zolder genomen om de was op te hangen en op te vouwen. En laatst had ML haar meegenomen naar een vriend die jarig was geweest. Normaal zou ik ook mee zijn gegaan maar er konden rozen bezorgd worden voor de tuin. Toen heb ik het hele huis gestofzuigd. ML wil haar ook 1 ochtend in de week naar de opvang doen zodat zij leert met andere kindjes te spelen en ik heb dan even mijn handen vrij voor het huishouden. Heerlijk idee. Oh en apart. Mijn schoonmoeder belde gisteren dat als wij onze dochter naar dezelfde school wilden doen als haar nichtje, dat we ons maar snel moesten aanmelden omdat er nog maar een paar plekken waren! Met 1 jaar al aanmelden voor de basisschool?!
We hebben haar aangemeld voor de basisschool, er bleken nog maar 4 plekken te zijn in "haar" klas (2017/2018!), toen die andere persoon haar zoon/dochter wilde aanmelden. Dus nu nog maar 2 vermoed ik? Die school schijnt heel goed te zijn, daarom zijn er zoveel aanmeldingen en broertjes en zusjes gaan ook voor. Maar goed zij is nu verzekerd van een plek gelukkig. Binnenkort moeten we langskomen voor een gesprek. Echt zo gek dat we daar nu al mee bezig zijn voor over 3 jaar! Opvang is ze ook voor aangemeld, ze hadden nog plek op maandag en vrijdag. Ben nu aan het twijfelen welke dag ik zal doen.
asherah, nou ik wil ook wel zn man als jij! tenminste, in het krijgen van lieve smsjes de hele dag hahaha ik krijg eigenlijk nooit wat liefs terug terwijl ik juist vaak ff een icoontje stuur als ik aan hem denk. maar goed dat mn kind geen mobiel hebben, die zouden helemaal gek worden van mama's berichtjes dan. gelukkig is mn man ook wel erg graag thuis, hij heeft een hekel aan familie dingen en verplichtingen. de helft vd verjaardagen gaat hij ook niet mee. liever zonder hem dan een chaggie man naast me. jeetjeB, ik duim voor je meid. ben ook wel benieuwd wat de bloeduitslag is. bij mij is er eigenlijk weinig verschil tussen te snel werkend, te langzaam of net goed. ik weet van sommige mensen dat ze letterlijk kunnen voelen of de medicijnen aansluiten maar ik merkte nooit verschil. maar het boos worden om niks was heel herkenbaar, en is wel minder geworden. ik ben sowieso een emotioneel wrak. hahaha wel super leuk dat je naar NL komt, slapen jullie dan bij familie? lijkt me voor iedereen heerlijk om elkaar dan weer zo lang te zien. jou NL familie zal ook maar weinig van jullie moppie hebben mee gemaakt? ben je niet bang dat je je man dan erg gaat missen? of juist niet meer terug naar turkije wil.. kan de kat trouwens niet mee? weet niet of het importeren moeilijk is, en te veel gedoe voor 2 mnd. nathalie, lijkt me heel lastig, zo benauwd zijn.. bah. dat driftige van madam klinkt heeeel bekend. Abby heeft exact het zelfde, ze weten gewoon nog niet heel goed wat ze willen. maar willen wel iets. hahaha tijdens het slapen bijvoorbeeld, wou ze er dus gewoon niet uit gehaald worden omdat ze nog moe was. abby wil ook enkel even getroost worden en dan direct terug in der bedje. en als ze overdag na een half uurtje al huilt dan ga ik pas naar der toe als ze dat een paar minuten vol houden, vaak huilt ze heel even en slaapt dan weer een paar uur verder. niet te snel gaan troosten misschien? en met de fles, hahahaha ik ken het. abby schuift ook steeds haar bord weg met de woorden: "klaar!" maar als ik haar bord dan wil opruimen wordt ze boos en wil weer eten. knuffelmuis MOET mee uit bed, maar op de commode gooit ze hem van zich af en wil de muis niet meer. hun wereld word nu heel groot he, ze merken dat ze nu zelf dingen kunnen bepalen maar zijn niet altijd blij met het resultaat hahaha ik vind het echt prachtig nu. geniet zo veel meer dan het eerste jaar. en die basisschool, wow! toen ik met zl van 1 jaar daar aan kwam zeiden ze kom maar terug als hij 3 is. hier geen ruimte gebrek. maar wel fijn dat jullie daar niet te laat achter komen, dan is dat vast geregeld. en een heel goed idee om haar een ochtend naar de opvang te doen lijkt mij, dan kan zij lekker spelen en idd het leren met andere kinderen is heel belangrijk en jij kunt rustig poetsen, bij thuis komst zal ze heeeel lang slapen en dan kun jij ook nog even uitrusten. dan heb je een heerlijk ontspannen dagje samen lijkt mij. ik ga nu elke dinsdag ochtend met haar naar baby zwemmen, net als ik met zl heb gedaan, maar bij hem begon ik al met 4 mnd, nu pas rond haar 1e jaar omdat broer eerst naar school moest. dus het was best even wennen de eerste keren. ze huilde veel, klemde zich aan me vast. maar vorige keer ging al beter, had haar een zwemvest aangedaan en ze voelde zich gelijk veiliger. deze keer wou ze ook los drijven, maar dat lukte met zwemvest niet, dus weer de bandjes geprobeerd en na even wennen ging dat super goed! ze vond het machtig mooi om los te drijven (als heeft ze ook heel wat water binnen gekregen) en heeft veel gelachen. gelukkig!! heerlijk dat momentje echt samen. daarna slaapt ze zo 3 uur en kan ik het hele huis mooi poetsen. ik zet de wasmachine dan altijd aan zodat ze mijn gerommel en de stofzuiger niet hoort. de wasmachine is ze aangewend.
@Marieken: wat lijkt me dat leuk om samen te zwemmen! Heb ik nog helemaal niet gedaan met Mila, want ik zou niet weten waar hier een zwembad zit. En de laatste keer in NL is het er niet van gekomen, maar als we in de zomer in NL zijn gaan we het zeker doen! Ik kijk er zo naar uit om meer leuke dingen te kunnen ondernemen in NL, zoals naar de kinderboerderij, dierentuin, zwembad enz. Hier is het zoooo saai en zeker in de hete zomer. Vorig jaar kwamen we overdag echt nergens en voor het dan een beetje zover is afgekoeld dat je naar buiten kunt, is het bedtijd. @Nathalie: lastig dat je je zo beperkt voelt qua fruitkeuze. Ik geef van alles eigenlijk. Banaan is ze gek op en ik merk niet zo dat het verstopping geeft bij Mila, sinaasappel vindt ze ook heerlijk, appel lukt nu wel goed om te eten zonder eerst te koken, aardbeien krijgt ze sinds kort. Jeetje zeg dat je nu al moet aanmelden voor de basisschool! Ik zou daar nooit aan gedacht hebben. Wel goed dat je dan nog terecht kon. Nou, ik heb de uitslag gehad van het bloedonderzoek en alles blijkt in orde te zijn, dus de vermoeidheid, het afvallen etc. zal dan toch wel komen door stress denk ik zo. Ik heb er een beetje gemengde gevoelens bij. Ik had het ergens ook wel een beetje gedacht, want toen mijn zusje hier was en zij de hele dag voor Mila zorgde en buiten de wandelwagen duwde enz. toen ik net was geopereerd aan mijn oog viel ze ook af. Ik heb gewoon het gevoel dat het leven hier veel zwaarder is op een of andere manier. Toch maar eens zien hoe ik wat dingen kan veranderen.
heel goed dat je het medische heb uitgesloten en nu verder werken aan "jezelf". kijken wat bij jou goed werkt. ik gok dat vooral de eenzaamheid daar jou parten speelt.. heimwee?? kun je heel depri van zijn. ik zou in elk geval helemaal gek worden!! (denk dat je na je vakantie helemaal niet terug wilt )
Ik had net een hele lange reactie geschreven, is de pagina te oud, alles weg... Ik ga het vanavond of morgen opnieuw doen
Fijn dat er met je schildklier niets aan de hand is! Al kan ik me voorstellen dat het je toch niet helemaal lekker zit, want waarom blijf je nu toch zo afvallen? Misschien wat Marieken zegt, je depressief voelen en heimwee hebben kan heel wat met je lichaam doen Heb je al eens gezocht naar een engels sprekende psycholoog hier?? Die moeten er toch zijn in een stad als deze, zou je denken! Ik ben wel jaloers op je JeetjeB, 2 maanden naar Nederland, heeeeeerlijk Die zomer hier is echt een hel, ik zie er zo tegen op, ik haat het... Warm weer is nooit echt mijn ding geweest. Ik word er ook een beetje paniekerig van, soms dan stap je naar buiten en dan krijg je daar een klap, ik heb dan het gevoel dat ik in een bol van warmte zit en niet kan ontsnappen. Die zomer dat we zwanger waren, vreselijk zeg, ik was ook heel vaak misselijk, dat hielp ook niet echt. Waarschijnlijk hoe een sauna voelt, maar heb nooit de behoefte gehad om daar in te gaan Wat betreft scholen: Gelukkig dat je nog net op tijd was Nathalie!! Wat fijn dat je schoonmoeder het bij je aangekaart heeft Ik heb al wel een school op het oog in Londen, uiterlijke datum om in te schrijven (hij gaat dan naar school wanneer hij 4 is) is 30 april 2016 (om te beginnen in september 2017). Er is een soort van toelatingsprocedure waar Ezra eerst een dag naar school gaat en kennis maakt met de docenten (in een groepje van kinderen met ongeveer dezelfde leeftijd), wat ze dan precies doen weet ik niet, dat horen we dan nog wel waarschijnlijk. Een paar maanden later komen er nog individuele gesprekken met Ezra, maar ook met ons en daarna krijgen we te horen of hij toegelaten is of niet (er zijn namelijk veel meer aanmeldingen dan dat er plaatsen zijn). Het is een Montessori school en daar zijn er niet zoveel van in Engeland, daarom is er dus die toelatingsprocedure. We moeten ons dus waarschijnlijk ook nog registreren bij een andere school in het geval hij niet toegelaten wordt. Maar erg he, dat je daar gewoon nu al aan moet gaan denken, ze zijn nog maar zo klein! Ik wil er ook gewoon eigenlijk helemaal niet aan denken, dat hij dan een hele dag naar school is... Nou ja, dan wordt het tijd voor mij op mijn studie weer op te pakken, volgens mij hebben ze ook criminologie op de universiteiten daar, eens kijken of ik daar terecht kan met de propedeuse van de Erasmus
Zwemmen doen wij ook niet veel. We zijn in september een weekje naar het Heijderbos geweest en in januari een weekend naar Weerterbergen. Verder eigenlijk niet. Ze vindt het erg leuk in het water, dat wel. Ook in bad is het een gezellige boel met papa. Misschien als ze echt kan staan dat we wat vaker kunnen gaan, ik vind het zon gedoe om haar helemaal om te kleden en mezelf en alles eromheen. In mn eentje. @ JeetjeB: gelukkig aan de ene kant dat het niks met je schildklier is, maar vervelend dat je nu nog niet weet wat er wél is. Want het kan natuurlijk nog steeds iets met je gezondheid zijn. Ik was/ben ook heel erg moe en prikkelbaar en blijk zo goed als zeker astma te hebben. Maar het kan inderdaad ook heimwee zijn. Omdat je afvalt, hoe eet je? Misschien moet je meer gaan eten? @ Asherah: Dat is dan wel een heel gedoe voor de school van Ezra! Zo jong al en dan al een toelatingsprocedure! Ik hoop dat het lukt! En zelf weer een opleiding volgen, dat is ook wel spannend! Je zal vast wel daar ergens terecht kunnen met je propedeuse, alleen even kijken welke universiteit de juiste opleiding aanbiedt. @ JeetjeB: hier heeft ze wel last van banaan. Ik ga andere fruitsoorten proberen hoor, maar het is even kijken wat. Ik heb nu in ieder geval druiven en ik ga vandaag aardbeien proberen. Banaan vindt ze overigens wel erg lekker. Mijn schoonzusje gaf als tip om dat te mengen met sinaasappel zodat het minder stoppend werkt?! Bovendien weigert ze ook regelmatig. Maar ik moet vaker aanbieden denk ik. Net als de andere beker. Ze wil alleen nog maar uit de fles drinken en ook alleen melk. We moeten eigenlijk afbouwen maar dat is nog even lastig. Lijkt me heerlijk om even alleen te zijn (en het huishouden te doen)! Maar die paar uurtjes zijn zo voorbij! Ik geniet ook van de momenten om alleen of samen met ML en Elvira op pad te gaan. We zouden eerst morgen naar Ikea gaan om een tuintafel en stoelen te kopen. Maar we twijfelen nu omdat de stoelen van Ikea smaller zijn dan de stoelen die we hebben. In die van de Ikea passen de stoelkussens niet in die we hebben. De kussens die Ikea heeft kosten 25 euro! Zijn we bij elkaar 75 euro per stoel kwijt! De stoelen die we hebben zijn op zich nog prima, al vinden we hout mooier (nu plastic). Maar de tafel die we hebben is wankel en geeft af, dus we willen wel graag een nieuwe houten tafel. Een goede houten tafel kost een hoop geld, dus misschien toch maar met een goedkopere starten van Ikea. ML heeft nog een hoop andere dingen te doen, hij wil dat eigenlijk liever eerst doen. En we hebben een druk weekend voor de boeg, dus
@Asherah: jeetje dat is nogal wat om op die school toegelaten te worden daar in Londen! Ik hoop dat het zal lukken. Wel gek inderdaad om daar nu al mee bezig te zijn, ze zijn nog zo klein! Ik ben er eigenlijk helemaal niet mee bezig, ook wel omdat ik niet weet of ik tegen die tijd nog hier woon of in NL en waar in NL dan... Of misschien wel in een ander land, wie weet? Ik heb een paar jaar geleden wel gezocht naar een Engels sprekende psycholoog hier en die zijn er dus wel, maar die zijn ontzettend duur. Toen heb ik via internet een soort therapie gedaan maar echt veel heeft dat niet geholpen eigenlijk. Echte gesprekken zouden toch beter zijn denk ik. Best lastig dus. Soms denk ik er wel eens over om echt voor langere tijd naar NL te gaan en me dan daar ook weer in te schrijven zodat ik daar verzekerd ben en ik mezelf weer een beetje op de rails kan krijgen via gesprekken of wat dan ook. Maar ja, dat is ook geen makkelijke stap, zeker niet nu we Mila hebben. Ik vind het al lang dat ze mijn man straks 2 maanden niet ziet (op die week na dat hij naar ons toe komt) Zelf ben ik niet zo bang dat ik hem erg zal missen (klinkt wel erg eigenlijk) Meestal ga ik hem na een tijdje wel missen hoor, maar hij komt dus eind juli ook naar NL voor 9 dagen. Ik ben inderdaad eerder bang dat ik niet meer terug naar Turkije wil. Maar ik heb een ticket geboekt dat ik onbeperkt kan veranderen zonder extra kosten dus ik kan gaan wanneer ik wil, da's wel een fijne gedachte. Ik eet voor mijn gevoel best wel genoeg maar ik denk dat ik gewoon meer energie verbruik dan dat ik binnen krijg en daarom afval. Ik zou het anders niet weten. Soms is echt alles me te veel en dat herken ik wel van die eerdere periode dat het slecht ging, maar toen at ik ook echt slecht en viel ik daardoor af. Nu heb ik natuurlijk een kind en is de situatie heel anders. Tja, ik weet niet... het maalt wel een beetje in mijn hoofd van, wat als ik toch iets heb? Zou het nuttig zijn om alsnog naar de internist terug te gaan?
Sorry heb al een tijdje niet gereageerd, ik ben zo energieloos de laatste week, bah Misschien inderdaad naar een internist om alles na te lopen. Ik vraag me trouwens af of er geen psychologen zijn die online gesprekken aanbieden er zijn namelijk wel therpie-groepen de online, via skype ofzo, te volgen zijn, misschien is dat een idee? Dan zou het zelfs in het Nederlands kunnen! Gisteren eindelijk nieuwe schoentjes voor Ezra gekocht, maar god, hij moet het lopen weer helemaal opnieuw leren met die dingen, is dat normaal?? Ik heb er wel op gelet dat de zool enzo flexibel is, dat er genoeg ruimte voor de voetjes is en ook weer niet te veel. Hij begon bijna gelijk weer te kruipen, terwijl die dat eigenlijk normaal niet meer doet. Ik doe ze zo nu en dan even aan, zodat hij een beetje kan wennen, maar hij gaat zitten en probeert ze uit te doen.. Net even naar buiten geweest en in het gras gezeten, dat vond hij helemaal leuk, hij wilde niet meer weg haha Zondag maar eens naar het park als het weer net zo is als nu!