Grappig om te lezen dat jullie met dezelfde dingen kampen als ik. Met de huiltjes en de voedingen en ritme e.d. N. heeft nog helemaal geen vast ritme met de flessen. Hij komt gewoon wanneer hij wil en ik vindt dat prima. Wel houd ik minimaal 3 uren tussen de flessen. Want hij wil nog wel eens om de 2 uren willen, maar dan krijgt hij enorme krampjes. Dat ritme komt vanzelf wel, is mijn ervaring bij mijn oudste zoon. Sowieso drinkt N. nog heel onregelmatig. De ene dag 6 flessen van 120+4 en de andere dag drinkt hij 2 flessen leeg en de andere 4 flessen maar 60cc en dan wil hij vaak nog een extra fles die dag. We zijn nu wel echt al bezig om hem vooral in de avond na zijn fles van 19.00/20.00uur in zijn eigen bed te leggen, wakker, zodat hij daar in slaap valt. Overdag ligt hij ook al steeds vaker gewoon in zijn bedje te slapen, maar soms valt hij ook nog wel in slaap in mijn armen of in de box. Wel merk ik dat N. echt totaal niet meer tevreden is. Als hij wakker is huilt hij. Heel soms ligt hij lekker om zich heen te kijken, maar de meeste tijd huilt hij als hij wakker is. Enorm vermoeiend, maar ik denk dat hij onrustig wordt van mij. De slapeloze nachten beginnen hun tol te eisen en mijn draagkracht is nu eenmaal niet zo hoog, omdat ik voor en tijdens mijn zwangerschap ook al zo slecht sliep. Dus het gaat niet goed met me. Daarnaast is mijn chronische darmontsteking weer actief, dus ik ben weer in de prijzen gevallen. Maar goed, dat doet er verder niet toe. Ik ben dol op mijn 2 kindjes en ik zal er alles aan doen om overeind te blijven staan voor hun
@TigerMom wat knap van N dat hij al steeds beter zelf in slaap valt. Dat geeft jou misschien ook even een adempauze tot op zeker hoogte. Wel heel erg zielig lijkt me als hij dan niet altijd tevreden is. Houdt je ook 3 uur tussen de flessen als hij maar 60 cc drinkt? Z heeft hier ook van die momentjes dat ze structureel 70 cc laat staan, maar dan komt ze vaak wel al na 2 uur weer. Soms pakt ze dan in de nacht een extra fles, maar soms ook niet. Als je niet het idee hebt dat N verder iets dwars zit kan het natuurlijk best zo zijn dat hij jouw stress aanvoelt. Wat balen voor je dat je nu weer klachten hebt. En slaapgebrek helpt zeker niet. Is er niet iemand die N een nachtje (of dagje) over kan nemen. Zodat je even wat slaap kunt inhalen?
@TigerMom ik herken een gedeelte uit je verhaal, ik heb af en toe ook dat S niet tevreden is, ik denk dat hij dan ook aan mij merkt dat ik niet zo goed weet wat ik moet, ik heb zelf best wat stress en liep voor mijn zwangerschap bij de psycholoog, dat is niet goed afgelopen en daar zat ik nog behoorlijk mee toen raakte ik zwanger, heel blij, omdat het niet vanzelfsprekend zou zijn volgens de HA maar tegelijkertijd ook niet blij, achteraf heb ik voor mijn gevoel niet echt kunnen genieten van de zwangerschap en als mijn vriend dan aan het werk is en ik ben alleen met S en hij blijft huilen, om welke reden dan ook dan twijfel ik enorm aan mezelf en ik denk dat hij daar juist onrustiger van word.. Ik denk dat wat @Mir2402 zegt misschien wel een goed idee is, misschien een middag iemand laten oppassen zodat je even kan slapen en bij tanken ik weet dat dat makkelijk zeggen is, want het is mij ook aangeboden maar ik heb het afgeslagen omdat ik het heel moeilijk vind om iemand anders op S te laten passen, mijn moeder verwoorde het mooi, ook al is de navelstreng zichtbaar doorgeknipt, hij is nog steeds intact en het is gewoon moeilijk om dan anderen te laten oppassen ook al gaat het ten koste van jezelf..
Zo herkenbaar... Ik durf T niet lang achter te laten bij iemand, al is het bij mn ouders. Afgelopen weekend voor het eerst ruim twee uur, mn zus heeft bij ons thuis opgepast en ink ben met mn man uit eten geweest hier in het dorp. Dat was tussen flesjes in. Maar zelfs dat vond ik lastig. En dan te bedenken dat ik binnenkort weer aan het werk moet.. Vreselijk, ik loop al een paar dagen veel te huilen naarmate het dichterbij komt. Denk zeker dat baby's kunnen merken dat je gestresst bent oid. Zolang T een bepaald ritme van flesjes volgt gaat het hier goed (grotendeels voeden op verzoek, al hou ik wel ongeveer 4 uur aan tussen flesjes). Maar gisteren wilde hij rond 7u 's morgens en dat geeft uiteindelijk 's avonds zo'n onhandig slaapfles-tijdstip (aangezien we die meestal rond 20u proberen te doen, zodra T dan slaapt na het hele slaapritueel ga ik ook naar mn bed, ik red het echt niet wakker blijven tot een laatste voeding om 22 of 23u oid) dat ik me daar de hele dag druk om kan maken hoe ik dat nou moet gaan doen. Vooral die onzekerheid daaromheen kost mij veel energie. al probeer ik die niet op T over te brengen. Manlief stelt me steeds gerust dat ik het heel goed doe en T ook heel erg tevreden is dus daar probeer ik me dan maar aan vast te houden. Overigens is het krijsen hier een stuk minder dan eerst. Dus was dat betreft heb ik het idee dat T een stukje rustiger en tevredener en meer gewend is aan het leventje buiten de buik. Bij huilen is hij meestal wel te troosten. Hij begint ook echt te reageren en vrolijk te lachen, dat geeft mij dan ook wel weer een soort van zelfvertrouwen en energie en ik geniet van die momentjes. @TigerMom durf je de kleine wel bij anderen te laten voor een paar uurtjes zodat jij wat kan uitrusten of is dat nog een stapje te ver?
Dank voor de tip @lis91! Ga eens kijken of ik het kan vinden. Ik ben overigens begonnen met korte momentjes (een kwartiertje) de kleine achter te laten bij mn ouders/zus. En dat na een voeding, zodat hij rustig was. Misschien een idee om klein/kort te beginnen? Niet gelijk uren of een dag..
Ik heb makkelijk praten ook hoor. Ik laat Z ook niet makkelijk ergens achter. Alleen bij mijn vriend. Mijn buurvrouw heeft laatst een uurtje opgepast toen ik een gesprek had. Dat was tussen twee flessen in en Z lag lekker te slapen. Ik kan en wil het ook niet zomaar uit handen geven hoor, maar merkte ook wel dat het heel erg opbreekt. Stomme vraag misschien, maar hoe lang doen jullie kindjes over een fles? Z deed er 25-30 min over. Ze leek dat echt veel moeite te moeten doen en knoeide nog best veel. Ik probeerde vandaag een speen met een groter gaatje. Maar nu is hij binnen 10 min leeg en knoeit ze super veel. Of dat nu de bedoeling is??
Hier deed T in het begin maar 10min over fles (hooguit ) toen zijn we naar een kleinere speen gegaan (prematuurspeen). Toen bleeft het spugen ook nog dus zijn we jbpm toe gaan voegen, waardoor het dikker wordt. Dus toen weer naar stand-1 speen en die ietsje groter geprikt. Toen deed hij er 15 minuten over als je je best deed. Nu heeft hij grotere hoeveelheden melk in de flesjes (150/5/2) dus logisch dat hij er langer over doet, en zijn we naar de gewone stand-2 speen gegaan. Komen nu gemiddeld op 20-25 minuten uit met boertje tussendoor en even uitrusten af en toe. Knoeien is hier echt nihil. Vindt ie vast zonde van de melk . Misschien kun je de eerste speen ietsje groter maken zodat het net iets makkelijker gaat? Ik vind het overigens zelfs enigzins lastig om T achter te laten bij mijn man (omdat ik bang ben dat hij T niet getroost krijgt en hem/ons niet meer lief vindt, en omdat ik het lastig vind de controle helemaal los te laten.. Ja is zeker vermoeiend want zou soms best die tijd 's avonds kunnen gebruiken om andere huishoudelijke dingen te doen zoals koken! Dus weet ook wel dt ik mezelf heel erg beperk hiermee...
Ergens begrijp ik je gevoel heel goed, mijn vriend denkt af en toe zodra S huit hij de fles moet hebben, ik heb gezegd dat kan nooit! Hij heeft 2 uur geleden 150cc gehad, daar moet hij zeker nog 1,5/2 uur op kunnen leven, hij wil gewoon even aandacht.. Alleen met die dingen ben ik bang dat mijn vriend hem volpropt met melk als ik er niet ben haha.. Daarom heb ik nu op papier opgeschreven hoe ik wil dat we zijn ritme gaan proberen na te streven, daar zitten we gelukkig wel mee op 1 lijn en ik merk dat ik de strengere ben van ons 2. Heb nu een bedritueel besproken, schone luier, fles, boeren, in bed met verhaal, muziekmobiel aan en naar beneden ben benieuwd, meestal viel S beneden in de box in slaap maar ik wil nu dat hij in zn bed inslaap valt zodat hij weet dat hij daar lekker mag slapen als hij daar is
Ik liet C destijds ook nergens achter hoor. Pas met 3 maanden ging ze op zondag even naar mijn moeder zodat ik kon sporten. Nu heb ik vorige week N al even bij mijn moeder gelaten zodat ik boodschappen kon doen. Das best lastig met een dreumes en baby. N is echt al uuuuren wakker.. ik bn zwaar gefrustreerd aangezien die het verdomd om te slapen terwijl die hartstikke onrustig is en gaapt. Hij brult alles bij elkaar zodra we em neerleggen en bij mij valt ie niet in slaap. Soms aan de borst wel maar dat werkt nu dus ook niet... Hij was om 09:30 wakker en heeft vanaf toen nog maar 1,5 uur geslapen. Kind is hartstikke oververmoeid -.-
Jeetje, dat is wel rot zeg. Helemaal als hij zelfs bij jou niet in slaap valt, hopelijk laat hij de strijd straks los en valt hij in slaap zodat jij ook je rust kunt nemen.. Z'n temperatuur is wel oke? Ik heb vandaag een routine ingepland zodat mocht er iemand oppassen en er moet voeding komen ze kunnen doen hoe wij het graag willen. 07.00 - 150+5 cc 11.00 - 150+5 cc 15.00 - 150+5 cc 19.00 - 150+5 cc (eventueel nog 30+1 cc extra, meestal wat hongeriger rond dit tijdstip) 23.00 - 150+5 cc Ik heb hem niet wakker-wakker gemaakt, maar geprobeerd hem de fles te geven rond 23.00 en tot mijn verbazing dronk hij de fles, dus ik denk dat we droomvoeding kunnen aanvinken, hij ligt nu weer heerlijk te slapen en ben benieuwd of we daadwerkelijk morgenochtend om 07.00 de volgende voeding kunnen doen.
Heeft N niet even een sprongetje/regeldag of hoe je het ook wil noemen. Z had dat afgelopen week een dag of twee. Ze sloeg allemaal slaapjes over. Wilde tussen 16.00 en 19.00 niet neergelegd worden en sliep daarna tot een uur of 23.00 ook heel onrustig. Terwijl we ze normaal om 19.00 gewoon in bed kunnen leggen. Ze wilde alleen maar bij ons en was natuurlijk doodop. Nu is het weer over. Ik had jbpm geprobeerd tegen het spugen, maar ze vond het kei vies en kreeg er buikpijn van. Ze was helemaal over de flos, dus maar weer gestopt
Haha ik dacht dat ik een controlefreak was. Ik doe (met beide kids eigenlijk) elke dag nagenoeg hetzelfde qua eten, aankleden, slapen etc. Ze weten waar ze aan toe zijn en mijn vriend past zich inmiddels maar gewoon aan. Wel lastig als ik opeens besluit om toch iets te veranderen haha. Maar met oppas is dat lastig. Dan denk ik: houden ze haar wel genoeg rechtop, en ze moet echt een paar keer boeren tijdens de fles, en leggen ze haar wel om en om op haar zij, etc. Ik merk dat ik dus zelf alles probeer te doen en de rest (koken, huishouden) erom heen plan. Je wordt wel creatief, want boodschappen worden inmiddels afgehaald bij de supermarkt en ik weet inmiddels heel veel recepten die ik 's middags bijv al kan maken.
Voor mijn man is flesje ook vaak de eerste gedachte als hij huilt. Of dat T opgepakt moet worden als hij een klein beetje jammert. Soms doet ie dat gewoon net voordat hij in slaap valt dus ik laat het dan even gaan maar manlief hoort het verschil niet . Maar ik snap je angst dus van het volproppen met melk als je er niet bent! Jullie bedritueel klinkt herkenbaar, heb een soortgelijk ritueel en heb wel het idee dat het goed werkt voor T. En sinds gisteren leg ik T na de tussen-de-middag-fles in zn bedje om daar aan te wennen. Al ligt hij er maar een uurtje dan ben ik al blij.
Heb je nog een beetje kunnen slapen vannacht? Hier is T voor het eerst niet voor de nachtfles gekomen. Een wonder! Wel een paar keer gehuild maar dat was in zn slaap dus even aaien over zn bolletje en hij werd weer rustig. Heb hem om 6 u maar wakker gemaakt (aangezien zijn laatste fles om 20:30u was) , toen viel hij na een half flesje weer in slaap tot 8:30u. Voel me zowaar enigzins uitgerust. Hoe wisselend kan het zijn, de nacht ervoor kwam hij nog wel elke 4 uur..
Héj dames ... heb weer es even een momentje om te reageren. De tijd is te kort om alles uitgebreid bij te lezen, vergeef me. Ik heb even een snelle scan gedaan . Het is inderdaad goed om te lezen dat we allemaal zo'n beetje dezelfde struggles hebben. Dat herinnert je er weer even aan dat dat echt niet aan ons als mama's ligt. Haha en controlefreaks, zijn we dat niet allemaal? Ik wil ook graag alles onder controle hebben hoor. @Mir2402 herkenbaar die handigheidjes en inderdaad de boodschappen halen bij een pickuppoint ... Dat doen wij al sinds de 2e. Zou er helemaal niet aan moeten denken om nu de boodschappen met de kindjes te moeten doen. Tenminste de hele mikmak, een klein boodschapje gaat prima. Maar de hele ronde ... nee, haha. De winkelwagen zou dan al vol zitten met mijn middelste en de maxicosi en dan mijn niet te temmen peuterpuber met een eigen karretje door de super. Helllll nooooo. Zijn vast supermama's die dat doen maar dat zie ik echt niet zitten. Mijn kindjes (ook S.iem) laat ik met gemak achter bij mijn vriend en ook bij mijn ouders. Mijn vriend moet ik wel alles exact op papier zetten, als ik bijv. een fout zou maken bij het opschrijven, 10 uur fles ipv 11 uur, dan geeft hij de fles dus om 10 uur. Terwijl je zou denken dat hij toch ook wel weet dat S.iem om 11 uur een fles krijgt . Maar buiten dat vertrouw ik hem er volledig mee en red hij zich echt prima. Ik moet alleen niet verwachten dat hij ook nog huishouden gaat doen of koken. Maar de kids levend houden is hem wel toevertrouwd . Hij is een leuke papa. Van mijn ouders weet ik ook dat ze precies doen zoals ik dat wens met de kindjes. Met de middelste en oudste vind ik het niet zo erg als ze ook een beetje hun eigen plan trekken hoor. Maar ze zeggen zelf, 'met het ritme dat de meiden hebben zijn ze op hun best, dus waarom zouden wij dat totaal anders doen'. S.iem gaat er misschien in mei nog een keertje logeren zodat wij een paar goede nachten kunnen maken. Dat is even afhankelijk van hoe het met mijn moeder gaat. Anyhow, van hen weet ik dat ze het schema aanhouden en niet bij elke huil een fles in douwen. Mijn schoonouders (mn moeder) daarentegen, dat is een heel ander verhaal . Ze zijn gek op hun kleinkids hoor en de meiden gaan er graag logeren zo nu en dan, dat ritme trek ik wel weer recht als ze thuis zijn. Maar een baby van mij gaat daar niet heen tot ie de 9 maanden gepasseerd is . Met S.iem gaat het prima. Hij is alleen al weken wat verkouden en sinds een paar daagjes ook hees en aan het hoesten. Qua voeding bied ik nu 5x150/5 aan, maar hij drinkt ze meestal niet leeg, soms laat hij 30/40 ml staan en dan denk ik 'oh houd hij het nu vol tot de volgende voeding?' maar dat lukt dan toch wel. Overdag slaapt hij aardig wat, de nachten wisselen nog wel. Gister van 23-6.30, dat was zalig. Vanochtend was hij dan toch weer een uur eerder wakker. Ik ga um weer peren hier. Duty calls . Meiden eruit en parkeren achter een bak fruit en dan S.iem halen voor een flesje.
Mir: Ik heb het een dag of 2 toegelaten dat ik hem dan maar om de 2 uren ging voeden, want dan kwam hij (zoeken, smakken, op de vingers sabbelen, huilen). Maar daardoor ging hij alleen maar slechter drinken en kreeg hij enorme krampen. Dus dat heb ik snel afgeleerd. En als hij nu maar 60cc drinkt, dan ben ik wel streng. Dan moet hij echt die drie uren wachten tot de volgende fles. Anders krijg je zo'n ritme van om de 2 uren 60cc drinken en dan vervolgend urenlang krijsen door de buikpijn. N. bij iemand anders laten heb ik al heel snel moeten leren. In de kraamweek al. Toen moest ik voor mijn medicijnen een halve dag in het ziekenhuis doorbrengen. Die dag erop is N. een middagje bij mijn tante geweest, omdat de medicatie me heel zwaar viel. Mijn man is de eerste weken na de bevalling bijna niet thuis geweest, dus ik kon niet anders. Ik moest soms naar afspraken waar N. echt niet mee kon en dan bleef hij dus bij mijn tante, zusje of beste vriendin. Ik heb er niet veel moeite mee gehad. Maar ik zou hem niet zo snel wegbrengen om zelf te kunnen slapen ofzo. Vandaag naar de psycholoog geweest. Besproken hoe de zaken er nu voor staan en ze vindt dat ik best wat meer gezonde egoïsme mag hebben. Wat ik trouwens sinds vorige week ook heb haha.. Ik dwing mijn man momenteel gewoon om meer te doen, omdat ik het nu al 8 weken bijna helemaal alleen doe allemaal. 2 Kindjes waarvan 1 helemaal afhankelijk en 1 enorm veel aandacht vraagt. Huishouden incl boodschappen doen en koken e.d. De nachten doe ik alleen. In de avonden wou mijn man N. ook niet even overnemen. Nou dat is nu helemaal veranderd. Mijn man doet eventuele boodschappen, mits hij voor 5 uur klaar is. Hij kookt. En hij neemt N. in de avonden vaker over, zodat ik even mijn handen vrij heb. Dat is voorlopig genoeg haha
Dat is al een hele mooie afspraak toch, de dingen de je man nu overneemt?! Fijn, dan heb je misschien ook niet zo het idee dat je er compleet alleen voor staat. Hopelijk voel je gauw weer wat beter ook nu je wat meer momentjes vrij hebt.
@lis91, ja zijn temp was goed En was zijn eerste voeding om 7 uur? Of besloot ie toch weer vannacht te komen? @Mir2402, het was denk ik inderdaad een regeldag. Maar jeetje zeg je weet gewoon niet meer wat je met em aan moet als die zolang wakker is. Vandaag haalt ie al zijn slaap in geloof ik. Hij ligt nu al bijna 5 uur te slapen. Wel een voeding tussendoor gehad maar sliep gewoon verder. Mijn vriend gaat ook mee in het ritme dat ik aanhoud voor N. Hij heeft geen keus wat dat betreft
Huh Oke ik miste allemaal berichten schijnbaar @Keija, ja vannacht was die wel onrustig maar we hebben goed geslapen Lekker joh dat ie vannacht geen voeding hoefde. Das wel raar he als je dan wakker word! @Elmyra, klinkt alsof het bij jou allemaal wel lekker loopt! gaat S een beetje mee in het ritme? @TigerMom, wat goed dat je man nu eindelijk wat dingen van je overneemt zodat jij je handen vrij hebt. Dat heb je af en toe gewoon even nodig.
Haha nou @Chocochippie ik heb ook wat gemist zie ik. Waren we allen tegelijk aan het typen . Ook wel lekker dat hij wat slaap in haalt vandaag, dat geeft ook even rust ook al heb je dat liever in de nacht natuurlijk. Eigenlijk willen we gewoon beide ... Overdag goed en in de nacht goed. S.iem gaat redelijk mee ... in die zin, hij heeft ook niet echt een keuze hoor. Het kan gewoon echt niet anders. Maar ik denk dat we niet mogen klagen, al doe ik dat wel hoor. Vind het heel zwaar met drie ukjes en de gebroken nachten beginnen ook wel op te breken. Dan is 1 nachtje goed doorslapen heel fijn, maar zet nog geen zoden aan de dijk. @TigerMom die psycholoog heeft helemaal gelijk. Fijn dat je man nu ook gewoon wat meer doet en niet daar ook nog een probleem van maakt. Hij moet ook zuinig op jou zijn want zonder jou moet hij alles zelf doen.