Hoi meiden, Ik wil even laten weten dat mijn 12 weken echo er goed uitzag! Alles zag er uit zoals het hoorde. Op het moment dat ik dat hoorde had ik echt zoiets van, heerlijk, nu kan ik echt zwanger zijn! Het scheelde wel al dat ik afgelopen maandag al wat beweging gevoeld had. Het was maar heel kort, maar het was er wel! Bij Danique voelde ik voor het eerst wat bij 15 weken. De gynaecoloog zei dat het goed kon. Gisteren tijdens het avondeten voelde ik ook wat beweging. Geeft best zekerheid! Danique slaapt nu sinds dinsdag in haar nieuwe peuterbed. We hebben het bedje opgezet waar ze bij was en ze kon niet wachten tot ze er op mocht, we hadden de lattenbodem er nog niet eens ingelegd en ze wilde er al in. Gister avond hebben we dubbel gelegen. We zaten op de bank en we hoorden dat ze haar bed uit ging (we hebben houten vloeren), mijn man wilde er gelijk op af gaan, maar ik hield hem tegen. Na een minuut gestommel hoorde we opeens dat ze weer terug in haar bed ging liggen. Na een tijd ben ik bij haar gaan kijken. Had ze de deur, die eerst op een kier stond, wagenwijd open gezet. Dus ik loop naar haar toe om te kijken of ze onder de dekens lag, dat lag ze trouwens. Kijkt ze mij aan en zegt een beetje boos: deur open! Ik zeg: ja Danique. Zegt ze het nog een keer op dezelfde toon. En toen ik zei: de deur blijft open, draaide ze zich in haar slaaphouding en ging slapen. Mijn man en ik kwamen niet meer bij toen ik het hem beneden vertelde. Morgen ga ik mijn collega's vertellen dat ik zwanger ben, benieuwd hoe ze reageren!
Mwag gefeliciteerd met jullie meisje! Wat fijn dat het allemaal zo voorspoedig is gegaan! Nu lekker genieten!
Hier nog een mama van 14 mrt 2011 die zich wil toevoegen. Heb inmiddels een stoere schattige bink rondlopen en babyfoto's waar ik hem totaal niet meer op herken :O
Mwag van harte gefeliciteeeeerd!! Lukt het een beetje, met twee kleintjes om jullie heen? Micha, wat fijn, een goede echo en wat grappig hoe Danique ging slapen met de deur open! Hoe reageerden je collega's? Welke woorden zeggen jullie kleintjes trouwens al? Ik kwam hier tot een lijstje van 20 uit mijn hoofd, die hij echt goed zegt. En een stuk of 50 van woordjes die hij probeert en waarvan hij gebaren kent. Ik vermoed ik ik woensdag weer kan testen. Maar wacht liever even af tot zaterdag voor de zekerheid. Ben er soms best nog wel verdrietig over, dat het dit jaar wederom is misgegaan. Ik wil ook weer zo graag gezond zwanger zijn en blijven... Gelukkig kan ik een beetje met Micha meegenieten, in de hoop toch snel ook te volgen... Privé merk ik dat het toch wat meer moeite kost om mensen met zwangerschap te feliciteren en dikke buiken te zien.
Nemo ik begrijp je zo goed als het gaat om mensen feliciteren die zwanger zijn, is heel logisch hoor! Ik had het zelfs een hele tijd nog toen ik wist dat ik weer zwanger was. Een kennis is twee weken later uitgerekend en zij vertelden het ons heel snel, wij hebben echt gewacht tot de echo toen. Ik kon niet eens blij voor hun zijn, ik voelde mij zo gemeen, maar ergens is het gewoon logisch. Ik ga voor je duimen dat je weer zwanger bent en dat het zeker goed gaat! Ik reageer straks even verder, ik heb hier een Danique die heel erg om aandacht vraagt, heeft ze ook wel verdiend, want ik zit al even achter de computer!
Wat betreft de taalontwikkeling van Danique, Belachelijk gewoon. Bij 1,5 jaar was ik gaan tellen en ben ik gestopt bij 130 woorden, terwijl ik de kleuren en cijfers nog niet eens meegeteld heb. En ik zal ongetwijfeld woorden hebben gemist. Ik denk dat als ik nu ga tellen (zal eens een poging doen) dat ik er ver boven kom, want ik verbaas mij iedere dag over nieuwe woorden. Ze papagaait ook heel erg, dus we moeten heel erg op onze woorden letten. Laatst riep mijn man bull shit uit, en jahoor mevrouw zei het na. Uiteindelijk heeft mijn man het om weten te vormen naar bos (vraag mij niet hoe) Het bizarre is dat Danique soms na een woord 1 keer gehoord te hebben het woord al onthoudt. Terwijl ik altijd gehoord heb dat een kind het minimaal 7 keer gehoord moet hebben. Het laatste woord op deze manier: brievenbus. Ik heb misschien makkelijk praten, maar probeer niet te veel te vergelijken, ik heb gewoon een bijdehandte tante hier.
Wij zijn hier lekker heel gemiddeld met taalontwikkeling. Nog gewoon op de eenwoordzinnetjes en áls het met twee woorden is zegt hij 'ikke uit' of zoiets simpels Hij zegt wel dingen als 'zelluf' en 'mijn!' dus hij is wel erg vroeg met het ontdekken van zijn ego. Begreep dat ze zichzelf los gaan zien van mama met 2 jaar. Was bij dochter ook wel zo, maar deze meneer niet. Dochter was net zo gemiddeld met taal als hij, maar nu met 4 jaar kan ze alleen de 'r' niet zeggen maar scoort ze wel erg hoog op begrip. Ze kan al korte dingen schrijven in groep 1. Haar naam, bal, oma, papa, mama. Lezen gaat een heel klein beetje. Haar logisch denken is top, ze legt meesterlijke verbanden en is een echte wijsneus. Dus ik maak me geen zorgen met mijn 'ikke uit' 'in!' 'daar!' 'lekker!'-kereltje, hahaha. Hij zegt wél 'dankjewel', nou ja 'kikewel' klinkt het meer hahahaha. Bedenk me trouwens net dat mijn dochter met deze leeftijd - 21 maanden - zindelijk was! Het was toen nét zomer en ik deed 'the act' voor op het potje, en toen ging ze een weekje oefenen door zelf steeds te proberen. En ondertussen deed ik haar al geen luier meer om en dweilde ik even twee dagen en de derde dag had ze 'm door, week later ging alles op het potje. En dat zie ik nu niet gebeuren met die kou, blote bilen lopen, en deze meneer heeft ook een stuk minder interesse. Dus komende zomer is hij pas aan de beurt. Maar bizar toch, hoe kinderen verschillen.
Vaak blijken meiden sneller zindelijk te zijn dan jongens, tenminste dat hoor ik vaak genoeg om mij heen. Danique heeft ook al vaker op het potje en de wc geplast, maar nu heeft ze er vaak geen zin in. Prima hoor! Ik deel volledig je mening dat het nu veel te koud is om in blote billen te laten lopen, ik heb ook gezegd, dat gaan we in de zomer wel doen. Ik merk dat ik mij wel heel vaak afvraag waar dit heen gaat met Danique, hoe ze zich verder ontwikkelt. Toevallig is er sinds kort bekend dat haar neef, mijn man zijn kant, hoogbegaafd is. En haar andere neef, van mijn kant, wordt nu ook getest op hoogbegaafdheid. Zet je wel aan het denken, zeker omdat ik zie hoe snel het gaat. Ze weet veel kleuren, ze is heel erg bezig met cijfers, zelfs letters interesseren haar en een aantal vormen kent ze ook al. Ze benoemt geluiden die ze hoort, vogels, koffie (als er een koffie apparaat pruttelt of de senseo aan gaat), een hond, vliegtuig. En als ze iets niet weet vraagt ze: tis dat, mama? Het spijt mij heel erg dat ik zo vaak wat neerzet over hoe Danique zich ontwikkelt, het voelt ook soms als opscheppen, maar ik merk dat het mij heel erg bezig houd. Ik heb zelf altijd geroepen, hoogbegaafdheid is ook niet alles. En natuurlijk weet ik nog niet hoe dit verder gaat. Maar ik vind het bizar dat ik mijn eigen dochter dingen zie of hoor doen waar sommige kleuters zelfs nog moeite mee hebben. Komt wel goed allemaal, ik weet alleen wel dat ik haar welbevinden heel goed in de gaten blijf houden. Gelukkig is ze nu een heel vrolijk meisje waar ik onwijs veel van hou!
Volgens mij is verbale ontwikkeling en intelligentie niet per definitie met elkaar verbonden. Een kind wat snel praat hoeft niet een hoog IQ te hebben en andersom ook; een kind wat pas heel laat verbaal van zich laat horen kan ontzettend slim zijn. Het is net zoiets als leren lopen. Sommige kindjes doen dat ook al met 9 maanden, maar het zegt niet dat ze daardoor slimmer of motorisch beter in elkaar zitten op latere leeftijd. De manier waarop Danique verbanden legt en wat ze doet met de kennis die ze opdoet, haar logisch redeneren en denkvermogen is meer een indicatie, maar daar moet je wel weer een jaartje verder voor zijn, wil je daar een goed beeld van krijgen. Ik vind niet dat je opschept. Je bent een trotse moeder. Maar ik denk niet dat je je 'ongerust' hoeft te maken over hoogbegaafdheid en dergelijke. Het is fascinerend dat zij een snelle taalontwikkeling heeft, net zoals het fascinerend is dat mijn moeder met 8 maanden al liep. Het zijn van die wonderlijke uitschieters van de natuur. Prachtig toch. En ik wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat ze NIET hoogbegaafd is hoor, als het in de familie zit is daar natuurlijk een kans op. Dat is bij ons ook zo. Ik hoop het alleen niet ergens niet bij mijn eigen kinderen (of ook weer wel? Gek is dat, weet het niet zo goed), want ik heb liever dat ze makkelijk bij iedereen aansluiten en uit mijn eigen ervaring weet ik dat je met hoogbegaafdheid ook een grotere kans hebt een vreemde eend in de bijt te worden. En dat wil ik voor m'n kinderen niet; wil gaag dat ze aansluiten bij hun leeftijdsgenootjes. Maar dat proef ik ook wel een beetje uit jouw mailtje, die houding. Is ook gezond, haha Je moet eigenlijk eens een filmpje maken van haar gebabbel. Lijkt me leuk om te horen en is ook leuk om te bewaren voor later.
Bedankt Jessmin, doet mij goed om te lezen. Waarschijnlijk ben ik ook wat emotioneler en dus gevoeliger nu ik zwanger ben, hihi. Ik ben zelf leerkracht en heb zelfs een tijdje voor een Leonardoklas gestaan, klas speciaal voor hoogbegaafden. Juist daarom heb ik zoiets van, liever niet hoogbegaafd! Doe dan maar gewoon slim Ik denk dat ik mij gisteren ook een beetje gek heb zitten maken door een beetje te surfen op internet. Daar noemen ze het bij peuters nog geen hoogbegaafdheid, maar een ontwikkelingsvoorsprong... wat ik dus op het cb te horen had gekregen met 1,5 jaar. Ik heb vandaag zitten zoeken naar een peuterspeelzaal voor straks, er zit er één bij mij in de wijk. Ik denk dat dit voor Danique wel heel goed is voor de sociale contacten. Ze ziet nu bijna geen kindjes van haar eigen leeftijd, oma en buurvrouw passen op. Ze speelt wel regelmatig met een meisje van 4 jaar met het syndroom van down. Zijn echt een leuk koppel bij elkaar, ze zijn gek op elkaar maar maken ook regelmatig ruzie. Nu sinds kort beginnen ze echt met elkaar te spelen. Wanneer ze met andere kindjes speelt gaat het eigenlijk altijd wel goed en wordt er eigenlijk altijd wel gezegd, voor herhaling vatbaar! Maar goed, zoals ik altijd zeg, alles komt goed! Thanx!
hoi!! ben ik weer ff! druk druk druk met 2 kids!! En Finn is afgelopen weekend ook nog ziek geweest en Ruby had spruw.... Fijn alles tegelijk! Maar alles is weer beter gelukkig!! Verder gaat het kei goed hier! Ruby heeft ook vort door dat je s nachts moet slapen en overdag wakker moet zijn...... gelukkig! Vooral de 2de week maar gemiddeld 4 a 5 uur slaap per nacht gehad... vermoeiend!! ben zo blij als ze doorslaapt!! maar nog even geduld.... Ze mag het wel van het cb maar heeft gewoon nog honger 's nachts. prima hoor! lekker eten dan! Finn doet het kei goed met zijn zusje! Is echt heel lief voor haar! Ik denk dat hij er nog wel een wil. Al het kraambezoek neemt cadeautjes voor hem mee.... (maar ik vind het wel genoeg nu... 2 kids is genoeg!) @micha: vlugge dame heb jij met praten! zou me nu ook nog niet te druk maken over hoogbegaafdheid maar ik snap je helemaal. is ook niet altijd alles nee... maar is het zo, dan is het zo... en dan weet jij uit je ervaring vast heel goed hoe je daar mee om moet gaan! dus dat scheelt dan weer voor haar! maar nu lekker genieten van alle leuke dingen die ze verteld!! Finn is ook heel gemiddeld met taalontwikkeling volgens mij. al zeiden ze op het cb dat hij al heel vlot praat. maar als ik het vergelijk met andere kindjes van zijn leeftijd vind ik het allemaal wel een beetje van hetzelfde niveau. het valt me wel op dat het nu echt vlot gaat met praten! elke dag weer nieuwe woordjes! en hij is ook echt een papegaai! probeert alles na te zeggen! dus opletten wat we zeggen..... @jessmin: zindelijk worden... wij gaan het ook komende zomer proberen! ben benieuwd. het interesseert hem nu nog helemaal niks! ben er zelf ook niet zo mee bezig nu hoor. is nu druk genoeg met een baby erbij.... vriendin van mij is nu wel bezig met haar zoontje en dat gaat vrij goed! (hij is gisteren 2 geworden). ik ga gewoon voor de zomer en dan lekker met blote billen rond lopen! (we hebben gelukkig tegelvloer ) @ nemo: hoe gaat het nu met zwanger worden? is echt vervelend zo! leef met jullie mee! ga nu maar eens wat met de lego spelen met Finn! gezellig!!
Wauw mwag, wat gaat dat snel, Ruby gewoon al een maand. Ik merk dat de tijd sowieso snel gaat, nog 4 weken en ik zit al over de helft van de zwangerschap, 15 januari de 20 weken echo. Afgelopen dinsdag heb ik even mogen kijken en het gaat gelukkig erg goed! Mijn buik is voor mensen die het niet weten nog niet echt opvallend, dus de ouders hebben nog niks gezegd. Zal leuk worden na de vakantie. (Bij Danique groeide ik ook iedere vakantie) Wat ik vorige keer al zei, ik heb gewoon te veel rondgesurfd op internet en mijzelf gek lopen maken. Moet ik ook niet doen, zeker niet met al die hormonen in mijn lijf. Worden leuke gesprekken hier van de zomer, als we allemaal aan de zindelijkheidstraining gaan, hihi. Het is wel heel schattig als Danique nu vertelt over de baby: Baby in mama buik (nu net kwam ze hem aanwijzen). Veel groeien, huilen (mweh mweh), drinken (smakgeluiden) en slapen (snurkgeluiden)... Veel sieze luiers! Soms gaat ze dit spontaan aan iemand vertellen. Danique haar nieuwe kast is trouwens net gebracht, veel groter en met de bedoeling dat ze er jaren mee gaat doen. Wanneer we hem in elkaar gezet hebben gaat Danique haar huidige kast doorgeschoven worden naar de babykamer. Zo leuk!!! Maar ik ga even verder met opruimen en met Danique spelen. Ze is net weer wakker.
Leuk te lezen hoe het zo met de kleintjes gaat. Wij hebben afgelopen week genoten van een vakantie, lekker full-time bij onze kleine, grote man. @Micha, ik denk dat ik jouw gevoel wel herken, dat je eigenlijk niet over de ontwikkeling wilt vertellen, omdat dat nu eenmaal zo goed is. Ik heb dat als ik vertel over onze man. Iedereen die hem ziet vind, hem zo lief, zo aandoenlijk, een schatje... En allemaal geven ze dezelfde positieve reactie op zijn voorkomen, zo sociaal als hij is. Het is ook een heerlijk mannetje, maar ik merk dat mensen ook niet zo vaak op die manier op andere kindjes reageren. Ik voel mij daar dan soms ook wel "vervelend" onder. Maar... We moeten gewoon blijven genieten, het is hoe het is en we mogen trots zijn, toch?! Fijn trouwens dat de helft voor jou alvast in zicht komt! @zwangerschap. Eindelijk weer een eisprong gesignaleerd (hoop ik). Ik kan 4 januari testen. Ook al een verwijzing naar de gynaecoloog gehad, waar we eerder ook zijn geweest. Daar kan ik donderdag al terecht. Dat geeft mij hoop. Ik hoop dat ik dan Clomid kan slikken en mijn kansen hierdoor vergroot worden. Voor nu ben ik blij met temperaturen, dat geef mij in elk geval voor 14 dagen een beetje zekerheid. Ben die lange cyclussen in deze fase helemaal zat! Zonde van de tijd... Hier ook een papegaai in huis. Hij kent nu al ruim 35 gebaren en vertelt zijn verhaaltjes. Bijvoorbeeld 'Eendje gaat zwemmen en brood eten'. en konijntje gaat bijten (inderdaad, gedaan in zijn duimpje tijdens de vakantie) en daarna gaat meneer huilen. Maar ook konijntje aaien. Wat gaat er zo toch een grote wereld voor ons open! Gezellig, lekker kletsen met handen voeten en woorden Ik denk dat wij ook van de zomer met zindelijkheid beginnen. Toch plast hij wel na het eten, voor het in bad gaan, met luier uit op de grond als ik vraag of hij moet plassen. Dan zegt hij ja (en plast) of nee (En plast niet). Misschien toch alvast een potje neerzetten? @Mwag, fijn dat Finn zo lief is voor zijn zusje en dat het goed gaat met de kleine, ondanks de korte nachten. Nog even en het is zo weer voorbij! Ik houdt jullie op de hoogte...
@Nemo: ja, mijn ervaring is dat ze rond deze leeftijd kunnen leren de sluitspieren te beheersen (ook al roept het cb het tegendeel; onzin natuurlijk want onze ouders kunnen ons ook nog vertellen dat wij wél met anderhalf zindelijk waren). Zo was het dus ook bij mijn dochter. En ik merk dat Noah ook al door begint te krijgen dat hij invloed heeft op wat er uit z'n piemel komt, hahahaha. Laatst plaste hij staand op de commode (helaas, net te laat met de luier, lol), en ik slaakte een gil van schrik. Toen hield ie meteen op met plassen, arm jong! Dus ik zei ter geruststelling 'oh moet je plassen? Mag best plassen hoor, is nu toch al nat!' en toen ging ie weer verder, de grapjas. En hij keek en wees en vond het erg grappig! Als ie nu in z'n blootje had gekund had het misschien ook gelukt, maar dat is een beetje onverantwoord in de winter denk ik En ach, op zich komt het sowieso wel, dat zindelijk zijn, maar ja, vond het ook wel weer een verademing met m'n dochter toen. Voor we het weten is het zomer
hi!!! allereerst: Vrolijk kerstfeest!!!! ben druk bezig in de keuken maar heb ff de vaatwasser aangezet en zit daar nu op te wachten.... maar ben ook bijna klaar!! nog ff de toetjes afmaken en dan ben ik zover!! we gaan vandaag naar ons pap en mam en we nemen allemaal wat eten mee. maar ik ga wat eerder want mijn zus moest nog wat doen want ze kreeg niks gedaan want ze is 36 weken zwanger en heeft flinke indalingsweeen gehad en moet van de vk rust houden..... dus maar wat helpen.. en ons mam had gisteren flink de griep dus ik ga maar op tijd..... en morgen gaan we naar mijn schoonouders en daarna nog naar de familie van de kant van ons mam om lekker te eten!! druk dus!! en zeker niet goed voor de lijn.... maar ach.. in januari ga ik sporten en wat op mijn lijn letten en dan ben ik in no time weer een MILF!! (ging het maar zo makkelijk...) moet ook wel zeggen dat mijn buik nu wat hardnekkiger is dan na mijn vorige zwangerschap..... dat wordt dus flink zweten om die weg te krijgen!! @micha: tja.. die hormonen!! heb ik ook nog last van hoor! ben net een labiel fruitvliegje! jank om alles! bij serious request zong iemand een liedje voor haar overleden zoontje en die heette Finn.... dus ik janken!! sowieso bij alles eigenlijk.... heb ik ook nog all you need opgenomen dus dat belooft ook weer wat! Finn vond mijn buik ook erg interessant! hij vond het ook leuk om hem in te smeren met bodylotion of olie oid. moet je maar eens doen, is echt schattig!! maar jij alweer bijna op de helft! gaat vlug he? @nemo: ik hoop zo op een positieve test op 4 jan!! en fijn dat je doorverwezen bent! ik hoop zo voor je dat het vlug raak is!! @zindelijk: Finn is daar echt nog niet mee bezig volgens mij.... pas wel gelachen... hij kwam uit bad en liep in zijn blootje naar zijn kamer. maar ging toen onze kamer in en ging bij mijn nachtkastje staan want daar lag een boekje van hem. is een open kastje en meneer ging er mooi in staan plassen..... fijn... gelukkig was het zo opgedaan!! hier verder alles rustig... vind het wel vort spannend dat mijn zusje bijna mama wordt!! is toch heel anders dan bij de zus en broer van ronnie. is toch je zusje!! ze belt ook de hele tijd om vanalles te vragen.. echt leuk! afgelopen week had ze 's avonds erge buikpijn, belt ze meteen mij! had toch maar gezegd dat ze de vk maar ff moest bellen... had ze dus waarschijnlijk indalingsweeen en ze heeft ook heel erge last van haar bekken dus dat was blijkbaar niet fijn... (heb nooit indalingsweeen gehad dus geen idee...) nog ff oud en nieuw voorbij zijn en dan mag de baby vort komen van d'r! ik hoop dat ie snel komt!! ga nu mijn eten verder afmaken...
Pfff, even mijn irritatie uiten.... Mijn schoonouders zijn na kerst een aantal dagen gebleven. Heel geweldig, want ze hebben de midden verdieping geverfd en mijn schoonmoeder heeft heel veel schoon gemaakt.... Ok, dan zul je denken, heerlijk toch... Beetje jammer alleen dat zij gewend is alles gelijk in de wasmachine te gooien, zo veel mogelijk bij elkaar. En ik nu ik de was uit ga zoeken met heel veel natte spullen zit. En dan niet alleen de doeken die echt nat waren, maar ook spullen die al droog waren. Alles wordt op stapeltjes bij elkaar gegooid, waardoor alles nat lijkt te zijn geworden. En niks uithangen, blegh. Ik hang natte spullen altijd uit zodat het kan drogen en zodra het droog is gooi ik het in de wasmand, maar als je natte spullen in deze wasmand gooit... Je raad het al. Maar goed, blijven lachen en zeggen: ze bedoelen het goed. Sorry voor dit relaas, ik moest het even kwijt
Gelukkig nieuw jaar! Voor iederéén de beste wensen voor 2013! Hoe hebben jullie kinderen de nacht doorstaan? Danique heeft doorgeslapen, tot ze rond een uur of 1 ging liggen ijlen door de koorts. Ze is al een week flink verkouden en nu sinds 2 nachten koorts er bij. Ik heb nu dus al zeker een week gebroken nachten en zit er een beetje doorheen. Lang leve de vakantie, zullen we maar zeggen.
Wat is het stil hier!!!! Ik wilde jullie toch even laten weten dat we vandaag te horen hebben gekregen dat we dit keer een zoontje verwachten. We zijn er ontzettend blij mee! (Met een dochter waren we ook blij geweest, maar nu hebben we straks van beiden 1, ) Alles zag er goed uit, voor zo ver het te zien was op de echo natuurlijk. We hebben gelijk wat kleertjes gekocht!
Gefeliciteerd, Micha! Ja, ik vind zelf de activiteit dusdanig laag dat ik er minder zin in krijg om nog echt iets te posten. Misschien gewoon elkaar maar zien op fb? Wel leuk dat jij altijd nog updates plaatst. Ik kijk wel elke keer weer om je te volgen!
Het scheelt denk ik ook dat ik mee (probeer) schrijf bij de juni 2013 mama's. Ook maak ik het hier iets eerder bekend dan op fb. Iets anoniemer. En ik ben niet zo heel goed in fb, had eerst hyves, maar iedereen stapt er vanaf. Het gaat al beter, maar nog steeds niet dat ik er alles mee kan.