Fles"weigeraar"; Ze snapt het gewoon niet?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by TJS, Aug 28, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. TJS

TJS Actief lid

Aug 19, 2014
    251
    2
    18
    Goedemiddag!

Onze 12 weken oude dame heeft tot ongeveer een week 6 of netjes gekolfde melk uit de fles gedronken. Ik heb nooit geweten dat ze het ook weer verleren en ben het dus niet meer actief gaan doen toen ze eenmaal een aantal keer de fles had gepakt. Stom....

Over 2 maanden moet ik weer aan de slag en wil ik de borstvoeding hebben afgebouwd. Ze pakt alleen geen enkel fles meer. Ze speelt er leuk mee, lacht erbij, slikt de druppels die in haar mond vallen netjes weg maar gaat niet actief zuigen. Ze kijkt het niet te snappen? Op ten duur is ze het zat en gaat dan mopperen. Logisch.

Ik krijg het alleen wel lichtelijk benauwd... hoe nu verder? Ik werk straks weer gewoon 4 dagen en ben dan niet in de gelegenheid op en neer te rijden.

We hebben de avent, dr brown, tommee tippee en MAM fles geprobeerd. Medela hebben we nog als optie staan. De MAM fles gaat het best omdat die druppels gewijs wat doorlaat wat ze netjes wegdrinkt. Ook slapend pakt ze de fles niet.

Wie o wie? Wat heeft bij jullie gewerkt?

2. Miszy

Miszy Fanatiek lid

May 5, 2015
    1,263
    8
    38
    Heb je wat trucjes geprobeerd, zoals de speen tegen dr gehemelte duwen? Of met je vinger tegen dr kinnetje duwen?

3. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

In haar gehemelte zit een zuigreflex en bij haar kaakjes...
    Als ze de speen in haar mondje heeft kun je proberen om met je vinger langs haar kaakje te wrijven.
    Als het goed is hoort haar reflex er nog te zijn op deze leeftijd....

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Die reflex gaat weg rond de 12 weken. Bij onze jongste was dat met 11 weken al, kregen er geen fles meer in...

Ik heb helaas geen tips ts...

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Met een bekertje gaan oefenen. Met hulp kunnen ze dat al best snel.
    Of de softcupfeeder schijnt ook goed te werken.
    Maar je hebt ook nog een hele tijd, gewoon elke dag een beetje oefenen kn ook. 20-30 ml per keer. Afleiden tijdens het drinken, laten rondkijken, iets anders in de handen geven, rondlopen tijdens de fles, wipstoeltje.
    En zelf weg zijn tijdens het oefenen.

En het is regelmatig zo dat ze ergens anders door iemand anders de fles wel pakken.

Hier heeft hij nooit de fles gedronken, maar ik had het geluk dat ik bijna altijd thuis was.
    Als ik er een paar uurtjes niet was haalde hij het later in. Voordeel is dat hij nu met anderhalf perfect uit een gewone beker drinkt. En uit een rietjesbeker. En oefenbeker. Maar die fles doet ie gewoon niet.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Alleen als het zuig/slik reflex weg is en ze het niet (goed) heeft geleerd, kan je proberen wat je wil, maar dan gaat het niet lukken. Het lijkt makkelijk, uit een fles drinken, maar dat is het niet ;)

7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Ik weet het, zoon kan het ook niet. Maar voor sommigen helpt het wel om te blijven oefenen.
    Vandaar ook m'n andere opties van bekertje en softcupfeeder.

8. Adrianna

Ah ik dacht pas rond de 4 maanden.
    Helaas heb ik dan ook geen tips...

9. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

Nov 17, 2010
    3,050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Hier ook een weigeraar gehad, ik bleef oefenen , moest weer werken terwijl ze niet kon drinken vreselijk was dat ! Met behulp van heeeeel veel geduld van mijn vader heeft ze het met 6 maanden toch geleerd! Hij bleef volhouden

10. TJS

TJS Actief lid

Aug 19, 2014
    251
    2
    18
    Ik vind het zo stom dat niemand ons ooit verteld heeft dat ze het weer verleren en je het dus aan had moeten blijven bieden.
    We blijven oefenen. Kriebelen aan de wang nog niet geprobeerd! Tegen gehemelte aanduwen wel; kijkt ze heel vies haha.

Met 5 maanden "moet" ze het zonder me doen want dan ben Ik weer aan het werk. Vanaf welke leeftijd lukt het drinken uit het bekertje? Nu al stress ervan met hoe het straks bij de opvang gaat zijn :(

11. Adrianna

Op papier is het zo dat je vanaf 6 maanden kunt gaan oefenen met drinken uit een bekertje.
    Als ik jou was zou ik eerder beginnen...dat vergt namelijk ook weer een andere techniek.
    Geen paniek Meis...er zijn altijd oplossingen te vinden. Het toedienen van voeding met een grote spuit (zonder naald uiteraard :p ) is ook nog een optie als werkelijk niks lukt.
    Maar je hebt nog even tijd...heb geduld, blijf rustig en blijf gewoon oefenen.

12. Alayna

Alayna Actief lid

Jun 25, 2017
    146
    37
    28
    Female
    Vlaanderen
    Dit inderdaad! ik dacht ook, ah ze kan het, ik geef haar gewoon 1x per week in het weekend een flesje en dan komt dat helemaal goed. Nu zijn we een maand bezig geweest omdat ze de fles niet meer wilde.
    Bij mij leek het eerst ook alsof ze het niet snapte. Met haar tong spelen, bijten, alleen dronk ze niets op, alles werd eruit geduwd. en als ze het dan dronk begon ze gefrustreerd te krijsen alsof ze superveel honger had.
    Ik heb het geprobeerd met een cupje, en dat gaat redelijk hoor. Ze is juist erg gretig (tot ze het dus doorslikt, daar lag mijn probleem) en mijn dochter was 4.5 maand. Hoe ik het opgelost heb was oefenen met kunstvoeding. Een heel raar advies, maar in haar geval werkte het. Waarschijnlijk dacht zij gewoon elke keer als ze BV proefde dat ze het liever "vers van de tap" had.

Ik zou het cupje een kans geven, zeker als ze bij de fles de druppeltjes ook gewoon drinkt ligt het niet aan de smaak/associatie. Het was voor mij wel even spannend om het te geven, maar volgens mij moet het goed te doen zijn als je niet zo'n rare dochter als mij hebt ;)

13. TJS

TJS Actief lid

Aug 19, 2014
    251
    2
    18
    Bedankt! Zijn er speciale cupjes voor? Het maakt me weinig uit hoe het erin gaat, als het er maar in gaat :D

14. Alayna

Alayna Actief lid

Jun 25, 2017
    146
    37
    28
    Female
    Vlaanderen
    je hebt verschillende soorten. van spuitachtige dingen, naar bakjes met een klein "bakje" van voor waar dan wat melk in zit, tot kleine bekertjes.
    Ik ben zelf gegaan voor de babycup. Dat zijn 4 gekleurde kleine bekertjes. Vooral met in mijn achterhoofd, dat stel dat het niet lukt, het geen weggegooid geld is, want ze moet uiteindelijk toch uit een beker leren drinken. En dan is een kleine beker logischer dan een grote beker. Wij drinken ook niet uit een emmer :D

15. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Fingerfeeding kun je proberen. Of misschien een mogelijkheid dat je live blijft voeden tijdens je kolfpauzes?
    En als iemand anders de fles geeft en jij uit het zicht bent?
    Mijn zoontje is nooit fan van de fles geweest. Hij kón het wel, maar weigerde. Hij dronk een keer in 6 uur tijd maar 30ml. Toen is mijn vriend hem naar mijn werk komen brengen, en die nacht heeft hij flink ingehaald :rolleyes:

16. TJS

TJS Actief lid

Aug 19, 2014
    251
    2
    18
    Ik ga het eens uitzoeken! Thanks!

@Jackie87 Ik heb begrepen dat ze dan op je vinger oid moeten willen zuigen? Dit doet ze ook niet. Ze pakt ook geen speen oid. Ze vind mn pink lekker om op te kouwen en zuigt er heel af en toe op maar niet als ze honger heeft.

Live voeden gaat helaas niet. Daarnaast heb ik niet de ambitie om zo nog borstvoeding te geven. De ervaring is dat mijn bv drastisch terug loopt zodra ik ga werken.

17. DR87

DR87 Fanatiek lid

May 2, 2016
    1,134
    434
    83
    Ik had hetzelfde probleem bij mijn zoontje. Ik dacht ook dat hij de fles niet begreep. Ik had meerdere flessen gekocht maar hij weigerde alles en ging vaak ook huilen. Toen heb ik nog 1 poging gedaan met een dr Brown speen nummer 2. Dit ging opeens goed. Het ging hem blijkbaar niet snel genoeg, alhoewel het leek alsof hij de fles helemaal niet wilde (spelen met en bijten op de speen ed). Geen idee of je er iets aan hebt of dat je dat al geprobeerd hebt, in ieder geval veel succes!

Bloem1989 likes this.
  18. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Vooral bij 1 fles houden en een voeden op een tijd dar ze trek heeft maar nog geen honger.

Hier bleek mijn zoon spruw te hebben toen hij ineens weigerde

19. 2xkiki

2xkiki Lid

Oct 20, 2014
    7
    1
    3
    NULL
    NULL
    Hopelijk gaat het inmiddels al iets beter. Bij mijn zoontje (13weken) ook in het begin zonder problemen flesjes gekolfde melk en toen idd ook een tijdje niet meer gedaan. Nu doet hij ook heel moeilijk. Lief lachen en er op kauwen. We zijn dus weer druk aan het oefenen. Wat bij hem wel enigszins werkt is lopend de fles geven en de speen in z'n mond houden dan drinkt hij meestal na lang volhouden ongeveer 50-80 ml. Dus denk opzich wel dat hij het snapt. Maar hij doet gewoon moeilijk. Een gewone speen wil hij overigens ook niet.
    Bij dochter was het wel echt gewoon weigeren en bij haar kwamen we er uiteindelijk achter dat ze mijn geur nodig had. Ze begon opeens goed te drinken toen we mijn slaapshirt bij haar gezicht hielden. Bij de opvang haven we dan een hydrofiel mee waar ik mee geslapen had.
    Ik ken de frustratie want we zitten er weer midden in, maar er zit niets anders op en blijven proberen en hopelijk gaat het dan opeens weer wel goed.
    Hoop echt dat je nu een aantal dagen later het idee hebt dat het al iets beter gaat! Je hebt nog 2 maanden, echt ik weet zeker dat het tegen die tijd beter gaat zolang je maar blijft oefenen. Ik mag maandag weer aan het werk en ben dan ook niet in de buurt.

20. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    80 ml is een hele mooie hoeveelheid voor een kindje van 13 weken, veel meer wil je ook eigenlijk niet geven vanwege de natuurlijke maaginhoud. Dus logisch dat hij niet meer drinkt.

Share This Page