Wij zijn nu in de fase beland van welk autosysteem we in huis gaan halen, ook een hele studie Nu zal het, omwille van gebruiksgemak (maxi-cosi enkel maar vast te klikken en je bent vertrekkensklaar), de FamilyFix of 2wayFamily worden van Maxi-Cosi (beiden dat kliksysteem). Verschillen: - FamilyFix: enkel het autozitje groep 0+ kan achterwaarts vervoerd worden, autozitje groep 1+ (dus vanaf peuter) moet voorwaarts vervoerd worden - 2 wayFamily: kindje kan achterwaarts vervoerd worden van geboorte tot 4 jaar (voor meer veiligheid) Nadeel: 2wayFamily-basis kost wel wat meer dan FamilyFix. Onder het motto "op veiligheid mag je niet besparen" vraag ik me dus af of de meerprijs het extra veiligheidsaspect hier waard is?
Ik heb de Maxi-Cosi Pearl icm de FamilyFix. Dat kostte me 500 De 2-WayFix was echt veeeel duurder en naar mijn idee wil een kind echt niet achterwaarts vervoerd worden als ze ouder zijn. Mijn dochter werd na 6 maanden al boos in de CabrioFix. Dus ik denk dat je je kind sowieso niet meer achterwaarts zal vervoeren. Ik zie op mp trouwens regelmatig nieuwe FamilyFix voorbij komen voor 100 Ik zal een foto van m'n dochter in de Pearl toevoegen (ik haal hem snel weer weg)
Het wordt nieuwe wetgeving, achterwaarts vervoeren. Dus op een gegeven moment zal je wel moeten. i-Size Maar er is natuurlijk meer dan alleen maxi cosi. Je kunt ook naar andere stoelen kijken. De 2wayfix is alleen nuttig als je de volgende stoel ook van maxi cosi koopt. De autostoel voor baby's is sowieso achterwaarts. En ik denk dat je de 2wayfix ook weer makkelijk op mp kwijt kunt. De familyfix trouwens ook. Wij hebben de 2wayfix met de pebble. Hierna wil ik de pearl. Ik vind m het geld wel waard, maar voor nu zou de familyfix ook prima zijn. Gaat echt om de volgende stoel.
Bij onze oudste was de keuze er nog niet, dus hebben wij de familiefix aangeschaft (met de mc cabrio en later de pearl). Die combinaties kwamen prima uit de test. We gebruiken dit dus ook weer voor onze jongste. Ik geloof best dat achterwaarts in een aantal gevallen veiliger is, maar dat maakt voorwaarts niet onmiddellijk onveilig. Maar als ik nu voor het eerst iets moest aanschaffen, zou ik wel gaan voor achterwaarts vervoeren, denk ik. Ik zou dan toch wel iets langer achteruit willen vervoeren, i.v.m. de veiligheid. Het idee dat kinderen vooruit rijden leuker vinden, ging in ons geval niet op. Onze oudste kreeg op een gegeven moment in de mc cabriofix last van driftbuien en krijsen. We waren om die reden toch blij dat hij eruit groeide, al was het wat vroeg. We hoopten dat het met voorwaarts vervoeren opgelost zou zijn. Dat was niet zo, de nieuwigheid was er snel af en het huilen en worstelen begon opnieuw. Als je kind de gordel loskrijgt, is het zaak zo snel mogelijk op een veilige plek te stoppen om ze weer vast te maken. Maar tot je bij de veilige plek bent, zit je kind dus wel (deels) los in de stoel. Als ik een stukje 'moet' rijden met een kind los in een autostoel, zou ik toch liever een achterwaarts gerichte stoel hebben dan een voorwaarts gerichte. Wat betreft het systeem van een stoel op een basis: bij de eerste maxicosi vind ik dat echt ideaal. Die haal je er toch vrij regelmatig uit. Maar de opvolgstoel, laat je in de auto staan. Dus het voordeel van 'makkelijk vastklikken' gaat dan al niet meer op, want dat hoeft eigenlijk nooit. Tenzij je twee auto's hebt, met in beide auto's een basis. Dan is het wel handiger, denk ik. Maar in ons geval was het juist onhandiger, die paar keer dat we de stoel in een andere auto wilden hebben. Want dan moesten we de basis ook mee verhuizen. En ik vind het bevestigen van zo'n isofixbasis toch lastiger dan een stoel in de gordels vastmaken. Dus voor het incidenteel verplaatsen van de stoel' is de basis eerder een nadeel van een voordeel. (maar omdat je het dan niet vaak doet, is dat ook weer geen ramp ) Als je de stoel vaak wilt gaan verplaatsen, zou ik òf voor een gordelsysteem gaan bij de opvolgstoel òf twee keer de basis aanschaffen als het steeds dezelfde auto's zijn.
In mijn auto zit het isofix-systeem, in dat van mijn partner niet. We zouden het dus als volgt oplossen: familyfix- of 2wayfix-basis (nog te beslissen) in mijn auto voor pebble en latere autostoelen. In de auto van mijn man moet maxicosi pebble dan maar via gordel vastgeklikt worden en zouden we nadien overschakelen op een 1-2-3-stoel (geen idee hoe dat officieel noemt maar dat blijkt zo'n autostoel te zijn waar de verschillende "groepen" allemaal in één stoel verenigd zijn). Lijkt dat een goeie oplossing?
Het in- en uitklikken van het systeem gaat heel makkelijk hoor. Ik heb zelfs een Golf Hatchback (3 deurs, oké die Familyfix is heel zwaar, maar het is zeker niet veel gedoe. Zo'n FamilyFix vind ik zelf heel veilig omdat ze echt vast ge-ankerd zit. Op de 'normale' manier vastmaken heb je toch altijd kans dat je kind met stoeltje en al over de achterbank zwiept bij bochten.
@Nahla: volgens maxicosi zelf is bevestiging met de autogordel (als je dit goed doet) net zo veilig als bevestigen met isofix-basis. Alleen bij die basis worden er minder fouten gemaakt en dat maakt het wat veiliger. Maar dat ligt dus aan de mensen en niet aan het systeem op zich. Hoe makkelijk het is om de basis van de ene auto in de andere te zetten, is ook afhankelijk van de bereikbaarheid van de isofixpunten. In onze auto kun je er gewoon lastig bij. In de auto van mijn ouders ook. Bij die van mijn schoonouders zijn ze heel makkelijk bereikbaar. Maar over het geheel genomen vind ik de bevestiging met gordels makkelijker, dan de basis losnemen, weer vastmaken en later weer terugzetten. @ts: De 1-2-3 stoel is een oplossing waar ik persoonlijk niet dol op ben. Het heeft niet alle voordelen van een losse 1, losse 2 en losse 3 stoel. Maar wel veel van de nadelen. Ze komen gewoon slechter uit de veiligheidstests. Het beste wat je er van kunt zeggen is dat het een goedkope oplossing is. Mijn schoonouders hebben er één, ze rijden er incidenteel wel eens mee met onze zoon. Voor kleine ritjes vind ik het prima. Bij langere ritten, zetten we toch de stoel over. En als ze structureel zouden oppassen, had ik zelf een anders stoel voor ze gekocht. Nu is geld bij ons voor dit soort dingen niet echt een probleem. Als je het anders echt niet kunt betalen, kan ik me wel voorstellen dat je voor die oplossing kiest. Het is minder veilig, maar dat betekent niet hetzelfde als onveilig. Houd er rekening mee dat de opvolgstoelen (die van 9-18 kg) vaak maar geschikt zijn voor één manier van bevestigen. De babystoelen die geschikt zijn voor en basis, kun je allemaal ook met de gordelbevestigen (in ieder geval die van het merk maxicosi). Bij de autostoelen voor peuters zijn er een aantal die je OF met de gordel kunt vastzetten OF met een basis. Bij de groep daarna heb je wel weer stoelen waarbij je kunt kiezen of je alleen de gordel gebruikt of gordel & isofix. Maar let dus bij die peutergroep heel erg op, als je in de ene auto met een basis wilt werken en bij de andere met gordels. Zo uit mijn hoofd biedt in ieder maxicosi die mogelijkheid niet. Dan zou ik eerder gaan voor één stoel die in beide auto's met de gordels wordt bevestigd. Of twee stoelen: 1 op een basis en 1 in de gordels. Eigenlijk zoals je bedacht hebt, alleen zou ik dan liever geen 1-2-3 stoel komen maar gewoon een groep 1 stoel en later een groep 2 stoel.
Wij hebben de 2way fix, nu nog in gebruik icm de pebble. Het is echt een heel handig ding, maar dat geldt vast ook voor de family fix. Wij hebben voor deze gekozen om straks makkelijk en redelijk voordelig (als je de base toch al hebt) nog achterwaarts te kunnen vervoeren, met altijd nog de optie om op een gegeven moment het stoeltje voorwaarts te draaien. Ik vind het ook een voordeel dat deze stoel hier gewoon bij de babywinkels te koop is, anders dan veel andere achterwaartse stoelen. Tip: wij hebben de 2 way fix tijdens de mama mazzeldagen van prenatal gekocht, toen was het ding iets van 189 euro. Scheelt toch wel behoorlijk. Volgende mama mazzeldagen zijn vast weer in september?
Wij hebben in beide auto's isofix en hebben de Maxicosi Cabriofix gekocht, die kwam als beste uit de test, beter dan de Pebble. Betere zijwaartse aanrijding bescherming. Ik heb net 2x 2wayFix gekocht bij babydump (2e artikel 15% korting(eigenlijk tweelingkorting)) Ik wilde perse een nieuwe autostoel en goede basis om ons kindje zo veilig mogelijk te vervoeren met de mogelijkheid om hem langer achterwaarts te vervoeren dan alleen maar de maxicosi, waar ze voordat ze een jaar zijn meestal uitgegroeid zijn. Wij zullen dan de Pearl aanschaffen.
Bij de ANWB test komt de combi onderstel-stoel voor de babystoelen beter uit de test dan alleen de gordel (familyfix of 2wayfix maakt niet uit)