Zoon ruim 3 jaar praat niet in ik-vorm

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Loes23, 26 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loes23

Loes23 Actief lid

23 jul 2013
    415
    382
    63
    Ik heb een zoontje van 3 jaar en 4 maanden. Hij is pas rond 2 jaar begonnen met praten (daarvoor weinig tot nooit gebrabbeld) en met ongeveer 2,5 jaar sprak hij volzinnen. Op dit moment praat hij in zinnen van soms wel 8, 9 en 10 woorden. Met zijn spraak is dus niks mis... hij heeft een grote woordenschat en begrijpt veel.
    Alleen praat hij niet in de ik-vorm. Wanneer hij het over zichzelf heeft noemt hij zich altijd bij zijn naam, i.p.v. "ik" en "mij".. Wanneer hij het over een ander heeft, zegt hij wel: zij, hun, jij, hij, etc. Ik vind het opvallend... en maak me er een beetje zorgen over. Zijn er moeders die dit herkennen?

Soms vraag ik me af of dit iets te maken kan hebben met een vorm van autisme. Ook omdat ik dit bij andere kinderen niet terug zie. Zoals onderstaand gedrag:
    - Intelligent
    - Observerend / stil / verlegen
    - Vaak angstig voor geluiden / vingers in de oren
    - Maakt zich grote zorgen om anderen / bijv. bang dat als ik bij een vijver sta erin val.
    - Niet opgepakt / benaderd willen worden door vrienden en kennissen van ons.
    - Vaak niet mee willen doen met groepsactiviteiten op peuterspeelzaal
    - Geïnteresseerd in details / alles willen weten en begrijpen
    - Lange concentratie / doorzettingsvermogen
    - Alleen spelen / met kindjes die hij beter kent zie je wel dat hij samenspeelt
    - Eigen willetje / als hij iets niet wil, wil hij het ook echt niet!
    - Luistert goed
    - Grote interesse in alles wat met auto's te maken heeft
    - Is zindelijk, maar is bang om te poepen. Doet dit nog staand in zijn luier. Hij durft op de peuterspeelzaal niet te plassen, houdt dit op.

Daarnaast is hij heel vrolijk en ondernemend.
    Zijn er moeders die dit gedrag bij hun kindje herkennen? Maak ik me terecht zorgen of en is dit normaal gedrag?

Groetjes Laura

2. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Mijn dochter had dat ook op die leeftijd. Moest er altijd wel om lachen en anderen ook. Ook ik zag het in onze omgeving niet bij andere kindjes. Met uitzondering van de interesse in auto's is bovenstaande lijstje ook volledig op mijn dochter van toepassing. Zij is inmiddels 4 jaar en 2 maanden en ze zou best wel eens hoog sensitief kunnen zijn maar zeker niet autistisch.

3. Lenteliefde

Lenteliefde Actief lid

22 aug 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    Geen ervaring met autisme, maar als ik sommige kenmerken lees, denk ik eerder aan hooggevoeligheid. Niet tegen harde geluiden kunnen, zich zorgen maken om anderen, oog voor details, goed luisteren/zich inleven in anderen zijn daar ook kenmerken van.

Op zich lijkt het me niet abnormaal dat hij niet in de ik-vorm praat, mijn dochter zegt over het algemeen "ik" maar zegt soms ook wel haar eigen naam als ze ik bedoelt. Je zoontje klinkt als een slimme peuter, die misschien wat perfectionistisch/faalangstig is (gezien het latere praten maar wel meteen in volzinnen) en misschien ook hooggevoelig is.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ik lees heel normaal peutergedrag in dat lijstje. Een gevoelige peuter, een denkertje. Maar ik vind het geen autistische kenmerken hoor. Het gebruik van ik/mij is echt een taalontwikkelings-mijlpaaltje, dat kan bij hem gewoon wat later zijn. Ik ken een meisje dat dat met 4 ook nog deed, ze wíst toen wel hoe het moest, maar was erg gewend aan zichzelf bij haar eigen naam te noemen. Nu is ze 7 en zegt ik ik/mij zonder problemen, zeker niet autistisch ook.

5. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.790
    1.142
    113
    Vrouw
    Ik ben benieuwd wat jij zegt als je over jezelf praat?
    Zeg je dan "ik ga even eten koken" of zeg je dan "mama gaat even eten ķoken"?

Je ziet vaak als ouders praten in de papa/mama vorm dat kinderen zichzelf ook geen "ik" noemen. Dat horen ze ook zelden...

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.006
    4.013
    113
    Ik heb ooit een meisje van 5 in mijn klas gehad die dat ook deed. Heel intelligent kind en ook zeker niet autistisch oid. Wel een gevoelig kind dus wat dat betreft misschien wel overeenkomsten, maar hoeft er niks mee te maken te hebben.
    Het viel mij namelijk op dat haar ouders haar ook zo aanspraken. Ze zeiden bijv niet, 'wil je je jas aan doen' maar 'doet marietje haar jas ook even aan?'
    Dus toen ik het met ze besprak tijdens het 10-minutengesprek herkenden ze het wel en hebben ze het aangepast en al heel snel sprak het meisje wel gewoon in de ik-vorm.
    Ik wil niet zeggen dat jij dit ook doet hoor, maar het zou (onbewust) kunnen dus dan zou je daar op kunnen letten. Verder is het volgens mij gemiddeld wanneer ze rond 2/2,5 jaar in de ik vorm gaan praten dus ben je met 3 wat laat, maar volgens mij niet meteen heel zorgwekkend.
    Zou het 'corrigeren' zoals je ook met andere taalfouten doet, nl door het goede voorbeeld te herhalen.
    Bijv als hij zegt 'Jan wil een koekje' dan zou ik zeggen 'wil jij een koekje? Hm ja ik wil ook wel een koekje'. Dus dan jezelf ook niet in de mama-vorm benoemen.

Ons zoontje is overigens 2,5 en wanneer hij een zelf bedachte zin maakt dan gebruikt hij ook nog geen ik maar in een voorgeprogrammeerd zinnetje (gekopieerd van zn zus bijv) doet hij het wel, bijv 'mag ik op de Ipad?' Of 'dat wil ik niet'. Maar het is dus ook nog heel vaak 'L. ook een koekje!'

7. Loes23

Loes23 Actief lid

23 jul 2013
    415
    382
    63
    Bedankt voor jullie reacties. Ik moet zeggen het lucht wel op. Dat hij hooggevoelig is, is heel goed mogelijk. Dat herken ik ook wel.
    Wij spraken eerst wel in zinnen als: zal mama jouw wat drinken pakken? Toen het me ging opvallen dat hij niet in de ik-vorm sprak, zijn we daar heel erg op gaan letten. Maar ook nu wij al een tijdje in de ik-vorm praten, doet hij het zelf nog niet.

Verbeteren van zijn zinnen heb ik ook gedaan, maar ik merkte dat hij daar heel onzeker van werd. En hij is al wat faalangstig, dus daar ben ik weer mee gestopt.

Misschien moet ik het ook maar loslaten en even geduld hebben. Het zal vanzelf wel komen.....

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.499
    10.408
    113
    Zeker niet verbeteren maar je kan wel de zin herhalen als bevestiging en zo verbeteren.

Ik herken wel dingen van je lijst behalve de dat hij wel ik zegt.
    Hooggevoelig past bij hem maar tijdens het gesprek bij de peuterspeelzaal dat hij voorloopt.

Je lijstje past ook bij een slimme peuter kijk maar eens bij de kenmerken. Laat praten maar meteen goed is er 1 van.

9. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Ik herken vrijwel alles in je lijstje, maar dan vooral van mijn (hoog)gevoelige, slimme dochters. Inclusief het faalangstige trekje :rolleyes:...

Mijn autistische zoon heeft ook heel lang niet in 'ik-vorm' kunnen praten, maar hij had ook erg veel moeite met hij/zij/jij. Hij noemde alles en iedereen bij zijn naam. Hij had tevens een taalachterstand (3-woordzinnen op leeftijd van 4 jaar, taalbegrip was laag) en heel kenmerkende echolalie (herhalen van woorden/zinnen zonder betekenis te begrijpen).

Er zit wel wat overlap in gedrag van mijn dochters en van mijn zoon, vooral op het gebied van prikkelgevoeligheid (niet graag aangeraakt willen worden, last van geluiden etc), maar je ziet dat mijn zoon op essentiële punten echt anders is. Hij luisterde heel slecht (zat in eigen bubbel), maakte zich zeker geen zorgen over anderen (daar heb je vooruitdenken, wederkerigheid en inlevingsvermogen voor nodig, en dat is juist per definitie afwijkend bij autisme), wil alleen spelen omdat andere kinderen heel eng zijn en zijn kwalitatief beperkte spel verstoren. Ook die 'grote interesse in beperkt aantal onderwerpen' gaat bij hem veel verder, hij is met enige regelmaat compleet obsessief bezig inclusief het angstig en onrustig worden als hij niet met die interesse bezig kan zijn. En zo kan ik nog wel door blijven gaan ;).

Ik lees niets verontrustend. En 3 jaar is nog jong, vooral op het sociale gebied (samen spelen e.d.) zijn ze nog volop in ontwikkeling!

10. Loes23

Loes23 Actief lid

23 jul 2013
    415
    382
    63
    Vandaag heb ik met mijn zoontje even kort op een leuke manier geoefend om "ik" en "mij" te zeggen. Hij lijkt heel goed te begrijpen wat ik bedoel. Als ik zijn naam zeg in een zin, dan kan hij deze herhalen in de ik-vorm. Maar zodra we hiermee gestopt waren, verviel hij meteen weer in het oude... en noemde hij zichzelf weer bij zijn naam. Misschien moet ik dit wat vaker oefenen? Of leg ik zo teveel druk op hem? Ik wil niet pushen... wat vinden jullie.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.282
    6.195
    113
    Ik zou de vraag voorleggen aan een logopediste. Mijn zoon had hetzelfde, werd ook benoemd als taal-onrijpheid door het Kdv. Maar hij zat elke keer net op het randje zeg maar. Dus onvoldoende grond voor logopedie. Wij moesten vooral veel blijven voorlezen en alles in de ik-vorm zeggen. Ook 'goed' herhalen. Zei zoon bijv: T. Gaat spelen, zei ik: oh, ga jij spelen? Goed zo, ga jij maar lekker spelen. Ik ga dit even opruimen.
    Uiteindelijk is hij nog steeds geen taalwonder, maar met wat extra aandacht op school qua taal (en onze stimulans qua lezen) kan hij prima mee.
    Hier trouwens wel een hooggevoelig kind, maar geen verdere diagnoses. Weet ook niet of dat nou met elkaar te

12. Eke84

Eke84 Actief lid

17 apr 2015
    255
    25
    28
    Bij ons heeft dat ook lang geduurd eer hij in de ik-vorm sprak. Hij sprak wel al iets vroeger dan bij jou (niet extreem) maar ook heel lang met zijn naam. Wij hebben er heel erg op gelet dat we zelf in de ik-vorm spraken/spreken. Opeens had hij het door en nu gaat het goed. (hij is 4 jaar)

13. Yesera

Yesera Fanatiek lid

18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    Mijn tip voor het faalangstig zijn als je hem corrigeert is niet de volledige zin of woord corrigeren maar een klein stukje aanzetten en hem dan het af laten maken op de juiste manier. Zo doe ik het ook bij mijn zoontje (ook een snel, slim en waarschijnlijk (hoog)gevoelig jongetje). Als mijn zoontje bijvoorbeeld zegt: ik heb me bedenkt. Dan zegt ik: ik heb me be....... en dan denkt mijn zoontje goed na (of gokt een paar keer ;)), maar maakt dan zelf het woord goed af door te zeggen bedacht. En vervolgens geef ik hem natuurlijk complimenten en is hij heel trots dat hij het zelf goed heeft gedaan. Je helpt hem zodat hij het zelf kan corrigeren en dat geeft weer zelfvertrouwen. En regelmatig herhalen dat fouten maken niet erg is en dat je weet dat hij zijn best doet.

14. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Mijn zoon deed dat ook.. Het bleek aan ons te liggen. Ik sprak tegen hem ook met zijn naam. (Grotendeels logisch) maar bij ons ook. Dus mama en papa en nooit ik of hij. Voorbeeld: naam mag mama ook wat drinken? Ipv Mag ik ook wat drinken van jou?

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Mijn zoon zoon deed dat ook. Zichzelf bij naam noemen. Nando moet plassen, nando heeft honger etc. Zijn zus noemde hij dan weer zus ipv bij naam. Zus ga je mee buiten spelen of zus lus je ook een snoepje.

Dit duurde toch zeker tot jaar of 6

16. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Volgens mij is het praten over jezelf in de derde persoon een heel normale fase in de taal ontwikkeling. Niet alle kinderen doen dat, maar een hoop ook wel. Dus ik zou het lekker zo laten en oefenen en dergelijke achterwege laten.
    De rest van je lijstje is ook allemaal heel normaal peuter gedrag. En zeker niet autistisch (dan maak je juist geen zorgen om anderen bijv).

Ik zou vooral proberen om je wat minder zorgen te maken. Want dat gedrag kun je je kind wel weer mee beïnvloeden. Ze voelen dat toch aan en kan zorgen voor meer angstig en onzeker gedrag.

17. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Dat is inderdaad een hele goeie! ;)

18. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Dochter zei altijd 'jou' als ze het over zichzelf had. Komt omdat wij dat ook altijd zeiden. 'dit is van/voor jou.' Ze was wel wat jonger dan jouw zoon maar is vanzelf goed gekomen.

Deel Deze Pagina