Hey meiden, Ik was er na mijn zoontje al enigszins van overtuigd, maar nu mijn dochtertje ook met 25 maanden zindelijk is denk ik zeker te weten wat de eerste tekenen van zindelijkheid zijn. Beide kinderen (de eerste in bad, de tweede op het strand) gingen met 23 maanden ongeveer naar beneden kijken, wachten en daarna plassen. Op dat moment hadden ze door dat er een aandrang komt om te plassen, en dat ze zelf invloed hebben op het laten komen van het plasje. Bij beiden heb ik dat moment aangegrepen om te beginnen met zindelijkheidstraining waarbij mijn dochtertje geen enkele vorm van training nodig heeft gehad. Ze was opeens zindelijk... Nu is dat ook een echte doorzetter, wat ze in haar kop heeft, heeft ze niet in haar kont zeg maar. Alleen het poepen vergt wat meer aandacht.... Ik heb het vermoeden dat, wanneer je dit moment mist, het kind uiteindelijk puur uit gewoonte in de luier blijft plassen en dat het vervolgens wel veilig voelt om het in de luier te blijven doen. Ik denk dat zindelijkheid een toestand kan worden wanneer je de kleine signalen mist. De eerste tekenen van toezijn aan zindelijk worden zeg maar. Ik ben ervan overtuigd dat kinderen vroeger sneller zindelijk waren omdat moeders niet zo afgeleid waren door beeldschermen (computers/televisie/Iphones) en werk. Moeders hadden volgens mij (zeker weten doe ik het niet, ik denk dit door gesprekken met mijn oma) meer oog voor signalen van hun kinderen. Verder is de komst van enorm goed absorberende luiers geen meewerkende factor natuurlijk... Ik weet dat er moeders zijn die er anders over denken en das goed natuurlijk. Mijn theorie heeft toevalligerwijs (ik was minder toe nog aan mijn dochters zindelijkheid dan zijzelf ) twee keer zo goed uitgepakt dat ik jullie mijn vermoeden niet wilde onthouden!
Mijn zoontje was met 22 maanden zindelijk omdat hij zelf geen luier meer om wou dus ik naar hem heb geluisterd. Nu is mijn dochter 22 maanden en geeft zelf ook aan dat ze op het potje/wc wil dus ik geef daar meteen aan toe. Ze loopt hier dus thuis heerlijk de hele dag zonder luier rond. Sinds gisteren heb ik het idee dat ze echt begrijpt wat plassen is maar ze kan het op 1 of andere manier niet ophouden want ze plast elke keer klein beetjes maar dat komt vanzelf wel. Zoals jij al aangeeft moet je gewoon je kind zijn/haar signalen goed in de gaten houden. Ik maak in mijn omgeving vaak mee dat kleine kids op de wc willen omdat bijvoorbeeld mijn zoontje naar de wc gaat en die ouders zeggen dan nee want je plast toch niet. Dan denk ik ja zet je kindje dan op de wc, wat als hij/zij niks doet, hij/zij wil het. Zindelijkheid kost tijd, veel dweilen en veel wassen (alhans bij mijn kids wel )
Haha nou bij mij werd er ook wel wat gedweild maar eigenlijk alleen de eerste drie weken! Daarna maakten ze er beiden een sport van om alles op het potje te doen en mijn dochter vindt zichzelf alweer te klein voor het potje. Wc verkleiner is ook voor baby's denkt ze. Dus gaat ze op de grote wc. Wat ik nog het allerknapst vind is dat mijn dochter laatst in super de boer moest plassen, geen mogelijkheid om naar de wc te gaan en dat ze uiteindelijk een miniplasje liet gaan. De rest hield ze op, en thuis deed ze een megaplas! Mijn zoontje kon het, eenmaal plassend, niet meer ophouden. Die plaste dus een keer drie vierkante meter vol in de halfords. Het bleef stromen! Uiteindelijk hebben ze beiden twee keer een ongelukje gehad in het openbaar en mijn zoon twee keer op de PSZ toen hij net vier weken twee was. Verder geen ongelukjes. Het lijkt wel alsof kinderen op die leeftijd alles wat wij zeggen nog makkelijk aannemen.
Heb van de week met Lisa ontzettend gelachen. Ze mag een sticker plakken als ze geplast heeft dus mevrouw zat op het potje deed 3 druppels rende naar haar velletje om een sticker te plakken. Rende weer terug naar het potje om 3 druppels te doen en rende weer naar haar velletje haha. Zo ging het een half uur lang door en toen ineens was ze klaar Bij Stijn heeft het ook 3 weken geduurd. De 1ste week plaste hij echt alles eronder en de 2de week riep hij dat hij moest plassen en plaste meteen en de 3de week riep hij dat hij moest plassen en rende meteen naar het potje en deed het daar netjes Zijn jou kids snachts al zindelijk? Stijn namelijk nog niet (ondertussen is hij 4,5 jaar, hij wil het wel heel erg graag maar het lukt hem niet)
Onze zoon (is nog wel jong!) heeft al een poging gedaan tot zindelijkheid. Ongeveer een stuk of 30 stickers verdiend en geplakt. Alleen het probleem is wel dat hij het niet aangeeft als hij een luier om heeft. Hij plast en poept wel op het potje of de grote wc als ik hem die regelmatig aanbiedt, maar eigenlijk vind ik dat nog geen zindelijkheid. We zijn er nu weer mee gestopt omdat hij de interesse ervoor verloor en ik niet goed wist hoe we nou verder moesten. Wanneer kies je ervoor om die luier echt uit te laten?
Ik heb er voor gekozen om thuis de luier gewoon uit te laten en als ik weg ga krijgt ze er wel eentje om. Als ze thuis is en roept nee wil niet als ik haar luier af doe dan laat ik hem ook om want ik ga haar niet dwingen.. maar 9 van de 10 keer wil ze hem af..
Ik lees hier mee! mijn dochter is 1 jaar en 7 maanden. maar staat altijd te loeren naar het toilet. heb haar 2 maanden geleden er gewoon opgezet omdat ze dat zelf wou. deed niks natuurlijk maar wou ook gewoon gaan zitten. nu sinds 2 weken heb ik toch maar een potje gekocht met de intentie dat ze gewoon kon wennen aan het zitten, meer voor de lol. maar steeds wanneer ik haar erop laat zitten komt er een plasje uit. ze lijkt ook niet eraf te willen totdat er wat in het potje zit. ze staat regelmatig op om te kijken en zolang er niks in zit wil ze terug zitten en doet dan echt haar ebst plasje eruit te krijgen. leek mij nog bedt vroeg als ze nu al zindelijk kan worden maar zou wel fijn zijn. ze kan nog niet heel goe dpraten maar zegt heel overtuigend pssst als ze op het potje zit moeder ervaring met zo jong zindelijk krijgen? zit soms te twijfelen of ik eens haar luier gewoon af moet doen thuis en kijken hoe ze reageerd op een natte broek. hmm blijft best lastig allemaal
@oemie, je kan altijd haar luier eens af doen en kijken hoe ze reageerd. Als ze niet wil dan weet je dat het nog niet gaat met haar. Lisa blijft meestal ook op het potje tot ze wat gedaan heeft. Vind het zo knap dat ze dan plast en ineens op staat en roept heb past Dus ze voelt het op 1 of andere manier wel maar ze laat het nog vaak genoeg gewoon lopen. Gisteren en vandaag laat ze steeds scheetjes op de wc..
Om duidelijk te blijven naar de kinderen toe heb ik het bij beiden een beetje op gevoel zo aangepakt: De eerste week gewoon lekker laten plassen wanneer ze er zin in hadden, luier nog vaak aan. Tweede week (ongeveer, beetje naar mijn kinderen gekeken) luier thuis uit en niet meer aan. Bij mijn zoontje best lang bloot laten lopen en mijn dochtertje snapt gelijk al dat een onderbroekje geen luier is. Bij mijn dochtertje dus al vrij snel een onderbroekje aan. Deze tweede week wel nog een luier onderweg aan. Nu heeft ze onderweg al een week geen luier meer om, en alleen dat ene halve ongelukje in de supermarkt gehad! We hebben gewoon gezegd dat ze nu geen luier meer aan heeft (wil ze ook liever niet dus dat helpt) en dat de onderbroek droog moet blijven. Ik vraag ook niet in de negatieve vorm of ze nog geen plasje gedaan heeft in haar onderbroek, ik vraag: ben je nog droog? Dan gaat ze kijken en voelen en begint ze keihard te lachen. Dat lachen doet ze omdat ze zo trots is wanneer ze merkt dat ze nogsteeds droog is! Wat ik wel belangrijk vind is dat ze zelf voelen of ze moeten plassen. Ik vraag dus niet om de tien minuten: moet je plassen? Want dan train ik haar alleen maar zo dat ze op commando kan plassen en dan zou ze zonder mijn vraag denk ik veel ongelukjes hebben. Wat ik wel doe als ik denk dat ze misschien een volle blaas heeft (veel gedronken, nog weinig geplast) is vragen of haar onderbroekje (boekeboekie) nog droog is. Dat herinnert haar dan dat ze moet plassen áls ze moet. Poepen vind ze lastiger maar het gaat wel goed! Daar heeft ze trouwens ook een ongelukje mee gehad vorige week. Doe ik dan niet moeilijk over natuurlijk. Ze baalt daar zelf verschrikkelijk van! Ik deel het dus samengevat in ongeveer drie fases in, eerste fase beetje rommelen, tweede fase geen luier meer om thuis en derde fase onderweg geen luier meer om. Beginnend met een kort stukje de hond uitlaten. Oh en hier bij mijn zoontje stickers, maar bij mijn dochter niet! Gaat gewoon echt vanzelf, ik sta er ook van te kijken. Veerle: Mijn zoontje was met 26 maanden droog 's nachts maar is weer in zijn bed gaan plassen. Nog een tijdje dagelijks lakens gewassen maar dat werd ook vervelend. Nu in de middag geen luier, 's avonds doe ik hem een luier om als wij naar bed gaan. Mijn zoontje slaapt vreselijk diep (kun je een houseparty bij in de kamer geven denk ik) en ik denk dat hij een fase van lichter slapen had toen hij twee maanden lang droog was 's nachts. Het was ook heel heet toen (vorig jaar zomer). Ik laat het maar even zo.
niet willen zal geen sprak van zijn. ze vind alles best maar had meer zoiets van, vraag ik haarn iet teveel. zal het besef er wel zijn maar moet t maar een keer uitproberen denk ik
Mijn dochter wil dus wel op de wc/potje, maar geeft het niet aan en plast er ook niet op. Iemand tips? Ze wil gerust als ik het aanbied (blijven we dus ook af en toe doen, ik denk bijna elke dag een keer), maar doet dan niks, zit er een minuutje op (soms rek ik het met een boekje) en wil er dan weer af. Ik weet niet zo goed hoe nu verder...
Ik heb het eerst ook zo geprobeerd bij mijn zoontje Gentle en ben erachter dat dat geen succes biedt. Hoe ik het nu deed was iedere keer als ze een plasje deed snel zeggen dat het nog beter is als ze het op het potje deed. Na drie keer had ze het door. Dat vergt wel een dagje alert zijn op je kind!
@gentle. Misschien gewoon haar luier uit doen als je thuis bent en haar gewoon laten lopen. Plast ze perongeluk op de grond dan zeg je dat het op het potje moet en zet je haar er even op (zo doe ik het iig en dat lijkt te werken )
Naar mijn idee ben je als je 3 weken moet gaan dweilen toch echt te vroeg begonnen. Ik ben bij mijn meisje later begonnen en ze was binnen 1 week volledig zindelijk, en maar 1 keer dweilen/ongelukje.
Hier ook geen drie weken dweilen hoor! En wat ik zo grappig vind, is dat ze allebei precies op dezelfde leeftijd de signalen gaven! En een vriendje van mijn zoontje is bijna vier en dweilt inmiddels al vier maanden... Ik denk dat het risico ook groter is wanneer je de eerste signalen mist. Maar ergens kan het natuurlijk ook gewoon toeval zijn.
Dat denk ik ook! Jenna geeft het niet echt aan als ze moet plassen maar als ik bijvoorbeeld een hele dag met haar ben en haar zonder luier laat lopen en ongeveer om de 3kwartier vraag of ze nog even moet plassen dan gaat ze vaak en doet ze inderdaad ook een plas. Voor de keren dat ze zegt dat ze niet hoeft zeg ik gewoon " oke, maar als je moet plassen dan moet je naar het potje of de wc gaan he" vaak gaat dat goed Ik moet ook wel eerlijk toegeven dat ik er heel gemakkelijk in ben. We zijn eigenlijk vaak op pad als ik vrij ben (werk 3 dagen) en heb er vaak geen zin in om dan de pot mee te slepen. Zal ik weleens moeten gaan doen
Jouw kindje is er wellicht nog niet aan toe. Haar aan het potje en de wc laten wennen is (mijn inziens) al voldoende hoor. Bij het opstaan en voor het slapen gaan het kindje erop zetten las ik ergens dat dat al een goed begin is. Als ze eenmaal echt gaat plassen op het potje kun je het vaker doen.
J. geeft heel af en toe aan dat hij naar de wc moet. Er komt dan ook daadwerkelijk wat. Maar dat is maar max. 1x per dag. Ik ben al blij dat hij nu af en toe aan geeft dat hij gepoept heeft.