zoon (4) nog regelmatig plasongelukjes... wat te doen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door marjolein1984, 4 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjolein1984

marjolein1984 Bekend lid

13 dec 2010
    830
    0
    16
    pedagogisch medewerker
    NULL
    Hopelijk kunnen jullie mij tips geven, want ik weet het echt niet meer..

zoon was iets na 2 jaar zinderlijk. ging zelf naar de wc, en heel af en toe een ongelukje. sinds iets van 3,5 kwamen de ongelukjes vaker.. af en toe niet, dan weer een dag heel veel.. voor de zomervakantie is hij 2 weken naar school geweest, dat ging best goed, de 2 e week 2 keer een natte broek mee terug gekregen. (dus op 10 dagen 2 ongelukjes). in de vakantie ging het ook best goed, zelfs zo goed dat hij snachts ook een paar dagen droog was(wij helemaal blij).. en toen na de vakantie, toen alle drama begon. steeds vaker ongelukjes. soms meerdere keren per dag. ook thuis. nu hebben we voor school en de BSO met hem afgesproken dat hij bij alle eetmomenten, en het wisselmoment naar bso en voor het naar huis gaan moet plassen. dit werkt redelijk, en hebben maar af en toe dat er een natte broek mee komt. Maar het is natuurlijk niet het echte zinderlijk wat hij moet zijn. het is gewoon heel vaak gestuurd worden.

thuis proberen we het hem zelf aan te laten geven, en dat kan hij best. zo hadden we gister een etentje in een restaurant, en ik had hem verteld dat hij zelf moest aangeven dat hij moest plassen, dat we hem niet sturen. in die 2,5 uur is hij 4 keer uit zichzelf gegaan (misschien wel wat vaak), maar droog! en dat terwijl de wc best een eindje lopen was. wij natuurlijk helemaal de hemel in prijzen. vanochtend weer verteld, je krijgt gewoon drinken, en je gaat zelf plassen. Vanochtend ging het goed, en dat heeft hij geweten. (blij zijn, high five, zeggen dat we trots zijn, dat soort dingen). maar vanmiddag doet hij het gewoon niet meer. ik denk dat hij wel 10 keer een broek heeft nat geplast. en ook niet zelf aangeven, ik zie dat hij geplast heeft, en moet hem naar de wc sturen. uiteindelijk waren de onderboeken dus op(en dat terwijl we een flinke stapel hebben om al die ongelukjes).

niks lijkt te helpen, positief als het goed gaat, stickersystemen, beloningen vooruitstellen, boos worden(tja, soms word je dat, dan) ik weet het echt niet meer. moet ik ook thuis maar blijven sturen, en dus die plasprikkel nog niet leert herkennen.
    leuk detail. snachts gaat het goed, zonder luier. we nemen hem nog een keer mee naar de wc om 9 uur als wij naar boven gaan, en dan komt er ook een plas. en meestal de nacht droog, dus het ophouden kan hij wel. waarom dan overdag niet?.. ik bel zowiso morgen met de huisarts, want ik las dat veel plassen ook een blaasontsteking kan zijn (en dan ook veel plasongelukjes?!?) maar niet dat er perse pijn bij moet zijn. wist ik niet.

2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik lees mee, ik heb exact hetzelfde probleem met mijn jongste zoontje. Een wc in een restaurant is echt interessant en de moeite waard. Maar de wc thuis, daar ga je zo min mogelijk heen. Hij had in zn 1e week op school ookal 2 ongelukjes. Ik heb ook verder geen ideeen meer :(

3. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Als ik het goed begrijp is het echt uit de hand gelopen met ongelukjes toen hij naar school ging na de zomervakantie ? Misschien is school nog wat veel voor hem en uit hij dat op deze manier? Als dat het is zou het met een aantal maanden wel beter moeten gaan. Heb je op dit moment natuurlijk niks aan, maar er gloort hoop voor de toekomst wil ik maar zeggen .
    In de tussentijd is het denk ik zinloos om het aan hemzelf over te laten, dus zit er niks anders op dan hem vaak naar de wc te sturen. En dan probeer je over een maand weer eens een dagje niks zeggen om te zien hoe het gaat.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Och, ik zou echt wel meer sturen. Het is waarschijnlijk gewoon een fase, bij mijn dochter was het vaak dat ze het gewoon vergat. Was zo druk met iets bezig, had er geen tijd voor.
    Maar dat gezegd hebbende, we hebben wel eerst medische oorzaken uitgesloten. Ik ben ook naar de huisarts geweest omdat ik zeker wilde weten dat het niet een onderliggende medische oorzaak had. En daarna hebben we het gewoon losgelaten en haar met regelmaat naar de wc gestuurd. Sinds haar 6e lukt het haar wel. Daarvoor was het dus met periodes nog steeds moeilijk om er zelf op te letten.
    4 is nog echt wel jong hoor (en ja, er zijn er best die het wel kunnen, maar ook genoeg die het nog niet kunnen)

Loeki82, Be Happy en cowgirl80 vinden dit leuk.
  5. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Mijn dochter precies zo. Ze is bijna 4 over 3 maanden maar gaat regelmatig zelf op eigen aangeven naar de wc. Poepen gaat helemaal goed gelukkig, Maar hier ook nog dagelijks natte onderbroeken. Niet hele plassen maar wel te nat om te laten zitten. Ik vind het ook behoorlijk frustrerend. in de nacht gaat het ook vrijwel helemaal goed. Helaas altijd die beetjes urine. Moedeloos worden wij er ook van. Ik stuur haar nu maar weer flink naar de wc en ga hopen dat ze het weer zelf aan gaat geven.

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn koppige 4,5 jarige heeft ook om de zoveel tijd een ongelukje, ondanks dat ze zindelijk is vanaf 3 jaar. Bij haar is echt een kwestie van niet op tijd gaan, veel ongelukjes gebeuren tegenwoordig ook binnen 1 m van de WC. Ze wacht gewoon echt tot het laatste moment... In periodes van drukte en onrust gaat het vaker mis.

Haar sturen werkt hier averechts, zodra ik de optie opper zegt ze ongeveer al uit principe, NEE ik hoef niet! Ze heeft de neiging tot obstipatie en houdt het ook te lang op, vermoed ik. Van mijn zoon weet ik dat obstipatie oorzaak kan zijn van broekplassen (en laxeren is dan oplossing), maar op dit moment zijn de ongelukjes niet zo frequent dat ik in actie kom. Ik hoop nog dat ze er een beetje uit gaat groeien :rolleyes:...

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Oh met het niet willen heb ik misschien nog wel een tip: ik maakte er een wedstrijdje van: oh dan ga ik hoor, ik ben er toch sneller. Werkte hier super en ze had elke keer gewonnen :p

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou graag nog van jullie horen hoe school er bij jullie op reageert. Wordt je gebeld om je kind op te halen? Of mogen ze zelf een schone broek aan doen?
    Hier heeft de juf nu een paar keer geholpen, maar ik ben bang dat ze dat niet blijft doen. Mijn zoontje vertelt ook dat juf boos wordt. Mijn man en ik werken allebei op een uur reizen van school, dus ik maak me wel een beetje zorgen wat ik dan moet gaan doen.

9. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.912
    113
    Vrouw
    Dat verschilt heel erg per school.
    Hier is zoontje nog niet poepzindelijk. Hij heeft zeker 1x in de week een vieze broek, maar dit willen ze wel verschonen op school (en daar ben ik enorm dankbaar voor).
    Maar kan zoontje zich niet zelf omkleden? Natte broeken worden hier zelf gewisseld. Dus dan heeft juf er geen werk aan. En misschien even met juf overleggen hoe om te gaan met de situatie? Ik vind boos worden geen goede reactie (als het waar is wat je zoontje zegt).

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Hier trekt het kind dan zelf een reserve broek aan (ik was zelf hoofdleverancier van extra broeken voor op school, dus vaak had ze een oude broek aan van haarzelf :roflmao:) onderbroekje en plastic tasje (want anders stoppen ze de vieze kleding zo in de tas ieuw) gaf ik altijd al mee in de schooltas.
    Hier gelukkig geen boze maar juist meewerkende juffen, er werden afspraken gemaakt als juf stuurt kind elk uur even naar de wc, moeten of niet, altijd even proberen. Later werd dit dan geleidelijk weer afgebouwd naar zelfstandig naar de wc.
    Ik zou wel navraag naar doen naar de reactie van juf en afspraken maken met juf en kind.

11. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Hier heeft ons zoontje 1 dag een aantal keer express in zijn broek geplast, ik denk om te kijken wat er dan gebeurde.

Dag 2 deed hij het weer heb hem toen een pamper aangedaan (net als een baby) en die mocht hij pas weer uit als hij 3x netjes op de wc had geplast. Hij vond het verschrikkelijk dat hij een pamper aan moest en heeft het sindsdien nooit meer gedaan. Misschien is dat nog een mogelijkheid?

12. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Ik snap je probleem helemaal! Onze zoon was zindelijk met 3.2 jaar. Alleen overdag overigens. Ging uitstekend, tot hij naar school ging met 4 jaar. Toen begon het broekplassen. Soms wel 10x op een dag. Gek werd ik er van! Kennelijk was het naar school gaan iets heel indrukwekkende voor hem. Het verbeterde niet en ik heb echt van alles geprobeerd. Niets werkte. Bij de huisarts kwam er ook niets bijzonders uit. Er is zelfs een echo van zijn blaas gemaakt in te kijken of hij wel goed uitplaste. Maar dat deed hij dus wel goed. Op school ging hij wel netjes naar de wc en daar had hij naar weinig ongelukjes. Maar thuis was het drama. Uiteindelijk zijn de bij de schoolarts terecht gekomen. En die vertelde dat je er op deze leeftijd niet zoveel mee kunt. Haar verklaring was dat hij op school steeds geconcentreerd was en daardoor de plasprikkel vaker voelde. Thuis ontspant hij zich volledig en laat hij zich gaan. Ze vond het eigenlijk wel een goed teken dat hij thuis in zijn broek plaste, want dan voelt hij zich thuis ontspannen. En nu..... is hij 6 en is het nog precies hetzelfde. Veel natte broeken thuis en op school droog. De ene dag kan ik er beter mee omgaan dan de andere dag. Soms frustreert het me zo dat er weer 8 natte broeken in de wasmand liggen terwijl ik net de was gedaan heb. Vind het altijd erg knap als ouders het volledig los kunnen laten. Ik kan dat niet altijd. Heb geen tips voor je, maar wel herkenning dus.

13. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoon is inmiddels 9 jaar en wij hebben dit ook nog steeds. Wij lopen weer bij de plaspoli en de Kinderpsychologe van het ziekenhuis. Wat wij nu doen is hele strakke tijden aanhouden en hem naar de wc sturen. Uit zichzelf gaat hij toch niet, doet hij dit dan kan hij 5 minuten tablet tijd verdienen. Is hij nat dan gaat die tijd er weer vanaf. Dit gaat tot op heden goed en nu is hij al meerdere dagen droog of soms maar 1 natte broek. Ik hoop dat hij ooit het licht gaat zien en op tijd naar de wc gaat, zucht!

14. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Ik snap je probleem ook. Je probeerd van alles en toch gaat het ineens weer mis. Op een gegeven moment weet je het niet meer.

Wij zijn uiteindelijk naar de poeppoli doorverwezen. Zo kregen we begeleiding van een pedagogisch medewerker en bekkenbodem fysio. Onze zoon had namelijk ook een poep trauma waardoor hij het vertikte om te poepen. Hierdoor drukte de ontlasting op zijn blaas en voelde hij niet dat hij naar de wc moest.

Naast dat is het ook deels gemakzucht. Dan is hij zo bezig met spelen dat hij het gewoon laat lopen. Hij heeft nu nog steeds ongelukjes maar dat is in vergelijking met vóór de begeleiding een stuk minder. Bij ongelukjes moet hij zichzelf verschonen, thuis, op school en de bso. Thuis en bij de bso mag hij zelf een cijfer op de klok kiezen en moet jij naar de wc wanneer de grote wijzer daarop staat.

Er is helaas geen handleiding met uitleg wat te doen. Het is uitzoeken wat het beste voor je kind werkt. Ik hoop dat je op korte termijn een manier vind wat bij jullie het beste werkt.

15. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Mijn jongste zoon heeft die ook regelmatig en is ook 4. Het enige wat bij mij helpt is de ongelukjes zo veel mogelijk negeren en hier geen aandacht aan besteden. Ik doe de broek uit, was even met een washandje en schone kleding aan. Maar terwijl ik dat doe praat ik weinig met hem, praat op een vlakke toon en maak weinig oog contact. Soort van robotje spelen dus. Als ik dat doe dan is het snel over.
    Belonen, zeggen dat je ervan baalt, boos worden (ja ik ook na de 4e keer de bank nat plassen), daar word het allemaal alleen maar erger van. Verder houd ik hem een beetje in de gaten. Als hij staat te wiebelen stuur ik hem naar het toilet.

16. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Regelmatig is het probleem obstipatie. Denk er eens over of je daar aanwijzingen voor ziet? Hoe vaak poept hij? Moet hij moeite doen? Dat is namelijk niet normaal, poepen moet gebeuren zodra je aandrang voelt en dan stopt met ophouden, je moet er niet voor hoeven persen. Is de drol een mooie gladde worst? (rare praatjes :roflmao::roflmao:)

17. Cloud9

Cloud9 Bekend lid

17 nov 2016
    564
    307
    63
    Cloud 9
    Mijn dochter van 5 heeft ook nog vrij regelmatig ongelukjes en welke aanpak dan ook het helpt niet. Ze was vanaf twee jaar 's nachts zindelijk en pas met 3,5 werd ze overdag zindelijk. Als ze thuis is (dagje vrij, weekend of vakantie) gaat het eigenlijk altijd goed maar op school of de bos zijn de ongelukjes. Soms 1 keer in de week, soms een hele week niet maar soms ook wel iedere dag een keer tot twee keer op een dag. En meestal gebeuren de ongelukjes vlak bij het toilet omdat ze dus net te laat gaat. Het is bij (vermoeden wij) echt een concentratie probleem. Ze is te druk met spelen, werkjes etc en "vergeet"of "gunt" zichzelf geen tijd om tijdig naar het toilet te gaan en gaat pas als ze echt al heel nodig moet en dan dus net te laat is. We proberen niet boos te worden maar uit onmacht (na de 5e keer in een week) wordt je soms toch wat boos. We proberen haar te belonen als het goed gaat en willen het tot de vakantie nog aankijken. Daarna toch eens naar de dokter om iets medisch uit te sluiten (wat mij niet aan de orde lijkt aangezien ze thuis het goed doet). Hier dus geen tips maar weet hoe je je voelt.

Deel Deze Pagina