maat fietsje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pleak, 6 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Mijn zoontje wordt over een paar maandjes 4.
    We zijn ons al een beetje aan het oriënteren op een cadeau.
    Hij heeft voor zijn derde verjaardag een loopfietsje gehad en dit is echt een succes. Hij is er reuze handig mee en gaat ontzettend snel.

Nu hadden we gedacht om een 'gewoon' fietsje voor zijn vierde verjaardag te geven.
    Maar we twijfelen een beetje over de maat. Sowieso gaan we kijken bij de winkel hoor. Maar is was met mijn zoontje een beetje aan het kijken wat hij leuk vindt en waar we dan moeten kijken.
    De hoop is dat hij gelijk zonder zijwieltjes kan dus dat hij goed bij de grond kan. Mijn schoonzus zei dat haar zoontje nu net een fietsje heeft gekregen met banden maat 16 inch. hij is ongeveer 95 cm denk ik. Mijn zoontje is ongeveer 99 cm. Ik had zelf zitten denken aan een 12 inch, maar is dat dan te klein? De banden van zijn loopfietsje zijn ook 12 inch (puky) en dat fietsje past perfect. Zijn zadel zit iets omhoog, maar het fietsje is nog lang niet te klein.

Wat is jullie ervaring?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.945
    113
    Mijn dochter heeft voor haar derde verjaardag een 12 inch fietsje gekregen, ze was toen 94 cm. Zeker niet te klein! Ik zou denk ik voor een 4 jarige voor 14 inch gaan.

Lijkt me voor het zoontje van je schoonzus wel een hele grote fiets, 16 inch voor een jochie van 95 cm..

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier voor de derde verjaardag een 16inch. Maar wij hebben haar wel vooraf even laten passen in de winkel: ze fietste er zo op weg. Met het los leren fietsen was het iets moeilijker, maar ook dat had ze snel onder de knie. (De precieze lengte weet ik niet meer van onze oudste, maar ze zat op +1 lengte).

4. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Bedankt voor je reactie :)
    maar het valt me op hoe weinig je 14 inch ziet. Het is meestal of 12 of 16 inch. gelijk zo'n groot verschil.
    Ik denk dat mn schoonzus m dan een beetje op de groei heeft gekocht. Maar ik wil juist graag dat hij met zijn voetjes goed bij de grond kan, net als zijn loopfietsje.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dan zal 16inch wel te groot zijn, voor voetjes bij de grond. Anders toch eens passen in een fietswinkel?

6. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    maar dan had je dochtertje dus zijwieltjes toch? Die stap hopen wij over te kunnen slaan ;) Mijn zoontje zit op de -1 tegen de -2 lijn aan dus een stukje kleiner sowieso ;) tis maar een mini.

En je hebt gelijk, idd maar mee nemen naar de fietsen winkel en passen. lijkt me toch het handigst :)

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ja inderdaad eerst zijwieltjes. De middelste (gemiddelde lengte) maakte een week de tussenstap op een geleende 12inch fiets, maar die was toch eigenlijk echt veel te klein (ze trapte zich rot). Ze kon dus wel bij de grond, maar het was echt zo vermoeiend. Na een week toch de 16inch en dit was even eng, omdat ze alleen met teentjes bij de grond kon, maar ze fietste er zoveel beter op.

8. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Bij mij hebben ze beide op 12 inch leren fietsen.
    Ze kunnen dan goed hun voeten plat op de grond zetten en dat is veel makkelijker voor ze.

Het buurjongetje kreeg een 16 inch met zijwieltjes, maar een paar maanden later hebben ze een 12 inch zonder zijwieltjes gekocht omdat hij zonder zijwieltjes niet kon fietsen op die 16 inch.

Je ziet voor al de 12, 16 en 20 inch enz.
    Maar af en toe zie je ook de tussenmaten, mijn dochter rijd nu (ze is 6 jaar) op 18 inch.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Als hij nog moet leren fietsen zou ik zeker voor een 12 inch gaan. Ze moeten we goed met hun voeten bij de grond kunnen als ze los gaan leren fietsen/net los fietsen, is mijn mening.

(Maar goed, ik ken ook iemand waarbij het kind op een veel te grote fiets ging fietsen en die hielp haar starten en stoppen... Lijkt mij vreselijk onhandig en ook voor het kind niet fijn (kan het ook nooit even zelf een rondje op een pleintje fietsen ofzo), maar voor haar was het geen probleem.)

10. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Mijn dochter is 90 cm en op een 12 inch fiets kan ze met haar voeten net goed bij de trappers, maar de grond is nog 11 centimeter lager! Met zijwieltjes kan ze op dat 12 inch fietsje fietsen, maar ik wil ook de stap zijwieltjes overslaan dus ze fiets nu nog op loopfiets tot ze op 12 inch fiets goed bij de grond komt. En dat scheelt dus 11 cm aan beenlengte, dat is echt veel. Hier zal het 12 inch fietsje dus nog een hele poos in de schuur staan.

Misschien dat je een 16 inch fiets nieuw kunt kopen voor verjaardag, en een 12 inch fietsje tweedehands? Als ze eenmaal losfietsen kan hij denk ik snel op de 16 inch overgaan. Maar leren fietsen lijkt me op een 12 inch wel echt makkelijker met wat je zegt voeten goed op de grond.

Ik heb weleens gelezen dat de tussenmaten onhandig zijn. Als je eenmaal op 14 inch zit is de overstap naar 16 inch erg klein en 20 inch te groot, dus dan blijf je eigenlijk altijd op die minder verkrijgbare tussenmaten hangen.

11. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ons zoontje heeft een 12 inch fietsje. Fietst zonder zijwielen en kan redelijk met zijn voeten op de grond. Zit op de 0 lijn wat betreft groei maar heeft niet zulke lange benen. 16 inch was echt nog te hoog. Maar hij fietst zo een paar km (7 km maar heeft ook al eens 10 km gefietst) op de 12 inch wat prima gaat. Zadel kan nog omhoog dus de komende 1,5 jaar hoop ik dat hij op de 12 inch kan fietsen.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij kochten voor onze lange dochter met 4 jaar een 16 inch fiets, maar uiteindelijk heeft ze leren fietsen op het 12 inch fietsje bij oma, wat we daarna een tijdje geleend hebben, tot ze na 5 / 6 maanden op haar 16 inch fietsje durfde.

13. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    dank jullie wel voor de reacties :)

De tip van een tweedehands 12 inch vind ik ook wel een goede.
    We zijn vandaag even in de stad geweest en we waren in de intertoys en daar hadden ze ook fietsjes staan. Dus maar gelijk even passen. Maar bij de 12 inch kon hij net met zijn voeten bij de grond (oke, zadel kon nog wel een aardig stuk omlaag) maar verder leek hij er echt een reusje op. Maar qua beenlengte heeft hij m dus echt nog nodig. Mijn man zei gelijk: Dat ziet er raar uit, hij moet echt een 16 inch, maar daar zal hij dan echt in moeten groeien.
    Volgend weekend maar is langs de fietsen winkel om nog meer modelletjes te proberen. :)

14. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Hier moet ik even op reageren hoor ;):p
    Wat ontzettend knap van je zoontje dat hij zo ver kan fietsen! Helemaal op zo'n mini fietsje!

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Maar zodra hij het kan, zou ik dan toch lekker overstappen naar de 16 inch ;) . Waarom? Omdat hij dan zóveel minder hard hoeft te trappen!

Wij zijn telkens zodra het enigszins kon, naar een maat groter gegaan, omdat je dan makkelijker kan fietsen met je kindje.
    Nu 10 km ;) is volgend jaar gemakkelijk 20 - maar dan wel met grotere wielen.

@ts: Houd er gewoon rekening mee dat een fietsje maar kort meegaat de eerste jaren. Vandaar dat er online nog prachtige te vinden zijn, voor een klein prijsje.

16. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Toch zou ik voor een 12 inch gaan. Opstappen en afstappen is dan goed te doen, ze kunnen dan sneller fietsen. Een 14 inch is misschien ook nog een optie.
    Mijn zoon krijgt een 16 inch fietsje. De 16 inch past bij kledingmaat 110. Mijn zoon is lang en fietst al een poos. Ik heb nog een mooie 12 inch te koop ;).

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Onze jongste is ongeveer 1.08 en kan nu net op een 16 inch fietsje. En 12 inch is nu toch echt wel te klein. Maar liever iets te klein dan dat ze niet bij de grond kunnen ;)

18. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Mijn meisje krijgt een 20 inch fietsje voor haar 4de verjaardag.
    Zij was 2 mnd geleden al dik 1m18.
    Dus zal in december rond de 1m21 zijn met haar 4de verjaardag.
    De meeste kindjes hebben rissen de 3 en 5 jaar een 16 inch fiets bij gemiddeld van lengte kindjes.

Helaas zijn mijn kinderen te lang .
    En hebben ze een grotere maat nodig.

19. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Hier ook een loopfiets, tweedehands twaalf inch en daarna zestien inch. Om te leren fietsen lijkt het mij handig om niet te groot te gaan.

20. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    We zijn idd aan het kijken voor een tweedehands 12 inch fietsje. En als hij het dan doorheeft krijgt hij een 16 inch.

Deel Deze Pagina