Afbouwen Nexium, hoe ging dat bij jullie?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ago, 4 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Voor de 2e keer proberen we om de nexium af te bouwen. Bij 6 maanden hebben we het ook 3 dagen geprobeerd, maar toen werd ze 3 nachten achter elkaar huilend wakker. Toen we opnieuw startte sliep ze weer door.

Nu proberen we het dus weer. Ipv 2 x daags krijgt ze 1 x daags haar medicatie. Maar het werkt voor geen meter... Ze wordt 's nachts hard huilend wakker, overdag valt ze vaak niet in slaap en als ze wel inslaap valt wordt ze niet vrolijk brabbelend wakker maar juist jengelend of huilend, ze wil nog amper drinken, etc. etc. We zijn afgelopen woensdag gestart en inmiddels dus al 5 dagen bezig. Nou heb ik overleg gehad met de kinderarts, maar die vind dat we het minimaal een week vol moeten houden, dan pas kun je volgens hem met zekerheid zeggen dat het door het afbouwen van de medicatie komt. Volgens hem is het zo dat zodra je afbouwd er juist ineens heel veel maagzuur wordt aangemaakt waardoor je altijd een reactie van je kindje kunt verwachten.

Ik vroeg me af op dit op andere plaatsen ook zo gaat... Moesten jullie het ook een minimaal week volhouden ondanks de klachten? Want ik vind het vooral enorm zielig ze heeft er in onze ogen duidelijk last van.

2. adi

adi Niet meer actief

Echt niet, ik liet mijn kindjes echt niet onnodig pijn lijden van de maagzuur.

En volgens mijn kinderarts is dat ook zeker niet de bedoeling. Pijnlijk maagzuur is niet alleen maar vervelend, maar tast ook de slokdarm aan.

Wij hebben ook een paar keer geprobeerd om te stoppen, maar het lukte niet. Vanaf 6mnd hebben we de dosering niet meer verhoogd (tenzij het echt nodig was), dus zo hebben we heel langzaam afgebouwd. Daarna hebben we het om de dag gegeven een week, en daarna voorzichtig gestopt. Dat was met 14 maanden.

3. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    En dat is nou precies hoe het voelt...:( Ik vind het echt verschrikkelijk! Heb jij van de KA nooit het verhaal gekregen dat ze juist eerst reageren op het afbouwen voordat het weer 'rustig' wordt? Ik vind het zo naar nu... Zojuist heeft ze een half flesje leeggedronken, maar ze bleef maar 'kloeken', dat heeft ze in geen tijden meer gedaan. Voor mij is het wel duidelijk, maar voor de KA niet... Ga morgen nog maar een keer bellen.

4. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Hier ook niet! Al meer medicijnen af proberen te bouwen en als ik dacht dat mijn kindje pijn had en duidelijk reageerde belde ik de ka en zei dat het blijkbaar dus nog nodig was. Wij hebben de nexium afgebouwd van 2 keer per dag naar 1 keer per dag toen hij op hetzelfde tijdstip ;s ochtends al zo veel medicijnen moest krijgen dat het bijna zielig was om ook nog nexium erin te stoppen. Wij waren al langer van mening dat hij veel minder last van maagzuur had maar waren er nog niet aan toegekomen om af te bouwen door allerlei andere problemen. Toen dus alleen nog avonds gegeven eb dat ging prima, hij reageerde niet. Twee weken geleden geprobeerd om helemaal te stoppen en toen kreeg hij veel meer maagzuur omhoog en kreeg hier ook duidelijk last van. Dus nu krijgt hij weer gewoon 1 keer nexium.

5. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Wij zijn inmiddels van de nexium af nadat we hebben afgebouwd, zonder huilen of symptomen van maagzuur. Dus het klopt denk ik niet dat ze altijd een reactie erop krijgen. Overigens hier geen overleg met ka gehad. Die zei dat als de hapjes goedgingen we konden proberen af te bouwen door eerst een poosje om de dag te geven ipv 1xdgs (ze kreeg 1 zakje per keer). Dat hebben we drie weken gedaan en toen helemaal gestopt. Kan je niet gewoon weer starten? Of heb je niks meer in huis?

6. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Wij zijn vorige maand gaan afbouwen, een week lang om de dag geven, als dat goed ging konden we helemaal stoppen, ging dit niet dan moesten we nog een week extra doorgaan.
    Gelukkig ging dit super goed en was ze na 1 week van de nexium af.
    De kinderarts zei dat ze in die 1/2 weken wel wat zuur kon gaan ruiken. dat deed ze gelukkig niet. Maar als ze weer last zou hebben gehad zou ik door zijn gegaan met de medicijnen. Dan is ze er gewoon nog niet overheen.

7. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    We zijn vannacht weer gestart met de normale dosering... De kinderarts kan ons momenteel even de boom in... Ze heeft zo overduidelijk last, wil steeds wel drinken maar stopt na één slok omdat het blijkbaar pijn doet. Vannacht weer 3 uur op geweest omdat het gewoon niet ging. Zojuist wilde ze wel de fles, maar na een slok stopte ze weer. Ze krijgt nog maar amper vocht binnen op deze manier... Ben er echt klaar mee, vind het zo sneu voor haar. Hoop dat haar slokdarm nu snel weer rustig wordt zodat ze weer wil drinken..

8. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    ik lees even mee, ons meissie is 1 jaar en we denken er over om eens te proberen om af te bouwen....

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier bij de minste tekenen van maagzuur, dosering omhoog . afbouwen ging vanzelf dat ze vast voedsel ging eten eerder ging absoluut niet. Colin is pas van medicatie af gegaan met 13-15 maanden , met 13 mnd gaan afbouwen -15 mnd stop.shannon kon met 9 maanden zonder van de een op andee week eigenlijk. Colin had het ook erger (verborgen en projectiel)dus dat was wel logisch.

Ik zou dus ook gewoon tegen de kinderarts zeggen.. we gaan niet afbouwen ze heeft er teveel last van. Komt vanzelf als ze genoeg vast voedsel eet. punt. Jij kent je kleine het beste , iemand kan best arts zijn maar jij bent mama en weet vaak heel goed wat het beste is voor je kleine.

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

babaybergen, komt er nig makkelijk iets omhoog als ze "dun " dinken drinkt? en eet ze volledig mee? zo ja, dan kan je het proberen. Spuugt ze nog erg makkelijk zou ik nog even wachten.

11. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    ze drinkt tegenwoordig alles zonder JHPM
    maar bepaalde voedsel zoals bloemkool krijgt zij erg het zuur van.
    ben bang dat ze zonder de medicatie dan wel last ermee krijgt...
    overigens had zij verborgen reflux, dus weinig spugen maar wel oprisping in de slokdarm

12. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Wij hebben echt heel langzaam afgebouwd op het moment dat ze niet meer spuugde tijdens het tijgeren (9 maand ongeveer). We hebben er een maand :) over gedaan. Ik mende het zakje met een spuitje van 10 cc (+2 extra) en ben eerst naar 8 toen naar 5 toen naar 3 en toen naar om de dag 3 en toen naar niets gegaan. We hadden eerdere pogingen gedaan maar dat was echt weer huilen en onrust, nu nergens last van.

Deel Deze Pagina