Overgang of toch iets anders?

Discussion in 'De lounge' started by Mila2011, Dec 20, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mila2011

Mila2011 Actief lid

Oct 14, 2012
    268
    50
    28
    Hallo dames,

Even jullie mening...

Ik heb al enkele maanden een veranderend menstruatie patroon.
    Vorige maand was ik ongesteld na 25 dagen en liep ik letterlijk helemaal leeg 3 dagen lang.
    4 dagen na mijn menstruatie had ik 2 dagen wat bloedverlies bij afvegen en buikpijn. Dit verdween weer en nu ben ik op dag 27 ongesteld geworden alleen heb ik dit keer minimaal bloedverlies eigenlijk alleen bij afvegen en zit nu op dag 4.
    Er zitten ook weleens maanden tussen waar ik pas op dag 36 ongesteld wordt, dit wisselt elke maand.

Ik ben 2 weken geleden bij de huisarts geweest. Daar is vorig jaar al een uitstrijkje gemaakt en een genealogische echo ook vanwege buikpijn daar was niks op te zien.
    Ze wil nu eventueel weer een uitstrijkje maken of eventueel een echo, maar verwacht niet dat er iets veranderd is.

Ik ben nu 38 jaar. Mijn tante ging met 41 de overgang in... bij mijn moeder stopte de menstruatie met 50 jaar.

Zou dat bij mij ook al aan de gang zijn?
    De huisarts stelde voor om de komende maanden te monitoren hoe het verloop is en ik mag eventueel bloedprikken, maar volgens mij zegt dat niet zoveel toch?

Alvast bedankt voor het meedenken!

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Hoeft niet kan wel

3. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    Ja hoor met bloedprikken kan je zien of je richting overgang gaat.

4. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Dit. Je kunt een aantal hormonen meten, de verhoudingen daar tussen veranderen als je in overgang komt. Je kunt het zelfs commercieel laten bepalen geloof ik, dat je test zelf betaald.

Maar soms is je lijf even van slag, door stress, ziekte (corona, ander virus) en kan het paar maanden wat anders zijn. Ook kun je te maken krijgen met een functionele eierstok cyste (een mislukte eisprong) die de boel een beetje in war brengt en ook pijnklachten kan geven. Zo'n cyste verdwijnt meestal weer binnen een of enkele cycli. Hoe ouder je wordt, hoe makkelijker een eisprong kan mislukken...

Ik heb vorig jaar een periode gehad van 3 voor mijn doen behoorlijk korte cycli (24-25 dgn) en afwijkend bloedverlies, gevolgd door een lange cyclus (36 dgn), om daarna weer gewoon normaal te worden (28-30 dagen).

Ik zou me goed kunnen vinden in advies van huisarts om het aan te kijken.

5. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Een simpele bloedtest kan inderdaad laten zien of je in/richting de overgang gaat :) Wat fijn dat jouw huisarts daar niet moeilijk over doet. Daar kunnen andere huisartsen een voorbeeld aan nemen.

Vraag of je ook je AMH waarde kan laten prikken. Verder FSH, Oestradiol, etc.

6. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Even bloedprikken. Mocht het geen overgang zijn kijk dan eens naar je voedingspatroon. Hier deed elke dag sla en regelmatig vette vis eten wonderen voor mn cyclus. Ik had een jaar geleden precies hetzelfde zoals jij.

7. Mila2011

Mila2011 Actief lid

Oct 14, 2012
    268
    50
    28
    Bedankt voor jullie adviezen!
    Menstruatie zet nog steeds niet door hier...
    Met onze huisarts kun je inderdaad goed overleggen dat is fijn. Ik ben altijd meteen bang voor enge dingen, maar dat is vorig jaar al nagekeken.
    Ik kijk mijn komende cyclus nog even aan en anders kan ik idd bloedprikken.
    Ik dacht dat die uitslagen niet veel zeggen omdat het een moment opname zijn in je cyclus maar het kan dus wel wat uitsluitsel geven.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,161
    35,826
    113
    Ik ben ook altijd gelijk bang voor andere dingen, maar het meest logische is gewoon je leeftijd.

Mijn cyclus begon 2 jaar geleden (38) ook te wisselen. Eerst veel korter, soms ineens maar 22 dagen tot 30 dagen (heb toen ook gynaecologisch onderzoek gehad ivm buikpijn en moeder met eierstokkanker, zag er allemaal prima uit toen). Vorig jaar ineens cyclussen van 33-35 dagen afgewisseld met kortere. Vorige maand ineens 45! Toen maakte ik me toch wel zorgen. Langs de huisarts, die maakte zich geen zorgen. Mocht gewoon afwachten en als het 3 maanden zou duren even langskomen. Was dus niet nodig.

Wat ik heb begrepen is een bloedtest juist niet zo betrouwbaar, dus daar kun je weinig mee. Dit geeft de website thuisarts.nl ook aan (daar werkt onze praktijk mee).

Op zich is 38 niet heel vroeg voor de perimenopause hoor. Zoek maar eens wat informatie. Komt heel vaak voor en die periode kan ook gewoon 10 jaar duren, dus zegt ook niet perse iets over de leeftijd waarop je daadwerkelijk in de overgang komt. Schommelingen in je menstruatie zijn eigenlijk het eerste symptoom wat dat betreft.

Zelf heb ik ook nog klachten, angstig, slecht slapen in periodes, soms ineens ontzettend chagrijnig/boos, opgeblazen gevoel. En dat allemaal in bepaalde periodes van de cyclus.

spruitje80 likes this.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,161
    35,826
    113
  10. Mila2011

Mila2011 Actief lid

Oct 14, 2012
    268
    50
    28
    Bedankt voor je bericht!
    Precies dat dus... ik ben een tikkeltje hypochonder alleen niet in die gradatie dat ik veel naar de huisarts ga, maar juist dat ik ga googlen en gelijk bang ben voor de ergste dingen....
    Mijn cyclus rommelt al een jaar en heb idd ook andere vage klachten alleen vond ik 38 veelste jong voor dit soort dingen tot mijn tante zei dat ze met 41 geen menstruatie meer had.
    Ik vind de overgang ook prima hoor ik heb al 2 grote kinderen en geen kinderwens meer. Alleen hou ik van duidelijkheid en dit is allemaal zo vaag :)

suus1983 likes this.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,161
    35,826
    113
    Ik ben precies zo! Ik ga ook pas naar de huisarts als het echt niet anders kan, maar Google ook veel te veel (en ja, dat is dom, want als je maar lang genoeg op Google zoekt, krijg je altijd wel een "doodvonnis".

Dit is alleen iets wat vooral vaag blijft. Diagnose wordt ook eigenlijk alleen gesteld op basis van klachten en eventueel uitsluiten van andere zaken. Ik zou het verder dus gewoon bijhouden elke maand en vertrouwen in je huisarts. Met 38 jaar is dit niks raars en zeker niet gezien je vorig jaar nog een uitstrijkje en onderzoek hebt gehad.
    Krijg je andere klachten (zoals bloedverlies na vrijen of tussendoor) dan kun je alsnog naar de huisarts.

Het kan ook andere oorzaken hebben (zoals schildklierproblemen bijvoorbeeld, heb ik zelf ook, maar dat had ik al lang voor deze klachten ontstonden), maar meest logisch is gewoon leeftijd. Als de huisarts zich geen zorgen maakt, zelf ook proberen niet te doen (en ja ik weet hoe moeilijk het is hoor haha).

Qua leeftijd heb ik geen idee wat normaal is in onze familie. Mijn oma kreeg op haar 46e nog een kind, maar dat zegt ook niet perse iets. Mijn moeder was door de operatie sinds haar 34e al niet meer ongesteld en verder heb ik alleen een jonger zusje.

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    Ik heb het boek van Caroline Tensen 'het verboden woord', dat is echt heel interessant en ook leuk om te lezen. Gaat over alle fases van de overgang, ook de eerste tekenen enz. Het wordt vaak erg onderschat, zo te horen heb je een fijne huisarts!

13. Mila2011

Mila2011 Actief lid

Oct 14, 2012
    268
    50
    28
    Bedankt voor de tip! Ga daar eens naar kijken.

Vanochtend was het toch zover dat mijn menstruatie is doorgebroken na 6 dagen alleen bloed bij afvegen. Toch wel een fijn idee.

spruitje80 likes this.

Share This Page