Hallo allen, Wanneer zijn jullie begonnen om de speen af te leren? Ging het makkelijk? Zijn jullie acuut gestopt of geleidelijk? Met hoeveel maanden, en waarom? Groetjeesssss
Dat zou ik ook wel willen weten. Onze zoon is nu bijna een jaar en gaat slapen met speen. Verder niet. Maar dit wil ik nu wel zo langzamerhand gaan afleren. Maar hoe?
ik wou de speen een maand geleden afleren. maar hij is er echt zo gek mee... hij had hem hele dagen in, nu geef ik hem alleen nog als gaat slapen. ik heb geen idee wanneer ik het kan afleren,en hoe, dus ideeen zijn hier ook welkom
Ik heb het pas bij het cb gevraagd, en ze zeiden, gewoon weghalen, is misschien in het begin een beetje moeilijk, maar het went snel genoeg. Ik heb het alleen zelf nog niet gedaan
Wij hebben een paar weken terug geprobeerd om hem korter te knippen, maar na een week was ze nog helemaal van slag.... dus wij proberen het als ze 2 wordt maar weer eens . Ze krijgt hem overigens alleen met slapen en als ze echt ziek is of veel verdriet heeft.
Hallo, twee van mijn 3 kindjes hebben een speentje gehad.. Bij allebei hebben we vanaf 18 maanden overdag de speen weggelaten.. En vanaf de 3de verjaardag de speen samen weggegooid.. Met mn dochter heb ik het eerder geprobeerd, maar daar raakte ze zo overstuur van dat ik het heb uitgesteld.. Ruim voor de 3de verjaardag heb ik haar uitgelegd en hem de dag na haar verjaardag samen in de prullenbak gedaan.. Met mn zoon is het hetzelfde gegaan Liefs Loekie
Hier zal het niet zo moeilijk zijn, aangezien ze wel een speen heeft, maar hem met slapen nooit gebruikt. Alleen af en toe overdag eens
Met ongeveer vier maanden, toen hij ook zonder speen in slaap kon vallen en geen zuigbehoefte meer had. Met drie maanden heb ik het ook geprobeerd maar na een week pakte hij zijn duimpje en heb ik hem zijn speentje weer gegeven. (Maanden en weken zijn ongeveer, kan ook drie en halve maand geweest zijn). Ik heb de speen dan ook vooral voor de krampjesperiode gebruikt. Daarna gewoon niet meer gegeven en wel goed opgelet of hij niet ging duimen omdat dat zo moeilijk af te leren is. Zo wil ik het bij mijn dochtertje ook proberen. Sowieso ben ik geen voorstander om bij ieder huiltje de speen te pakken omdat ik het idee heb dat ik mijn kinderen dan de boodschap meegeef dat ze niet verdrietig mogen zijn. Of dat daadwerkelijk de boodschap is die ze meekrijgen weet ik ook niet haha, we kunnen het ze immers niet vragen. In ieder geval leer ik de speen af nog voor dat ze echt bewust zijn van de speen. Dus zeker ver voor een jaar. (En ik vind daarbij een twee of driejarige met een speen een vreselijk gezicht, dat zal ook wel meespelen denk ik).
Ik weet trouwens niet of het ermee te maken heeft maar mijn zoontje van bijna anderhalf kan de klinkers die sommige driejarigen nog moeilijk vinden goed uitspreken, zoals de R en K. Ik heb soms wel het idee (maar weet niet of dat echt ergens op gebaseerd is) dat een speen of duim de mondmotoriek in de weg staat.
zijn tutje stoort me nu nog niet zo. hij krijgt hem van mij alleen als hij erg moe is en als hij gaat slapen. ik merk dat wanneer hij zijn tutje niet in heeft veel meer brabbeld.
Hiero net rond de 2 jaar eerder lukte het gewoon niet en raakte ons zoontje zo overstuur. Wel binnen 3 dagen was hij er nu vanaf zowel overdags als snachts.
met 22 maanden heb ik gewoon de speen overdag weggelaten en uitgelegt dat die in bed moest blijven. in bed mag ze nu nog tutteren en als ze naar beneden gaat blijft die in bed. ze heeft dag gemopperd en daarna wa shet goed. in bed laat ik haar de speen verlopig nog lekker gebruiken. beter dan duimen.
ik probeer nu wel , minder te geven , alleen als ze ziek is , of vervelend en bij het slapen gaan , meer ook niet .. merk toch als ze brabbelt dat haar speen haar in de weg zit.. maar met z'n 1.5 jaar , wil haar toch merendeel van de speen af. denk toch dat het haar spraak gaat aantasten !
Luca krijgt hem van mij alleen met slapen overdag ligt hij uit zicht en geeft hij er ook niet om. We vergaten hem nog wel eens als we weggingen en dan kon het wel eens vervelend zijn, dus toen vond ik het tijd dat hij overdag maar zonder moest kunnen. Is ook nooit een probleem geweest. Hij kletst ook veel meer zonder zijn speen, dat vind ik ook wel fijn.
martijn krijgt hem alleen nog in bed of als hij hangerig/moe is, s'nachts en met slapen gaan heeft hij er echt nog behoefte aan. de volgende stap komt vast nog wel.