leren drinken uit een gewone beker

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door appel4, 12 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ben een kleine twee weken geleden weer bij het CB geweest en daar zei de wijkverpleegkundige, "vanaf nu niet meer drinken uit een fles of tuitbeker, maar uit een gewone beker. Dit zou goed zijn voor de taalontwikkeling. Ja denk ik, dat is wel leuk gezegd, maar hoe kan je verwachten dat een baby van de ene op de andere dag uit een gewone beker kan drinken. Ik heb al wel eens geoefend en heb laatst ook die oefenbeker van difrax gekocht (op de beker zelf staat vanaf 1 jaar)
    Ben nu regelmatig aan het oefenen, maar er gaat toch nog wel het één en ander naast. Helemaal geen fles geven vind ik toch niet zo fijn, dan ben ik bang dat hij niet genoeg melk/vocht binnen krijgt.
    Hij vindt het wel leuk uit de gewone beker drinken, maar soms wil hij het ook niet. Uit een tuitbeker drinken kan hij wel, maar heeft er ook niet altijd zin in. Zet vaak de tuitbeker voor hem op het blad van de kinderstoel en hoop dat hij leert zelf eruit te drinken. Soms pakt hij hem goed, maar houdt hem niet hoog genoeg. Soms pakt hij hem bij één oor en slaat er mee op het blad van de kinderstoel.

Ik weet dat hij het allemaal wel zal leren en de één sneller dna de ander, maar is het nou niet een rare opmerking van het CB dat hij alleen nog maar uit een gewone beker mag drinken. Hoe oud waren jullie kindjes toen je begon met een gewone beker en hoe lang hebben hun erover gedaan voordat ze er een beetje goed uit konden drinken. Heeft iemand verder misschien nog tips hoe m'n kindje goed uit een gewone beker kan leren drinken?

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

2. joyo

joyo Bekend lid

4 sep 2007
    543
    0
    0
    kapster
    Maak je geen zorgen. Onze dochter die wordt maandag 2 jaar en die drinkt pas sinds een maand zelfstandig uit een beker. We hebben ook rond een jaar te horen gekregen dat we ook een gewone beker moesten geven. Maar alles liep erlangs.

Uiteindelijk heb ik zelf besloten om het voorlopig gewoon nog met een nuby beker te doen( waar een rietje in zit). En afgelopen mei is onze zoon geboren en vanaf dat moment hebben we haar weer een beker gegeven. Want we waren haar nuby beker kwijt. En sinds dien drinkt ze zelfstandig uit een beker.

En ze kletst de oren van je hoofd en dat deed ze al voor dat ze uit de beker dronk. Dus volg gewoon je gevoel. En niet alle kindjes hebben die motoriek al om uit een beker te drinken.

3. veertje

veertje Fanatiek lid

Ik deed altijd met Stijn eerst proberen uit de beker en als dat dan niet meer ging dan kreeg hij de rest gewoon in de fles :D zodat ik wist dat hij genoeg kreeg.
    Stijn pakte het drinken uit de gewone beker heel erg snel op en dronk ook helemaal zelf sinds hij 10 maanden oud is.

ik zou het eerst een paar keer proberen in bad als de kleine dan knoeit dan is het niet erg :D

4. kat

kat Fanatiek lid

21 mrt 2006
    1.402
    2
    0
    Ik heb zo'n oefen beker gehaald van Difrax. Vindt het wel een handig ding. Ze pakt hem weliswaar nog niet zelf maar het drinken gaat hardstikke goed.

5. joyo

joyo Bekend lid

4 sep 2007
    543
    0
    0
    kapster
    Ja onze dochter kon alleen met onze hulp drinken toen uit een beker.... wij vast houden en hand er onder...

En dat deden we wel alleen kreeg ze er wel gewoon haar rietjesbeker bij. Maar nu doet ze het helemaal zelf

6. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Heb ook een poosje terug de oefenbeker van Difrax gekocht. Als ik er zin en tijd voor heb laat ik haar bij het brood een wat melk uit de oefenbeker drinken, grote theedoek om en oefenen maar. Ze ligt dan helemaal in een deuk. De rest geef ik lekker in een flesje. Ik maak gewoon wat meer melk klaar.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

wat moet ik me voorstellen bij een oefenbeker? :)

zat toevallig vandaag te lezen dat vanaf 9 maanden babies uit bekers "kunnen" drinken
    inderdaad ivm spraakontwikkeling :)

maar eh.. kun je niet een beetje uit de beker doen en als ze het zat is gewoon lekker normaal verder drinken

weet niet of ze naar een kdv of iets dergelijks gaat.. maar dan gaat ze het snel genoeg afkijken van de andere kindjes ook.

8. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    @ saskia een oefenbeker heeft aan een kant een uitsparing. Zo komt de rand van de beker niet tegen de neus en kun je erin kijken hoever de vloeistof eruit komt. Natuurlijk kun je het ook gewoon uit een gewone beker geven, alleen is het moeilijker 'mikken' zeg maar.

9. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik oefen sinds een maand of 2 met een gewone beker. Ging vrij snel goed dwz, ik ondersteun de beker en hij drinkt eruit.

Ik vind eerlijk gezegd 9 maanden wel vrij vlot, rond een jaar lijkt me prima.
    Wat moeten die kinderen toch al veel eigenlijk.... :(

10. Saskia78

@jingels: mja bij ons moet ze niet echt iets wat ons betreft
    maar veel kijkt ze af bij kindjes op het kdv en dat wil ze dan OOK

kreeg vandeweek al te horen dat ze het brood van het kindje naast dr aan het opeten was :)
    (kindje was 2... maar dat hield dr echt neit tegen :) )

net als perse aan tafel willen zitten
    en inmiddels speelt ze ook samen met een wat ouder jongetje met een hele grote auto *grin*
    **vroem** **vroem** over de vloer :)

11. leeuwen77

leeuwen77 Bekend lid

7 mrt 2006
    710
    0
    0
    duik instructrice
    bonaire
    Hoi,

Nou, bij laura geven we nog gewoon een tuitbeker hoor! Ze mag we altijd uit ons glas drinken! Maar ik ga haar echt nog geen gewone beker geven. Weet je hoe mijn huis er hier dan uit ziet!

12. Saskia78

@leeuwen77: nat? plakkerig? :)

13. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Jarissa krijgt ook nog steeds haar melk uit de fles. 's Ochtends heerlijk bij ons op bed. Genieten voor ons alledrie. Haar andere drinken uit een tuitbeker, gaat prima. En heel af en toe ook iets uit de oefenbeker. Het CB zou mijn rug op kunnen met dat advies op die leeftijd. Als ze er aan toe zijn, gaat het vaak heel snel. En als je veel eerder gaat oefenen duurt het erg lang. Dat is tenminste hier de ervaring. Wij gaan lekker onze eigen weg daarin.

14. Daphne1980

Daphne1980 Bekend lid

5 dec 2005
    842
    0
    0
    Aspirant projectleider
    Rotterdam
    Ik heb precies hetzelfde te horen gekregen. Nou amenooitniet dat Kamiel met 9 maanden uit een beker ging drinken hoor!

Kamiel drinkt nu nog steeds niet uit een beker. Ja, heel af en toe. En dan zit ie van zijn oren tot zijn tenen onder. Hij trekt hem namelijk zo weg dat hij hem schuin houdt en laat dus vervolgens alles op zijn schoot vallen. Hij is het wel aan het leren, maar met mate. Hij drinkt nu uit een beker van tommy tippy (zo schrijf je dat toch?). Hij moet dan bijten in een rubber dop en dan komt er sap uit.

Ach, weet je, het komt wel goed. Zijn nichtje van 2,5 drinkt nog uit een fles! :confused: Dus nog niet uit een beker drinken, daar zie ik nog geen problemen!

15. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Geen paniek meid, 9 maanden is wel erg vroeg hoor..

Ik heb ook de oefenbeker van Difrax en oefen nu sinds een maand ongeveer met hem, 1 x per dag tijdens het avondeten.
    Dit gaat al best goed, ik doe dan een laagje karnemelk in de beker en zit ernaast, zodat ik kan helpen waar nodig.
    Hij wil nog wel eens iets te enthousiast alles achterover gooien.

Verder drinkt hij uit een tuitbeker, ik heb wel het anti-lek rubbertje eruit gehaald, dus hij leert zo wel om slokjes te nemen ipv te zuigen.

En ´s morgens nog heerlijk pap uit een fles, lekker dicht tegen mama aan!

16. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Genieten he? Houden wij er voorlopig ook nog lekker in!

17. Bedankt voor jullie reacties.

Van mij hoeft hij nog niet uit een beker te drinken als hij niet wil. Vroeg me alleen af hoe dit bij anderen gaat. Ik blijf gewoon af en toe met hem oefenen, vindt hij het leuk, prima, wil hij het niet, dan niet. Met wat dikker drinken in de oefenbeker (pap of zo) gaat het best wel redelijk en met sap of zo af en toe ook redelijk. Vandaag dronk hij wel uit de tuit en ook even zonder mijn hulp.

Ik weet het, ze "moeten" al zoveel leren, rustig aan maar.

En ik moet toegeven dat ik ook nog lekker geniet als hij in m'n armen de fles drinkt...dat zal ik op een gegeven moment wel missen hoor, ze worden toch al zo snel groot. Voor je het weet willen ze niet meer op schoot en geen geknuffel meer met mama =(

18. Saskia78

@appel: wij zaten net al tegen elkaar te verzuchten dat ze echt geen babietje meer is :)

heel gericht spelen, zelf weten hoe ze wil zitten in de kinderstoel/wagen..
    en gewoon heel wijs om zich heen zitten te kijken terwijl ze moppert dat ze een hap van mn tostie wil :)

19. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Tijn kan opzich wel uit een gewonen beker drinken maar....

Als hij klaar is met drinken haalt hij de beker bij zijn mond weg, mond wagenwijd open, drinken valt er zo uit, beker wordt op zijn kop gehouden, beker word weg gegooid! Overal drinken, en maar 1 slok in zijn mond!

Nee hoor, lekker tuit tuut van avent op zijn fles, lekker makkelijk voor mama!
    Bij zijn broodjes smiddags, proberen we het samen met een beker, en het laatste beetje mag hij alleen doen! En gewoon uit ons glas zo nu en dan een slokje of ook daar weer het laatste beetje!

CB zegt wel vaker gekke dingen! hahahaha Als hun nu elke dag ff me huis komen doen en Tijn zijn kleertjes komenw assen, ja hoor, mag Tijn altijd uit een beker drinken!

kus miek

20. toetie83

toetie83 Fanatiek lid

20 jan 2006
    1.392
    1
    38
    genieten van het leven.
    ��&#55
    Dit zeiden ze ook tegen mij vanaf nu drinken uit een drink beker.

Dus ben ik ook eerst opzoek gegaan voor een nuby beker met rietje.
    gaat heel goed.

En bij het tanden poetsen geef ik hem altijd een beetje water in een plasticbekertje, wat verharde plastic.
    En dat gaat prima.
    Ik las hier dat je in bad ook kon proberen te geven dan kunnen ze daar mooi knoeien.
    Dat ga ik een keer ok proberen.

succes.

Deel Deze Pagina