Maatje XXXS binnenkort te koop, ziekelijk of normaal?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Miss Mac, 11 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Ik had altijd maat 32/34, ik woog 42 kilo,

7 jaar geleden bleek ik opeens niets meer te kunnen,dagen en weken lang kon ik niets, mezelf niet wassen mezelf niet aankleden mezelf de kont nog niet afvegenik kreeg koorts 42 graden, opgenomen in het zieken bleek ik 3 chronische ziektes te hebben die alle 3 bezig waren met hun " top" te bereiken,ik kreeg een jaar lang 60 mg prednison per dag en 5 keer per jaar ( dat jaar bedoel ik dan ) lag ik in het ziekenhuis een hele week aan het infuus met antibiotica

In dat jaar.... Ben ik 30 kilo aangekomen, ik bleef normaal eten, dus niet meer of minder als ik altijd deed waarbij ik die 42 kilo woog maar sporten kon ik niet,doordat ik dat jaar veelal aan bed gekluisterd was en veel hulp nodig had met mijn persoonlijke verzorging, ik kreeg er zelfs thuiszorg voor.maar met die prednison.... Ging het gewicht opeens best hard en er was niets dat ik er tegen kon doen !

Ook nu strubbel ik nog met mijn gewicht, eindelijk na 7 jaar elke dag prednison ( soms 10 soms 15 mg) mag ik proberen te stoppen met prednison ik heb nu 2 andere medicatie ernaast en mag de prednison langzaam afbouwen. En volgens de artsen zal vanaf onder de 5 mg het makkelijker worden om gewicht kwijt te raken.

Nu heb ik geen extreem overgewicht ik ben 5 kilo te zwaar, maar als je denkt dat je altijd 42 woog met maatje 32/34 hebt gehad en je bent nu 70 kilo met maatje 40 vind ik het een heel verschil, ik ben van mening dat ik er niets aan kon doen,

2. Islah

Islah Niet meer actief

Ik vraag me serieus af in welke winkels TS kleren koopt, ik heb in de winkels waar ik kom nooit 5XL gezien. En al helemaal niet dat het gepromoot wordt (overdrijven is ook een vak).

3. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

3XL verkopen ze bij MS mode en bij C&A, zie links paar posten terug ;)

En waar zeg ik dat het gepromoot word :( Ik zeg alleen dat op elke weekmarkt wel shirts te koop zijn in 5XL, zelfs in onze stad.. En in elke stad zit wel een C&A of MS mode, en daar verkopen ze dus wél 3XL en dan is de halve wereld in rep en roer dat ze XXXS enkel online willen verkopen terwijl maat XXXL dat NET zo ongezond is in elke stad te koop is bij C&A en MS mode ;)

4. LinsyVH

LinsyVH Bekend lid

17 aug 2013
    700
    0
    0
    (B)
    Ik vind het niet goed. Hoeveel meiden zie ik niet in de winkel die per se dat maatje xs willen in plaats van s..
    Dus ik kan me heel goed inbeelden dat er ook meiden zullen zijn die willen afvallen om maatje xxxs te kunnen passen. Maar goed, niet iedereen natuurlijk :).
    Het is wel goed voor de mensen die echt zo mager zijn, die willen natuurlijk dat hun kledij ook past.
    Maar aan de andere kant is uit onderzoek gebleken dat onze kledingmaten moeten worden aangepast, omdat onze bouw in de loop van de jaren veranderd is. En zij doen dan juist het tegenovergestelde en gaan kleiner..

5. Koon

Koon Niet meer actief

Ik kan me juist echt niet voorstellen dat iemand moedwillig gaat afvallen tot maat xxxs. Xs is wel even iets anders dan xxxs. Dat zullen er maar weinig volhouden. En anorexia is niet alleen 'dun willen zijn'. Daar zit zo veel meer achter dan maatje xxxs willen halen.
    Ik denk dus dat het allemaal wel meevalt, maar misschien ben ik wel heel naief nu.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.506
    36.467
    113
    Tjonge, waar je je niet al druk om kunt maken. Wat maakt het uit? xxxs of xxxl, voor beide zijn blijkbaar kopers. Te dun is net zo goed ongezond als te dik, maar als er wordt geroepen dat xxxl uit de schappen wordt gehaald, tjonge. Laat iedereen lekker.

7. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Het verschilt echt enorm per merk of het groot of klein valt. Ik kan nu nog gewoon shirtjes maat s aan van de h&m maar dat moet ik met andere merken niet proberen want die vallen veel kleiner.

Dat dat merk met een mini maat komt moeten ze lekker zelf weten. Stel dat ze het in die afmetingen harden gemaakt en er xxs op hadden gezet was er geen haan die er naar kraaide.
    Ik kende het hele merk niet en nu wel dus de marketing werkt in elk geval goed ;)

Als ik gezond eet en Max 1500-1700 kcal op een dag eet en sport blijf ik rond de 60 kilo hangen en ben 173. Mensen vonden me toen ook te mager terwijl ik juist super gezond at en lekker actief was. paste ook shirtjes xs en xxs lag er maar helemaal aan in welke winkel ik was. Waren ook merken waar ik een M moest pakken. Een maat op het labeltje zegt niet zoveel...

8. Ja, maar de 5XL op AliExpress is vaak gewoon maat 44/46 he? :D Het kwam op mij meer over alsof de winkel vol hangen met kleding in maat 60/62. Dat ben ik echt nog nérgens tegengekomen, behalve in speciaalzaken waar eventueel ook dingen op maat gemaakt kunnen worden.

En tja, maatje XXXS nodig hebben, maar shirts met Hello Kitty als enige keuze hebben, of maat XXXXL nodig hebben, maar als enige keuze een donkergroen shirt zonder enige vorm, met een paar bruine vegen erop want 'abstracte prints zijn superhip', hebben, komt voor mij eigenlijk op hetzelfde neer. Het is er wel, al heel lang ook, maar niemand wil het dragen.

Ik word altijd zo moe van dat gezeik over gewicht en kledingmaten. Waar maakt iedereen zich toch zo druk om.. Dunne meiden denken vaak dat ze alles mogen zeggen over dikke meiden, omdat iemand ze een keer 'skelet' heeft genoemd en dikke meiden vinden het vaak nodig om alles wat met dun of mager zijn te maken heeft, compleet negatief te bekijken, want dat zien ze automatisch als negativiteit naar hún maat. Aankomen of juist afvallen is natuurlijk véél moeilijker dan andersom en iedereen zou dolgraag ruilen met iemand die met de andere maat moet dealen.

Ik denk dat iedereen zich een beetje te aangevallen voelt en daarom zelf ook een hoop negatieve dingen gaat roepen, waardoor die aanvallen ook echt ontstaan. Ik heb echt nog nóóit gemerkt dat het erger is om iets te zeggen over iemand die dik is, dan over iemand die dun is, maar dat lees ik wel tig keer in dit topic. Het lijkt me allebei niet nodig. We zijn nu eenmaal allemaal anders, hebben allemaal een ander maatje, kopen kleding in verschillende winkels en soms is kleding waanzinnig moeilijk te vinden in een bepaalde maat en dat is voor iedereen kut, of het nu om een klein maatje of om een grote maat gaat.

Dit is nu in het nieuws, omdat men zich zorgen maakt of het niet meer eetstoornissen gaat veroorzaken, maar hoe vaak is niet in het nieuws dat de hele wereld zich zorgen maakt over het steeds groter wordende percentage van mensen met overgewicht? Ik denk dat het maar net is waar je op let en waar je je door aangesproken voelt, en waardoor bepaalde dingen je dus meer opvallen of meer raken.. Ik kan me héél goed voorstellen dat, als je deze kledingmaat nodig hebt en iedereen noemt dat 'belachelijk' en 'ziek', dat heel pijnlijk is. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat als je een foto van jezelf op facebook plaatst en er is een lollig figuur die hem deelt, waardoor je ineens het hele internet overgaat als 'walvis', ook heel pijnlijk is. Misschien moet iedereen zich wat meer zorgen gaan maken over tolerantie en begrip naar elkaar toe, dan over kledingmaten..

9. Islah

Islah Niet meer actief

Hier zeg je het toch echt hoor... ;) En gelukkig bestaan er meer winkels dan alleen de m&s, miss etam en c&a.

10. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Wat een gezeik over kledingmaten.

Iemand die xxxs nodig heeft is niet hij uitstek te mager. Moeten meiden die gewoon "petit" van nature zijn dan maar in kinderkleding gaan lopen?

Bij mijn man is het andersom die is erg lang en gespierd heeft een gezond BMI en daar moet ik xxxl voor kopen want anders past het niet.

11. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    tja xxxs lijkt mij behoorlijk ziek ja, maar goed dan blijf je inderdaad wat vind je dan van xxxxl, tja, moeilijk moeilijk, ze zijn denk beide behoorlijk ziekelijk, en ongezond,

12. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Aangezien er al jaren spraken is van maatinflatie, alle maten vallen steeds groter, is het logisch dat er kleine maatjes bij komen. Ik ben er heel blij mee, want voor mij het is steeds moeilijker om passende kleding te vinden. En ik ben gewoon slank, niet mager.

13. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ik vindt dat er maten voor iedereen moeten zijn. Zowel xxxl als xxxs! Iedereen wil toch leuke kleren kunnen kopen!

Dat er mensen(vooral 10ers) zijn die deze maat gaan idealiseren....dat zal vast wel, maar dat hou je toch niet tegen.
    Die xxxs maten zijn er trouwens al hoor. Genoeg winkels met bijv. Aliexpress achtige kleding, waar mijn zusje met maatje S een L moet nemen.....

14. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Wat mij bij die linken opvalt, is dat ze
    ook voor die hele grote maten een slank model nemen. Ook al ziet het er niet uit en zie je duidelijk dat het kledingstuk veel te groot is.
    Het zou beter zijn als er modellen gebruikt worden die die grote maten (beter) passen zodat je een veel beter/realistischer beeld hebt bij een 8 xl.
    Wellicht zijn er dan ook mensen die zichzelf een spiegel voorkrijgen en de knop definitief kunnen omzetten om iets aan hun gezondheid te doen. Maar een fors model verkoopt niet, zo'n slank poppetje die in een tent van een jurk staat (sorry dat ik het zo ongenuanceerd zeg:)) doet het natuurlijk goed voor de omzetcijfers.

15. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    En nu heb ik het over extreem grote maten, maar dat geldt net zo goed voor extreem kleine maten

16. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Niet iedereen met maat 5XL propt zich de hele dag vol. Mijn man blijvoorbeeld is best dik, maar hij eet echt niet meer dan dat dunne/gespierde mannen doen. Zelfde met mijn schoonzus, die is ook aardig dik maar eet ook helemaal niet overdreven veel.

Zelf heb ik maat L, maat M past niet vanwege mijn borsten. Maatje xxxs is misschien voor sommigen een reden om zich uit te hongeren maar er zijn vast genoeg vrouwen bij wie dat natuurlijk is en gewoon geen gram aankomen.

17. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Amen.

Dat het bestaat hoeft toch nog niet te betekenen dat het verheerlijkt moet worden? Bovendien is het waar dat er gezonde vrouwen bestaan die zo fijntjes en tenger (en vaak ook klein gewoon) gebouwd zijn, dat alles ze normaal te groot is.

Niet leuk om altijd naar een kinderafdeling te moeten, lijkt me.

Mensen moeten gewoon ophouden zo bezig te zijn met wat een ander wel of niet past. Voorbeeldje: mijn zus en ik zijn beiden vrij lang, 1,84. Niet extreem lang, maar iets dat maat 36 is is natuurlijk standaard sowieso te kort. Mijn zus is slank maar met mooie vrouwelijke vormen (waar ik buiten zwangerschappen om meer een soort plank ben). Zij kreeg laatst van vriendinnen grote ogen omdat haar kleren gewoon maat 40 of 42 zijn. Nou, wat een GROTE maat zeg, en jij bent zo slank! Eh ja, maar ook langer dan 1,80... maat S komt tot onze navel hoor. ;) Om over de mouwen maar niet te spreken, vooral ik heb echt slingeraaparmen... ik zou daar xxxxxl voor nodig hebben, maar ik heb in de breedte maar een kleine M.

Het is wel gevaarlijk als flinterdunne modellen de norm blijven en dat nu de norm nog naar beneden bijgesteld gaat worden. Waarom niet gewoon allerlei vrouwen door elkaar als model, zodat er geen norm meer is. Er is gewoon dun, dik, lang, kort, gesproet, blank, bruin, who cares?

18. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier iemand met maatje 48 à 52 - afhankelijk van 't merk - en ik moet serieus zoeken naar fatsoenlijke kleding die niet gemaakt is voor 50 à 60-jarigen (ik word er 30).
    Bij MS koop ik soms, bij C&A kloppen de maten meestal voor geen meter en vind ik zelden iets naar mijn zin.

Maar ik hou niemand tegen een maatje 30 (want zoiets zal 't wel zijn ongeveer) te maken ... Als er vraag naar is ... so be it.
    Ik hoop alleen dat jonge meisjes het niet als "ideaal" gaan zien met alle mogelijke eetstoornisgevolgen.

19. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ik zou er vroeger heel blij mee geweest zijn!
    Ik was erg dun en kon eten wat ik wilde maar ik kwam niet aan. Om mijn lievelingsbroek te kunnen kopen heb ik zelfs gezegd dat ik dan extra aardappelen zou eten!

Zolang je gezond bent vind ik dat er niets aan de hand is.

Als je afvalt tot xxxxs of aankomt tot xxxxl heb je in beide gevallen een eetstoornis dus daar zie ik het verschil niet in.

20. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik wist niet de kleine maten van nu groter zijn als vroeger! En ik altijd maar boos zijn omdat een small me veel te groot is en het altijd vertikt heb om een xs te kopen. Want ik wil geen extra small :)

Ik denk niet dat meisjes een xxxs shirtje wil hebben omdat het te koop zou zijn. Zulke ziektes krijg je naar mijn idee grotendeels door de opvoeding en niet gewoon omdat iets te koop is. 60% opvoeding, 30% vriendjes en vriendinnetjes en 10% media. Dat is mijn mening he, geen feit.
    Hoeveel mensen de laatste tijd overdrijven in het "gezond" eten. Velen slaan er in door en geven dat door aan hun kinderen die graag nog een stapje verder willen gaan. Velen eten zo "gezond" dat het alles behalve nog gezond te noemen is.

Deel Deze Pagina