hoi verloskundigen, ik ben er deze week achtergekomen dat ik zwanger ben. ik woon niet meer in Nederland maar in USA en het is ons eerste kindje. Natuurlijk zijn we heel blij, maar het is ook wel heel spannend, want hoe werkt het allemaal? Kunnen jullie me aangeven welke stappen je normaal gesproken in Nederland zou doorlopen, dan kan ik eens kijken of ik dat hier ook kan gaan regeleln (huisarts, verloskundige + wat gebeurd er allemaal op die afspraken). Daarnaast heb ik nog een belangrijke vraag. volgens alle websites wordt je zwangerschap berekend aan de hand van de eerste dag van je laatste menstruatie. Nu ben ik sinds ik een jaar geleden met de pil gestopt ben ontzettend onregelmatig ongesteld. de eerste menstruatie kwam pas na 5 maanden en sindsdien ben ik elke 2 maanden ongesteld (ik vraag me dus af of er maar 1 eierstok werkt). Mijn laatste menstruatie startdag was 29 januari. als ik die aanhoud dan zou ik dus al ruim 10 weken zwanger zijn. ik heb half februari nog een test gedaan en deze was negatief. Als ik uitga van de menstruatie die ik had moeten hebben eind maart (8 weken na de vorige), zou het dan kunnen zijn dat ik 2 weken voor die (niet gebeurde menstruatie) zwanger ben geraakt en dus pas 4 weken zwanger ben? Zouden jullie me wat duidelijkheid kunnen geven? Ik heb vrijdag een orientatie gesprek bij de huisarts maar de assistente kon niet zeggen of er ruimte was voor de zwangerschap in de orientatie. Ik weet niet of ik snel actie moet ondernemen als ik al ruim 10 weken blijk te zijn. alvast hartelijk dank.
Hoi, In Nederland kan je direct naar de verloskundige gaan zonder eerst naar de huisarts. In Amerika is dit wel anders ja, de gynaecoloog komt snel in beeld, hoe het precies zit weet ik niet. Als je test in februari negatief was dan lijkt het me onlogisch dat je al 10 weken zwanger bent. Rondom de 10 weken wordt wel de echte uitgerekende datum berekend, die zeer belangrijk is als je onregelmatig menstrueert. En het scheelt dat jij nog wel een test hebt gedaan in feb waardoor je aardig zeker bent van de zwangerschapsduur. Je zal dan tussen de 8-10 weken inzitten als ik je verhaal goed begrijp. Kan je hier wat mee? Groeten evelien