9 maandjes slaapt nog niet door

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door xBella, 16 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xBella

xBella Actief lid

1 apr 2015
    235
    0
    0
    Al vanaf geboorte heeft meneer problemen gehad met slapen.. Tot 6 maanden sliep hij voornamelijk op me borst, sindsdien slaapt hij in ze eigen bedje op eigen kamer. Ik was allang blij dat meneer in eigen bed wou inslapen, dat ik altijd flesjes gaf in zijn kamertje zodat ie door ging slapen..

Overdag slaapt ie over het algemeen zichzelf in slaap (3x 1 uur)
    'S avonds wil ik hem rond 19:00 naar bed brengen, dan word hij standaard met een uurtje wakker en geef ik m een fles zodat hij weet dat ie moet doorslapen. Dan komt ie meestal om 23:00, 03:00 en 06:00..

Het begint me een beetje te breken en ik heb echt geen idee hoe ik dit patroon moet doorbreken. Ik gaf het altijd wel de tijd, omdat ik het gewend was, maar nu wordt hij ouder en vind ik t wel welletjes..

Iemand tips? Ervaring?

2. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    In mijn beleving moeten kinderen er zelf qua ontwikkeling aan toe zijn om door te slapen, dan gaat het redelijk 'vanzelf'. Maar natuurlijk valt er ook wat te 'trainen' en gaan gewoontes een rol spelen hoe ouder ze worden.

Als hij wakker wordt, krijgt hij dan ook telkens melk te drinken? Zo ja, dan zou je dat eerst kunnen proberen af te bouwen/stoppen. Drinken is lekker ;) en geeft een voldaan gevoel, hij kan nu gewend zijn aan nachtelijk snacken en zich daarom melden.
    Wordt hij wakker en heeft hij even behoefte om je zien, voelen, ruiken, horen (aai over de bol noem ik het maar), tja... dat vind ik iets dat op deze jonge leeftijd gewoon mag. Sommige kinderen hebben hier meer behoefte aan dan anderen. Als je kindje al zo lang alleen maar bij jou kon slapen, denk ik dat je met een 'behoeftig' kindje te maken hebt.

Daarnaast is 9 maanden een leeftijd waarop er veel gebeurd in hun lijfje en hoofdje, 's nachts wakker worden is hierbij volstrekt normaal. Accepteren werkte voor mij het makkelijkst. Ik heb wel ooit verschillende slaaptrainingen geprobeerd, maar dat werkte eigenlijk nooit voor mij en mijn kinderen. En het blijven fasen, waarin ze redelijk slapen en slecht slapen, dus ook nooit garantie voor een 'blijvend' effect. Totdat het dus vanuit hun zelf komt.

Bij mijn kinderen was dit bij 4 jaar, 2,5 jaar en 2,5 jaar oud. Ik moet er nu voor de jongste gemiddeld 1 keer per week uit in de nacht. Voor de oudsten 2 eigenlijk nooit meer (tenzij ziek) sinds ze ongeveer 4-5 jaar zijn.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ging bij beide dochters de 'doorslaap'-knop om met 11 mnd. Ineens gingen ze beter slapen en met een paar weekjes sliepen ze ineens klokje rond! Niks voor hoeven doen.

4. Hanneke1986

Hanneke1986 Actief lid

17 mrt 2014
    307
    0
    16
    Vrouw
    Hier het "zelfde probleem".
    Altijd na een uur wordt hij weer wakker en komt dan eigenlijk moeilijk meer zelf in slaap. Hij krijgt voor het slapen gaan een flesje en niet na het uur als hij weer wakker is. Wij hebben het maar geaccepteerd en hopen dat het van zelf overgaat.

5. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Hier ook geen doorslapen , soms ligt hij tussenin. Ach ik heb me er bij neergelegd. Ooit slaapt hij wel door :D

6. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ik snap je frustratie alleen denk ik niet dat je daar iets mee opschiet. Ik vond het inderdaad ook wel welletjes. Mijn zoon echter niet. Hij had écht bepaalde behoeftes 's nachts.
    Ik heb het geaccepteerd, ben er in mee gegaan. En tadaa.... met 13 maanden sliep hij eindelijk (consequent) door.
    Ik kon niet geloven dat dat ooit ging gebeuren....

Hou vol.

7. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik kan alleen maar zeggen dat ik het niet doorslapen herken en dat ik tot nu toe er het beste van probeer te maken. Mijn zoontje heeft 's nachts een paar keer doorgeslapen, maar ik moet er bijna altijd wel een of meerdere keren uit 's nachts. Ik leg hem overdag en aan het begin van de avond wel pas in bed als hij duidelijk moe is, anders lukt het ook niet. Ik heb daarom geen vaste tijd. Na van alles geprobeerd te hebben heb ik nu geaccepteerd dat mijn zoontje niet doorslaapt. Ik heb wel het volste vertrouwen dat hij het kan en dat hij het ooit gaat doen. Bijvoorbeeld vannacht heeft hij geslapen van 23.45 tot 6.30 uur. Dat is voor ons een hele goede nacht. Ik heb wel de 'regel' dat hij in principe tussen 19.00 en 7.00 uur moet slapen, dus dat ik niet met hem ga spelen. Wel natuurlijk troosten, knuffelen, drinken en een speentje geven. Ik denk dat er (in elk geval bij mijn zoontje) meer speelt dan alleen honger of dorst hebben. Soms zijn een paar slokken genoeg, dus daar zou hij niet wakker van moeten worden. Na een knuffel en die paar slokjes gaat hij vaak wel weer slapen, dus hij zal daar toch iets van nodig gehad hebben denk ik dan.

Buiten dat ik het herken wil ik je ook een hart onder de riem steken. Het feit dat de vermoeidheid je begint op te breken betekent wel dat je ondanks je twijfels over de noodzaak nog steeds de behoeften van je kindje voorop stelt. Dat vind ik wel een complimentje waard!

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Hier:
    19u bv of fv en slapen
    01u flesje en slapen
    04u bv en slapen
    07u bv en wakker

Soms slaat hij die van 01u of van 04u over, maar net zo vaak komt hij toch nog allebei.

Ik ben ook kapotmoe en snap je frustratie dus heel goed. Maar ik hoor het zoveel, dat ik inmiddels ook wel weet dat het erbij hoort en niet uitzonderlijk is.

9. xBella

xBella Actief lid

1 apr 2015
    235
    0
    0
    Thanks! En ja tuurlijk, uiteraard, maar ik denk dat het ook veel fijner voor hem is om aan 1 stuk door te slapen.. 'S ochtends word ie wakker, en met een uurtje wil ie weer terug naar bed..

Idd, ik haal hem bijv nooit naar beneden.. Gister was ik bij het cb die ook nogsteeds nlijven vragen of ie al doorslaapt enzo omdat ie volgens hun te veel flessen kreeg, hun stonden erop om morgenochtend langs te komen en een plan van aanpak te verzinnen..

Het probleem met mij is... Toen ie 6 maanden niet in ze bedje wou slapen, dacht ik ook dat hrt vanzelf wel goed zou komen.. En na een week een andere aanpak, kon ie het ineens wel.. Daarom heb ik t gevoel alsof het me eigen schuld is..

10. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Ja dat aan jezelf twijfelen herken ik ook.
    Dit is mijn 3e kindje en toch weer zo anders als de andere 2.

Derde dochter sliep de eerste maanden prima. Nu alweer 9 weken dat ze heel slecht slaapt. Ze wordt 3 of 4 x per nacht wakker wilt dan steeds weer de borst om in te slapen. En dan s´ochtends gewoon weer vroeg op om te werken na zo´n nacht.
    Laten huilen of geen borst geven s´nachts vind ik geen optie, dus moet gewoon geduld hebben.

11. Robynn

Robynn Fanatiek lid

18 mrt 2014
    1.139
    0
    36
    Nou als ik het zo lees ben ik dus niet de enige..
    ben blij dat hij tenminste de nachten wel doorslaapt (klopt af)
    hij was vannacht wel om 4 uur wakker...
    Zal wel bij de leeftijd horen.. en idd geduld hebben denk ik..
    komt uiteindelijk allemaal wel weer goed.. maar het is idd zwaar vermoeiend.. sterkte allemaal..

12. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Als het cb langs wil komen voor een plan van aanpak, is er dan ook niet meer aan de hand (minder goede groei of ontwikkeling)? Het cb vraagt aan mij ook wel eens hoe het gaat 's nachts, maar ik heb nog nooit de reactie gekregen dat ze langs willen komen. Vervelend zeg! Je wil natuurlijk het beste voor je kindje.

Het niet doorslapen en 's nachts willen drinken zou ik niet als problematisch zien, maar als het cb vindt dat je zoontje te veel drinkt kan je daar wel een beetje mee spelen toch? Misschien 's nachts een half flesje of een flesje met naar verhouding meer water? Als je dat geleidelijk verandert accepteert je zoontje het misschien. En eventueel 's avonds pap (of deed je dat al?) zodat hij 's nachts genoegen neemt met wat minder?

13. xBella

xBella Actief lid

1 apr 2015
    235
    0
    0
    Ik kan het heel goed met haar vinden, misschien was het ook gewoon een balle excuus om een koppie thee te drinken..
    Ze groei en alles gaat behoorlijk rap, dus dasr ligt t niet aan..

Gister overdag een vast eet patroon gehad, vannacht maar 1x gekomen, dus denk dat dat het was :)

Deel Deze Pagina